Gezondheid alle pijlers

Wat doe je bij voorhoofdsholteontsteking?

12-10-2010 09:01 28 berichten
Sinds een paar dagen ben ik weer geveld door voorhoofdsholteontsteking. Ik ben aan het stomen met kamille en ik gebruik neusspray, maar voel hierdoor eigenlijk weinig verlichting. Ik heb nog geen paracetamol genomen, dat doe ik als ik echt niet anders kan. Heeft iemand nog andere tips?
Alle reacties Link kopieren
Je hoofd voorover houden als je je neus snuit. Lopen je holtes makkelijker leeg.
naar de huisarts voor een ab kuur.
heeel vies maar helpt goed:

een bakje met lauw water, daarin zout (veel) oplossen, neus in het water en op snuiven, hoofd naar achter, zodat het goed in de holtes kan lopen, en daarna snuiten...

wel zalf onder je neus smeren, want dat zout kan prikken!
Uien snijden! Als ik echt heel erg verstopt ben dan ga ik uien snijden. Dan loop ik compleet leeg. (En heb dan meteen een voorraad gesneden ui in de diepvries )

En als het iets minder is, leg ik nog wel eens een doormidden gesneden ui op het nachtkastje.

Edit: wel je handen goed wassen voor je gaat snijden en vooral niet lekken (getverdemme) op de gesneden uien, anders heel de boel in de groencontainer mikken.
Nope
Misschien helpt dit:

Meestal gaan de klachten na een week vanzelf weer over (de voorafgaande verkoudheid niet meegerekend). In de tussentijd voelt u zich met de volgende tips wat beter:

Gebruik neusdruppels of neusspray om het slijmvlies te laten slinken en de neus zo veel mogelijk open te houden.

Neem twee tot drie keer per dag een stoombad boven een kom heet water om het slijm op te lossen. Inhaleer de stoom goed via de neus. Stomen in bad of douche kan ook, vooral kinderen vinden dit plezieriger.

Leg een warmtekompres op de holte(n).

Neem desnoods een paracetamol om de pijn te verlichten.

Roken heeft een irriterend effect op het slijmvlies in je neus en holten. Het is daarom beter om in ieder geval gedurende de ontsteking te stoppen met roken.

Houden de klachten langer dan een week aan, breng dan een bezoek aan de huisarts.

Beterschap!
Waarom gebruik je geen paracetamol? Dat lijkt me onnodige zelfkastijding.
quote:Heegajemee schreef op 12 oktober 2010 @ 09:07:

naar de huisarts voor een ab kuur.AB heeft meestal niet zoveel zin bij een voorhoofdsholteonsteking, helaas.
Oja, wat ik je zelf aanraad is om pittig eten te eten, zoals noodle soup met flink wat rode peper. Daarvan gaat bij mij de boel ook altijd open staan!
Geen koude dranken drinken, veel stomen en neusspray, oppassen met temperatuurverschillen (niet vlak na het douchen naar buiten gaan), meer kun je zelf niet doen. En (toch !)paracetamol als je koorts of pijn hebt. En als dat allemaal niet helpt, een antibioticakuur bij de huisarts vragen. Niet te lang mee blijven lopen, als het chronisch wordt, ben je verder van huis.
quote:sassafras schreef op 12 oktober 2010 @ 09:10:

[...]

AB heeft meestal niet zoveel zin bij een voorhoofdsholteonsteking, helaas.In mijn geval absoluut, was met twee dagen verdwenen. Als het te lang duurt zou ik het iig eens aankaarten.
Ik heb het afgelopen jaar 2 keer een bijholte ontsteking gehad. En echt wel dat de ab hielp! Gelukkig heb ik een huisarts die dit weet, want inderdaad, wat is het tobben met ibuprofen en neusspray.

Beterschap!
Xylometazoline spray of druppels, lees ik ook. Ik zou zeker wel een pijnstiller nemen hoor! Zelf denk ik aan ibuprofen, want dat is ontstekingsremmend, maar ik lees op internet paracetamol (zoals hier ook wordt gezegd).
volgens wie heb je een voorhoofdsholteontsteking ?

of is het gewoon het gevoel van dichtzittend hoofd en dus ook druk op je holtes?

Als je nog geen paracetamol hebt genomen..lijkt me dat de meest voor de hand liggende tip.

En niet helemaal horizontaal slapen
Alle tips zijn al gegeven maar zout water opsnuiven werkt echt heel goed. En veel rust nemen. Antibiotica helpt wel maar verlaagt je weerstand ook enorm. De laatste keer dat ik voor een ontstoken kaak een AB kuur kreeg, kréég ik juist daarna een voorhoofdholteontsteking.
Beetje offtopic maar ik ben nogal geschrokken van de reacties die ibuprofen kan geven.

Vorige week in radar of kassa een stuk er over.

Ik gebruikte altijd ibu maar durf nu niet meer zo goed.

---------------

Neusspray gebruiken idd.

En stomen en uien, de hele mikmak.

Succes en beterschap!!
Antibiotica helpt zeker wel bij een vastzittende sinusitis !

Van een antibioticakuurtje af en toe (1x per 2 jaar o.i.d.) verlaagt écht je weerstand niet.

@drummerwoman

Laat je niet gekmaken door de Radar-ibuprofen hype. Het ging alleen om bijwerkingen bij langdurig en veelvuldig gebruik. Sommige mensen slikken ze echt jarenlang dagelijks.

Ik werk in een groot ziekenhuis en hoor vaak dat stafleden zich er over verbazen over het medicijngebruik in Nederland. óf men slikt van alles en nog wat in grote hoeveelheden door elkaar. óf men is al bang van een enkele pijnstiller en wars van welk geneesmiddel dan ook. Beide extremen zijn niet goed.
Antibiotica helpt zeker. Stomen (zonder antibiotica) kan heel gevaarlijk zijn. Je sinus zit dicht en opgezwolen, en alles wat daarin zin (bacteria dus) kan nergens naar toe , er is geen uitgaan. Warm stomen maakt de zwelling nog erger (stomen kan, maar alleen in het begin fase, niet meer als je hoofdpijn of koorts heeft). Neusspray met xylometazoline zorgt dat de zwelling vermindert.
@marit, ik heb al vaker voorhoofdsholteontsteking gehad en ben dus bekend met alle symptomen.

Ik ga aan de slag met zout water en ik denk dat we vanavond maar eens lekker hachee gaan eten.

Dank je wel voor jullie tips!
Ik heb veel te maken gehad met kaakholte ontstekingen, net als voorhoofdsholte ontsteking géén pretje. Vaak zit mijn neus dan ook hartstikke verstopt dus dan is stomen heel lastig en helpt vaak ook maar heel kort.

Ik heb een keer eens een anti-biotica kuur gehad en toen was het gelukkig vrij snel over. Maar meestal is het uitzitten en uitzieken. Paracetamol tegen de pijn en een neusspray om je neus open te krijgen en de slijmvliezen te laten slinken.

Verder is spoelen met zoutwater een goed hulpmiddel. Zout werkt ontsmettend. Je kunt bij de drogist een bus Fysiomer halen, dat is een zeezout-oplossing die met kracht in je neus gespoten wordt, of zelf een zoutoplossing maken met keukenzout en dit door je neus spoelen. Er zijn ook sprays verkrijgbaar bij de drogist. Wel vragen op de zout-versie dus.

Beterschap!
Ik heb nasonex die helpt beter dan de neusspray bij de apotheek, moet je wel even naar de dokter gaan. En fysiomer is ook goed erbij. Een voorhoofdsholte is geen pretje, neem gewoon wat paracetamol en ziek het uit.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
@amarna thnx.

Ik heb ze voor hoofdpijn en ischias.

Ben ze dus af en toe echt nodig omdat ik anders niet functioneer.
Heb goede ervaringen met Cinuforce- tabletten van Dr. Vogel. Is op homeopathische basis.

Je voorhoofd voelt dan minder dicht.
In ieder gevalk niet je neus snuiten.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:nata schreef op 12 oktober 2010 @ 09:44:

Antibiotica helpt zeker. Stomen (zonder antibiotica) kan heel gevaarlijk zijn. Je sinus zit dicht en opgezwolen, en alles wat daarin zin (bacteria dus) kan nergens naar toe , er is geen uitgaan. Warm stomen maakt de zwelling nog erger (stomen kan, maar alleen in het begin fase, niet meer als je hoofdpijn of koorts heeft). Neusspray met xylometazoline zorgt dat de zwelling vermindert.

Eerst neusspray en daarna pas stomen !

(of naphtaline neussdruppels van de huisarts, die helpen nóg beter dan xylometazoline neusspray)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven