Gezondheid alle pijlers

Verstopping

14-08-2014 12:01 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al 4 dagen last van verstopping, normaal ga ik elke ochtend. Ik voel soms wel aandrang maar als ik dan ga lijkt het alsof het gedeeltelijk komt maar het komt niet door en schiet weer terug ( sorry voor de mensen die aan hun lunch zitten ) Ik heb er echt met de dag meer last van.

Wat helpt nou ECHT qua voeding om het op gang te helpen? Ik heb wel eens gehoord dat koffie als een malle zou werken? Ik wil namelijk niets nemen wat het nog erger maakt....
Ik heb het ook eens heel erg gehad, misschien heb je wat aan mijn oude topic, er stonden goede tips in en ik ben ervan af gekomen. En anders zal het je in elk geval afleiden want de reacties waren heel erg leuk. Microlax deed niet genoeg, dat was ook een klysma voor babies, werd mij duidelijk gemaakt. Er is een sterkere aan te pas gekomen.

Succes ermee, ik weet hoe ellendig het is

Acute verstopping - ervaring met laxeermiddel?
.
quote:staafmixer schreef op 14 augustus 2014 @ 21:27:

Bel de huisartsen post vertel dat je klachten zo ernstig zijn en haal iets laxerends bij de spoedapotheek.

Bij ons in de randstad is de ah tot 22 uur open ik denk dat ze daar ook laxeer pillen verkopen.

Je bent nu de boel alleen nog maar voller aan het maken met al die laxerende etens waren terwijl er nog niks uit komt. Wees wel voorzichtig met de tips over toucheren en spoelen de darmwand kan beschadigen. Ik zou het je niet aanradenDe huisartsenpost bellen omdat je vier dagen niet gepoept hebt lijkt mij nogal overdreven, dat kan ook tot morgen wachten. Het is vervelend maar als er geen andere alarmerende klachten zijn is het niet iets voor de huisartsenpost, die is er voor dingen die niet kunnen wachten.
Ik zou zeker geen sennapeulen of groene poeder (=ook senna) gebruiken. Kennelijk is je darmflora niet in orde.

Als je verantwoord wilt poepen zou ik oxy powder bestellen. Door de extra zuurstof die er in zit komt dat meteen op gang, maar daarmee is het probleem natuurlijk nog niet verholpen. Sterkte!
Pieremachochel
Tja ik heb heel me leven verstopping ik heb vloeibare medicatie gekregen wat redelijk helpt bij pdds.

Ook je voedingsgewoonte aanpassen,bewegen en water drinken.
Ik heb geen vet, ik heb alleen veel knuffelvlees.
Oxy powder, ga weg zeg. Vage ongefundeerde retedure zweefmeuk die door Weston Price aanhangers omarmd wordt. Door de extra zuurstof kun je beter poepen .

En dat vindt jij "verantwoord poepen"?

“…. geozoneerd en gestabiliseerd om voordelig beginnend zuurstof vrij te geven… voor het doel van schoonmaken van de algehele ingewanden en gezondheid van de darmen."

"Een geheel natuurlijk zuurstof colon." Heeft ook ergens de klok horen luiden maar de klepel niet zien hangen.

Zoiets ga je toch niet aanraden?
4 dagen niet poepen is nog niet ernstig te noemen. Met een gewoon water enema kun je echt geen schade aanrichten, tenzij je er twee liter in knalt zonder nadenken. Zoals ik zei, een spuit, gaat per 50 ml per keer.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Ik ben zuinig op mijn darmen. Heb er door CU al genoeg geklooi mee en zou nooit zelf dit soort zaken gaan uitspoken, tenzij in overleg met mijn arts. Ze zijn zo slecht vervangbaar he, die darmen.
Ik vervloek de mijne wel eens omdat ze veel te snel werken, ik moet na het avondeten bv echt geen wandeling gaan maken want binnen vijf minuten loop ik krom van het ophouden.

Maar vier dagen niet gaan, wat zou ik daar beroerd van zijn denk ik... Sterkte!
En To, hoe is het nu?
No worries
Update: Nog steeds verstopt

Nu heb ik uiteraard de dokter gebeld en hij heeft tabletten voorgeschreven. In de gebruiksaanwijzing staat dat het pas na een paar dagen werkt en dat het de darmen prikkelt waardoor deze harder gaan werken. Maar ik heb wel aandrang, alleen het is zo groot dat het er gewoon echt NIET uitgaat en uit wil. Nu vraag ik mij af hoe dit door de tabletten wel opeens eruit kan?

Kan iemand mij aub geruststellen. Ik ben bang dat het er echt nooit meer uitkomt :( Als deze tabletten niet werken, ga ik aan de zetpil of klysma (snap niet waarom ik dat niet voorgeschreven kreeg). Maar ook hiervan denk ik: Het probleem is dat het zo veel, groot en hard is, dat het er gewoon niet uit komt. Dus hoe zou dat met middelen opeens wel eruit kunnen? Ik wil iets wat mijn ontlasting zachter maakt ofzo.
Oke, als ik goed begrijp wat jij en de andere posters schrijven, is je ontlasting nu een grote prop die steeds verder indroogt. Als het goed is, heeft de huisarts je nu iets voorgeschreven waardoor je ontlasting weer wat vocht op kan nemen, waardoor het zachter wordt. Een zetpil doet hetzelfde, maar dan van onderaf en een klysma voegt gewoon direct warm water toe, waardoor de boel ook zacht wordt.

Heb je momenteel veel stress ergens van? Dat zou kunnen verklaren waarom je dit nu zo opeens hebt... Zo niet, dan zou ik, als dit probleem opgelost/verwijderd is, naar de huisarts oid gaan voor wat voedingstips.
Microlax zou jou nu goed helpen. Dit kun je gewoon bij het Kruidvat krijgen. Bereid je maar voor dat het wel pijn kan gaan doen... Helaas ook een ervaringsdeskundige hier

Mijn record staat op 2 weken, au, au, au...

Ik eet dus ook alleen maar gezond.

Lijnzaad in al je eten (over je fruit, salade en warme eten) en daarnaast HEEL VEEL WATER drinken, groene smoothies drinken en bewegen, helpt allemaal als een dolle.

Lees, als je dit te boven bent, ook het 1e boek van Amber Albarda, zij heeft ook fantastische tips.

Misschien dat je ook nog info kunt vinden op scdiet.nl

Sterkte, ik weet hoe dramatisch dit voelt...
quote:angelwings19 schreef op 15 augustus 2014 @ 20:07:

Update: Nog steeds verstopt

Nu heb ik uiteraard de dokter gebeld en hij heeft tabletten voorgeschreven. In de gebruiksaanwijzing staat dat het pas na een paar dagen werkt en dat het de darmen prikkelt waardoor deze harder gaan werken. Maar ik heb wel aandrang, alleen het is zo groot dat het er gewoon echt NIET uitgaat en uit wil. Nu vraag ik mij af hoe dit door de tabletten wel opeens eruit kan?

Kan iemand mij aub geruststellen. Ik ben bang dat het er echt nooit meer uitkomt :( Als deze tabletten niet werken, ga ik aan de zetpil of klysma (snap niet waarom ik dat niet voorgeschreven kreeg). Maar ook hiervan denk ik: Het probleem is dat het zo veel, groot en hard is, dat het er gewoon niet uit komt. Dus hoe zou dat met middelen opeens wel eruit kunnen? Ik wil iets wat mijn ontlasting zachter maakt ofzo.Is er geen avond apotheek open? Die pillen hebben nu accuut geen nut, en voedingstips heb je nu ook niet veel aan.
Die pillen gaan niet werken(iets met bisacodyl gok ik?), daar krijg je hooguit overloopdiarree van, dus dunne ontlasting die langs die dikke prop loopt.

Ik zou inderdaad een avond/nachtapotheek zoeken en microlax oid gaan halen. Het klysma zorgt er voor, dat is althans de bedoeling, dat het die dikke prop wat oplost en je dus kunt poepen.
Vier dagen niet gaan is toch niet zo erg? Ik krijg op vakantie altijd obstipatie, heel irritant, en heb de afgelopen twee weken twee keer ontlasting gehad. Na een dag of vijf gaat dat wel heel vervelend aanvoelen, maar ik heb wel eens laxeertabletjes gebruikt en die werkten zo goed dat ik dat niet meer durf.

Wat ik me afvraag, ik haak hier maar even in met mijn vraag. Kun je ook verstopt zijn terwijl je wel ontlasting in normale vorm hebt? Gisteren lukte het gelukkig, maar ik blijf een pijnlijke plek houden naast mijn navel en het voelt daar ook hard aan. Ik ben nu weer terug van vakantie, dus ik hoop dat het snel allemaal weer normaal wordt.
Dat ligt aan je ontlastingspatroon. Als TO normaliter elke dag of meerdere keren per dag ontlasting heeft, dan is 4 dagen best lang en daar kan ze dan ook best last van hebben. En daar gaat het uiteindelijk om; ze heeft er last van en blijkbaar is het inmiddels zo hard dat ze het er niet meer uit krijgt.

Als je ontlasting wel normaal gevormd is, een normale hoeveelheid en niet droog en keutelig maar soepel, zit je blijkbaar niet echt verstopt. Maar als je er last van hebt, moet je er wat aan doen. En dat hoeft niet (meteen) met pillen als dulcolax en dergelijke, die zijn slecht voor je darmen bij frequent gebruik, maar je kunt ook je voeding aanpassen, lijnzaad door de yoghurt, kiwi's en pruimen eten, veel drinken en bij de Tuinen bijvoorbeeld, kun je psylliumvezels halen, die je ontlasting zacht maken en zorgen dat je vaker moet. Als je ze op recept krijgt heet het Metamucil, maar het is ook vrij verkrijgbaar.
Bisacodyl (= dulcolax oa.) werkt wel degelijk tegen verstopping, anders werd het niet zo massaal daartegen gebruikt natuurlijk.

Het is mogelijk dat er wel ontlasting komt maar niet alles waardoor er wel een verstopping in de darmen zit. Daarvoor gelden zelfde adviezen als eerder gegeven.
In TO's geval zal het weinig nut hebben. Van bovenaf laxeren als er onder een dikke prop ontlasting zit levert dan alleen maar overloopdiarree op.

Over het algemeen werkt bisacodyl best. Maar het is niet zo goed voor je darmen, je kunt ze er helemaal mee aan gort helpen als je het vaak gebruikt.
Bisacodyl stimuleert oa. de darmperistaltiek en is juist bedoelt om zo een verstopping op te lossen. Het is inderdaad niet geschikt om vaak te gebruiken maar voor een enkele keer zoals in het geval van de TO kan het geen kwaad daarom schrijft haar huisarts het ook voor. Het lijkt mij stukken veiliger dan op eigen initiatief je darmen te gaan spoelen bijvoorbeeld.
Volgens mij zit TO op de wc...
quote:mwcactus schreef op 16 augustus 2014 @ 11:08:

Bisacodyl stimuleert oa. de darmperistaltiek en is juist bedoelt om zo een verstopping op te lossen. Het is inderdaad niet geschikt om vaak te gebruiken maar voor een enkele keer zoals in het geval van de TO kan het geen kwaad daarom schrijft haar huisarts het ook voor. Het lijkt mij stukken veiliger dan op eigen initiatief je darmen te gaan spoelen bijvoorbeeld.

Maar nogmaals, het werkt niet als je een dikke prop in je darmen hebt zitten. Door de verhoogde peristaltiek krijg je buikkrampen en dunne ontlasting, die vervolgens langs die prop sijpelt. Daar los je weinig mee op. Mijn zoon heeft er vroeger last van gehad, heeft jarenlang Forlax moeten gebruiken.

En huisartsen en darmklachten is wat mij betreft niet zo'n sterke combinatie. Volgens de huisarts had mijn zoon peuterdiarree, dat bleek dus overloopdiarree te zijn toen hij uiteindelijk bij de kinderarts terecht kwam en ik heb jarenlang met CU rondgelopen omdat mijn huisarts me niet wilde doorverwijzen omdat ik "alleen maar PDS had" en me bisacodyl voorschreef voor mijn zogenaamde overloopdiarree. En dat waren verschillende huisartsen.

Op eigen houtje darmen spoelen of vage middeltjes gebruiken zou ik ook niet doen. Maar iets als microlax kan best.
quote:betjebig schreef op 15 augustus 2014 @ 23:20:

Vier dagen niet gaan is toch niet zo erg? Ik krijg op vakantie altijd obstipatie, heel irritant, en heb de afgelopen twee weken twee keer ontlasting gehad. Na een dag of vijf gaat dat wel heel vervelend aanvoelen, maar ik heb wel eens laxeertabletjes gebruikt en die werkten zo goed dat ik dat niet meer durf.

Wat ik me afvraag, ik haak hier maar even in met mijn vraag. Kun je ook verstopt zijn terwijl je wel ontlasting in normale vorm hebt? Gisteren lukte het gelukkig, maar ik blijf een pijnlijke plek houden naast mijn navel en het voelt daar ook hard aan. Ik ben nu weer terug van vakantie, dus ik hoop dat het snel allemaal weer normaal wordt.Ik ga minimaal 3 keer per dag. Als ik 4 dagen niet ga zit ik, volgens mij, tot aan mijn strot toe vol met stront.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Hoe gaat het @angelwings19?
Heb je vaseline in huis?
Ben ook wel benieuwd of je inmiddels ontlast bent . Ik hoop het voor je !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven