Wuhan Coronavirus

donderdag 13 februari 2020 om 13:10
Hij doet natuurlijk niets verkeerds, zijn titel is zijn titel, maar het is wel verwarrend. Veel van zijn volgers denken dat hij arts is, hij krijgt ook vragen als 'help me asjeblieft mijn huppeldepup-doktersexamen te halen'Meeprater2020 schreef: ↑13-02-2020 12:55Hij is geen arts. Heeft een PhD in biowetenschappen/onderwijs.

Wat overigens niets afdoet aan zijn geloofwaardigheid. Afhankelijk van het vakgebied zou ik een doctor in de biomedische wetenschappen meer vertrouwen met dit soort specifieke corona-informatie dan een basisarts die al dertig jaar in een verzorgingshuis werkt.
donderdag 13 februari 2020 om 13:12
florence13 schreef: ↑13-02-2020 11:52we hebben nu geen aanwijzing dat de ziekte voornamelijk ouderen treft (ook geen aanwijzing dat dat niet zo is trouwens), wat we wel weten is dat ouderen als ze complicaties krijgen een hoger sterfte cijfer hebben. Wat niet heel vreemd is, want dat is eigenlijk bijna altijd zo.
Oh ja.
Het lijkt me wel een verklaring voor de weigering van Japan van dat andere cruiseschip. Japan heeft nu de zorg voor de patiënten die van dat schip komen, ook als ze ernstig ziek worden.
Nieuwe video van dr John Campbell. Forbes verwijst naar hem als physician.
https://www.youtube.com/watch?v=_aWQzJlabrM
nounou
donderdag 13 februari 2020 om 13:17
Ongeveer twee derde van vrouwen in China werkt buitenshuis. Vrouwen zijn nog steeds verantwoordelijk voor de meeste huishoudelijke klussen en de kinderen (als grootouders dat niet doen). De pensioen leeftijd voor vrouwen ligt inderdaad lager dan voor mannen. Ik ben benieuwd naar de data wat betreft tijd buiten voor mannen versus vrouwen, want over het algemeen besteden vrouwen meer tijd aan boodschappen doen dan mannen in China. Er zijn natuurlijk wel andere aspecten waarbij mannen meer buiten zouden kunnen zijn zoals cafe bezoek.florence13 schreef: ↑13-02-2020 13:05dat klopt niet helemaal. Het is zo dat in china mannen en vrouwen bijna evenveel buitenshuis werken maar vrouwen stoppen eerder met werken dan mannen. Daarbij zien we ook dat het vaker mannen dan vrouwen zijn die zich in de publieke ruimte bevinden (boodschappen doen, ergens wat drinken) Dat maakt dus dat mannen, in zijn totaliteit, vaker buiten de deur zijn dan vrouwen en als ze buiten de deur zijn ook meer verschillende plekken bezoeken. Want het gaat natuurlijk niet alleen om hoeveel tijd je buiten de deur spendeert, het gaat eigenlijk veel meer om hoeveel verschillende mensen groepen je treft.
donderdag 13 februari 2020 om 13:22
Het is verwarrend maar hij doet inderdaad niets verkeerd zolang hij zichzelf geen arts noemt. De PhD zou juist zijn geloofwaardigheid moeten vergroten.kadanz schreef: ↑13-02-2020 13:10Hij doet natuurlijk niets verkeerds, zijn titel is zijn titel, maar het is wel verwarrend. Veel van zijn volgers denken dat hij arts is, hij krijgt ook vragen als 'help me asjeblieft mijn huppeldepup-doktersexamen te halen'
Wat overigens niets afdoet aan zijn geloofwaardigheid. Afhankelijk van het vakgebied zou ik een doctor in de biomedische wetenschappen meer vertrouwen met dit soort specifieke corona-informatie dan een basisarts die al dertig jaar in een verzorgingshuis werkt.

donderdag 13 februari 2020 om 13:24
Ik heb een filmpje gezien van medcram waarin werd uitgelegd dat Corona een bepaald stofje in je longen aanvalt (ACE 2) wat bij SARS ook het geval was. Volgens hen was dat stofje meer aanwezig bij mensen die rookten. Dus als er in China inderdaad meer mannen roken dan kan het zijn dat die eerder besmet raken, als de theorie tenminste klopt. Heb er geen verstand van verder.
En in Japan is zojuist bekend gemaakt dat een 80 jarige vrouw die besmet was geraakt is overleden. Dat is het eerste slachtoffer in Japan die overleden is. En ze hebben in Hubei en Wuhan nieuwe top mensen aangesteld: https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20200213_39/
En wat maakt het eigenlijk uit wat voor titel dr John Campbell heeft of hoe hij zichzelf noemt. Het enige wat hij wil doen is zijn kennis delen aan de hand van de informatie die beschikbaar is. Hij doet er niemand kwaad mee, hij geeft zelf aan dat hij het niet doet om paniek te zaaien. Ik vind het interessant om zijn filmpjes te kijken, net zoals die van Medcram. Ik heb geen verstand van ziektes of wat dan ook maar door die filmpjes snap ik dingen beter.
En in Japan is zojuist bekend gemaakt dat een 80 jarige vrouw die besmet was geraakt is overleden. Dat is het eerste slachtoffer in Japan die overleden is. En ze hebben in Hubei en Wuhan nieuwe top mensen aangesteld: https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20200213_39/
En wat maakt het eigenlijk uit wat voor titel dr John Campbell heeft of hoe hij zichzelf noemt. Het enige wat hij wil doen is zijn kennis delen aan de hand van de informatie die beschikbaar is. Hij doet er niemand kwaad mee, hij geeft zelf aan dat hij het niet doet om paniek te zaaien. Ik vind het interessant om zijn filmpjes te kijken, net zoals die van Medcram. Ik heb geen verstand van ziektes of wat dan ook maar door die filmpjes snap ik dingen beter.

donderdag 13 februari 2020 om 13:29
De hele Chinese bevolking man/vrouw/kind/senior staat 's ochtends vroeg op een plein of park gezamenlijke activiteiten te doen (waaierzwaaien, tai chi, dansen etc etc) De senioren m/v blijven daarna plakken en spelen kaart, majong of breien terwijl de rest naar school of werk gaat. 's Avonds komt men weer samen in de parken en op de pleinen. Dus het leven is er veel minder individueel als bij ons dus veel meer kans op besmettingen.Meeprater2020 schreef: ↑13-02-2020 13:17Ongeveer twee derde van vrouwen in China werkt buitenshuis. Vrouwen zijn nog steeds verantwoordelijk voor de meeste huishoudelijke klussen en de kinderen (als grootouders dat niet doen). De pensioen leeftijd voor vrouwen ligt inderdaad lager dan voor mannen. Ik ben benieuwd naar de data wat betreft tijd buiten voor mannen versus vrouwen, want over het algemeen besteden vrouwen meer tijd aan boodschappen doen dan mannen in China. Er zijn natuurlijk wel andere aspecten waarbij mannen meer buiten zouden kunnen zijn zoals cafe bezoek.
donderdag 13 februari 2020 om 13:32
Ik zou niet zeggen de hele Chinese bevolking, maar inderdaad, het is heel normaal om mensen in de ochtend en in de avond buiten te zien. Dat zijn vooral gezinnen, veel vrouwen (in dansgroepen), en senioren. Ook wel mannen (meestal) die buiten mahjong spelen. Echter is dat wel minder in deze tijd van het jaar, vanwege de winter.redbulletje schreef: ↑13-02-2020 13:29De hele Chinese bevolking man/vrouw/kind/senior staat 's ochtends vroeg op een plein of park gezamenlijke activiteiten te doen (waaierzwaaien, tai chi, dansen etc etc) De senioren m/v blijven daarna plakken en spelen kaart, majong of breien terwijl de rest naar school of werk gaat. 's Avonds komt men weer samen in de parken en op de pleinen. Dus het leven is er veel minder individueel als bij ons dus veel meer kans op besmettingen.

donderdag 13 februari 2020 om 13:33
Precies! Ik ben fan van die vent geworden de afgelopen paar dagen, wat een interessante video's allemaal.Meeprater2020 schreef: ↑13-02-2020 13:22Het is verwarrend maar hij doet inderdaad niets verkeerd zolang hij zichzelf geen arts noemt. De PhD zou juist zijn geloofwaardigheid moeten vergroten.
donderdag 13 februari 2020 om 13:35
In the latest effort to use big data to help contain the coronavirus outbreak, a province in southwestern China is asking residents to scan a code when they enter public places, sparking debate over whether the measure is effective.
https://www.scmp.com/tech/apps-social/a ... nts-public
nounou
donderdag 13 februari 2020 om 13:36
Ik denk dat het antwoord nee is. Er is te veel data. Er wordt van alles bij gehouden maar waarschijnlijk heeft niemand het volle beeld van de situatie, behalve waarschijnlijk de grote sociale media bedrijven.Zazamaenade schreef: ↑13-02-2020 13:35In the latest effort to use big data to help contain the coronavirus outbreak, a province in southwestern China is asking residents to scan a code when they enter public places, sparking debate over whether the measure is effective.

donderdag 13 februari 2020 om 13:37
Klopt, het jaargetijde is er nu niet erg naar om veel buiten te zijn. Mijn ervaring was tijdens de maand september dus een stuk aangenamer.Meeprater2020 schreef: ↑13-02-2020 13:32Ik zou niet zeggen de hele Chinese bevolking, maar inderdaad, het is heel normaal om mensen in de ochtend en in de avond buiten te zien. Dat zijn vooral gezinnen, veel vrouwen (in dansgroepen), en senioren. Ook wel mannen (meestal) die buiten mahjong spelen. Echter is dat wel minder in deze tijd van het jaar, vanwege de winter.
Mannen liepen ook vaak te vliegeren trouwens.
donderdag 13 februari 2020 om 13:43
Dat ligt aan waar je bent in het land. Noord is koud, zuid niet echt.redbulletje schreef: ↑13-02-2020 13:37Klopt, het jaargetijde is er nu niet erg naar om veel buiten te zijn. Mijn ervaring was tijdens de maand september dus een stuk aangenamer.
Mannen liepen ook vaak te vliegeren trouwens.

Ik denk ook dat het weinig zin heeft want informatie verzamelen is een ding, je moet er ook nog wat mee doen en ik denk dat daar het probleem ligt. Ik wil niet weten hoeveel tijd het gaat kosten om al die informatie van miljoenen mensen te analyseren en daar dan vervolgens een onderzoek mee te doen.Zazamaenade schreef: ↑13-02-2020 13:35In the latest effort to use big data to help contain the coronavirus outbreak, a province in southwestern China is asking residents to scan a code when they enter public places, sparking debate over whether the measure is effective.
Meeprater2020 schreef: ↑13-02-2020 13:36Ik denk dat het antwoord nee is. Er is te veel data. Er wordt van alles bij gehouden maar waarschijnlijk heeft niemand het volle beeld van de situatie, behalve waarschijnlijk de grote sociale media bedrijven.
Het akelige hieraan is dat dit een legitimering lijkt te geven aan de surveillance-maatschappij die China aan het worden is.
In het artikel wordt ook genoemd dat veel oudere mensen geen smartphone hebben, of die app niet downloaden.
Je moet er niet aan denken dat deze app een voorwaarde wordt om buiten te mogen komen, al is dat misschien te somber gedacht.
nounou
donderdag 13 februari 2020 om 13:46
Ik ben nog veel somberder. Er komt een dag dat iedereen daar verplicht gechipt wordt. Een crisis als dit is een prachtig excuus.Zazamaenade schreef: ↑13-02-2020 13:43Het akelige hieraan is dat dit een legitimering lijkt te geven aan de surveillance-maatschappij die China aan het worden is.
In het artikel wordt ook genoemd dat veel oudere mensen geen smartphone hebben, of die app niet downloaden.
Je moet er niet aan denken dat deze app een voorwaarde wordt om buiten te mogen komen, al is dat misschien te somber gedacht.
.

donderdag 13 februari 2020 om 13:47
Maar controleren ze dan alleen met een app? Dat is inderdaad niet handig voor de oudere generatie zonder smartphone. Heb het artikel niet gelezen maar het lijkt mij dat ze daar toch iets op moeten verzinnen. Misschien dmv vingerscan of iets dergelijks.
En ik denk dat die mensen daar er inmiddels al zo aan gewend zijn dat ze gecontroleerd worden dat ze wellicht niet eens vraagtekens hebben m.b.t. privacy. Toen ik daar 10 jaar geleden was voelde ik me echt heel ongemakkelijk in het begin door alle camera's en je moest in hotels verplicht je paspoort afgeven want ze waren verplicht om iedereen te registreren en dan moest er dus een kopie gemaakt worden en van alles ingevuld worden in een systeem. Bij een hotel was ik m'n paspoort een dag kwijt want een apparaat deed het even niet. Ja dan kun je zeggen van ik geef m'n paspoort niet af maar dan kom je er gewoon niet in.
En ik denk dat die mensen daar er inmiddels al zo aan gewend zijn dat ze gecontroleerd worden dat ze wellicht niet eens vraagtekens hebben m.b.t. privacy. Toen ik daar 10 jaar geleden was voelde ik me echt heel ongemakkelijk in het begin door alle camera's en je moest in hotels verplicht je paspoort afgeven want ze waren verplicht om iedereen te registreren en dan moest er dus een kopie gemaakt worden en van alles ingevuld worden in een systeem. Bij een hotel was ik m'n paspoort een dag kwijt want een apparaat deed het even niet. Ja dan kun je zeggen van ik geef m'n paspoort niet af maar dan kom je er gewoon niet in.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 13-02-2020 13:54
55.40% gewijzigd
donderdag 13 februari 2020 om 13:49
De surveillance maatschappij is er al.Zazamaenade schreef: ↑13-02-2020 13:43Het akelige hieraan is dat dit een legitimering lijkt te geven aan de surveillance-maatschappij die China aan het worden is.
donderdag 13 februari 2020 om 13:54
Het gebruik van een app is niet heel erg anders dan wat er tot nu toe qua data verzameld wordt op papier. Op snelwegen, ziekenhuizen, woonwijken, enzovoorts moeten mensen op veel plaatsen al hun naam/adres/ID gegevens achterlaten. Wel zijn er nu meer mogelijkheden voor analyse, maar de vraag is of men genoeg capaciteit kan optrommelen om iets met die data te doen nu.
donderdag 13 februari 2020 om 14:11
Wat betreft de data: in verstedelijkte gebieden in China bezoeken mannen een factor 1.26 meer verschillende plaatsen dan vrouwen, gemeten over een week. Het verschil zou moeten zitten in het rollenpatroon zeker in combinatie van de grootouders die bij het gezin horen.Meeprater2020 schreef: ↑13-02-2020 13:17Ongeveer twee derde van vrouwen in China werkt buitenshuis. Vrouwen zijn nog steeds verantwoordelijk voor de meeste huishoudelijke klussen en de kinderen (als grootouders dat niet doen). De pensioen leeftijd voor vrouwen ligt inderdaad lager dan voor mannen. Ik ben benieuwd naar de data wat betreft tijd buiten voor mannen versus vrouwen, want over het algemeen besteden vrouwen meer tijd aan boodschappen doen dan mannen in China. Er zijn natuurlijk wel andere aspecten waarbij mannen meer buiten zouden kunnen zijn zoals cafe bezoek.
Vrouwen delen de locaties die ze bezoeken onderling op (moeder doet een deel, oma doet een deel) terwijl de mannen dat niet doen en hun eigen volledige set locaties bezoeken.
donderdag 13 februari 2020 om 14:30
daar lijkt het nu wel op maar er is eigenlijk te weinig data om dat hard te kunnen maken. Reden daarvoor is dat voor kinderen buiten China inderdaad erg mild verloopt, maar er zijn maar weinig kinderen buiten china besmet. Dus daar kunnen we geen harde conclusie op trekken.Maleficent schreef: ↑13-02-2020 13:10Ik las dan wel weer ergens dat het voor kinderen redelijk probleemloos lijkt te verlopen. Klopt dat Florence?
Hoeveel kinderen binnen china besmet zijn is eigenlijk niet duidelijk, we weten het niet omdat er op dit moment echt chaos is met de cijfers. Daarnaast bestaat er een vermoeden dat ouders hun kinderen niet naar de dokter brengen uit angst voor isolatie van hun kind (dus kind wordt geisoleerd zonder ouders) maar of dat vermoeden correct is, is onduidelijk.
donderdag 13 februari 2020 om 14:33
Op Sulawesi zitten sinds twee weken ongeveer 43.000 mensen in quarantaine op het terrein van een fabriekscomplex van een Chinese onderneming.
Er werken zo'n 5000 mensen die recent uit China zijn gekomen, ook uit Wuhan.
https://www.france24.com/en/20200131-th ... -indonesia
Tegelijk blijft het eten van vleermuizen populair in Indonesië, en is die markt op Noord-Sulawesi blijkbaar nog open.
https://www.youtube.com/watch?v=ZJEp-LNcWHs
Tegelijk blijft het eten van vleermuizen populair in Indonesië, en is die markt op Noord-Sulawesi blijkbaar nog open.
nounou

donderdag 13 februari 2020 om 16:33
Dat is wel heel dom nu en men neemt wel onnodig veel risico. Het is denk ik gewoon een kwestie van tijd voordat daar ook een ramp gebeurd.Zazamaenade schreef: ↑13-02-2020 14:33Op Sulawesi zitten sinds twee weken ongeveer 43.000 mensen in quarantaine op het terrein van een fabriekscomplex van een Chinese onderneming.
donderdag 13 februari 2020 om 16:45
Vraag me af of dat waar is. 43.000 werknemers op Sulawesi. Lijkt me erg veel.
In de New York Times staat dit (11 februari)
Thirty Chinese workers from a cement company in North Sulawesi were placed in 14-day quarantine last week after returning from a holiday visit to China, an immigration official said. None of them have come down with the virus, he said.
If patients with symptoms were arriving, they would have been detected, insisted Achmad Yurianto, secretary of prevention and control at the health ministry.
In de New York Times staat dit (11 februari)
Thirty Chinese workers from a cement company in North Sulawesi were placed in 14-day quarantine last week after returning from a holiday visit to China, an immigration official said. None of them have come down with the virus, he said.
If patients with symptoms were arriving, they would have been detected, insisted Achmad Yurianto, secretary of prevention and control at the health ministry.

donderdag 13 februari 2020 om 17:45
Het nieuwe coronavirus – dat inmiddels de wetenschappelijke benaming Covid-19 draagt – is verwant aan het SARS-virus. Die verwantschap betekent wellicht dat de ziektekiemen van het virus gemakkelijk een week kunnen overleven op oppervlaktes. Tot wel negen dagen, zo staat te lezen in een recent onderzoek.
Ad
Lijkt mij heel aannemelijk gezien de hoge besmettingsgraad.
Ad
Lijkt mij heel aannemelijk gezien de hoge besmettingsgraad.