Weekendtarief tandarts
zaterdag 13 oktober 2012 om 13:52
Ik zit met een ontsteking aan een kieswortel (al dood) en mijn reguliere tandarts had nog 1 afspraak nodig om die echt goed schoon te maken (de wortel dus) en die afspraak staat voor komende donderdag. Nu heb ik sinds gister goed pijn aan mijn kaak en ik voel me ook niet zo lekker. Net dus even met de noodtandarts gebeld (die krijg je toegewezen via een 0900-nummer, de 'Tandartscentrale') en die mevrouw vertelt me doodleuk dat ik best langs mag komen, maar dat een consult in het weekend sowieso ¤150 euro kost, en dan komt alles wat ze er eventueel nog aan doen er nog bovenop.
Is dat normaal? Ik ben wel verzekerd, maar al wel door mijn tandartsbedrag heen voor dit jaar, vrees ik. Ik las iets op internet over een onderzoek naar absurde weekendtarieven van tandartsen en dat dat onwettig is, maar ik denk niet dat ze er erg van onder de indruk zijn als ik ze dat vertel. Of kan ik naar een andere noodtandarts zoeken?
Vooralsnog ga ik het maar even proberen uit te zingen tot maandag, ik heb nog geen koorts en nu de ibu inkickt voel ik me al wel wat beter. Maar ik vind t wel vrij bizar, dat tarief.
Is dat normaal? Ik ben wel verzekerd, maar al wel door mijn tandartsbedrag heen voor dit jaar, vrees ik. Ik las iets op internet over een onderzoek naar absurde weekendtarieven van tandartsen en dat dat onwettig is, maar ik denk niet dat ze er erg van onder de indruk zijn als ik ze dat vertel. Of kan ik naar een andere noodtandarts zoeken?
Vooralsnog ga ik het maar even proberen uit te zingen tot maandag, ik heb nog geen koorts en nu de ibu inkickt voel ik me al wel wat beter. Maar ik vind t wel vrij bizar, dat tarief.

zaterdag 13 oktober 2012 om 13:56
Ik was ook eens naar een weekend tandarts geweest, was 64 euro kwijt voor 1 behandeling, behandeling: Mijn kiezen (4stuks) waren getrokken, en ik mocht eigenlijk alleen soep eten, maar toch een lekkere pita shaorma genomen, de volgende dag had ik een vieze smaak in me mond ( en nee dat was niet van de knoflooksaus,maar van een ongenezen wondje (waar tandwortel heeft gezeten) die aan het ontsteken was gegaan,dus ik moest het schoon laten spuiten en een pijnstiller in het gaatje, za-en zondag..Kosten: 2x 64!!
Ala Contant!
Ala Contant!
zaterdag 13 oktober 2012 om 14:03
Nou deurkrukje, dan had je dus eigenlijk nog geluk, voor het geld wat die 2 behandelingen je kostten kijkt deze tandarts dus nog niet eens in mijn mond.. Maar blijkbaar rekent dus niet elke tandarts ¤150 starttarief, dat is wel goed om te weten. Mocht het nou echt hommeles worden, dan ga ik in elk geval nog even rond proberen te bellen.
En tjeusus, dat het ook echt serieus contant is, wat is dat dan voor schimmig gedoe. Dat zei de mevrouw aan de telefoon wel, maar ik nam aan dat ze bedoelde dat je direct moest afrekenen, en dat dat ook wel met PIN zou kunnen. Maar blijkbaar mag er niks zwart op wit staan? Maar aan de andere kant zul je toch wel een rekening meekrijgen?
Genoeg ibu: check.
En tjeusus, dat het ook echt serieus contant is, wat is dat dan voor schimmig gedoe. Dat zei de mevrouw aan de telefoon wel, maar ik nam aan dat ze bedoelde dat je direct moest afrekenen, en dat dat ook wel met PIN zou kunnen. Maar blijkbaar mag er niks zwart op wit staan? Maar aan de andere kant zul je toch wel een rekening meekrijgen?
Genoeg ibu: check.

zaterdag 13 oktober 2012 om 14:15
Yep dat is normaal.
Zoals je weet ben ik werkzaam binnen de tandheelkunde en in een spoeddienst wordt je geacht contant (of per pin) te betalen omdat anders in sommige gevallen de tandarts kan fluiten naar zijn geld.
Buiten de gewone tarieven (en die zijn te vinden op de site van de desbetreffende tandarts) wordt er een weekend tarief in rekening gebracht.
Slim is dus VOOR de behandeling te vragen wat het kost!
Succes met je kies, kan vreselijk veel pijn doen.
Zoals je weet ben ik werkzaam binnen de tandheelkunde en in een spoeddienst wordt je geacht contant (of per pin) te betalen omdat anders in sommige gevallen de tandarts kan fluiten naar zijn geld.
Buiten de gewone tarieven (en die zijn te vinden op de site van de desbetreffende tandarts) wordt er een weekend tarief in rekening gebracht.
Slim is dus VOOR de behandeling te vragen wat het kost!
Succes met je kies, kan vreselijk veel pijn doen.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
zaterdag 13 oktober 2012 om 14:17
quote:redband schreef op 13 oktober 2012 @ 13:54:
Tja, het is inderdaad écht te gek voor woorden, maar zij mogen blijkbaar alles zelf bepalen.
Sterkte met de kiespijn, en sla genoeg ibrufen in voor het weekend
En dat is dus niet waar.
Maar het geeft niet hoor, als je commentaar hebt op iets waar je de ballen verstand van hebt
Wat de dame aan de telefoon bedoelt is: Neem ten minste ¤150 mee
Het is ook zo lullig voor de tandarts als er een zenuwbehandeling gedaan moet worden en jij staat daar met je ¤10 te wapperen
En als je verzekerd bent kan je gewoon de nota indienen bij je zorgverzekeraar!
Tja, het is inderdaad écht te gek voor woorden, maar zij mogen blijkbaar alles zelf bepalen.
Sterkte met de kiespijn, en sla genoeg ibrufen in voor het weekend
En dat is dus niet waar.
Maar het geeft niet hoor, als je commentaar hebt op iets waar je de ballen verstand van hebt
Wat de dame aan de telefoon bedoelt is: Neem ten minste ¤150 mee
Het is ook zo lullig voor de tandarts als er een zenuwbehandeling gedaan moet worden en jij staat daar met je ¤10 te wapperen
En als je verzekerd bent kan je gewoon de nota indienen bij je zorgverzekeraar!
zaterdag 13 oktober 2012 om 14:17
Een beetje tandarts zou daar toch over het algemeen wel onderscheid tussen moeten kunnen maken, tussen acute gevallen en gemaks-zoekers? Ik snap het probleem wel (en dan nog, er zijn zoveel mensen die in het weekend werken, denk je dat die allemaal 150 euro per uur (wat zeg ik, een beetje consult duurt korter) extra verdienen?) maar dit lijkt me niet de eerlijkste oplossing. Wel de lucratiefste, voor de tandartsen dan.
zaterdag 13 oktober 2012 om 14:18
Ik kreeg een kwitantie mee en die heb ik later ingedient bij het ziekenfonds,omdat ik toen de hoogste verzekering had voor tandarts omdat ik ook met die beugel zat te rommelen heb ik die 2x 64 wel teruggehad, maar anyway 150 euro en een tandarts kijkt niet eens in je mond vindt ik schandalig ik snap best dat er een hoop mensen met achterstalligheden aan hun gebit rondlopen die kosten van het starttarief eten sommige mensen een hele maand van! Schandalig!
zaterdag 13 oktober 2012 om 14:18
zaterdag 13 oktober 2012 om 14:27
zaterdag 13 oktober 2012 om 14:28
quote:Moosey schreef op 13 oktober 2012 @ 14:21:
Oh, en kun jij ons misschien verlichten waarom het perse contant moet? Meteen afrekenen snap ik, maar waarom contant? Da's toch niet van deze tijd.
Omdat niet elke tandarts een pinautomaat heeft.
Echt weinig schaduwachtigs aan hoor.
Wij hebben er ook pas 1 sinds een jaar.
Oh, en kun jij ons misschien verlichten waarom het perse contant moet? Meteen afrekenen snap ik, maar waarom contant? Da's toch niet van deze tijd.
Omdat niet elke tandarts een pinautomaat heeft.
Echt weinig schaduwachtigs aan hoor.
Wij hebben er ook pas 1 sinds een jaar.
zaterdag 13 oktober 2012 om 14:39