Gezondheid alle pijlers

Vegetariers en geen vlees eters

12-01-2009 17:38 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik mis een topic over vegetariërs en mensen die geen vlees eten(kan het niet vinden iig!)

Ik eet sinds kort geen vlees meer, wel vis, ook kijk ik uit voor gelatine in snoep en eet liever plantaardig stremsel.

Nu ben ik benieuwd naar ervaringen van andere mensen die geen vlees meer eten. Wat voor invloed heeft het op je gezondheid en uiterlijk?
quote:mrsLucky schreef op 13 januari 2009 @ 09:59:

Het is zo vaak de onwetenheid die ervoor zorgt dat mensen zomaar alles eten.... Ongelooflijk eigenlijk dat alles zo ingewikkeld is gemaakt dat je bijna een studie gedaan moet hebben om te weten wat je eigenlijk naar binnen werkt....

Ja dat is erg. Er wordt enorm gerommeld met voedsel.Niets is bijna wat het lijkt als je de verpakking gaat lezen. Ik wil geen extracten van varken in mijn yoghurt of snoep. Ik wil gene ongewenste hormonen ec. binnenkrijgen via vlees, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ooit gelezen wat ze allemaal in vruchtensap stoppen? Frisdrank komt hier nooit in huis vanwege de giga hoeveelheid suiker. Light producten zijn heel ongezond omdat er vaak suikervervangers inzitten als aspartaam.

Het rustigste gevoel heb ik toch wel bij biologische spullen, maar dat is vaak zo duur helaas.
ben vegetarier geworden en na een half jaar weer vlees gaan eten. Werd en heel slap en moe van, en mijn huid waarmee ik 1 puberteit, 2 zwangerschappen en vele menstruaties NOOIT problemen mee had werd onhandelbaar. Pukkels, vlekken, schilfers, uitslag.
Rosiero, denk je echt dat je pukkels krijgt wanneer je geen vlees meer eet???

Beetje Ot maar toch even.... zat laatst in kantine op het werk, wilde een yoghurtje maar lees idd altijd alle etiketten. Gadver, hier komtie dan: bevat rundergelatine..... het is toch maar weer ongelooflijk...

Hebben jullie ook een beetje het gevoel dat een groot gedeelte van de mensheid niet eens weet wat gelatine is?
Ik denk dat er een groot verschil is tussen biologisch vlees en niet biologisch vlees. Zelf eet ik enkel biologisch vlees en biologische zuivelwaren (zonder rundergelatine o.i.d!). Ik eet biologisch omdat ik dat diervriendelijker vind dan de bio-industrie en ook een stuk lekkerder. Ik zou niet vegetarisch gaan eten.

Voor mijn gevoel is biologisch vlees gezonder, omdat er (vrijwel) geen toegevoegde stoffen inzitten. Maar ik denk niet dat niet biologisch per definitie beter is. Er zijn veel onderzoeken gedaan, ook naar biologisch fruit etc. Het ene onderzoek zegt dat de bestrijdingsmiddelen op fruit schadelijk zijn, het andere dat een beetje bestrijdingsmiddel juist goed is om de schimmels die van nature voorkomen op het fruit te doden en dat die schimmels juist veel schadelijker zijn.

Misschien een beetje off-topic, maar ik wilde het toch even gezegd hebben.
quote:mrsLucky schreef op 13 januari 2009 @ 09:53:

Wij eten ook geen vlees en geen vis. Voor ons is het tot nu toe nog nooit een probleem geweest maar ik heb wel een vraagje hierover. Weet iemand hoe het zit bij kinderen? Mijn dochter(9) is nu ook heel principieel hierin geworden (eigenlijk ook niet raar natuurlijk) maar ik vraag me wel eens af wat ik bij haar eventueel extra zou moeten doen met betrekking tot haar groei en gezondheid.mrsLucky je hebt al goede tips gekregen. Wellicht kun je je eigen ongerustheid hierbij ook wat verminderen door te bedenken dat er ook gebieden zijn in bijvoorbeeld India waar men altijd vegetarisch eet en kinderen ook gewoon gezond opgroeien. Aangezien vlees eten de norm is in het westen moet je je vaak verdedigen als je het niet doet. Maar in andere gebieden is het wel de norm en worden mensen ook gewoon volwassenen en gezond en slim en gelukkig en zo. (Ik heb een aantal zeer streng vegetarische Indiase collega's, vandaar). Dat neemt niet weg dat je moet proberen om te zorgen dat ze voldoende ijzer en eiwitten binnen krijgt, maar ik zou er ook niet heel spastisch over gaan doen.
quote:mrsLucky schreef op 14 januari 2009 @ 08:59:

Rosiero, denk je echt dat je pukkels krijgt wanneer je geen vlees meer eet???

nou, ik wel ja. ik at wat vlees en als bij toverslag was de dag daarna alle huiddrama opgelost.Het was zo erg dat mensen er echt opmerkingen over maakten.

nu eet ik weinig vlees/vis, en wat ik eet is wild of biologisch. Huid is weer prima in orde.
RosieRo, mogelijk reageer je allergisch op een bepaalde vleessoort? Een allergie op varkensvlees kan bestaan.
Aikidoka, ik snap je punt maar feit is wel dat Indiase vegetariërs veel peulvruchten in hun menu verwerken. In de Nederlandse keuken is dit vaak niet het geval. Peulvruchten zijn rijk aan eiwit/ ijzer en daardoor goede vleesvervangers (vergeten in het rijtje Mrs. Lucky ). Dus je zou ook lekker peulvruchtenschotels kunnen maken voor jullie gezin, mogelijk vindt je dochter dit wel lekker? Denk aan chili con carne (met veg. gehakt), linzencurry's etc.
Leek Nutri-help je wat Mrs. Lucky?
MrsLucky, mijn dochter is ook sinds haar 9e vegetariër en zelfs sinds haar 18e al veganist (ze is nu eind twintig).

Ze heeft allerlei records en medailles gewonnen (atletiek en hoog niveau gymnastiek). Het zal dus wel goed zitten met haar voeding.

Voor ijzer zijn onder andere groene groentes van belang.

Verder is meergranenbrood (en meergranenpasta, crackers, enz.) beter dan volkorentarwebrood (en pasta, enz.). Onder andere omdat het fytinezuur in de vezels van volkorentarwe de ijzerabsorptie remt. Niet overdrijven dus met volkorenproducten.

De vezels in fruit en groente hebben dat nadeel niet. Peulvruchten weer wel, maar als ze geweekt worden verdwijnt het fytinezuur. En andere granen (zoals haver, rijst enz) bevatten minder fytinezuur dan tarwe. Zuurdesembrood is ook beter, door het rijsproces wordt het fytinezuur afgebroken.
MrsLucky, nog een aanvulling : ook niet overdrijven met zuivel, dat werkt ook ijzertekorten in de hand.

Calcium zit ook in veel soorten fruit en groente (sinaasappelen, boerenkool, broccoli...).

Melk bevat weliswaar veel calcium, maar het dierlijke eiwit in de melk remt de opname van de calcium.

Wellicht komt het daardoor dat botontkalking het meeste voorkomt in de landen met de hoogste melk- en kaasconsumptie.

Niet overdrijven met zuivel dus, en ook voor andere bronnen van calcium zorgen.
Hi Curly, heb idd op de site gekeken maar vond daar niet zoveel info behalve dat ik een consut op maat kon krijgen voor 79 euries... misschien dat ik daar nog wel voor ga kiezen maar probeer eerst zelf even een en ander te gaan uitzoeken. Hoewel ik nu al door de bomen het bos niet begin te zien...

Tja, reiger, van dat meergranenbrood dat is iets wat ik natuurlijk niet wist, ze eet nu vaker dat blueband brood, dat is dat witte brood met die extra vezels voor kindertjes die niet van dat bruine brood houden...

Het is wel een beetje wat aikido zegt, ik heb nu ook wel het gevoel dat ik erg krampachtig ga proberen om er wat in te krijgen... maar het is alsof ik ineens word wakker geschud...
quote:curlygurly schreef op 14 januari 2009 @ 15:39:

RosieRo, mogelijk reageer je allergisch op een bepaalde vleessoort? Een allergie op varkensvlees kan bestaan.Maar ze krijgt juist pukkels als ze geen vlees eet
reiger we waren samen aan het schrijven... :-)

Volgens mij valt het wel mee met die zuivelproducten, 2 bekertjes melk en een toetje....
Ik begrijp niet zo goed waarom TO (maar ook andere pescotariërs) naast vlees ook gelatine, E-nummers en dergelijke dierlijke toevingen uit haar dieet schrapt, maar dan wel vis eet. Is dat iets wat je jezelf toestaat omdat je het zo lekker vind? Want kweekvisserij is ook dierenleed van de bovenste plank. Zalmforellen die met veels te veel in een bassin zitten en daardoor overgaan tot kannibalisme. Zeevis en oceaanvis kan eigenlijk ook al niet meer vanwege overbevissing, er zijn nog maar een paar soorten waar er nog 'genoeg' van is. Bovendien is het kwikgehalte in vis zo hoog vanwege het vervuilde water, dat vaker dan 1 à 2 keer per week al ongezond is.

Ik bedoel dit niet als verwijt o.i.d., maar ik vraag me af wat je beweegreden is om geen landdieren (in welke vorm dan ook) maar wel zeedieren te eten.

De reden dat ik nl. ook geen vis schelp- en schaaldieren eet, is omdat dat ook dieren zijn. Een vis eten is in mijn optiek (nl. dierenleed) net zo 'erg' als een varken eten. Ik ben benieuwd naar je antwoord.

Verder, op de site van PETA heb je een hoop veganistische recepten, maar er is ook een folder over het veganistisch opvoeden van je kinderen. Kun je als vegetariër ook prima mee uit de voeten. Ik heb hem een keer naar een vriendin gestuurd die haar kinderen strikt vegetarisch opvoedt (maar zelf eigenlijk niet zo heel gezond eet ) en ze zegt er veel aan te hebben gehad.

Ik ben zelf overigens geen veganiste. Ik leef strikt vegetarisch, maar ik probeer er de laatste jaren wel iets pragmatischer mee om te gaan. Ik sta voor de klas, ga ook wel eens mee op kamp, en daar hebben ze dan geen vegetarische kaas. Nou ja, dan eet ik drie dagen wel normale kaas...
quote:Weelassie1984 schreef op 14 januari 2009 @ 17:05:

[...]

Maar ze krijgt juist pukkels als ze geen vlees eet O ja...sorry verkeerd begrepen. Apart! Meestal is het andersom haha.
quote:Weelassie1984 schreef op 14 januari 2009 @ 17:05:

[...]

Maar ze krijgt juist pukkels als ze geen vlees eet
quote:raspberry schreef op 14 januari 2009 @ 17:40:

Ik begrijp niet zo goed waarom TO (maar ook andere pescotariërs) naast vlees ook gelatine, E-nummers en dergelijke dierlijke toevingen uit haar dieet schrapt, maar dan wel vis eet. Is dat iets wat je jezelf toestaat omdat je het zo lekker vind? Want kweekvisserij is ook dierenleed van de bovenste plank. Zalmforellen die met veels te veel in een bassin zitten en daardoor overgaan tot kannibalisme. Zeevis en oceaanvis kan eigenlijk ook al niet meer vanwege overbevissing, er zijn nog maar een paar soorten waar er nog 'genoeg' van is. Bovendien is het kwikgehalte in vis zo hoog vanwege het vervuilde water, dat vaker dan 1 à 2 keer per week al ongezond is.

Ik bedoel dit niet als verwijt o.i.d., maar ik vraag me af wat je beweegreden is om geen landdieren (in welke vorm dan ook) maar wel zeedieren te eten.

De reden dat ik nl. ook geen vis schelp- en schaaldieren eet, is omdat dat ook dieren zijn. Een vis eten is in mijn optiek (nl. dierenleed) net zo 'erg' als een varken eten. Ik ben benieuwd naar je antwoord.

...

Dat is mijn persoonlijke keuze eigenlijk, ik noem mijzelf ook geen vegetarier, al eet ik wel grotendeels vegetarisch natuurlijk. En ik vind dat ik mijzelf lichamelijk te kort doe als ik ook geen vis meer eet, in vis zitten namelijk naast de kwik etc. ook hele voedzame stoffen die ik niet wil en vooral KAN missen (heel persoonlijk dus)

quote:Ik sta voor de klas, ga ook wel eens mee op kamp, en daar hebben ze dan geen vegetarische kaas. Nou ja, dan eet ik drie dagen wel normale kaas...Dan neem je toch je eigen kaas mee? Zou ik doen in dat geval, bv in de zomer met barbequen bij familie ofzo, ik verwacht niet dat ze voor mij speciaal vis,tofu, of groenteburgers gaan kopen.
quote:twentythree schreef op 12 januari 2009 @ 18:24:

Geen vlees eten geeft al aantal beperkingen, even naar de Mac ziet er toch heel anders uit dan voorheen! En bij de snackbar ga je toch altijd weer weg met die kaassouffle.

Ach nee joh. Ze hebben een groenteburger (en visburger, voor als je vis eet) bij de mac. En in steeds meer snackbarren (bars haha wat is het meervoud) groentekroketten en kaaskroketten.
Ik ben partime-vegetarier. What means: een paar dagen per week geen vlees voor mij!Mis het dan totaal niet..
Ik heb jaren geen vlees gegeten maar dat was toch blijkbaar niet zo goed voor mij. Bij een bloedonderzoek voor iets anders kwamen ze erachter dat ik te veel bloedplaatjes had en bij volgende onderzoeken was dat alleen maar meer geworden. Ik heb zelfs nog een beenmergpunctie gehad, maar daar konden ze niks vinden. Alleen mijn ijzervoorraad was te laag en daardoor maakte mijn lichaam te veel bloedplaatjes aan. Ik ben toen weer vlees gaan eten op verzoek van de dokter als proef en dat hielp. Dus vanaf die tijd eet ik weer vlees.

Een kennis van mij was al bijna haar hele leven vegetariër en had altijd last van bloedarmoede. Een tijdje geleden is ze begonnen met vlees eten en ze heeft nu geen middagslaapjes meer nodig.
ik denk ook niet dat vegetarisme voor iedereen geschikt is. we zijn nou eenmaal gebouwd om ook vlees te eten, zij het niet zo veel als nu gebruikelijk is.
quote:tonkje schreef op 12 januari 2009 @ 19:12:

[...]

Hoeze, waarom en hielp het?Dit werd me aangeraden door mijn acupuncturist. Heb een zware operatie en megabloedtransfusie gehad, en daarna had ik allerlei problemen. Ben dus nu weer vlees gaan eten om mijn lichaam wat krachtiger te maken (eet alleen rood vlees). Ben pas begonnen, dus ik weet nog niet of het al 'helpt', maar ik voel me verder goed.
quote:Roelfien schreef op 15 januari 2009 @ 09:23:

Een kennis van mij was al bijna haar hele leven vegetariër en had altijd last van bloedarmoede. Een tijdje geleden is ze begonnen met vlees eten en ze heeft nu geen middagslaapjes meer nodig.Ik zat daar ook tegenaan. Mij is dus ook aangeraden om vlees te gaan eten.
Vraag me af of bloedgroepen wat zeggen over je behoefte aan vlees. Als je dat bloedgroepdieet mag geloven heeft iemand met bloedgroep A niet/nauwelijks behoefte aan vlees en iemand met bloedgroep O wel. Ik zou (bloedgroep O) eigenlijk veel rood vlees moeten eten, maar rood vlees lust ik nu precies niet. Ik eet liever wit vlees en vis. Maar zonder die dierlijke producten voel ik me ook niet goed, dus mijn lichaam heeft dat echt wel nodig. Peulvruchten vind ik smerig, dus dat vind ik geen vervanger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven