Gezondheid alle pijlers

Wie heeft ooit met streptokokken bacterie te maken gehad

11-02-2011 21:05 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na maanden van dokteren, belde de kinderarts vandaag met het nieuws dat er bij mijn zoon een streptokokken bacterie gevonden is.

Al ruim een half jaar heeft hij veel klachten en dan voornamelijk in zijn gewrichten.

Zo'n 2 jaar geleden begonnen de klachten met zijn enkels, toen werd er gedacht aan een probleem met zijn achillespezen, dus gips, hielp tijdelijk, daarna nog regelmatig tape, zelfs aangepaste schoenen.

Vorig zomer begon hij problemen met zijn heup te krijgen, volgens de arts ziekte van Perthes,steeds 10 tot 12 dagen plat liggen, dat gebeurde kort achter elkaar 3 keer.

Tot hij nu ruim 3 maanden geleden pijn in zijn knie kreeg, zo heftig dat hij weer niet meer liep.

Weer dokter, die ons doorstuurde naar een andere orthopeed, mri scan was goed, doorgestuurd naar de kinderarts.

Eerste bloedonderzoek gaf wel wat afwijkingen aan, dus aanvullend onderzoek, en vandaag belde de kinderarts

Tijdens dit bloedonderzoek is er wel streptokokken aangetroffen *vorige bloedonderzoek niet*

Het was een verwarrend gesprek, want zo'n bacterie gaat doorgaans tussen de 6 en 8 weken ook weer uit je bloed, dus het verhaal klopt niet helemaal, zijn klachten zeker in zijn gewrichten kunnen afkomstig zijn van deze bacterie,alleen zijn deze klachten al een behoorlijke tijd aanwezig

Er is dus meer, en de arts sprak over waarschijnlijk blijvende schade, zeker omdat hij al zo lang last heeft van zijn gewrichten, hij is ook hypermobiel.

Over 6 weken nog een keer prikken ,om te zien of de bacterie weer weg is.

Volgende week hebben we nog een keer contact over de medicatie

Ondertussen kan hij al 3 maanden niet lopen, rolstoel ,krukken

Wie ,heeft ervaring met deze bacterie.........
Huh? Maar als ie een streptokokkeninfectie heeft, gebeurt er dan nog iets in de tussentijd om de infectie te bestrijden? Ik begrijp het niet goed geloof ik.
Doet me denken aan acuut reuma, dit wordt veroorzaakt door een streptokokkenbacterie. Ik heb daar voor mijn opleiding tot verpleegkundige een presentatie over moeten houden en ik herken de symptomen in je verhaal.
Ik begreep van de arts dat ze idd, dit wel eens met een antibiotica bestrijden,maar het was nooit gebleken dat het daar door sneller verdween.

Hij heeft nu diclofinac gekregen , om de pijn en het vocht te bestrijden
quote:collie1969 schreef op 11 februari 2011 @ 22:01:

Doet me denken aan acuut reuma, dit wordt veroorzaakt door een streptokokkenbacterie. Ik heb daar voor mijn opleiding tot verpleegkundige een presentatie over moeten houden en ik herken de symptomen in je verhaal.

Hier vertelde de arts idd over hoor,alleen wat ik zo verwarrend vind is dat die bacterie niet zo lang in je bloed blijft zitten, en deze klachten al 2 jaar bestaan.

Moet ook eerlijk zeggen dat we geen belafspraak hadden,en het me erg overviel,en ik pas later op de dag allerlei vragen kreeg.

En dan vooral ,hoe nu verder, want wat hij ook zei is dat dit zeer waarschijnlijk blijvende schade had
Ik vroeg ernaar, want ik heb zelf een streptokokkeninfectie gehad en ben wekenlang met antibiotica behandeld om de bacterie kwijt te raken. Zoek alsjeblieft goed uit of behandeling nodig is en denk niet te snel, de arts zal het wel weten. En ik ga er even vanuit dat ze vast al naar zijn hart hebben geluisterd, maar zoniet vraag dat dan in ieder geval, of ze naar zijn hart willen luisteren.

Ik had geen klachten van acuut reuma, ik had het beestje op een hartklep, en dat is een rottig plekje kan ik je vertellen, zowel om het beestje op te ruimen, als om de schade die het daar aanricht.

Sterkte voor je zoon(tje?)
Dank je wel, er is idd ook naar zijn hart geluisterd, de kinderarts heeft hem de eerste keer helemaal onderzocht, wat hij toen zei dat zijn hartslag hoog was,

Dat vond ik verklaarbaar, hij gebruikt nogal wat medicatie, voor een aantal stoornissen, en een van die medicijnen geeft een verhoogde hartslag.

Ben jij helemaal hersteld Citronella?
Als kind. Ik schijn er heel erg ziek van geweest te zijn, maar weet er niet veel meer vanaf.

Als je wil dan vraag ik aan mijn moeder hoe het precies zat. ( Geen idee of je er iets aan hebt, het is alweer 25 jaar geleden. )
Iris, mocht (onverhoopt?) de clue niet bij deze bacterie liggen en ze zoon niet er weer zo optimaal mogelijk bovenop helpen;

is er verder gekeken naar die hypermobiliteit in combinatie met de klachten die zoon heeft gehad/heeft? Voor de meeste mensen die hypermobiel zijn is dit gewoon een onschuldige eigenschap, net zoals het hebben van blauwe ogen of bruin haar. Voor een kleinere groep is hypermobiel zijn echter een symptoom van een onderliggend bindweefselprobleem. En bij dergelijke problematiek staan o.a. gewrichtsproblemen op de voorgrond. Helaas is er alleen nog erg veel onbekendheid met deze aandoeningen in de medische wereld, waardoor het makkelijk over het hoofd gezien kan worden. Mochten jullie dus hiermee niet al het probleem bij de kop hebben, misschien iets om in het achterhoofd te houden?

Bovenal; succes en beterschap voor zoon. Dat dit heel snel een verleden tijd mag worden en blijven!
when you wish upon a star...
quote:Pixiedust schreef op 11 februari 2011 @ 22:33:

Iris, mocht (onverhoopt?) de clue niet bij deze bacterie liggen en ze zoon niet er weer zo optimaal mogelijk bovenop helpen;

is er verder gekeken naar die hypermobiliteit in combinatie met de klachten die zoon heeft gehad/heeft? Voor de meeste mensen die hypermobiel zijn is dit gewoon een onschuldige eigenschap, net zoals het hebben van blauwe ogen of bruin haar. Voor een kleinere groep is hypermobiel zijn echter een symptoom van een onderliggend bindweefselprobleem. En bij dergelijke problematiek staan o.a. gewrichtsproblemen op de voorgrond. Helaas is er alleen nog erg veel onbekendheid met deze aandoeningen in de medische wereld, waardoor het makkelijk over het hoofd gezien kan worden. Mochten jullie dus hiermee niet al het probleem bij de kop hebben, misschien iets om in het achterhoofd te houden?

Bovenal; succes en beterschap voor zoon. Dat dit heel snel een verleden tijd mag worden en blijven!Inderdaad, toen ik las dat zoon hypermobiel is dacht ik meteen hetzelfde.
Echt fijn die reactie's, was voor mij heel onbekend dit alles.

Just-Juul, begrijp ik dan dat jij klachtenvrij bent nu,heel fijn

Pixiedust

De kinderarts vertelde me ook tijdens het gesprek vandaag, dat hij ook zeker dacht dat zijn hypermobiliteit hier ook een rol in speelde.

Hij nam de tijd om van alles zo goed mogelijk uit te leggen,daar lag het echt niet aan, het lag echt aan mij dat ik overrompeld was door allerlei termen,en dan bleef er voornamelijk hangen dat hij hem goed in de gaten wilde houden,over blijvende schade, beperkingen in de toekomst, revalidatie traject wat we nog gingen bespreken

Vandaar dat ik blij ben met met reactie's
Iris, logisch dat je overrompelt bent. Je hoorde dingen die je niet verwacht had en dan ren je al snel achter de feiten aan. Vragen komen altijd pas op als je de telefoon hebt opgehangen. Misschien ze allemaal voor jezelf even van je afschrijven en maandag de poli bellen en daar aangeven dat je de nodige vragen hebt? Afh. van poli en arts is er dan eigenlijk altijd wel de mogelijkheid om die wat laagdrempeliger te kunnen stellen zoals bijv. via mail, via assistente, een extra telefoongesprek o.i.d.

Als kinderarts het al wel noemt, dan zou ik je mee willen geven om daar wat over in te lezen, verder te vragen en ook op moederlijk instinct te varen. Voor mij is het nogal een stokpaardje en dus wat zwart-witter dan de gemiddelde grijstinten in de normale wereld (lees; neem me dus ook vooral met een lekkere schep zout) maar je noemt in de openingspost een aantal dingen die tot op heden de revue gepasseerd zijn die niet bepaald ideaal zijn als er wel een bindweefselproblematiek een rol zóu spelen. Mijn ervaring is dat als er daarin wat zou spelen het instinct van jezelf/ouders omtrent hun kinderen al heel snel puzzelstukjes op de plaats zien vallen. Ook als het niet past overigens, alsof het een soort fingerspitzengefuhl is. Zal ongetwijfeld véél vaker om de hoek komen kijken als iemand tegen gezondheidsproblemen aanloopt, maar daar heb ik gelukkig te weinig ervaring mee.
when you wish upon a star...
quote:iris16 schreef op 11 februari 2011 @ 22:27:

Dank je wel, er is idd ook naar zijn hart geluisterd, de kinderarts heeft hem de eerste keer helemaal onderzocht, wat hij toen zei dat zijn hartslag hoog was,

Dat vond ik verklaarbaar, hij gebruikt nogal wat medicatie, voor een aantal stoornissen, en een van die medicijnen geeft een verhoogde hartslag.

Ben jij helemaal hersteld Citronella?

Ik ben helemaal hersteld inmiddels. Maar wat betreft die hartslag. Bij mij was het te horen aan een hartruis, de bacterie had zich op mijn hartklep genesteld. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat ook hogere hartslag tot gevolg had.

Maar vraag het voor de zekerheid toch even na bij de kinderarts, of zijn hart nog extra onderzocht is/wordt/gaat worden, bijv door een cardioloog.
Mijn dochter van 21 is momenteel onder behandeling bij een homeopathische arts voor steeds verspringende gewrichtsklachten.

Die arts heeft bij haar ook streptokokken geconstateerd die waarschijnlijk zijn achter gebleven na haar veelvuldige keelamandelontstekingen. Haar keelamandelen zijn verwijderd toen ze 18 was.
Wonderwaai, mag ik vragen hoe lang het geleden is dat ze het ontdekt hebben,en had ze toen al lang klachten?
Waarom is ze onder behandeling bij een homeopaat? als ik vragen mag? of is ze ook onder behandeling bij een reguliere arts?
Hoi Iris,

Een streptokok is na een tijd wel uit het bloed, maar in dat bloed kunnen wel nog heel lang de antistoffen van je lichaam tegen die bacterie worden aangetoond.

Misschien bedoelt de arts dat en is dat niet helemaal duidelijk gemaakt.

Als ik het goed heb worden gewrichtsklachten bij een streptokokkeninfectie niet veroorzaakt door de levende bacterie maar de reactie van het lichaam hierop.

En ik vind dat je kritisch moet zijn en duidelijk moet zijn, maar ik zou er wel op vertrouwen dat de arts weet waar hij het over heeft.

Hij heeft er immers jaren voor gestudeerd, praktijkervaring en veel overleg met collega's.

Dat google je niet zomaar even bij elkaar.

Veel sterke!
Ik ben idd wel helemaal hersteld

Ik zal de rest van het verhaal aan mijn moeder vragen.

Sterkte ermee !
Hoi TO 1 van mijn kinderen heeft het gehad. 13 weken ziekenhuis en heel veel antibiotica is hij weer opgelapt. Blijvende schade bleek mee te vallen. hij had het in zijn ruggenwervels.

@wonderwaai een uit de klauwen gelopen streptokok kan je niet oplossen met een homeopaat en je dochter zou doodziek moeten zijn, het is een ernstige, levensbedreigende infectie
Krisia

Bedankt voor je uitleg, ik heb ook helemaal geen twijfel bij de kinderarts, vind dat hij zijn vak goed verstaat,vriendelijk, neemt alle tijd.
Mijn aandringen op het goed uitzoeken komt niet zozeer voort uit wantrouwens jegens artsen hoor, maar haar verhaal werd me niet helemaal duidelijk. Als de infectie nog in het bloed aan te tonen is weet ik niet zeker of alles wel helemaal weg is, dus dat zou ik voor mezelf eerst helder willen hebben.

De antistoffen veroorzaakten bij mij bulten, ik had een actieve infectie op dat moment, ik had pijn en hoge koorts, en ben daar dus wel voor behandeld met antiotica. Ik had endocarditis, nu zal dat wel weer een andere uitingsvorm van een streptococcen infectie zijn, of een andere soort streptococcen dat kan ook, ik weet er echt niet genoeg vanaf.

Maar als ik google op acuut reuma zegt wikipedia dat een van de mogelijke symptomen ook aantasting van het endocard (bekleding van hartkleppen) kan zijn, en dat is wel een gevaarlijke complicatie, dus vandaar mijn waarschuwing, zoek het asjeblieft goed uit.

Misschien dat ik dus met mijn lekenverstand verkeerde linken leg, maar ik waarschuw liever 1 x te veel
ja hoor dat mogen jullie allemaal vragen

Ze is vanaf november onder behandeling van deze arts.

Ze heeft vitaalveldtherapie gehad. Een hoog "hokupokusgehalte" met elektromagnetische impulsen maar het lijkt goed te werken.

Ze heeft die gewrichtsklachten ongeveer 2 jaar. Eerst last van de knieën, later d'r grote teen, schouders, polsen, ellebogen en elke dag een ander pijntje zeg maar.

Voor de knieën, de grote teen en de schouder zijn we naar de huisarts geweest. Die bekeek al die klachten afzonderlijk. Zo dacht hij bv dat haar grote teen jicht kon zijn ook al is ze nog maar 21.

Ik zelf dacht dat er mogelijk een verband tussen de klachten bestond dus vandaar de keuze voor homeopathie.
Meds, het is geen uit de klauwen gelopen streptokok maar een restverschijnsel. Ze is niet doodziek maar heeft er wel dagelijks last van.
Meds , zo zie je maar dat er door artsen dan toch weer anders gehandeld wordt, onze kinderarts heeft wel genoemd dat er regelmatig antibiotica wordt voorgeschreven,maar dat eigenlijk niet blijkt dat dat de genezing zoveel sneller gaat.

Fijn dat de blijvende schade bleek mee te vallen, toch een nare plek lijkt mij, je ruggewervels

Zoonlief hier loopt al ruim 3 maanden helemaal niet meer, op een hele goeie dag wil hij het nog wel eens proberen,maar dat wordt direct afgestraft door veel pijn,en vocht
maar nu je weet van die streptococ, zou je haar dan niet laten doorverwijzen naar een reguliere arts?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven