te vroeg naar bed
dinsdag 24 april 2012 om 19:53
het is geen mega groot probleem, maar ik wil toch graag advies.
ik ben een echt ochtend mens. ik sta sochtends vrij makkelijk op, en ga savonds niet erg laat naar bed.
(beter gezegd, als ik savonds zin heb om om halftien mn mandje in te duiken zal ik geen moeite hebben om in slaap te vallen )
probleem is echter: ik slaap ongeveer 7 a 8 uur.
hoe vroeger ik naar bed ga, hoe eerder ik wakker word (ook in het weekend en op vrije dagen)
dan kan je zeggen: ga dan wat later naar bed als je niet te vroeg wakker wil worden, (gister trouwens geprobeerd, ging wat later naar bed maar werd weer mega vroeg wakker. vraag me dus eigenlijk af of dat werkt...) maar dat is juist mijn dilemma.
moet ik knikkebollend maar proberen wat langer op te blijven of gewoon lekker naar mijn lichaam luisteren en lekker gaan pitten als ik daar zin in heb?
nogmaals het is geen mega groot probleem maar ik ben toch benieuwd naar jullie tips enz.
ik ben een echt ochtend mens. ik sta sochtends vrij makkelijk op, en ga savonds niet erg laat naar bed.
(beter gezegd, als ik savonds zin heb om om halftien mn mandje in te duiken zal ik geen moeite hebben om in slaap te vallen )
probleem is echter: ik slaap ongeveer 7 a 8 uur.
hoe vroeger ik naar bed ga, hoe eerder ik wakker word (ook in het weekend en op vrije dagen)
dan kan je zeggen: ga dan wat later naar bed als je niet te vroeg wakker wil worden, (gister trouwens geprobeerd, ging wat later naar bed maar werd weer mega vroeg wakker. vraag me dus eigenlijk af of dat werkt...) maar dat is juist mijn dilemma.
moet ik knikkebollend maar proberen wat langer op te blijven of gewoon lekker naar mijn lichaam luisteren en lekker gaan pitten als ik daar zin in heb?
nogmaals het is geen mega groot probleem maar ik ben toch benieuwd naar jullie tips enz.
dinsdag 24 april 2012 om 19:56
dinsdag 24 april 2012 om 20:00
dinsdag 24 april 2012 om 20:01
Ik luister ook vooral naar mijn eigen lichaam. Ik weet dat wanneer ik laat naar bed ga, ik toch weer idioot vroeg wakker ben en de hele dag moe ben, dus ik ga niet vaak laat. Meestal moet ik nog allerlei dingen doen voor ik naar bed ga, dus half 10 zal het niet snel zijn, maar meestal lig ik er rond half 11 wel in. En als ik écht moe ben, kruip ik er lekker om half 10 in.
dinsdag 24 april 2012 om 20:02
jorina: ik ben absoluut geen avondmens en ga (ook in het weekend) dan ook niet erg laat naar bed. echter ik word best wel vroeg wakker en dit vind ik op vrije dagen niet erg fijn.
mijn vraag was dus: proberen langer op te blijven of naar mijn lichaam luisteren en lekker gaan pitten als ik dat wil.
de rest:bedankt voor tips! ik dacht dat overigens zelf ook al. zo'n drama is het ook niet om op tijd wakker te worden...
haha charlottechaerles ja is goed hoor.
al is ochtendmens zijn wel wat praktischer.
ik weet niet of het klopt maar ik denk dat van avondmens naar ochtendmens gaan wat makkelijker is.
mijn vriend was absoluut geen avondmens, maar sinds hij sochtends een krantenbaantje heeft duikt hij er vroeg is en staat vroeg op.
is ff wennen maar inmiddels heeft hij er totaal geen moeite meer mee....
mijn vraag was dus: proberen langer op te blijven of naar mijn lichaam luisteren en lekker gaan pitten als ik dat wil.
de rest:bedankt voor tips! ik dacht dat overigens zelf ook al. zo'n drama is het ook niet om op tijd wakker te worden...
haha charlottechaerles ja is goed hoor.
al is ochtendmens zijn wel wat praktischer.
ik weet niet of het klopt maar ik denk dat van avondmens naar ochtendmens gaan wat makkelijker is.
mijn vriend was absoluut geen avondmens, maar sinds hij sochtends een krantenbaantje heeft duikt hij er vroeg is en staat vroeg op.
dinsdag 24 april 2012 om 20:10
dinsdag 24 april 2012 om 20:17
hihi ja ik weet dat het eigenlijk meer voor dan nadelen heeft... (alhoewel als ik bij vrienden ben die absoluut geen ochtendmensen zijn lig ik me toch een paar uur stierlijk te vervelen. vandaar dat ik me afvroeg of er toch niet een klein beetje iets aan te doen is....)
het is ook verder geen drama hoor, idd Lilith, ik heb het ook al mn hele leven.
het is ook verder geen drama hoor, idd Lilith, ik heb het ook al mn hele leven.
dinsdag 24 april 2012 om 20:17
quote:Missphoebe schreef op 24 april 2012 @ 20:02:
mijn vriend was absoluut geen avondmens, maar sins hij sochtends een krantenbaantje heeft duikt hij er vroeg is en staat vroeg op.
Andersom is het ook te trainen. "vroeger" kon ik er echt niet tegen om laat naar bed te gaan. Na tien uur was geen optie.
Maar toen ik met mijn man ging samenwonen, die wel echt een avondmens is, ben ik mezelf gaan "dwingen" om steeds wat langer wakker te blijven. Vond ik wel zo gezellig. Na drukke dagen kak ik nog steeds wel wat vroeger in en val ik soms in slaap op de bank.
Maar over het algemeen haal ik met gemak 23.00 uur.
Het ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan wat ik doe op een avond. Als ik echt languit op de bankga liggen, een beetje tv kijken dan val ik nog wel eens in slaap. Als ik lekker in huis bezig ben of rechtop achter de laptop/iPad zit blijf ik veel makkelijker wakker.
Ook wat langer slapen kun je volgens mij stimuleren door toch te blijven liggen ook al ben je wakker. En dan lekker een boekje lezen oid.
Maar als je verder geen last hebt van je ritme, lekker zo houden!
mijn vriend was absoluut geen avondmens, maar sins hij sochtends een krantenbaantje heeft duikt hij er vroeg is en staat vroeg op.
Andersom is het ook te trainen. "vroeger" kon ik er echt niet tegen om laat naar bed te gaan. Na tien uur was geen optie.
Maar toen ik met mijn man ging samenwonen, die wel echt een avondmens is, ben ik mezelf gaan "dwingen" om steeds wat langer wakker te blijven. Vond ik wel zo gezellig. Na drukke dagen kak ik nog steeds wel wat vroeger in en val ik soms in slaap op de bank.
Maar over het algemeen haal ik met gemak 23.00 uur.
Het ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan wat ik doe op een avond. Als ik echt languit op de bankga liggen, een beetje tv kijken dan val ik nog wel eens in slaap. Als ik lekker in huis bezig ben of rechtop achter de laptop/iPad zit blijf ik veel makkelijker wakker.
Ook wat langer slapen kun je volgens mij stimuleren door toch te blijven liggen ook al ben je wakker. En dan lekker een boekje lezen oid.
Maar als je verder geen last hebt van je ritme, lekker zo houden!
Follow your heart, but take your brain with you....
dinsdag 24 april 2012 om 20:18
quote:charlottecharles schreef op 24 april 2012 @ 20:02:
Ruilen? Ik krijg mijn inspiratie pas vanaf een uur of 1 's nachts. 's Ochtends voor 10 uur hoef je niks tegen me te zeggen
Iemand nog tips hoe ik een ochtendmens kan worden?Same here.. Half tien 's avonds?! Dan moet mijn avond nog beginnen. Daarentegen ben ik 's ochtends echt niet vooruit te branden..
Ruilen? Ik krijg mijn inspiratie pas vanaf een uur of 1 's nachts. 's Ochtends voor 10 uur hoef je niks tegen me te zeggen
Iemand nog tips hoe ik een ochtendmens kan worden?Same here.. Half tien 's avonds?! Dan moet mijn avond nog beginnen. Daarentegen ben ik 's ochtends echt niet vooruit te branden..
dinsdag 24 april 2012 om 20:21
Overigens schijnt die regelmaat (elke dag zelfde tijd naar bed en opstaan) het meest gezond te zijn dus als ik jou was zou ik het gewoon zo laten.
Ik werk onregelmatig, moet bij een vroege dienst om 04.15u op en ben na een late dienst om 00.30u pas thuis dus ik ben de ene week een avondmens en de andere week een ochtendmens
.
Als je bij vrienden bent die uitslapen pak je toch een boek, je laptop of ga je ontbijt maken?
Ik werk onregelmatig, moet bij een vroege dienst om 04.15u op en ben na een late dienst om 00.30u pas thuis dus ik ben de ene week een avondmens en de andere week een ochtendmens
Als je bij vrienden bent die uitslapen pak je toch een boek, je laptop of ga je ontbijt maken?
dinsdag 24 april 2012 om 20:31
Ik ben ook echt een ochtend mens, door de weeks staat mijn wekker om 05:15 - en ik begin om 7 uur al met mijn werk - ben dan om half vier klaar. En ik lig dus door de weeks al rond negen uur ofzo in bed. In het weekend wordt het een keer tien uur of hoogstens half elf, en sta ik "pas" om half zeven, zeven uur op.
En ik lig er niet wakker van (hahaha) niemand heeft er last van - ik woon in mijn eentje, dat scheelt misschien ook wel, maar goed, mijn dagritme bevalt perfect zo dus ik vind het prima allemaal.
Kan er ook echt van genieten om mijn mandje in te kruipen zo vroeg, nog een half uurtje dan lig ik er alweer in. Heerlijk!
En ik lig er niet wakker van (hahaha) niemand heeft er last van - ik woon in mijn eentje, dat scheelt misschien ook wel, maar goed, mijn dagritme bevalt perfect zo dus ik vind het prima allemaal.
Kan er ook echt van genieten om mijn mandje in te kruipen zo vroeg, nog een half uurtje dan lig ik er alweer in. Heerlijk!
dinsdag 24 april 2012 om 20:32
De maatschappij is helemaal ingericht op ochtendmensen wat betreft het beginnen met school en werk, dus dat is juist fijn. Maar sociale dingen, voorstellingen, leuke tv programma's zijn juist vaak laat. Slechte combinatie! Avondmensen genieten van de late dingen en hebben elke dag een zware start. Ochtendmensen beginnen lekker fris, maar halen de late avond niet zonder knikkebollen. Beide heeft voor- en nadelen.
Ik denk dat ochtendmens zijn fijner is in deze maatschappij, ben zelf een echt avondmens en elke ochtend is een drama.
Mijn normale ritme zou zijn: 01.00u naar bed en rond een uur of 10 eruit. Ritme is nu verplicht om 07.00u eruit en vaak toch pas om 01.00u erin en dan dus dagelijks 2-3 uur slaap tekort. En dan ineens om 19.30u tegelijk met de kinderen erin en de klok rond slapen, mmm!
Ik denk dat ochtendmens zijn fijner is in deze maatschappij, ben zelf een echt avondmens en elke ochtend is een drama.
Mijn normale ritme zou zijn: 01.00u naar bed en rond een uur of 10 eruit. Ritme is nu verplicht om 07.00u eruit en vaak toch pas om 01.00u erin en dan dus dagelijks 2-3 uur slaap tekort. En dan ineens om 19.30u tegelijk met de kinderen erin en de klok rond slapen, mmm!
dinsdag 24 april 2012 om 20:50
Hier ook een ochtendmens,door de week de wekker om 05.15uur en in het weekend is 06.30 echt uitslapen voor me.
Maar na 20.00 savonds hoef je me niets meer te vragen,dan is het lampie uit,lig ik hooguit nog een uurtje op de bank,maar later als 21.00uur wordt het nooit door de week.
Dan ga ik in bed nog wel wat zappen,maar meestal val ik na 5 minuten in slaap.
Ook in het weekend,als ik geen echte plannen heb,lig ik vaak voor 22.30 in bed.
Trek het gewoon niet om langer op te blijven.
Maar na 20.00 savonds hoef je me niets meer te vragen,dan is het lampie uit,lig ik hooguit nog een uurtje op de bank,maar later als 21.00uur wordt het nooit door de week.
Dan ga ik in bed nog wel wat zappen,maar meestal val ik na 5 minuten in slaap.
Ook in het weekend,als ik geen echte plannen heb,lig ik vaak voor 22.30 in bed.
Trek het gewoon niet om langer op te blijven.
dinsdag 24 april 2012 om 21:00
dinsdag 24 april 2012 om 21:18
Wat is je probleem? Als je vroeg wil gaan slapen en vroeg wakker wordt is dat toch niet erg? Ik word ook meestal voor 6 uur wakker, in de tijd dat het 's ochtends vroeg licht is kan dat makkelijk 5 uur zijn. Lekker nog 'n dvdtje kijken in bed of er gewoon al uit komen en rustig ontwaken, vind ik juist heerlijk.
dinsdag 24 april 2012 om 21:44
goh, ik moet juist niet naar mijn lichaam luisteren 
Anders lig ik 's avonds nooit voor 00:30 op bed en kom ik er niet voor 10 uur uit. Zo ongeveer dan, want de laatste periode dat ik wel naar mijn lichaam luisterde op dat gebied was in mijn studententijd. Weet niet meer goed hoe dat was.
Met baan en kind kan dat niet meer.
Ik denk dat als je het echt zou willen veranderen, je het lang moet volhouden om een uurtje later naar bed te gaan. Zou je vanzelf niet wat later wakker worden?
Anders lig ik 's avonds nooit voor 00:30 op bed en kom ik er niet voor 10 uur uit. Zo ongeveer dan, want de laatste periode dat ik wel naar mijn lichaam luisterde op dat gebied was in mijn studententijd. Weet niet meer goed hoe dat was.
Met baan en kind kan dat niet meer.
Ik denk dat als je het echt zou willen veranderen, je het lang moet volhouden om een uurtje later naar bed te gaan. Zou je vanzelf niet wat later wakker worden?