Gezondheid alle pijlers

Vegetariers en geen vlees eters

12-01-2009 17:38 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik mis een topic over vegetariërs en mensen die geen vlees eten(kan het niet vinden iig!)

Ik eet sinds kort geen vlees meer, wel vis, ook kijk ik uit voor gelatine in snoep en eet liever plantaardig stremsel.

Nu ben ik benieuwd naar ervaringen van andere mensen die geen vlees meer eten. Wat voor invloed heeft het op je gezondheid en uiterlijk?
quote:Soundpost schreef op 12 januari 2009 @ 18:49: En Biebelie: geen eelt door vegetarische voeding? Dat heb ik nog nooit gehoord en gaat bij mij ook niet op, volgens mij is dat onzin (tenzij ik een uitzondering ben).

Dan ben ik ook een uitzondering.

Ik had er ook nog nooit van gehoord trouwens. Het lijkt me onzin.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik ben weer begonnen na anderhalf jaar vegetarisch te eten omdat ik sindsdien enorm veel last van haaruitval had. Ben pas weer een week begonnen, dus moet verschil nog gaan merken.
Ik eet al vijf jaar geen vlees meer (wel vis maar niet zo vaak) en bemerk niet echt een verandering in mijn uiterlijk. Wel heb ik het idee dat ik slanker ben geworden en blijf door mijn voedingspatroon. Ik probeer wel gezond te eten maar ik let totaal niet op calorieën en eet ook weleens ongezond uiteraard. Daarbij val ik eerder af dan dat ik aankom en in de tijd dat ik wel vlees at was ik toch wel zo'n 5 kilo zwaarder. Maar dat was ook de periode in mijn puberteit, misschien dat het door de hormonen kwam hoor...maar heb dus het idee dat je beter op gewicht blijft door geen vlees te eten! Ook is aangetoond dat de ziekte van Alzheimer minder voorkomt bij niet-vleeseters. Over het algemeen heeft geen vlees eten meer gezondheidsvoordelen dan wel vlees eten, mits je het goed compenseert en het niet 'zomaar' weglaat.
quote:blumpke schreef op 12 januari 2009 @ 19:36:

Ik ben weer begonnen na anderhalf jaar vegetarisch te eten omdat ik sindsdien enorm veel last van haaruitval had. Ben pas weer een week begonnen, dus moet verschil nog gaan merken.Dat heeft dan waarschijnlijk te maken met een vitamine B te kort?
[quote]twentythree schreef op 12 januari 2009 @ 17:53:

Misschien eet je genoeg producten waar ook b12 in zitten.

Vraag voor de vegetariers, eten jullie snoep waar gelatine in zit? En kaas met dierlijk stremsel?[/quote]

Mag ik vragen waarom je dit niet eet>

Ik ben zelf ook pescotarier (ja, er is echt een term voor als je alleen maar vis eet, wist ik ook niet) en ik let er zelf ook op dat ik niets met gelatine eet. Ik gebruik Agar Agar als ik iets moet binden. Snoep is dus ook veelal verboden terrein omdat bijna overal gelatine in zit. Ik vind dat vies, dierlijke bestanddelen in snoep, en zelfs in sommige yoghurt zit het. Dat koop ik niet, ik lees altijd de etiketten.

Ik koop ook niets wat met de kleurstof uit schildluizen rood is gekleurd (E120 als ik het goed heb).

Vraag voor de vegetariers, eten jullie snoep waar gelatine in zit? En kaas met dierlijk stremsel?[/quote]

Ik ben zelf ook pescotarier (ja, er is echt een term voor als je alleen maar vis eet, wist ik ook niet) en ik let er zelf ook op dat ik niets met gelatine eet. Ik gebruik Agar Agar als ik iets moet binden. Snoep is dus ook veelal verboden terrein omdat bijna overal gelatine in zit. Ik vind dat vies, dierlijke bestanddelen in snoep, en zelfs in sommige yoghurt zit het. Dat koop ik niet, ik lees altijd de etiketten.

Ik koop ook niets wat met de kleurstof uit schildluizen rood is gekleurd (E120 als ik het goed heb).
Ik heb een aantal jaren naast een reformsupermarkt gewoond. Echt serieus reform dan he, volgens mij verkochten ze er zelfs gras (voor ¤10,- per pol). Het was nogal een extreme winkel. Ik kwam er zelf ook af en toe en de meeste mensen die ik daar zag rondlopen zagen er toch wel heel erg veel minder gezond uit dan het volk dat ik doorgaans in de C1000 en de AH zag.

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat veel van die mensen bij dat reformgebeuren kochten omdat ze al eczeem, ondergewicht, acne, futloos haar hadden.
[quote]twentythree schreef op 12 januari 2009 @ 18:24:

Veganist zijn is echt een levensstijl denk ik. Geen vlees eten geeft al aantal beperkingen, even naar de Mac ziet er toch heel anders uit dan voorheen! En bij de snackbar ga je toch altijd weer weg met die kaassouffle.

Maar ik vind het niet erg, het geeft me veel voldoening! Maar zonder vis zou ik niet kunnen leven, ik ben verslaafd aan sushi, en voor een broodje haring met uitjes en augurk mag je me

s' nachts wakker maken :)[/quote]

Heb ik ook. Vis is echt mijn favoriete eten, in welke vorm dan ook.

Ik moet zeggen dat ik net als Marie-Sophie een B12 tekort had opgelopen na heel lang vegetarier te zijn geweest, en dat ik net als zij nu eens in de zoveel tijd wat (bio) rundvlees neem. Ik krijg daar dan een uitgesproken trek in en dat is voor mij het teken dat mijn lichaam het nodig heeft. Als ik het heb gegeten, is die zin ook weer weken over....En het heeft resultaat want ik voel me nu weer topfit. Slik er overigens wel B complex bij om echt voldoende te krijgen.

Maar vlees vind ik niet lekker verder. De hele industrie eromheen is ook zo fout. Milieuvervuilend, dieronvriendelijk, mensonvriendelijk door alle rotzooi die ze erin spuiten.

Dat kan niet gezond zijn, zo simpel is het. Dat het aantal gevallen van darmkanker in de westerse wereld zo explosief is gestegen, heeft echt wel een verband met de vleesconsumptie. Vegetariers krijgen dat veel minder vaak. En vleeswaren schijnen zowaar nog ongezonder te zijn dan een lapje vlees, omdat ze zo bewerkt zijn met allerlei toevoegingen en roken enzo.

Nu komen er berichten dat ook vis eten ongezond is. Tja, dat is heel triest vind ik. Ik beperk het dus tot 2 keer per week. Voor de rest eet ik vegaburgers en ik vind ze allemaal heerlijk. Die eet ik echt voor mijn plezier.
Ik eet al dertig jaar vegetarisch (ook geen vis) en ik eet heel weinig zuivel. Melk, yoghurt en room vervang ik door soja- haver- of amandelmelk, - yoghurt en -room. Ik eet wel bio-eieren en af en toe een beetje kaas (liefst biologische).

Voel me kerngezond, ben nu midden 50 en doe al mijn halve leven aan hardlopen. Ik had zelfs een tijd het clubrecord over de 10 kilometer van de 35+-jarigen op mijn naam staan.

Ik laat af en toe mijn bloed controleren en krijg altijd complimentjes erover omdat alle waardes perfect in orde zijn.

Vit. B12 krijg ik binnen door sojamelk en vleesvervangers, waar het aan toegevoegd is. Omdat ik nogal onbesuisd van temperament ben, val ik geregeld, maar heb nog nooit iets gebroken. Ik vermoed dus dat het met mijn botten ook wel goed zit. Ik denk dat dat komt omdat ik heel weinig dierlijke eiwitten eet: dierlijke eiwitten verhinderen de calciumopname.

Ik eet overigens niet vegetarisch om gezondheidsredenen, maar omdat ik eens een reportage gezien heb over veetransport en slachthuizen.

Maar na 30 jaar vegetarisch eten ben ik in elk geval perfect gezond, terwijl mijn allesetende ouders op mijn leeftijd al allerlei klachten hadden.

PS Iemand schreef dat ze na vegetarisch eten last kreeg van haaruitval. Dat heb ik helemaal niet, integendeel, ik lijk steeds dikker haar te krijgen naarmate ik ouder word
quote:Vl43inder schreef op 12 januari 2009 @ 19:45:

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat veel van die mensen bij dat reformgebeuren kochten omdat ze al eczeem, ondergewicht, acne, futloos haar hadden.

Maar serieus, sommige mensen zijn echt geen goede reclame voor het vega-gebeuren, gelukkig is het steeds meer mainstream geworden en zijn het niet meer de macrobiotische zand-eters die de boventoon voeren
quote:Soundpost schreef op 12 januari 2009 @ 18:49:

[...]

Bij mij hetzelfde, die middenweg. Verder let ik er met kleding ook op en koop ik bepaalde producten niet als dat mogelijk is (geen leren tas, geen truien van mohair ed). En Biebelie: geen eelt door vegetarische voeding? Dat heb ik nog nooit gehoord en gaat bij mij ook niet op, volgens mij is dat onzin (tenzij ik een uitzondering ben).

Dat doe ik ook. Ik koop geen angora en mohair. Leer dan weer wel moet ik eerlijk bekennen. Draag jij ook geen leren schoenen?

Ik kan niet tegen synthetische schoenen, dat transpireert zo enorm, is niet goed voor je voeten.

Bij andere kleding let ik erop dat het zo milieuvriendelijk mogelijk is.Dus ecokatoen (ook bij H&M!) en zo mijn mogelijk donkere kleuren want hoe donkerder de verf, hoe schadelijker voor het milieu. Ik draag soms wel fleece dat van PETflessen werd gemaakt, recycling dus.

Maar helemaal groen ben ik niet hoor. Is ook erg duur als je alles bio wilt kopen. Maar das weer off topic misschien.
quote:twentythree schreef op 12 januari 2009 @ 17:38:Wat voor invloed heeft het op je gezondheid en uiterlijk?In tegenstelling tot enkele eerdere berichten heb ik, nadat ik voor een zeer groot deel ben gestopt met het eten van vlees, juist bijna geen last meer van puistjes. Daarvoor kwamen ze op de meest vreemde momenten opzetten. Het (bijna) stoppen begon toen ik een eiwitbeperkend dieet opgelegd kreeg. Toen ik tijdens de vogelgriep ook nog eens te zien kreeg wat voor rotzooi er in dat vlees wordt geïnjecteerd voordat ik het op mijn bord heb liggen...mijn hemel zeg. Door de pluimveehouders werd toentertijd gezegd dat inenten tegen de vogelgriep niet goed was voor het vlees (wel apart dat net over de grens er plotseling geen vogelgriep meer was, maar goed); de dag daarna verscheen er in een krant een overzicht van alle inentingen die een kip sowieso te verwerken krijgt, vogelgriep of niet. Op dat moment had ik zoiets van: ik ben echt puur vergif aan het eten. Daarbij opgeteld de zooi die ze erin pompen om b.v. vlees maar mooi rood te laten kleuren in de vitrine van de slager en vind ik het niet echt vreemd dat ik me beter voel.

Ik merk wel dat ik rustiger ben geworden, en dat strookt ook weer met onderzoek waarin is aangetoond dat vleeseters agressiever zijn (niet in de trand van "ze slaan er meteen bovenop", laat dat duidelijk zijn) en gemiddeld een hogere sexdrive hebben. Wat dat betreft kan ik me wel vinden in de reactie van mariesophie, die aangeeft dat ze af en toe vlees eet om weer een oppepper te krijgen.

Kortom, ik kan er prima mee leven, bijna geen puistjes en goed voor de dieren die nu niet door mij een ellendig leven hebben.
Ik ben ook weer meer vlees gaan eten om aan te sterken. Ik bleek 'opeens' een groot vitamine b12- en ijzer tekort te hebben...
Ik heb vijf jaar vegetarisch gegeten en voelde me daar fitter bij. Uiteindelijk ben ik weer begonnen met vlees eten om praktische redenen, maar wel met mate. En dat dus alweer jaren. Het grootste en opmerkelijkste verschil vond ik het uitblijven van de after-dinner-dip toen ik eenmaal stopte met vlees eten. En toen ik weer begon met vlees eten werd ik in eerste instantie van alle vleessoorten misselijk, behalve van vis of kip. Uiteindelijk is dat weer weggetrokken, alleen varkensvlees bleef een probleem. Dat braak ik er weer uit, dus dat eet ik nog steeds niet.

Nu hoeft trouwens van mij nog steeds niet elke maaltijd vlees op het menu te staan. Ik sla nog regelmatig over. Ik maak overigens geen onderscheid tussen vlees of vis. Omdat mijn vegetariërschap niet uit principe was, had ik geen problemen met gelatine en stremsel.
Hé, Spine, jij ook eiwitbeperkt? Ik ook, vanwege mijn nieren. Door mijn lage eiwitinname hoefde ik amper te schrappen. Dat was dan weer een voordeel.
quote:qwertu schreef op 12 januari 2009 @ 20:54:

Hé, Spine, jij ook eiwitbeperkt? Ik ook, vanwege mijn nieren.Da's exact dezelfde reden als bij mij! Ik moest wat meer schrappen. Het heeft een tijdje gekost voordat ik het juiste aantal grammen per dag echt goed onder controle had. Vlees was voor mij de meest eenvoudige manier om een groot deel van de eiwitten kwijt te raken, dus daar ben ik maar mee gestopt. Ook melk en dergelijke drink ik amper meer. Jaren geleden was een liter Vifit per dag vrij normaal. Toen ik van de diëtist te horen kreeg hoeveel gram eiwitten ik per dag mocht hebben en hoeveel er in een liter Vifit zit, schrok ik toch wel. Nou ja, nu is alles onder controle en sta ik iedere 6 maanden 3 minuten bij de internist binnen om er daarna meteen weer uitgebonjourd te worden. "Alles nog stabiel, bloeddruk 105/65, ga maar weer weg, tot over een half jaar." Altijd fijn om te horen
Hier wat meer schommelingen vanwege een zwangerschap en de nasleep daarvan (toen mocht ik 15 gr. per dag extra, héél fijn ), maar nu dus nog maar 46 gr. per dag. Heb al overwogen om toch weer helemaal met vlees te stoppen, maar ik gebruik het in zulke minimale hoeveelheden dat ik dat ook weer zo wat vind. Ook omdat ik nog maar met mate melkproducten gebruik.

Ik merk wel dat ik weer meer aan het denken ben gezet, over (vlees)eten en gezondheid, door mijn dieet. Volgens mij werkt dat bij "normaal" vegetarisme ook zo: alleen al doordat je bewuster met je eten omgaat, maak je minder ongezonde keuzes. Merken anderen dat ook?
quote:Madiken schreef op 12 januari 2009 @ 19:42:

Ik koop ook niets wat met de kleurstof uit schildluizen rood is gekleurd (E120 als ik het goed heb).Eet je andere E-nummers wel? Volgens mij zijn er nog heel wat meer "dierlijke E-nummers"
quote:qwertu schreef op 12 januari 2009 @ 21:24:

Ik merk wel dat ik weer meer aan het denken ben gezet, over (vlees)eten en gezondheid, door mijn dieet. Volgens mij werkt dat bij "normaal" vegetarisme ook zo: alleen al doordat je bewuster met je eten omgaat, maak je minder ongezonde keuzes. Merken anderen dat ook?

Nee, dat werkt helaas maar een tijdje. Ik ben al 12 jaar vegetariër en dus is eten zonder vlees of vis voor mij de norm, ik hoef er echt niet meer over na te denken!

Ik eet overigens nooit vleesvervangers, vind die dingen echt niet lekker!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Wij eten ook geen vlees en geen vis. Voor ons is het tot nu toe nog nooit een probleem geweest maar ik heb wel een vraagje hierover. Weet iemand hoe het zit bij kinderen? Mijn dochter(9) is nu ook heel principieel hierin geworden (eigenlijk ook niet raar natuurlijk) maar ik vraag me wel eens af wat ik bij haar eventueel extra zou moeten doen met betrekking tot haar groei en gezondheid.
quote:twentythree schreef op 12 januari 2009 @ 17:59:

Er is ook snoep met plantaardig gelatine of alleen met bijenwas. En er is ook kaas met plantaardig stremsel, vind ik toch een prettiger idee. Je hebt snoep van AH met varkensgelatine.. ik vind het best bizar dat zo iets in snoep zit!Ik las pas (in Viva) dat in sommige broodverbetermiddelen varkenshaar zit, in een glas prosecco berengal, en in m&m's schildluizen. Eet smakelijk.
Het is zo vaak de onwetenheid die ervoor zorgt dat mensen zomaar alles eten.... Ongelooflijk eigenlijk dat alles zo ingewikkeld is gemaakt dat je bijna een studie gedaan moet hebben om te weten wat je eigenlijk naar binnen werkt....
Hoi MrsLucky,

Voor kinderen geldt net als voor volwassen dat je niet zomaar vlees/ vis weg kunt laten uit het menu! Zeker voor kinderen is dit nog belangrijker omdat zij in de groei zijn en dus echt bepaalde voedingsstoffen nodig hebben om te groeien. Wanneer je zomaar vlees/ vis weglaat zullen er zeer waarschijnlijk voedingsstoffen tekorten gaan ontstaan.

Een paar tips voor je dochter:

- Zorg dat bij iedere avondmaaltijd een vleesvervanger aanwezig is en varieer hiermee (veg. burger/ gekookt ei/ tofu/ tempeh/ quorn/ noten) Valess en kaas kunnen af en toe gebruikt worden maar zijn geen goede vleesvervangers.

- Zorg dat ze voldoende ijzer binnenkrijgt door te kiezen voor volkorenbrood- en pasta's en dagelijks een boterham met appelstroop te beleggen. Ook vitamine C bij het ontbijt/ lunch bevorderd de ijzeropname (glas jus d'orange of een stuk fruit).

- Zorg dat de eiwitinname voldoende is en de kwaliteit hiervan, zorg voor 3-4 porties zuivel per dag (een portie = glas melk/ sojamelk/ karnemelk, bakje yoghurt). Beleg hiernaast dagelijks een boterham met zuivel als kaas/ huttenkäse/ smeerkaas.

- Probeer wat meer noten in haar dagmenu te verwerken, bijvoorbeeld als tussendoortje

Hiernaast zou je een multivitamine voor kinderen kunnen geven. Voor persoonlijker advies zou je eens kunnen kijken op nutri-help.nl, daar kun je betrouwbaar online advies krijgen. Heb ik ook eens gedaan, erg nuttig.
Hi Curlygurly,

bedankt voor je snelle reactie! Gelukkig is ze inderdaad gek op die vleesvervangers dus dat gaat er wel een paar keer per week in. Dat ijzertekort is iets wat me wel zorgen baart en waar ik inderdaad op moet gaan letten, kijken of ik die stroop erin ga krijgen...

Ik vind het bij haar veel moeilijker om steeds te bedenken wat ik ik haar voor zal zetten. Daar waar wij natuurlijk gewend zijn om veel meer dingen te eten en zij het nogal eens vaker bij, ik noem het maar, kindereten hield. Ze is gek op aardappels, groenten en daarbij een vleesvervanger enzo terwijl dat voor ons weer niet zo goed werkt. Ik vind het wel lastig soms, heb ook niet altijd zin om allerlei verschillende dingen te gaan maken. Maar wil absoluut dat ze voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

en nu snel naar die website :-)
quote:Madiken schreef op 12 januari 2009 @ 19:42:

Jaja i know Pescotarier haha, weet dat ook sinds enkele weken.

Zag laatst op zo'n zak tomatensoep van Unox dat er rundvlees extract in zit.. je moet dus best goed opletten want op de voorkant staat gewoon met tomaten en voor de rest niks anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven