Gezondheid alle pijlers

vaseline op schaafwond

13-06-2007 16:22 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb een diepe schaafwond opgelopen en d8 dat ik er goed aan deed vaseline erop te smeren. achteraf bleek dat dus niet goed te zijn en ik vraag me nu af wat de consequenties zijn. heeft het veel schade aangedaan? het geneest wel langzaam. komt dat door de vaseline?
Ik doe ook altijd vaseline of uierzalf op schaafwonden. Maar is dat niet goed? Dat wist ik niet! Ik denk zelf altijd dat niets op de wond het beste is. Eventueel een verbandje of pleister ter voorkoming van infecties. Uierzalf vind ik altijd wel lekker tegen de pijn.

Waarom zou dat niet goed zijn dan? Ben ik wel erg benieuwd naar.

Groetjes

Sunshineforever
weet ik niet precies maar toen ik het aan een mevrouw in de winkel vertelde ( toen ik een zalfje kocht om te ontsmetten) zei ze dat het het domste was wat je kon doen. het was druk in de winkel dus ik kwam er niet aan toe om te vragen waarom het zo stom was. maar ik ga ervan uit dat deze vrouw er verstand van had en het dus stom was.

ik hoop dat er iemand mij kan vertellen waarom het stom was en of ik het nu erger heb gemaakt ( het geneest zo traag ).
Bij een schaafwond is je lichaam prima in staat om dit zelf te herstellen. Het (beetje) bloed dat erbij vrij komt zorgt voor een natuurlijke pleister. Het prettige is dat die gewoon kan barsten om vuil eruit te laten als eronder iets niet helemaal goed gaat, door in de wond achtergebleven vuil.

Ga je hier vaseline of ander vettigheid opsmeren dan dek je je huid af, waardoor vuil eerder de kans krijgt om ontstekingen te veroorzaken. Zo verleng je herstel en loopt zelfs het risico een fikse ontsteking op te lopen.

Gewoon niet doen dus. Geef je lichaam de kans om, na een goede schoonmaakbeurt, het zelf te laten herstellen. Veelal zijn bij schaafwonden verder geen handelingen nodig.
bedankt voor je antwoord. weet je of ik hiermee de kans op littekens heb vergroot? ik hoop van niet....
Als ik jou was zou ik er regelmatig jodium op doen. Heb ik erg goede ervaringen mee (heb regelmatig schaafplekken). Het wordt er door gezuiverd en de wond droogt eerder goed op. Het lijkt wel even vies maar dat moet je maar ff voor lief nemen. O ja, en goed om je kleding denken..

Succes!
Inderdaad, jodium erop als het net gebeurd is, en als het gaat helen kun je er calendula zalf opsmeren.
Vaseline wordt gemaakt van petroleum. Dat werkt goed als je iets heel vet wilt hebben, en ook als je ergens geen lucht bij wilt hebben.

Dat lijkt me niet het geval bij een schaafwond.
een schaafwond geneest het snelst als er lucht bij kan komen, door de vaseline kan dit niet, daarbij zorgt de vasaline ervoor dat de wond ''week'' blijft.

het kan niet zoveel kwaad dat je het 1 keer erop hebt gedaan, vanaf nu geen vasaline meer.

wat je er wel op zou kunnen doen is betadine, evt. afdekken met een gaasje.

succes! groetjes
Ik denk dat het wel mee zal vallen met hoe stom het is om er vaseline op te smeren.

In de huisartsenpraktijk doen de artsen op forse schaafplekken vaselineverband. Dat is speciaal voor schaafwonden. Nooit een gewoon verbandje erop doen want dat blijft door het wondvocht vastplakken aan de schaafwond en trek je het elke keer weer open.

Bij gewone kleine schaafplekjes is het natuurlijk het beste om het aan de lucht te laten drogen. Maar bij grotere schaafplekken bijvoorbeeld na val van een fiets of brommer doet de dokter er dus vaselineverband op. Wat ook nog kan trouwens, is een gewoon gaasje met een flinke klodder betadinezalf. De zalf zorgt er dan voor dat het ontsmet en het gaasje niet blijft plakken, en gelijk verkoeld de zalf een beetje. Veel mensen vinden het prettig om de schaafplek met iets in te smeren.

Maar een litteken zal je niet door speciefiek de vaseline krijgen hoor.
Een litteken kan zeker langer bestaan door het gebruik van zalf e.d.

Ik heb ooit (door clienten op mijn werk) bijtwonden opgelopen.

Ik met mijn domme hoofdje ingesmeerd met zalf; met als gevolg ontstekingen. De littekens na de behandeling genazen moeilijk.

Tegenwoordig houd ik alles 'droog'; met als gevolg snellere genezing en op den duur snellere vervaging van littekens.
Grote schaafwond ok, maar diepe schaafwond? Dan is het toch geen schaafwond?

Als je bang bent voor en het te langzaam geneest naar je zin, kun eens een gelpleister proberen. Kun je kopen bij de drogist, zit een soort gel in dat genezing bevordert en littekenvorming tegengaat. Die pleisters bestaan nog maar een paar jaar. Schijnt nieuwe bevinding te zijn, dat wonden mooier genezen als ze juist niet droog zijn.

Ik weet niet wat de theorie erachter is, maar heb het uitgeprobeerd bij een diepe snijwond (hechtingen) en had het idee dat het goed hielp. Beter dan om er niks op te doen. Weet niet of dat voor schaafwonden ook geldt.
Mijn kinderen hebben ook regelmatig schaafwonden, knieèn en ellebogen liggen dan open :( Lijden in last natuurlijk. Maar wat ik dan doe is hetvolgende: De wond goed schoonmaken met koudwater ( deppend ) dan plak ik er losjes een pleister op ( dat moèt van de meiden want dan doet het niet pijn meer :P ) met de mededeling: mama haalt vanavond de pleister eraf en als je morgenochtend wakker wordt, dan zit er een korstje op. Dus een schaafwond aan de lucht laten drogen!!
Op een verse schaafwond is vaseline inderdaad niet goed. Je kunt dan beter betadinezalf erop doen, dat ontsmet, en zorgt ook dat je pleister niet aan de wond blijft plakken.

Zo gauw het kan, lekker aan de lucht laten drogen.

Maar....als er een korstje opkomt, en je hebt daar last van, dan is vaseline juist wel heel lekker om erop te smeren. Dat zorgt dat het korstje en niet zo trekt. Dat was weer één van de echt handige adviezen van mijn eigen huisarts! En het helpt echt.

groetjes Babbeltje
bij mijn ehbo lessen en examen werdt gezecht dat dit helemaal geen kwaad kan.

loop je een schaafwond op maak hem dan goed schoon.

laat het door de lucht drogen en dek het niet af.

als het na de tijd gedroogd is kan je er gewoon vaseline (wel zonder geur stoffen etc) op smeren, dit zodat deze huid soepel blijft en niet scheurt mocht het bewegen (elleboog, knie of andere gewrichten waar de huid beweegt).

dus het kan geen kwaad in ieders geval.
er is ook betadinegaas, dat plakt niet aan de wond. heb ik goede ervaringen mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven