Wortelbreuk kies ?!?
vrijdag 16 augustus 2013 om 10:39
Gisteren bij de tandarts geweest voor controle..
Heel nonchalant vertelde ik hem dat ik een bobbeltje in mijn onderkaak had (fistel) , waar vorige week veel pus uit is gekomen. Daarna weinig pijn meer gehad , behalve wat zeurderige pijn met vlees en harde korsten van brood kauwen. Oja en veeel gesprayed met Corsodyl mondspray.
Afijn , foto gemaakt , er zit bij mijn kies een vermoedelijke wortelbreuk in de kies waar ooit jaren geleden een stiftopbouw + kroon is geplaatst.
Vanmorgen afspraak gemaakt bij de kaakchirurg op aanraden van mijn tandarts om die verder te laten beoordelen over het hoe en wat.
Maar wat gebeurd er dan ? Haalt de kaakchirurg de kies er uit ? En blijf ik dus met een gat halverwege onderin mijn mond zitten ?
welke opties zijn er dan bij t weghalen van de kies ?
Welke andere opties zijn er wanneer de chirurg de kies + wortel niet weghaalt ?
Heel nonchalant vertelde ik hem dat ik een bobbeltje in mijn onderkaak had (fistel) , waar vorige week veel pus uit is gekomen. Daarna weinig pijn meer gehad , behalve wat zeurderige pijn met vlees en harde korsten van brood kauwen. Oja en veeel gesprayed met Corsodyl mondspray.
Afijn , foto gemaakt , er zit bij mijn kies een vermoedelijke wortelbreuk in de kies waar ooit jaren geleden een stiftopbouw + kroon is geplaatst.
Vanmorgen afspraak gemaakt bij de kaakchirurg op aanraden van mijn tandarts om die verder te laten beoordelen over het hoe en wat.
Maar wat gebeurd er dan ? Haalt de kaakchirurg de kies er uit ? En blijf ik dus met een gat halverwege onderin mijn mond zitten ?
welke opties zijn er dan bij t weghalen van de kies ?
Welke andere opties zijn er wanneer de chirurg de kies + wortel niet weghaalt ?

vrijdag 16 augustus 2013 om 11:12
Balen! Ik had vorig jaar ongeveer hetzelfde. Als mijn wortel of kies gebroken was, moest ie eruit. Het bleek dus een gebroken kies te zijn en de kies is getrokken.
Inmiddels zit er een schroef in mijn kaak om een implantaat op te laten zetten over een paar maanden.
Andere optie was inderdaad een brug, maar de tandarts vond dat zonde omdat de twee aangrenzende kiezen dan afgeslepen moesten worden. Een kroon is geen optie als je geen wortel meer hebt.
Inmiddels zit er een schroef in mijn kaak om een implantaat op te laten zetten over een paar maanden.
Andere optie was inderdaad een brug, maar de tandarts vond dat zonde omdat de twee aangrenzende kiezen dan afgeslepen moesten worden. Een kroon is geen optie als je geen wortel meer hebt.
vrijdag 16 augustus 2013 om 11:25

vrijdag 16 augustus 2013 om 11:27
quote:Zespri79 schreef op 16 augustus 2013 @ 11:18:
Splinter.. wat zijn ongeveer de kosten van een implantaat ?
Dat wil je niet weten.... bij elkaar ongeveer 2000 euro. Gelukkig vergoedt mijn verzekering een deel en omdat ik het over 2 jaar verspreid, scheelt het wel.
Maar no way dat ik met dat gat in mijn mond blijf lopen.
Splinter.. wat zijn ongeveer de kosten van een implantaat ?
Dat wil je niet weten.... bij elkaar ongeveer 2000 euro. Gelukkig vergoedt mijn verzekering een deel en omdat ik het over 2 jaar verspreid, scheelt het wel.
Maar no way dat ik met dat gat in mijn mond blijf lopen.

vrijdag 16 augustus 2013 om 14:10
Als de wortel onderin is gebroken, kan je nog amputatie overwegen. Maar ja er is al een wortelkanaal behandeling gedaan, hij heeft een opbouwstift én een kroon.. Dat is best al wel zwaar behandeld!
Als ie er uit moet, zal de kaakchirurg dat voor je doen.
Het moet 3 maanden hele voor je wat nieuws kan maken.
Een brug kan, maar is zonde als de buur elemtenten gaaf zijn.
Een implantaat kan als er voldoende bot is én de zenuw diep in de kaak ligt.
Kosten van een inplantaat en brug zijn ongeveer gelijk.
Check of je verzekering R of J codes vergoed én of de techniekkosten vergoed worden, dat is het duurst.
Als ie er uit moet, zal de kaakchirurg dat voor je doen.
Het moet 3 maanden hele voor je wat nieuws kan maken.
Een brug kan, maar is zonde als de buur elemtenten gaaf zijn.
Een implantaat kan als er voldoende bot is én de zenuw diep in de kaak ligt.
Kosten van een inplantaat en brug zijn ongeveer gelijk.
Check of je verzekering R of J codes vergoed én of de techniekkosten vergoed worden, dat is het duurst.