Gezondheid alle pijlers

tussenwervel verschoven

09-03-2016 21:15 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag gehoord dat er een tussenwervel in mijn onderrug is verschoven. Deze drukt tegen een zenuw aan. Ik vermoed dat hij lang geleden na een val al is verschoven maar ik krijg steeds meer uitstralingspijn. Er is ook slijtage in beide heupen maar volgens de orthopeed kan daar de pijntoename niet van komen. Ik ben doorverwezen naar de neuroloog.

Heeft iemand ervaring met de behandeling van zo'n verschoven tussenwervel? Ik ga steeds slechter lopen, heb veel pijn en kan steeds minder. Ik wil niet op de zaken vooruit lopen maar zag dat sommige mensen geopereerd worden. Daarbij worden 2 wervels aan elkaar vast gezet. Heeft iemand dat meegemaakt en hoe is het bevallen?

Het is geen hernia overigens.
mijn man had baat bij een chiropractor
Ik heb het hoog in mijn rug, vlakbij mijn nek gehad.

Het is toen gekraakt. Bij mij kwam het door maandenlang hoesten.
Spijt is verstand dat te laat komt
Als je een verschoven tussenwervelschijf hebt zou ik het zeker niet laten kraken. Ik zou advies vragen aan de neuroloog.
Ik ben al heel wat jaren bij een orthomanueel therapeur geweest (hij is ook arts). Hij heeft mijn rug van onder tot boven behandeld en dat heeft ook vaak heel goed geholpen. Eigenlijk durf ik nu niet goed naar hem toe hiermee. Ik denk dat het al sinds mijn 17e niet goed zit en dat het nu langzaamaan erger is geworden.

Eerst maar eens naar de neuroloog. Als hij niets kan of wil doen is het wel een goed idee om terug te gaan naar de orthomanueel therapeut.
Ik zie niet in waarom twee wervels niet aan elkaar vast kunnen worden gezet. Ik denk wel dat ze eerst voor goedkopere opties gaan zoals manipulatie, pijnbestrijding e.d. Per slot van rekening heeft het lichaam een groot zelfhelend vermogen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 09 maart 2016 @ 21:42:

Ik zie niet in waarom twee wervels niet aan elkaar vast kunnen worden gezet. Ik denk wel dat ze eerst voor goedkopere opties gaan zoals manipulatie, pijnbestrijding e.d. Per slot van rekening heeft het lichaam een groot zelfhelend vermogen.

Omdat dit al een zwakke plek is nu en als je dat vast gaat zetten is de kans groot dat een andere wervel zich gaat misdragen.

Was de uitleg van de fysio van mijn man. Die loopt af en toe krom, en dan niet als een gebocheld oud kereltje, maar naar de zijkant. En ja, dat ziet er vaak een beetje maf uit.

Fysio kan helpen om hem weer op z´n plek te krijgen en oefeningen geven om je spieren te versterken, zodat ie niet zo snel weer wegschuift.

Zelf heb ik een tussenwervelschijf die regelmatig verschuift. De ene keer maar een beetje, dan kan ik dat met de oefeningen zelf weer onder controle krijgen. Soms is het te ver, dan moet ik terug naar de fysio.

En het gebeurt niet als je iets zwaart tilt. Daar denk je wel bij na. Nee, het schiet eruit als je een sok opraapt, even snel bukt of een verkeerde beweging maakt omdat je nog even iets van de tafel wilt pakken.

Vastzetten kan, maar wordt hier dus afgeraden (maar ik woon niet in NL).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik slik nu al maanden 3 diclofenac per dag en heb steeds meer pijn. Dacht eerst dat ze niet hielpen en ben 1.5 dag gestopt met de diclofenac. Nou daar was ik snel achter, zonder was het niet te harden. Op vakantie een dikke prednison injectie gehad voor een allergische reactie (enorme tongzwelling), hierdoor werd mijn pijn ook een stuk minder. Helaas maar een paar dagen.
Ik loop ook bij de fysio. Haar vandaag op de hoogte gebracht zodat ze de volgende keer hier naar kan kijken. Zelf denk ik dat de wervel al heel lang verkeerd zit. Kan al 35 jaar mijn rug niet afrollen of oprollen. Ik sla altijd een heel stuk over. Ik kreeg de laatste jaren zo'n 5 a 6 keer per jaar ischias. Tenminste dat dacht ik en de huisarts. Waarschijnlijk toen ook al die wervel geweest.
Is het de tussenwervel, of de tussenwervelschijf? Meestal is het dat laatste? En dat noemt men dan ook wel een hernia.

Ik zou zeker niet naar een chiropractor gaan, want de kans op beschadiging is te groot.

Ik zou niet snel zomaar de boel vast laten zetten. Doordat de beweegbaarheid in je rug af neemt, ontwikkel je dan vaak ook weer elders klachten. Het is bovendien ook een hele zware operatie met een lange hersteltijd (denk aan een jaar). En succes is natuurlijk niet verzekerd. Ik heb een paar jaar geleden een aantal weken in een gipscorset gelopen, wat het vastzetten simuleert, omdat mijn chirurg eerst het effect wilde testen voordat hij ging snijden. En daar ben ik echt heel blij om, want voor mij bleek het dus helemaal niets op te lossen.
Ik ben ooit met turnen niet over het paard getild maar over het paard gegooid. Ik kwam op mijn rug op een totaal versleten valmat terecht. Sindsdien problemen met rug. Helaas wordt het steeds erger. Eerst had ik tijden dat het vrij goed ging, nu elke dag pijn en steeds slechter lopen.

Ik doe 3 x per week Pilates. Dit is erg gericht op revalidatie. Sterker maken van de buikspieren en de rug ontlasten.
quote:-NummerZoveel- schreef op 09 maart 2016 @ 21:53:

Is het de tussenwervel, of de tussenwervelschijf? Meestal is het dat laatste? En dat noemt men dan ook wel een hernia.

Voor zover ik weet bestaat een tussenwervel niet, dus zal het hier over een tussenwervelschijf gaan.

Ik ben druk aan het googlen, omdat TO schrijft dat het geen hernia is. Ik ben wel benieuwd wie dat heeft vastgesteld en hoe dan, want een tussenwervelschijf zit gewoon vast, die verschuift niet zomaar. Wel kan ie uitpuilen en dat heet dan idd een hernia.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Nummer zoveel dat was wel een goed idee van dat gipscorset. Dan wordt je tenminste niet voor niets geopereerd. Ik was eigenlijk zo verbaasd vandaag dat ik niet goed heb doorgevraagd. Het is volgens mij geen hernia. Ik heb de mri en het verslag opgevraagd. Dat krijg ik over een week binnen. Dan kan ik zelf ook nog even goed kijken wat ze bedoelde. Ik heb het wel gezien op de computer. Je kon duidelijk zien dat de gehele tussenwervel (?) naar buiten was gekomen en ergens tegenaan drukte.
Ceylon:quote:Omdat dit al een zwakke plek is nu en als je dat vast gaat zetten is de kans groot dat een andere wervel zich gaat misdragen.

Ik heb er totaal geen ervaring mee (afkloppen) maar ik heb wel vaak Youtube gekeken en daar kwam de operatie vaak aan de orde. Zal me er bij gelegenheid nog eens in verdiepen.

Lijkt me een heel vervelende aandoening.

Hier een reclame: https://www.youtube.com/watch?v=atVfFz5vuBo&hd=1
Er is niet gesproken over een hernia. Misschien is het toch wel een hernia maar dat heb ik er niet uit begrepen.
quote:veensteker schreef op 09 maart 2016 @ 21:59:

Nummer zoveel dat was wel een goed idee van dat gipscorset. Dan wordt je tenminste niet voor niets geopereerd. Ik was eigenlijk zo verbaasd vandaag dat ik niet goed heb doorgevraagd. Het is volgens mij geen hernia. Ik heb de mri en het verslag opgevraagd. Dat krijg ik over een week binnen. Dan kan ik zelf ook nog even goed kijken wat ze bedoelde. Ik heb het wel gezien op de computer. Je kon duidelijk zien dat de gehele tussenwervel (?) naar buiten was gekomen en ergens tegenaan drukte.Ik denk dan toch een hernia (in neurotaal "hnp"), want dat zie je inderdaad vaak duidelijk uitpuilen en ergens tegenaan drukken op de foto's van de MRI. (Behalve bij mij, en dan ben je zo 2 jaar ellendige onderzoeken verder voordat ze willen opereren, terwijl je vergaat van de pijn).
Die tussenwervelschijven willen nogal eens gaan uitpuilen.
Als je googeld op afbeeldingen, op mri hnp of mri hernia, dan kun je zien of dat ongeveer was wat ze jou ook lieten zien.
Ik heb het zo kort gezien dat ik het niet meer goed weet. Zodra ik de mri op cd krijg zal ik meteen even kijken. Als het goed is zit er ook een beoordeling van de mri bij dan zal het wel duidelijker worden beschreven.

Ik heb natuurlijk teweinig geduld om daar op te wachten. Als het goed is krijgt de huisarts zsm een verslag, dan kan ik het hem ook nog even vragen.

Ik zal het laten weten zodra ik het hoor. Als ik bij de neuroloog ben geweest laat ik ook nog even van mij horen.

Alvast bedankt voor alle reacties.
Sterkte Veensteker.
Ik heb zelf erg veel baat gehad bij yoga en (vooral!) EMS-training. Ik had ook last van een verschoven wervel als gevolg van een val, maar deze is met de juiste spierontwikkeling weer aardig in het gareel gekomen.
Ik heb de MRI en de conclusie van de orthopeed binnen. Het is een Spinaal kanaal stenose (vernauwing van het lendewervelkanaal) als gevolg van facet arthorose (slijtage van de tussenwervelschijf, met evt verschuiving). Het is dus geen hernia.

Maandag schrijft de huisarts een verwijzing voor de neuroloog. Ben heel benieuwd wat die gaat/kan doen.

Ik snap nu ook beter waarom ik graag in de auto zit met mijn benen op het dashboard en met mijn benen omhoog op de eetbar bij het computeren. Ook een verklaring voor de snelle kramp in de achterkant van mijn bovenbenen en de vele vele keren dat ik ischias heb gehad.

Ik hoop dat ze iets kunnen doen. Ik slik nu 2 a 3 diclofenac en heb nog steeds pijn en vooral de beperking vind ik lastig om mee om te gaan. Normaal ben ik niet te stoppen.

Mocht er iemand ervaring hebben met spinaal kanaal stenose dan hoor ik het graag.
Als je ouder wordt, drogen de tussenwervelschijven uit, en daardoor kunnen ze gaan verschuiven. Dat is een hernia. Echter, spinaal kanaal stenose en facetartrose zijn op zichzelf staande klachten.

Ik kende het niet en heb er net even op gegoogelt. Wat ik lees dat ze voor de artrose vaak niet veel meer kunnen dan een pijnbehandeling, terwijl bij de stenose een operatie een oplossing zou kunnen bieden.

Wat ellendig dat je twee klachten hebt, omdat je dan nooit zeker weet waar de pijn precies vandaan komt en wat dan de oplossing zou kunnen zijn.

Ik denk dat de neuroloog de juiste persoon is om je te adviseren in behandelingen en in welke volgorde je de pijn kunt wegnemen.

Sterkte
quote:veensteker schreef op 12 maart 2016 @ 19:59:

Ik heb de MRI en de conclusie van de orthopeed binnen. Het is een Spinaal kanaal stenose (vernauwing van het lendewervelkanaal) als gevolg van facet arthorose (slijtage van de tussenwervelschijf, met evt verschuiving). Het is dus geen hernia.Nee, het heeft dus helemaal niets met je tussenwervelschijf te maken, vandaar dat het geen hernia is.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Facetarthrose schijnt slijtage van het kraakbeen te zijn. Tussenwervelschijf bestaat uit kraakbeen. het binnenste van de tussenwervel komt er niet uit vandaar dat het geen hernia is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven