Gezondheid alle pijlers

Tips bij verwijderen amandelen

18-10-2014 22:02 35 berichten
Binnenkort worden mijn amandelen verwijderd (ben 30 jaar). Ik heb er al van alles over gelezen. Heb echt angst .

Hebben jullie nog tips wat wel/niet te doen en wat handig is om te kopen? Heb zelf al op het lijstje staan; waterijsjes, zetpillen paracetamol, waterfles met rietje voor op mn nachtkastje (slaap altijd met mn mond open, kan nu al huilen) en vla. Wat is nog meer handig?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze drie jaar geleden laten verwijderen, toen was ik 34.

Nooit spijt van gehad.

Ik leefde op appelmoes en ook afgekoelde bouilon. Waterijsjes natuurlijk, maar die kwamen met de neus uit. Tot nu toe heb ik ze ook nooit meer gegeten.

IJswater blijven drinken, ook 's nachts! Om de twee uur want anders ga je door de grond als je wakker wordt in de ochtend.

En pijnstillers op pijl houden. Dus echt om de zoveel uur pijnstillers nemen (zetpil). Ik had Ibuprofen en paracetamol.

Wat mij vooral tegenviel is hoe lang het duurde voordat de pijn echt minder werd.

Ik wilde op een gegeven moment vast voedsel. Dacht dat ovenpatat wel lekker zou zijn omdat dat niet te hard was. Geen succes.

Sterkte!
Oh dat had ik ook, zon giga oorpijn na een weekje ongeveer. Man man man, dacht je het ergste gehad te hebben kreeg je dat.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
En niezen heeft echt nog wekenlang pijn gedaan. Had ik ook niet op gerekend.
Ik heb ze 3 jaar geleden laten verwijderen op 23 jaar. Mijn ervaring was VRESELIJK. 10 dagen vreselijk pijn gehad, eveneens 10 dagen zo goed als niets kunnen eten (10 kilo afgevallen op 2 weken) en niet kunnen praten. Bij mij trok de pijn tot in mijn oren als ik moest slikken, maximale dosis pijnstillers hielp niet bij mij. Ondanks de mindere ervaring heb ik geen spijt gehad dat ik ze heb laten verwijderen.

Ben werkzaam als diëtiste dus kan je nog wat tips geven:

Probeer toch te eten indien je pijn hebt, dit zou het genezingsproces ook versnellen. Door goed te eten wordt er minder korst gevormd wat ook minder pijn gaat doen.

Goed drinken, ook 's nachts als het kan, anders gaat het 's morgens erg pijn doen.

Pudding en melkproducten kunnen slijmvorming veroorzaken en dit is niet aangenaam.

Opletten met zure zaken zoals sinaasappelsap of tomatensap of pikante dingen.

Opletten met dranken omwille van verhoogde bloedingskans.

Niets eten met scherpe randen zoals bv. frieten.

Olvarit babyvoeding zoals eerder al genoemd kan een oplossing zijn en dit is ook makkelijker om door te slikken

Om toch nog met iets positief te eindigen... ik ken mensen die er totaal geen last van gehad hebben en de dag nadien al terug normaal konden eten. Veel succes ermee!
Confession: ik at op dag 3 frieten (de slappe) met veel mayo. Wat waren ze lekker.
Nogmaals bedankt voor jullie tips. Kan een mooi lijstje maken van wat te halen.
Hai! Ik moest in het ziekenhuis directs s avonds brood eten en de volgende morgen ook. Anders mocht ik niet naar huis. Die avond zat ik thuis aan de bloemkool met aardappelen en klein stukje vlees. Ik probeerde alles waar ik zin in had. Van brood tot sathe tot spaghettie. Soms ging het goed en soms ook niet. Van alleen vloeibaar en drinken word je zo slap.terwijl je juist aan moet sterken.dus gewoon proberen je merkt zelf wat wel of niet gaat
Die oorpijn inderdaad, die herken ik ook nog wel. Ik heb daar uiteindelijk een neusspray voor gehad via de huisarts, ik was het al weer vergeten. Die oorpijn was idd vreselijk, op die momenten kon ik helemaal niks door de pijn.
Geen idee of je het er inmiddels al op hebt zitten, maar anders nog een aantal tips. Ik ben vorig jaar geholpen en bij mij is het, ik wil je niet bang maken, maar ontzettend tegengevallen.

Na de operatie heel veel bloed overgegeven, maar de pijn was te doen. De volgende ochtend kon ik brood best goed wegkrijgen. Het leek dus goed te gaan, helaas werd het met de dag erger met dag vier als hoogtepunt. Hele dage overgeven (met pijnlijke keel vreselijk) en kon niet eten, praten. Dit heeft een week aangehouden en na z'n acht dagen kon ik weer praten en langzaam beginnen met eten. Hou er rekening mee dat het dus slechter kan gaan na een paar dagen..

Wat bij mij hielp was ijswater in combinatie met kamille of honing thee. Had toch het idee dat de thee je keel verzachtte. Verder hielp een ijs kraag ook bij mij, eigenlijk continue mijn keel gehad. Toen ik weer een beetje kon eten heb ik spinazie gehad, krijg je erg makkelijk weg.

Sterkte!
Bedankt voor je reactie. Ben inderdaad ondertussen al geopereerd. Wat vreselijk dat het bij jou zo gelopen is! Ik heb naast keelpijn de eerste dagen erg hoofdpijn gehad en daarna de rest van de week ontzettende oorpijn. Het ging inderdaad na een paar dagen slechter. Als ik kon huilen, had ik dat gedaan. Maar had teveel pijn. Kon wel al heel snel alles eten, maar heb nu een maand later nog steeds een dikke keel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven