Gezondheid alle pijlers

Uitslag onderzoeken vs visie cardioloog

06-07-2009 09:08 164 berichten
Goedemorgen allemaal,

Mijn moeder is onlangs opgenomen geweest i.v.m pijn op de borstklachten. Sinds een jaar ongeveer heeft zij last van angina pectoris-achtige klachten die de laatste tijd toenamen in aantal (en ook weer afnamen trouwens).

In het ziekenhuis zijn onderzoeken gedaan en diezelfde onderzoeken zijn meerdere keren herhaald, over 3 dagen verspreid. Uit deze onderzoeken kwam niet naar voren dat de klachten daadwerkelijk van het hart kwamen. Onderzoeken die gedaan zijn: ECG, Thoraxfotos en bloedonderzoek.

Gedurende deze dagen ben ik goed op de hoogte gehouden door de cardioloog. Hij vertelde me dat er geen redenen waren dat er iets ernstigs mis is met het hart, er is een iets verdikte hartspier maar daar zouden de klachten niet vandaan komen. De onderzoeken zijn meerdere keren herhaald om hartkwalen uit te sluiten, aldus de cardioloog.

Mijn moeder mocht naar huis met een poliafspraak voor 6 weken na de opname en als toevoeging aan haar nitraatspray een bloedverdummer (Ascal).

Een paar dagen geleden waren wij op de geplande poli-afspraak bij de cardioloog waar zij al eerder was geweest toen haar klachten waren begonnen (een jaar geleden ongeveer) en door wie ze ook weer ontslagen was omdat de klachten destijds stabiel waren. Deze cardioloog vertelde ons dat hij de onderzoeken los laat. Dat veel collegas geneigd zijn zich daar aan vast te houden maar dat hij gezien de risicofactoren van mijn moeder (inmiddels door medicatie stabiele suikerziekte en hogebloeddruk) er vanuit gaat dat het toch haar hart is. Hij wil haar niet catheteriseren omdat hij dan vast "van alles" tegenkomt maar ze nu toch beschermd is door de medicatie. Over een half jaar moet ze terugkomen mits de klachten toenemen. Hij vindt 1x per week een aanval acceptabel, 3x niet. Het vreemde is dat de huisarts 3x per dag prima vind (heeft ze niet overigens) zolang de klachten maar door de nitraatspray verdwijnen.

Ik begrijp de cardioloog dat hij gezien de risicofactoren een andere visie heeft maar wat ik me afvraag is: zeggen onderzoeken dan niets? Er was geen schade aan het hart, iets wat er door vernauwde kransslagaderen wel zou moeten zijn? Ook was er geen zuurstofnood geweest en pomp het hart nog goed.

Ik ben bang voor een stolsel/afsluiting en begrijp eerlijk gezegd niet dat de cardioloog daar verder geen onderzoek naar doet. Ik heb vanochtend gebeld voor een aanvullende afspraak om het e.e.a duidelijk te krijgen maar hij had vandaag en morgen geen plek en gaat dan op vakantie. Ik moet dus nog ruim 2 weken wachten.

Iemand die hier meer van weet en me kan zeggen of onderzoeken idd niets zeggen?

(mijn moeder is niet doodziek hoor, maar toch ben ik wat ongerust, ze is bijna 80).

Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Tjilla,

Wat een vervelende ontwikkelingen weer!!

Kan me voorstellen dat je bang en onzeker bent.

Als je twijfelt en het gebeurt weer, dan zou mijn reactie zijn: gewoon naar de SEH rijden.

Laat ze haar maar eens goed monitoren. Kan ze niet met een holterkastje lopen? Daar kunnen ze ook best wel wat dingen uit halen.
Hmm, maar het was toch ook beest een beetje positief....? Dat ze er niet dood van neervalt zolang de medicijnen werken?

Ik ben vooral bamg dat ze een verstopping heeft maar in dat geval was het dus ws al misgegaan? Bah, ik weet het niet.

Ik weet niet wat een holterkastje is maar zo op het eerste gezicht is er niets te vinden vandaar dat ze van binnen zouden moeten gaan kijken maar het kan best dat het met de verhoging van de medicijnen onder controle komt. Ik ben er alleen bang voor van niet en dat het toch iers ernstigs is. Het gebeurt soms zo vaak achter elkaar en dan een poos niet en dan weer hup 3x per nacht.

Mn moeder voelt zich verder trouwens prima en doet gewoon haar ding.
Ik denk dat je moeder inderdaad een of meerdere vernauwingen heeft (is ze al gekatheteriseerd??). Pas als een vernauwing vrij ernstig is, gaan ze dotteren. Zo niet, dan geven ze ascal en nitro. Blijkbaar helpt zo'n spray onder je tong bij je moeder heel goed. Persoonlijk vind ik 3 keer in een nacht wel een beetje veel.
Nee, ze hebben haar nog niet gekatheterisserd, omdat de uitslagen van de ecgs en bloed steeds goed waren zijn ze er vanuit gegaan dat er niet iets ernstigs mis is. Maar ik vind 3x per nacht ook ontzettend veel! Vannacht heeft ze het weer gehad, minder erg dan gisteren en ze reageert ook direct op de spray onder de tong. De huisarts vond 3x ook veel maar vindt dat ze eerst de isosorbidimononitraat een maand moet verdubbelen en zien hoe dat gaat. Dotteren schijnt net zo goed te zijn als medicijnen.

Maar het is toch ontzettend raar dat ze dit snachts in haar slaap krijgt? is er mss iemand die hier meer van weet? De huisarts zei ook; ja, dat is raar. Maar zolang ze reageert op de spray en het niet erger wordt en ze er ook niet overdag veel last van krijgt dan is het "goed". Maar ik vind het zo raar dat ze het overdag niet heeft en dan snachts er wakker van wordt, zonder dat ze iets doet.

Iemand??
Als medicijnen net zo goed werken als dotteren, waarom wordt er dan nog gedotterd?? Of de vernauwingen zijn nog niet ernstig genoeg dat medicijnen net zo goed werken??

's Nachts tijdens de slaap daalt de bloeddruk, misschien heeft dat er iets mee te maken??
Dat dotteren net zo goed is als medicijnen heb ik inmiddels al vaker gehoord en gelezen. Ik heb er verder geen verstand van hoor maar hebben verschillende artsen al gezegd. Mss wanneer iemand niet goed reageert op medicijnen dat ze dan dotteren?

Bloeddrukdaling is dus juist goed?
Hoi Tjilla,

Ben geen arts of wat dan ook, dus kan ook geen inhoudelijk advies geven. Maar ik persoonlijk zou op een gegeven moment gewoon naar de SEH rijden.

Nu moet ik wel zeggen dat ik die afspraak ook heel concreet gemaakt had met mijn cardioloog. Er was al vastgesteld met een ecg wat ik had, holterkastje en echo moesten nog bekeken worden. Ik moest direct naar de SEH op het moment dat ik weer klachten kreeg (had een aangeboren ritmestoornis). Moet zeggen dat mijn komst naar de SEH de boel (operatie e.d.) wel enorm versneld heeft.

Sterkte met alles!
Tja, volgens de arts moet ze pas bellen met 112 als de nitraatspray niet meer werkt. We hebben 3x eerder 112 gebeld bij deze klachten en toen is ze opgenomen en is er niks gevonden (in bloed en ecg).

Ik weet het ook niet. Ze heeft het vannacht ook gehad , het ging heel snel weer weg en was minder erg dan de vorige nachten. Dus aan de ene kant positief, aan de andere kant heeft ze het wel weer gehad...En het blijft vreemd dat ze het alleen snachts heeft en niet overdag in rust. Bah.
Tsja misschien komt het omdat haar lichaam dan tot rust komt... Geen idee eigenlijk.

Wellicht kan je moeder een holterkastjeonderzoek en een doppler-echo krijgen. Een holterkastje houd je minimaal 24 uur om (is net als een ecg, maar dan 24 uur, je hangt het apparaatje aan je riem en je hebt plakkers op je borst). Met een echo kunnen ze zien of het hart "goed in elkaar zit"....
In rust zou je dus eigenlijk geen last moeten hebben...

De afgelopen nachten heeft ze geen last meer gehad. Het lijkt erop dat de extra 20mg isosorbidenitraat voor de nacht helpt, wat fijn is natuurlijk. Wel moet ze sochtends en tijdje bijkomen maar das niet iets van de laatste tijd.

Alleen....ik zie haar wel echt minder worden en dat baart me echt zorgen. Vanmiddag gingen we boodschapjes doen en na 5 min moest ze uitrusten omdat ze benauwd was en toen we opweg naar huis net in de auto stapten was ze weer benauwd. Niet heel erg zegt ze dan, ze spuit ook niet. Vind het ook moeilijk in te schatten of het van haar COPD of hart komt, of beide.

Was sinds gisteren weer wat opgewekter maar nu , sinds vanmiddag, kan ik alleen maar denken+ ze haalt volgende maand niet...Pfff, het kost me ook mijn gezondheid op deze manier.
Jeetje Tjilla,

Wat een narigheid allemaal weer!

Kan me voorstellen dat je zelf inmiddels ook het gevoel hebt dat je er aan onderdoor gaat.

Ik val in herhaling, maar als ik jullie was zou ik toch weer contact opnemen met de cardioloog hoor. Situatie uitleggen, evenals de angst die je hebt, wellicht kunnen ze wat aanvullende onderzoeken doen. Misschien komt hier niets uit, maar dit kan wel zorgen voor de nodige geruststelling!

Sterkte..
Tja, ik probeer wel een beetje positief te blijven en steeds die artsen kosten ook alleen maar stress en uiteindelijk leid het nergens toe , ze vinden niets en de nadelen van verder onderzoek wegen niet op tegen hoe ze nu is zeg maar (niet accuut). Ik moet het loslaten en afstand nemen maar hoe?
Tjilla, is een second opinion in een ander ziekenhuis geen optie??
Nee, mn moeder wil dat niet en ik snap dat wel, al dat ziekenhuisgedoe brengt ook steeds stress met zich mee.

Overigens heeft ze nu sinds de extra nitraatpil snachts geen aanvallen meer gehad. Ze slaapt nu goed door. Alleen sochtends heeft ze pijn. En als ze zich bijv moet haasten ergens voor, Ze heeft het mi nog steeds te vaak maar afgelopen week hebben we 2 dagen achterelkaar 45 min gewandeld en dat ging super, zonder een cent pijn of benauwdheid.

Fijn dat je hier nog komt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven