Gezondheid alle pijlers

Wat doe jij om gezond te blijven?

02-04-2011 15:05 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag, ik vroeg me of wat jullie zoals doen (of juist) laten om gezond te blijven. Ik denk dan aan beweging, eetgewoonte, wel/niet roken/drank/drugs, slapen. Maar ook om 'psychisch' gezond te blijven (bijvoorbeeld ontspanning versus stress). Het valt me op dat, zo goed als iedereen zegt zijn gezondheid het belangrijkste te vinden, maar dat er ook veel mensen zijn die in mijn ogen behoorlijk ongezond leven.

Ik vroeg me af hoe jullie dit doen/zien.

Groetjes, Sterrenmix
Roken ben ik bewust mee gestopt. Ik drink ongeveer 1 à 2 wijntjes per week, maar soms ook makkelijk een maand helemaal niets.

Koolzuurhoudende dranken drink ik sporadisch. Sappen ook trouwens - slecht voor m'n tanden. Ik drink wel graag water, kruidenthee en cafeïnevrije instantkoffie (yep - Nescafé vind ik echt het lekkerst).

Ik eet dagelijks veel groenten en dan het liefst zeer vitaminerijk - dus geen doperwten. Bij voorkeur gestoomd. Thuis stoom ik het altijd. Als ik ergens anders eet en ik krijg te lang gekookte derrie voorgeschoteld, dan eet ik het niet op. Niet netjes? Het zij zo - groenten stuk koken vind ik echt heel zonde en bovendien niet te vreten.

Scheelt weer dat ik het ook echt heel lekker vind! Ik eet liever rauwe broccoli-roosjes of champignons als snack, dan koekjes/chips/chocolade. Ik eet geen junkfood - vind dat oprecht heel vies.

Ontspanning - dagelijks, met gemakt. Dmv lezen, wandelen, sporten, filmpjes kijken (heb een aantal titels waarvan ik meteen in een relax modus kom). Ik plan ook veel dagen/avonden voor mezelf in - hoef niet zo nodig continu sociaal bezig te zijn. Als ik eens per week een paar uur met vriendinnen samen ben (eten/borrel/wat dan ook), dan is dat voor mij voldoende.

Verder houd ik heel bewust mijn bloeddruk in de gaten, aangezien veel familieleden last hebben van hoge bloeddruk. Ik zit bijna altijd onder de 100

Het enige dat ik doe omdat het moet, is sporten. Als ik eenmaal bezig ben, dan voelt het lekker en ja, natuurlijk heb ik er profijt van... Maar heel eigenlijk vind ik er geen reet aan
Eigenlijk hetzelfde als Lizzl behalve dan dat sport mij echt heel veel plezier brengt
Oops, ik drink wel iets meer wijntjes in de week, maar dat van die maand zonder komt wel weer overeen!
En lust je ook instantkoffie?

Veel mensen vinden dat juist helemaal niet lekker. Ik vind het heerlijk - vooral met een heeeel klein beetje kaneelpoeder (nog minder dan een snufje).
quote:Lizzl schreef op 02 april 2011 @ 15:16:

Ik eet dagelijks veel groenten en dan het liefst zeer vitaminerijk - dus geen doperwten. Bij voorkeur gestoomd. Thuis stoom ik het altijd. Als ik ergens anders eet en ik krijg te lang gekookte derrie voorgeschoteld, dan eet ik het niet op. Niet netjes? Het zij zo - groenten stuk koken vind ik echt heel zonde en bovendien niet te vreten.

Dit is me uit het hart gegrepen...

alhoewel ik het wel op eet bij anderen.

Maar het is zo zonde van de vitaminen en de bite.

Ik eet trouwens graag sardientjes of ansjovis op toastjes als snack. Volgens mij is dat beter dan chips e.d. Eerst at die ook met leverworst, en soms at ik bierworstjes als snack, maar ik heb gemerkt dat ik huiduitslag krijg van varkensvlees.

Ontspanning is voor mij mijn hobby (die privé is). En sommige klassieke muziek.

Verder fiets ik bij voorkeur. Dat was het wel, verder leef ik ongezond.

Oh ja, ik lust ook graag instantkoffie met kaneel, haha. Ik doe er ook wel kokosolie (kokosvet zou een betere naam zijn trouwens) door.
Vrijwel dagelijks sporten, niet of nauwelijks snoepen, niet te veel drinken, mediteren. Gezond eten, alles vers, met wat minder koolhydraten.
Ik lust geen instantkoffie...maar wel senseo. Sinds ik gestopt ben met roken (na 41 jaar), drink ik veel minder koffie. Ik probeer elke dag gezond te eten, groenten, fruit. Ik sport 3 x per week en een wijntje drink ik alleen als ik eters heb of een gezellige avond met vriendinnen.

Ik drink veel water op een dag, loop of fiets altijd.
quote:Lizzl schreef op 02 april 2011 @ 15:24:

En lust je ook instantkoffie?

Veel mensen vinden dat juist helemaal niet lekker. Ik vind het heerlijk - vooral met een heeeel klein beetje kaneelpoeder (nog minder dan een snufje). Niet helemaal goed gelezen vrees ik. Globaal leek je eet- en drinkpatroon erg op dat van mij dus het scheelde een hoop typewerk..........
Lizzl is dat lekker rauwe broccoli?

Tja ik probeer zoveel mogelijk biologisch te eten en het liefst geen vlees alleen biologisch.

Ook pak ik bij mooi weer altijd de fiets.

Verder sport ik eigenlijk niet vind het echt niet leuk.

Ben ruim een jaar uit het uitgaanswereldje van drank,drugs en helemaal niet eten.

Ben overal mee gestopt en ben nu aan het proberen gezond te leven.

Was ervan overtuigd dat je bepaalde levensstijlen niet kan blijven aanhouden.
quote:Lizzl schreef op 02 april 2011 @ 15:16:

Ik eet liever rauwe broccoli-roosjes of champignons als snack, dan koekjes/chips/chocolade. Ik eet geen junkfood - vind dat oprecht heel vies.

Ik heb dit stukje nu een paar keer opnieuw gelezen en krijg mijn mond niet meer dicht. Mán, ik wou dat ik dat had. Maar rauw broccoli of champignons, nee, dan kies ik toch voor de chocola.

En verder doe ik dit niet; roken, drinken, te hard werken, genoeg groente eten. Dit wel; sporten, wandelen, genoeg fruit naar binnen werken (wel vaak in de vorm van verse sap), volkoren producten gebruiken en te veel chocola en toetjes.
quote:Friia schreef op 02 april 2011 @ 15:31:

[...]

[/i].

Ik eet trouwens graag sardientjes of ansjovis op toastjes als snack.

Ontspanning is voor mij mijn hobby (die privé is). En sommige klassieke muziek.

Same here Vanmiddag nog gedaan voor de lunch: volkoren crackers van het b-merk Sunny (Lidl) met een zakje John West Tonijn. Soms met makreel of sardientjes.

Gister was het makreel met een waldkornbroodje. Zoooo lekker!

En het is precies zoals je schrijft: Ontspanning is mijn hobby (en die is privé).

Wat betreft muziek ontspan ik absoluut niet met Radio538-liedjes. Mozart en Beethoven daarentegen.... heel fijn
en de broccoli-roosjes moeten bij mij inderdaad ook wel (heel even) gekookt worden.
Groenten eet ik soms wel rauw en dat vind ik echt wel lekker Klein gesneden, broccoli-roosjes heel klein (dus niet zo groot als je ze zou eten bij het avondeten; de stronkjes bewaar ik voor het avondeten (stomen)), met wat yoghurt erbij als sausje, en dan bij een volkoren boterham of volkoren crackers. Of gewoon zo met een lepel eten. De yoghurt maak ik aan met wat peper, knoflook en een paar druppeltjes citroen.

Het lekkerste vind ik deze lichte snack:

Champignons even laten koken, afkoelen, in een schaaltje met yoghurt waar dus een teentje knoflook in zit, wat peper, druppeltjes citroen en eventueel wat zout (reformwinkel).

Vaak maak ik dit 'smorgens en dan is het tegen lunchtijd helemaal goed op smaak

Champignons rauw eten kan wel, maar niet te vaak. Dat blijkt juist weer niet zo gezond te zijn, omdat ze gekweekt worden op paardenmest en blablabla... iets
.
Heb wel de wens om lekker gezond te leven zoals melpomene en lizzl, maar ik ben er nog lang niet.

Die wens heb ik ook!
Af en toe mezelf op wat lekkers trakteren ! De enige manier om het gezonde leven vol te houden voor mij
Ik heb het al eens eerder hier gemeld; ik laat zo veel mogelijk suiker staan. Ik houd ook van rauwe groente en ik stoom ook veel. Ik rook en drink niet en fiets heel veel

En ik neem van tijd tot tijd lekker tijd voor mezelf, heerlijk!
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Ik eet gezond, veel verse groente, geen vlees. Drink veel water en thee. Verder gebruik ik (bijna) geen suiker en krijg mijn koolhydraten alleen binnen door produkten als fruit, brood, pasta, rijst enz.

Verder ga ik redelijk vroeg naar bed 's avonds al is het maar om te relaxen maar genoeg slaap en rust vind ik heel belangrijk.

Ik doe alles op de fiets of lopend, pak de auto alleen als het écht nodig is.

Echt sporten doe ik op dit moment niet ivm mijn zwangerschap maar wandel en zwem nog wel.

Straks weer lekker gaan hardlopen.
Ik eet zoveel mogelijk verse groenten, maar ook wel diepvries. Bijna dagelijks vlees, denk 2 keer per week vegetarisch. Oja en ook wel regelmatig vis.

Drink veel koffie, weinig frisdranken. Gebruik amper suiker en al helemaal geen zoetstof.

Drink graag een wijntje (of 2 of 3 of meer) maar kan ook weken zonder. En dan weer weken achter elkaar elke avond.

Snoep en koek bijna nooit in huis, chips, nootjes, kaasjes wel.

Sport minimaal 3 uur per week, rook niet.

Ik geniet vooral van wat ik doe, wie ik ben, de mensen om heen. Ik lach veel en graag. Ook om mezelf al kan ik ook vreselijk serieus zijn.

Ik werk keihard.

Ben niet zo gezond als sommigen hier, maar ik zou ook dood ongelukkig worden van rauwe broccoli, vieze koffie en zonder verse doperwtjes.
Echt, hoe kun je zonder verse doperwtjes?
Ik rook niet (slecht voorbeeld gehad, 2 ouders die rookten als schoorstenen en een oma die er ook wat van kon).

Ik drink niet (verdraag niet meer door medicatie) en mis het niet echt

Bewegen doe ik te weinig, veel pijn bij lopen, zitten en staan (maar zelfs ook bij liggen) door vervelende handicap

Ik snoep niet (zoet) en ik snack in het weekend zo matig mogelijk,

verder frituur ik bijna niet meer (hooguit 4x per jaar)

Qua eten niet overmatig en niet vet
"Ik eet liever rauwe broccoli-roosjes of champignons als snack, dan koekjes/chips/chocolade." Ik wou dat ik dat had!!! Jaloers!

Ik eet snoep/koek/chips etc. maar dan af en toe, proef dan goed en geniet er van (al verdwijnt er soms teveel chips in m'n mond zonder goed te proeven). Ik wil alle lekkere dingen eten en mezelf aanlerengoed te voelen wanneer ik genoeg heb. Dus wel blijven genieten van eten! Als ik super ga opletten op wat ik eet dan laat ik het op een gegeven moment weer varen en ga ik los. En met deze manier van omgaan met eten kan ik het hopelijk levenslang volhouden.

Verder houd ik van hardlopen (niet te hard en wandelen met dit weer. Ik drink de meeste dagen geen koffie en max 1 kop koffie per dag. Dit moet niet van mezelf, maar na 1 bak heb ik geen zin meer. Wel met suiker en melk trouwens.

Aan het begin van de week koop ik veeeeeel fruit. Helpt goed! Ik snijd het fruit ook vaak in stukken en neem mee naar m'n werk. Misschien klinkt het kinderachtig maar het werkt goed!

Oja eten zodra je trek krijgt is ook een goede! Anders maak je daarna een inhaalslag. En een basis van voldoende brood (je mag best veel volgens richtlijnen voedingscentrum) en ik eet (half)volle yoghurt ipv magere yoghurt (wat ik eerder at), er zitten vetten in die je nodig hebt en ik vind het ekkerder.

Leuke tips lees ik hier. Van die champignons ga ik eens proberen. Dus eerst koken, niet bakken?
Ik rook niet, fiets veel (bij droog weer zonder heel veel wind), loop hard en probeer elke dag voldoende groenten en fruit te eten.

Niets bijzonders dus, maar ik heb geen kwalen en een normaal gewicht, dus ga ik ervan uit dat het goed is wat ik doe.
anoniem_18629 wijzigde dit bericht op 02-04-2011 16:49
Reden: schrijffout
% gewijzigd
Heb vanmiddag in de stad in gesprek gezeten met een man van 90.Het was hem niet aan te zien. We ploften bijna tegelijk neer op een bankje.Hij zat met verve over zichzelf te vertellen en het blijkt dat je er niet eens zoveel voor hoeft te doen om op een gezonde manier die leeftijd te bereiken, gewoon, 3 maal daags eten en veel wandelen.Ik zei dat ik dat al mijn hel;e leven doe, het schijnt het tovermiddel te zijn voor hoge ouderdom.

Nu hij 90 is en sinds een paar maanden weduwnaar,eet hij alleen nog wat hij echt lekker vindt. Hij was ook erg trots op het feit dat hij in die 4 maanden zichzelf heeft leren koken en het hele huishouden kan doen, tot wassen aan toe.

Hij had nog lang geen plannen om deze aarde te verlaten, heeft het nog veel te veel naar zijn zin.

Hij drukte me op het hart nooit bang te zijn voor een ziekte, want daar word je alleen maar ziek van, genieten van het leven is van levensbelang. Depressieve gedachten zij slecht voor je gezondheid.

Dus dames, ik heb er veel van geleerd, doe er je voordeel mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven