Vage ontlasting
zaterdag 8 juni 2013 om 11:15
Hallo dames,
Ik heb nogal wat genante vragen (vind ik zelf dan..). Ik ben een vrouw van 22 jaar en ik weeg maar 49 kg. Ik eet gewoon normale porties, niet overmatig veel maar ook niet weinig. Ik kan makkelijk 3x per dag ontlasting hebben. Soms zelfs wel vaker. Ik weet dat mijn vader dit ook heeft. Vaak heb ik vlak voor de ontlasting krampen. Niet zo erg dat ik het uitschreeuw, maar gewoon hinderlijk. Soms zijn er vooraf geen krampen, maar tot 20 minuten erna nog een beetje zeurend gevoel in de onderbuik. Ook ziet mijn ontlasting er een beetje apart uit. Het is sowieso een beetje klevend (ja goor, weet ik). Het is nooit echt keihard. Ook is het eerste deel dat er uit komt zegmaar echt super donker, bijna zwart. Dit is ook best wel hard. Het laatste wat eruit komt is lichter. Soms zit er ook donker en licht door elkaar, beetje vreemd.
Ik snap dat ik met dit probleem naar de huisarts moet gaan, dit wil ik ook volgende week wel doen. Maar ik wilde hier vast vragen of iemand dit patroon herkent of misschien weet wat het is. Kan het een spastische darm zijn? Ik heb verder overdag niet echt veel last van mijn darmen. Het wordt hinderlijk op de momenten dat ik niet thuis ben en het op moet houden. Dan krijg ik dus vooral die krampen enzo. Verder heb ik ook geen voedselallergieen voor zover ik weet.
Alvast bedankt en sorry voor het vieze verhaal!
Ik heb nogal wat genante vragen (vind ik zelf dan..). Ik ben een vrouw van 22 jaar en ik weeg maar 49 kg. Ik eet gewoon normale porties, niet overmatig veel maar ook niet weinig. Ik kan makkelijk 3x per dag ontlasting hebben. Soms zelfs wel vaker. Ik weet dat mijn vader dit ook heeft. Vaak heb ik vlak voor de ontlasting krampen. Niet zo erg dat ik het uitschreeuw, maar gewoon hinderlijk. Soms zijn er vooraf geen krampen, maar tot 20 minuten erna nog een beetje zeurend gevoel in de onderbuik. Ook ziet mijn ontlasting er een beetje apart uit. Het is sowieso een beetje klevend (ja goor, weet ik). Het is nooit echt keihard. Ook is het eerste deel dat er uit komt zegmaar echt super donker, bijna zwart. Dit is ook best wel hard. Het laatste wat eruit komt is lichter. Soms zit er ook donker en licht door elkaar, beetje vreemd.
Ik snap dat ik met dit probleem naar de huisarts moet gaan, dit wil ik ook volgende week wel doen. Maar ik wilde hier vast vragen of iemand dit patroon herkent of misschien weet wat het is. Kan het een spastische darm zijn? Ik heb verder overdag niet echt veel last van mijn darmen. Het wordt hinderlijk op de momenten dat ik niet thuis ben en het op moet houden. Dan krijg ik dus vooral die krampen enzo. Verder heb ik ook geen voedselallergieen voor zover ik weet.
Alvast bedankt en sorry voor het vieze verhaal!

zaterdag 8 juni 2013 om 11:20
Eet je genoeg vezels?
Ik eet elke dag een bakje yoghurt met cruesli en een eetlepel gebroken lijnzaad.
Sindsdien heb ik minder last van mijn darmen!
Gebroken lijnzaad kun je bijvoorbeeld van het merk Zonnatura bij de Albert Heijn kopen.
Ik eet elke dag een bakje yoghurt met cruesli en een eetlepel gebroken lijnzaad.
Sindsdien heb ik minder last van mijn darmen!
Gebroken lijnzaad kun je bijvoorbeeld van het merk Zonnatura bij de Albert Heijn kopen.
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.

zaterdag 8 juni 2013 om 11:26
Dat lijnzaad wil ik dan ook wel eens proberen! Ik weet trouwens dat keihard niet hoort, maar het hoort een soort van ja... dikkere drol te zijn zeg maar haha. En bij mij is het toch altijd wat zachter. Soms ook wel diarree, zo'n eens in de 2/3 weken. Ik weet dat het niet altijd hetzelfde hoeft te zijn, maar omdat het soms in delen gewoon zwart is de ontlasting... vind ik dat toch wel raar.
Ik ga maandag maar even bellen met de HA. Vroeg me gewoon af of hier mensen waren met hetzelfde, meer niet
Ik ga maandag maar even bellen met de HA. Vroeg me gewoon af of hier mensen waren met hetzelfde, meer niet

zaterdag 8 juni 2013 om 11:48
Zwart kan oa komen door een teveel aan ijzer. Slik jij ijzertabletten of multivitamines met veel ijzer?
Bij mij is het vaak donker als het ook hard is en ik een paar dagen niet naar de wc ben geweest.
Is het lichte bij jou echt heel licht, bijna kleurloos? Dat kan te maken hebben met je galblaas.
Dus: ga even naar de huisarts, die heeft er verstand van!
Bij mij is het vaak donker als het ook hard is en ik een paar dagen niet naar de wc ben geweest.
Is het lichte bij jou echt heel licht, bijna kleurloos? Dat kan te maken hebben met je galblaas.
Dus: ga even naar de huisarts, die heeft er verstand van!
zaterdag 8 juni 2013 om 12:03
Ik slik wel de multivitamen van de kruidvat en daar zit wel ijzer in. Ik weet niet precies hoeveel, maar ik slik die dingen ook al jaren. Dan had het me eerder moeten opvallen. Ik weet dat zwarte ontlasting ook door bloed kan komen, vandaar de zorg. Op google staat dan dat het een wondje kan zijn in je slokdarm of een maagzweer o,a, (gelukkig geen ernstige enge dingen), maar dit lijkt mij sterk want dan had ik daar in mijn maag of slokdarm ook wel last moeten hebben en dat heb ik niet. Ben net ook naar de toilet geweest en voel nu toch weer die irritante krampen. Niet erg ofzo hoor helemaal niet, maar gewoon een beetje irritant.

zaterdag 8 juni 2013 om 15:56
quote:ctje1 schreef op 08 juni 2013 @ 12:03:
Ik slik wel de multivitamen van de kruidvat en daar zit wel ijzer in. Ik weet niet precies hoeveel, maar ik slik die dingen ook al jaren.
Zou dat het niet kunnen zijn dan? Geen idee hoor, maar lijkt me niet gezond om die dingen jarenlang te slikken.
Ik doe trouwens lijnzaadolie door de kwark en yoghurt. En soms haverzemelen.
Ik slik wel de multivitamen van de kruidvat en daar zit wel ijzer in. Ik weet niet precies hoeveel, maar ik slik die dingen ook al jaren.
Zou dat het niet kunnen zijn dan? Geen idee hoor, maar lijkt me niet gezond om die dingen jarenlang te slikken.
Ik doe trouwens lijnzaadolie door de kwark en yoghurt. En soms haverzemelen.

zondag 9 juni 2013 om 22:09
Ik eet echt al best veel fruit. Zo heb ik gister een bak aardbeien, 2 uitgeperste sinaasappelen en een kiwi gegeten. Ook had ik gewoon bruin brood de hele dag gegeten en goed gedronken. Gister had ik 5x (!!!!) ontlasting. Geen diaree. Het werd ook steeds lichter bruin zeg maar. Vandaag was ik de hele dag niet thuis en net toen ik thuis kwam had ik diarree... had het al verwacht, want voelde me de hele dag heel opgeblazen en winderig. Kleur was gewoon normaal, aan de voorkant wel weer iets donkerbruin maar lang geen zwart. Net nog 2x gehad en toen was het gewoon water
het kan ook gewoon weer zo'n heerlijk virus zijn natuurlijk. Ik werk met kinderen.

maandag 10 juni 2013 om 10:41

maandag 10 juni 2013 om 20:49
Heb je de huisarts al gebeld?quote:Op google staat dan dat het een wondje kan zijn in je slokdarm of een maagzweer o,a, (gelukkig geen ernstige enge dingen)
Dat het geen ernstige dingen kunnen zijn klopt niet. Ik kan je horrorverhalen vertellen maar daar zit je ook niet op te wachten en ik kan natuurlijk ook niet zien wat er aan de hand is. Hoe hoger (richting je mond) 'iets' zit, hoe donkerder het bloed en dus hoe zwarter de ontlasting. Maar het hoeft natuurlijk ook niet per se bloed te zijn.
Met drie keer per dag poepen is op zich niet zo veel mis als dat voor jou normaal is.
Dat het geen ernstige dingen kunnen zijn klopt niet. Ik kan je horrorverhalen vertellen maar daar zit je ook niet op te wachten en ik kan natuurlijk ook niet zien wat er aan de hand is. Hoe hoger (richting je mond) 'iets' zit, hoe donkerder het bloed en dus hoe zwarter de ontlasting. Maar het hoeft natuurlijk ook niet per se bloed te zijn.
Met drie keer per dag poepen is op zich niet zo veel mis als dat voor jou normaal is.