Gezondheid alle pijlers

tips stoppen met roken?

28-08-2016 16:41 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames en enkele heer,



Ik ben benieuwd of hier ook mensen zijn die succesverhalen te vertellen hebben over het stoppen met roken. Ben nu al weer een paar weken aan het tobben, wil namelijk al héél lang stoppen maar weet niet hoe. Ik houd het meestal 20 a 24u vol, hooguit twee dagen. Het is ook niet het gebrek aan nicotine dat mij dan gek maakt, maar de verveling. Het zijn van een niet-roker in een omgeving vol met rokers. De handeling missen en dan vooral s'avonds. De bekende e-smoker, lolly's, tandenstokers, nicotinevervangers en dergelijke hebben mij tot heden toe nog niet kunnen helpen.



Dus ik dacht meld me aan op een forum, misschien willen jullie mij vertellen hoe het jullie wel gelukt is? Bemoedigende woorden, tips en trucs?



Wat deed jij dan op hét moment dat je doordraaide van de trek in een sigaret? Het moment waarop ik (en velen denk ik) weer naar tabak grijpen?



Ben razend benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Achter je beslissing blijven staan. Als je de keus maakt om te stoppen sta daar dan 100? achter.



Ik ga twijfelen omdat de drang naar een peuk dan heel sterk is.. vooral na een paar dagen. En dan ga ik mezelf aanpraten dat één wel mag.. daardoor twijfelen en daardoor weer roken.



Ik heb er één keer achter gestaan en toen ben ik een jaar gestopt. Het feit dat ik er nu niet 100? achtersta maakt ook dat ik het even laat voor wat het is. Dan heeft stoppen namelijk geen nut en zit ik binnen 16 uur hysterisch te huilen terwijl ik die peuk aansteek.



Succes!
"People, what a bunch of bastards"
Alle reacties Link kopieren
Die vraagtekens hoorden procenten te zijn haha.
"People, what a bunch of bastards"
Gewoon stoppen. Veel gezond lekkers in huis en soms wat ongezonds voor achter de hand.
Alle reacties Link kopieren
Misschien stoppen op een moment of plaats waarvan je weet dat je een behoorlijke tijde geen sigaretten kunt krijgen (behalve door ver te rijden of zo)? Bijvoorbeeld een vakantiehuisje ver van alles huren voor een week en al het eten en drinken voor die tijd meenemen zodat je er niet uit hoeft. Wellicht dat zo'n drempel helpt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu drie weken gestopt met roken. Vanaf dag 2 ben ik gaan hardlopen en dat doe ik nu 2-3 keer per week. Ik voel mijn gezondheid er echt met sprongen op vooruit gaan, waardoor ik geen zin heb om in oude patronen terug te vallen. Dus dat raad ik je zeker aan!



De eerste week had ik het het zwaarst met zin hebben in een sigaret. Ik ben toen een aantal keer gewoon onder de douche gestapt om mijn gedachten te verzetten (kost veel tijd, maar werkte enorm goed haha). Wat ik nu doe als ik zin heb in een sigaret is een appel eten of mijn tanden poetsen.



Ik weet niet hoe je verder leeft, maar voor mij werkt het goed om op andere gebieden ook aan mijn gezondheid te werken. Zo voel je snel resultaat en voel je je goed over jezelf. Ik hoop dat je er iets mee kan.
Ik ben bang dat je nooit zult stoppen met roken als je in een omgeving vol rokers zit. Je bent zo weer begonnen. Dus als je echt wil stoppen, moet je deze situaties gaan vermijden. Als je dat niet kunt, kun je gewoon niet stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Gaan sporten!
3 weken of desnoods 3 maanden op een onbewoond eiland zonder winkels gaan zitten.

Of op eender welke andere plek waar je niet aan dat verslavend spul kunt raken.

Wat je niet kunt kopen, kan je ook niet oproken.



En de eerste weken uit de buurt blijven van andere rokers.
Alle reacties Link kopieren
Tnx iedereen! Ik probeer iedere ochtend weer meteen aan het vers fruit en verse smooties te gaan om dat 'gezonde' gevoel aan te kunnen houden maar tegen een uur of 20:00 steek ik er tóch weer één op. Inderdaad dat 'ach, nu steek ik er nog 1 op morgen begin ik weer opnieuw'-mentaliteitje.



Ik vind het knap dat velen met een sterk uithoudingsvermogen die ene 1e peuk kunnen negeren. Ik niet, althans, tot heden toe niet.

Wat te doen als je haast agressief wordt van de trek. Tsja, eentje opsteken dan maar weer. Ik krijg altijd spier- en hoofdpijnen van het afkicken en word dan ook vreselijk happerig en agressief. Wat te doen op dát moment :( Vanavond probeer ik in ieder geval een stukje hardlopen! Ik sta er denk ik nog niet 100% achter?



Dank jullie wel
Je kan voor tijdelijk een Esigaret roken met nicotinevrije liquid, dat geeft je de handeling van roken, alleen de verslaving ebt weg en dan kan je hem op een goede dag gewoon wegleggen en dan ben je gestopt.

Succes ermee.
Boek van allen carr kan ook helpen.
Alle reacties Link kopieren
Accepteren dat je je voelt zoals je je voelt en het niet aangrijpen als excuus om een sigaret op te steken. Analyseer je gedrag en gevoel. Wees bewust van jezelf. En dan kom je wel tot het besef dat je idioot bezig bent. En dat het een smoes is om te kunnen roken.

En pak het aan per dag. Vandaag rook je niet en morgen zie je wel verder. Nooit meer mogen roken is beangstigend en maakt je alleen maar meer verlangen naar een sigaret.
Heb je overigens ook al niquitin-pleisters en / of kauwgom geprobeerd als "vervanging"?

Je hebt dacht ik zelfs "smelt-tabletten" die je op je tong kan leggen op momenten dat je 't te moeilijk krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:misschien willen jullie mij vertellen hoe het jullie wel gelukt is?Ik vertelde me elk moment weer dat ik NU de eerste sigaret niet moest nemen. Alleen maar als ik volledig overtuigd was dat het precies dát was wat ik wilde.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Kijk naar de plaatjes op de pakjes sigaretten, als dat niet helpt weet ik het ook niet meer!
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken, pfff wat vond ik dat moeilijk. Weinig tips, het enige is dat je er echt, maar dan ook echt, achter moet staan. In mijn geval een zwangerschap, maar of dat nu de oplossing is... in mijn geval wel, want ben al meer dan een jaar gestopt inmiddels.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee want ik kom er ook maar niet vanaf maar ik vind het ook zo lekker. Ik snap mensen niet die het vinden stinken. Hier rookt ook bijna de hele familie. Het zou zo veel gemakkelijker zijn als er niemand in mijn omgeving zou roken. Ik was gestopt en mijn zus stak een sigaret op en dan loopt het water me in de mond.
Waarom werkt de e-sigaret niet voor je?



Ik ben een enorme kettingroker en zou het liefst willen dat ik er nooit aan begonnen was. Helaas is dat niet het geval, maar ik heb sinds ik damp geen sigaret meer aangeraakt. De eerste dagen wel, maar al snel werden het er steeds minder en ik geloof dat ik binnen drie dagen sigaret-vrij was.



Ik damp wel nog met nicotine, maar dat ben ik aan het afbouwen. Door mijn apparaatje heb ik wel nog een hoop rook-handelingen die ik doe, maar ik stink niet meer en ik voel me veel beter lichamelijk gezien.



Pleisters plakken en dergelijke hielp niet bij mij. Ik ben nooit verslaafd geweest aan pleisters plakken, maar wel aan alles wat bij roken hoort. Stoppen vind ik echt ontzettend vervelend en ik word er een kreng van, maar de e-sigaret werkt dus voor mij!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu ruim anderhalf jaar gestopt met roken. Ik rookte sowieso niet bijster veel en was echt een gelegenheidsroker. Ik rookte heel veel tijdens de reclameblokken op tv ( anti verveling om iets te doen te hebben). Ben gestopt toen ik ziek werd en bij elke trek aan mijn sigaret zo ongeveer de longen uit mijn lijf hoestte.

De drang naar een sigaret tijdens reclame blokken is nog lang gebleven. Ik was veel sneller over de fysieke verslaving heen dan over de psychische.

Heb mezelf echt gedwongen om op de bank te blijven zitten tijdens de reclameblokken zodat ik maar geen sigaret ging roken buiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:lieflinda31 schreef op 28 augustus 2016 @ 17:08:

Tnx iedereen! Ik probeer iedere ochtend weer meteen aan het vers fruit en verse smooties te gaan om dat 'gezonde' gevoel aan te kunnen houden maar tegen een uur of 20:00 steek ik er tóch weer één op. Inderdaad dat 'ach, nu steek ik er nog 1 op morgen begin ik weer opnieuw'-mentaliteitje.



Ik vind het knap dat velen met een sterk uithoudingsvermogen die ene 1e peuk kunnen negeren. Ik niet, althans, tot heden toe niet.

Wat te doen als je haast agressief wordt van de trek. Tsja, eentje opsteken dan maar weer. Ik krijg altijd spier- en hoofdpijnen van het afkicken en word dan ook vreselijk happerig en agressief. Wat te doen op dát moment :( Vanavond probeer ik in ieder geval een stukje hardlopen! Ik sta er denk ik nog niet 100% achter?



Dank jullie wel

Wat je in de eerste alinea schrijft is heel erg herkenbaar. Dan begint de lichamelijke verslaving waarschijnlijk weer te schreeuwen en dan geef je toe. 'Ach morgen weer een dag'. Maar je weet dat je het morgen weer gaat doen.. Dat is zo frustrerend. Mij helpt het in ieder geval om zoiets 'morgen doe ik het wel' niet voor te nemen. Omdat ik mezelf dan voorlieg, want ik weet dat ik morgen weer net zoveel zin heb in een peukje.



Ik herken dat agressieve wat je herkent ook.. Ik heb er een hele filosofie over hahaha. Ten eerste is de lichamelijke verslaving natuurlijk zwaar, het duurt even voordat het uit je systeem is. Daarnaast voel ik me opgefokt omdat ik met die gevoelens zit en ik eigenlijk helemaal niet wil stoppen. Maar ik moet stoppen van mezelf. Dat zorgt voor dat opgefokte rotgevoel. Die discrepantie tussen wat ik wil en wat ik moet doen. Wat ik wil is gewoon roken. En daar aan merkte ik (vooral bij de eerste drie pogingen) dat ik er helemaal niet achterstond. Omdat ik niet kalm kon blijven zeggen 'dit hoort er even bij. Met een paar dagen is het voorbij en voel je je weer normaal en rustig.'



Maar wellicht werkt dit voor jou anders? Vertel!
"People, what a bunch of bastards"
De eerste 3 dagen de wekker op je telefoon elk uur (mag ook half uur of tien minuten, wat je zelf fijn vindt) af laten gaan. Weer een uurtje niet jezelf vergiftigd. Je mag best trots zijn hoor.

Zo word je elk uur eraan herinnerd dat je goed bezig bent. Kies een vriendelijk wekkergeluid, een fijn muziekje of old phone bijv.. Na een paar dagen ben je al een stuk zelfverzekerder en kun je de wekker naar eigen voorkeur afbouwen! Zoek met Google de vieze plaatjes die je tegenwoordig op pakjes sigaretten ziet op wanneer je toch zin krijgt in zo'n smerigheid.

Vul een reageerbuisje of zoiets met 'asbaksoep'. Ruik eraan als je drang hebt naar je oude slechte gewoonte.

Erken dat het een strijd is, maar dat je er niet aan kapot zult gaan, tenzij je de strijdbijl begraaft!

Jij gaat winnen, niet die ziekteverwekker!
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is verschrikkelijk de eerste dagen/weken./maanden. Vooral niet aan beginnen als je niet heel erg gemotiveerd bent (en vanuit jezelf).



Die eerste dagen zijn gewoon rottig.



Maar je kan al na een dag jezelf voorhouden hoeveel geld je bespaart op maand en of jaarbasis.

Ik vertelde het toen aan niemand. Na een paar uur tot een halve dag kwamen de eerste reacties. Hee, rook je niet meer? Of flauwe reacties.. "dat houd je toch nooit vol! en dan rook in je gezicht blazen" (haha, van mensen die nu 20 jaar later nog steeds roken en in die tijd meer dan 30.000 EUR aan tabakswaren hebben uitgegeven). Maar goed, dat soort reacties geven motivatie. Na een paar dagen ben je waarschijnlijk al wel afgekickt van de lichamelijke verschijnselen. Ook weer een opsteker. Na een paar weken tot een paar maanden ga je merken wat het voor je gezondheid doet. Je reuk- en smaakzin verbetert. Je uithoudingsvermogen gaat vooruit, etc. En gevoelsmatig wordt je terugvalkans steeds kleiner. Maar wees waakzaam. Een stevige roker moet zijn zwakte accepteren en nooit proberen om te minderen tot een "avondroker" of jezelf voor te houden dat "matig roken" zou kunnen werken. Alleen helemaal kappen werkt. Althans voor de echte rookverslaafde.



Je kan jezelf dus wel korte termijn doelen voorhouden en wat langere termijn doelen. Het is natuurlijk heerlijk als je geld kan uitgeven aan nuttigere danwel leukere zaken. Of als je reukzin weer merkbaar verbetert. Of wanneer je merkt dat alles thuis als een asbak ruikt en dat je dan besluit om alle gordijnen te wassen en alles te saneren en dat dan alles weer fris ruikt. Als je dat soort dingen ervaren hebt steek je heel wat minder makkelijk weer een peuk op. Het kan wellicht best even duren voordat je zoiets ervaaart, maar alle ex rokers merken dat een keer. En het motiveert.



Of afgunstige reacties van mensen die wel blijven doorroken. Dan kom je in hun huizen en dan ervaar je hoe walgelijk die gewoonte eigenlijk is.



Ik heb ooit nog wel eens gezondigd overigens. Een enkele keer een blow of een waterpijp op vakantie. Maar dat waren echt wel uitzonderingen. Ik ben nu echt op geen enkele manier meer verslaafd, maar het heeft wel zeker een jaar of 2 geduurd voordat ik dat echt hard durfde te zeggen. En nu durf ik ook wel te zeggen dat ik nooit meer verslaafd zal raken.
Alle reacties Link kopieren
Een paar weken voordat je stopt zo vaak als mogelijk een sigaret opsteken als je er GEEN zin in hebt en er dan uitgebreid van zitten walgen. Echt, maak het zo smerig mogelijk voor jezelf. Zo conditioneer je jezelf alvast een beetje in dat je negatieve associaties creëert bij het roken. Als ik na het stoppen trek kreeg herinnerde ik mezelf aan hoe smerig ik het vond.



Wat je vaak ziet bij mensen die net gestopt zijn is dat ze gaan fantaseren over hoe ontzettend lekker het was, bij een kopje koffie, bij een wijntje/biertje, na het eten, op een feestje, enz. Bovendien versterken mensen dat door af te tellen tot het stopmoment en dan bij elke sigaret liefdevol naar dat peukje te kijken en te denken "oh wat ga ik jou missen straks". Dit versterkt de positieve associatie nog eens extra.



Zorg dat het op de moeilijke momenten geloofwaardig is voor jezelf dat je het smerig vindt. Ga dus ook niet aftellen naar een bepaald moment, maar stop precies op het moment dat je het het meest smerig vindt, flikker de overige sigaretten weg en geniet van dat moment! Veel succes!
En hoe gaat het? Ik lees even mee. Ik ga maandag de 19e stoppen! Heb het boek van Allen Carr besteld en hoop zoals Lieve22 gelijk aan mijn gehele gezondheid te kunnen werken. Lieve22 vond jij het niet teveel in 1x?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven