Gezondheid alle pijlers

Wuhan Coronavirus

23-01-2020 19:10 3036 berichten
Ik heb er nog geen topic over gezien.

Maar mij lijkt het redelijk zorgelijk. Er zijn maar twee provincies in China waar het virus niet is gesignaleerd.

Qua verspreiding lijkt het toch snel te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
13-02-2020 11:36
Op de Diamond Princess is 80 % van de passagiers 60 jaar of ouder, dat zal ook meespelen.
Nu meer dan 200 218 bevestigde besmettingen.
https://www.japantimes.co.jp/news/2020/ ... kUpdntKgdU
we hebben nu geen aanwijzing dat de ziekte voornamelijk ouderen treft (ook geen aanwijzing dat dat niet zo is trouwens), wat we wel weten is dat ouderen als ze complicaties krijgen een hoger sterfte cijfer hebben. Wat niet heel vreemd is, want dat is eigenlijk bijna altijd zo.
florence13 schreef:
13-02-2020 11:52
we hebben nu geen aanwijzing dat de ziekte voornamelijk ouderen treft (ook geen aanwijzing dat dat niet zo is trouwens), wat we wel weten is dat ouderen als ze complicaties krijgen een hoger sterfte cijfer hebben. Wat niet heel vreemd is, want dat is eigenlijk bijna altijd zo.
Volgens het AD zijn mannen wel vatbaarder voor het virus. Hoe zou dat kunnen?
Marloesjuh51 schreef:
13-02-2020 12:08
Misschien hebben die slechtere gezondheid, ook meer roken. En meer contacten buiten de deur.
.
Marloesjuh51 schreef:
Die professor (Youtube) zei dat dat waarschijnlijk komt omdat heel veel mannen in China nog roken. Vrouwen veel minder.
Life is short. Eat dessert first.
impala schreef:
13-02-2020 12:13
Misschien hebben die slechtere gezondheid, ook meer roken. En meer contacten buiten de deur.
Ik ben wel benieuwd, er staat geen verklaring bij.

Ik krijg het idee dat in china vrouwen net zoveel contacten buiten de deur hebben als mannen. Maar misschien zit ik er wel naast.
Mannen worden gemiddeld ook zieker bij een gewone griep. Dat is inmiddels wetenschappelijk bewezen. Ook bij luchtweginfectie lopen ze vaker dan vrouwen complicaties op. Het immuunsysteem van mannen lijkt minder sterk. Ik meen mij te herinneren dat dat o.a. te maken heeft met oestrogeen. Mannen hebben minder van dit hormoon in het lichaam en zijn daardoor vatbaarder.

Dus ze zijn al vatbaarder en ik vermoed ook dat de gezondheid van de gemiddelde man in China niet zo heel goed is. Slechte leefomstandigheden, slechte gewoontes e.d. Maar ja, daar hebben vrouwen ook mee te dealen.
florence13 schreef:
13-02-2020 10:23
Hij is arts, maar is docent bij verpleegkunde. Dus een afgestudeerd arts, die verpleegkundigen opleidt.
Maar waarom noemt hij zichzelf dan een nurse?
Over mannen die vatbaarder zouden zijn:

Het Parool citeert The Financial Times:

'Mannen vatbaarder dan vrouwen voor nieuwe coronavirus'
Wetenschappers stellen vast dat mannen vaker het slachtoffer van het nieuwe coronavirus worden dan vrouwen, meldt The Financial Times. Een zwakker afweersysteem zou daaraan debet zijn. Pakweg 99 procent van alle geïnfecteerde Chinezen in de ziekenhuizen van Wuhan is man, schrijft wetenschapsjournalist Anjana Ahuja die beroept op cijfers van medisch tijdschrift The Lancet.

© EPA
Slechts één procent is vrouw. Het enorme verschil springt in het oog. "Er duikt een beeld op van een nieuwe ziekteverwekker die het buitenproportioneel op mannen heeft voorzien." Het zijn volgens het rapport vooral oudere mannen, met reeds bestaande klachten als hartfalen en diabetes, die door het virus worden geveld. Er zijn volgens Ahuja meerdere redenen waarom de cijfers in het nadeel van de mannen uitvallen.

Rookgedrag en hormoonverschillen kunnen invloed hebben op het immuunsysteem. Vrouwen zouden daarbij gevoeliger zijn voor auto-immuunziekten, waardoor hun afweersysteem een sterkere respons op virusinfecties vertoont. Vrouwen worden gemiddeld zo'n 6 a 8 jaar ouder dan mannen, zegt Wereldgezondheidsorganisatie WHO. Ook is de kans dat vrouwelijke baby's hun eerste verjaardag halen groter.

Immunoloog Stanley Perlman van de universiteit van Iowa suggereert dat hormonen, waaronder oestrogeen, bijdragen aan de afweer tegen het virus. Perlman zag bij muizen hetzelfde. Ook daar waren mannetjes vatbaarder dan vrouwtjes. Studies naar de Sars- en Mers-uitbraak leerden dat mannen bij het eerste virus 9 procent meer kans op ziekte hadden en 6 procent bij het tweede. "Sommige wetenschappers zijn er nu van overtuigd dat de cijfers een duidelijke zwakte voor coronavirussen bij mannen aantonen," zegt Ahuja.
De toekomst is niet meer wat het was
kadanz schreef:
13-02-2020 12:27
Hij is geen arts. Hij heeft een PhD in biowetenschappen en verpleegkunde onderwijs. Werkt ook als verpleegkundige. Bron: LinkedIn.
Klopt volgens mij niet, dat van die 1%. Zou ook bizar zijn. Dit is iets aannemelijker:

Roughly two-thirds of 99 infected patients admitted to a Wuhan hospital last month were men, science writer Anjana Ahuja wrote, citing a Lancet medical study published on Jan. 30.

66% man dus.

Meeprater2020 schreef:
13-02-2020 12:34
Hij is geen arts. Hij heeft een PhD in biowetenschappen en verpleegkunde onderwijs. Werkt ook als verpleegkundige. Bron: LinkedIn.
Aha! Duidelijk.
https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-zit- ... gle.com%2F

Wie maakt het meest kans op besmetting?
Mannen van middelbare leeftijd lopen de grootste kans om ziek te worden. Vooral als ze al iets onder de leden hadden. Onder de eerste 99 patiënten waren 67 mannen en 32 vrouwen. Hun gemiddelde leeftijd was 55,5 jaar. Ruim de helft had een chronische ziekte zoals diabetes, hart- of longproblemen. De eerste twee doden - mannelijke zestigers - hadden weliswaar geen chronische ziekte, maar waren beiden verstokte rokers. Vrouwen en kinderen lijken minder vatbaar voor het virus.
florence13 schreef:
13-02-2020 10:20
zo'n vaart loopt het niet. Er zijn twee verschillende dingen:
1) het virus kan op oppervlaktes overleven, maar wel maar heel kort, schattingen zijn nu tussen de 45 min en een uur. Dat betekent niet dat je dus tot een uur ziek kunt worden, want vanaf het moment dat het virus dus niet in een mens zit, begint het al dood te gaan. Dus na een hele korte tijd is er nog maar zo weinig van dat virus over dat je al niet meer ziek kunt worden.
2) het virus is een aantal dagen AANTOONBAAR op oppervlakten, maar dan is het dus al dood. Dus dan doet het niks meer. Je dan dus wel nog zien dat het er is (want er is immers dood virus) maar er gebeurt niets. Het klinkt een beetje gek, maar het gaat er dus om dat er je een aantal dagen het 'lijk' van het virus kunt zien. Dat is voor onderzoek belangrijk want dan weet je dat het er geweest is. Maar voor de mensenheid maakt dat geen fluit uit.

Kleren in een zak bewaren in schuur of kelder heeft gewoon echt geen zin, ook wassen niet (voor het virus dan, voor de rest is het natuurlijk wel zo fris). Enige wat wel uitmaakt is dat je volgesnotterde zakdoeken niet met elkaar gaat delen, dus niet samen snuiten.
Dus begrijp ik het goed dat ontsmetten van een besmet oppervlak na een uur al niet meer nodig is?

En binnen dat uur, is er dan nog iets dat het virus kan uitschakelen? Wassen dus niet, maar misschien chloor, alcohol, of hitte?
doornroosje9 schreef:
13-02-2020 12:39
https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-zit- ... gle.com%2F

Wie maakt het meest kans op besmetting?
Mannen van middelbare leeftijd lopen de grootste kans om ziek te worden. Vooral als ze al iets onder de leden hadden. Onder de eerste 99 patiënten waren 67 mannen en 32 vrouwen. Hun gemiddelde leeftijd was 55,5 jaar. Ruim de helft had een chronische ziekte zoals diabetes, hart- of longproblemen. De eerste twee doden - mannelijke zestigers - hadden weliswaar geen chronische ziekte, maar waren beiden verstokte rokers. Vrouwen en kinderen lijken minder vatbaar voor het virus.
Interessant hoe dat werkt!
tiramisoesje schreef:
13-02-2020 12:41
Dus begrijp ik het goed dat ontsmetten van een besmet oppervlak na een uur al niet meer nodig is?

En binnen dat uur, is er dan nog iets dat het virus kan uitschakelen? Wassen dus niet, maar misschien chloor, alcohol, of hitte?
Wassen niet omdat dat niet nodig is om het virus te doden, denk ik. Het is dan al dood of zo verzwakt dat je er niet meer ziek van kan worden.
Marloesjuh51 schreef:
er is geen bewijs dat mannen vatbaarder zijn, dus dat het virus zich makkelijker bindt aan een man dan aan een vrouw. Wat we wel weten is dat de meeste zieken man zijn. Dat maakt niet dat mannen vatbaarder zijn, het is waarschijnlijker dat het door een gedragscomponent komt.

Wat we zien is dat mannen vaker reizen dan vrouwen, zowel zakelijk als prive. Dus dat zou al kunnen verklaren waarom mannen dus meer exposure hebben gehad. Daarnaast bevinden mannen zich in china vaker buitenshuis dan vrouwen en zijn er ook simpelweg meer mannen dan vrouwen in china
doornroosje9 schreef:
13-02-2020 12:17
Die professor (Youtube) zei dat dat waarschijnlijk komt omdat heel veel mannen in China nog roken. Vrouwen veel minder.
voor wat we nu weten heeft roken geen invloed op het wel of niet krijgen van het virus, wel is het zo dat rokers en ex-rokers vaker overlijden ALS ze complicaties krijgen. Met andere woorden: als je wel rookt en je krijgt een complicatie is de kans groter dat je daaraan overlijdt dan als je niet rookt en je krijgt een complicatie.
kadanz schreef:
13-02-2020 12:27
geen idee, hij is ook een verpleegkundige, maar dus ook arts
florence13 schreef:
13-02-2020 12:50
voor wat we nu weten heeft roken geen invloed op het wel of niet krijgen van het virus, wel is het zo dat rokers en ex-rokers vaker overlijden ALS ze complicaties krijgen. Met andere woorden: als je wel rookt en je krijgt een complicatie is de kans groter dat je daaraan overlijdt dan als je niet rookt en je krijgt een complicatie.
Is daar onderzoek naar gedaan ? Ik denk nl dat rokers ook eerder ziek worden van het virus, niet alleen sneller overlijden. Het virus binnenkrijgen kan mi iedereen. Maar het grijpt zich vast op longcellen.
.
florence13 schreef:
13-02-2020 12:51
geen idee, hij is ook een verpleegkundige, maar dus ook arts
Hij is geen arts. Heeft een PhD in biowetenschappen/onderwijs.
Meeprater2020 schreef:
13-02-2020 12:34
heb ik dan echt de verkeerde John Campbell voor me?
florence13 schreef:
13-02-2020 12:49
er is geen bewijs dat mannen vatbaarder zijn, dus dat het virus zich makkelijker bindt aan een man dan aan een vrouw. Wat we wel weten is dat de meeste zieken man zijn. Dat maakt niet dat mannen vatbaarder zijn, het is waarschijnlijker dat het door een gedragscomponent komt.

Wat we zien is dat mannen vaker reizen dan vrouwen, zowel zakelijk als prive. Dus dat zou al kunnen verklaren waarom mannen dus meer exposure hebben gehad. Daarnaast bevinden mannen zich in china vaker buitenshuis dan vrouwen en zijn er ook simpelweg meer mannen dan vrouwen in china
Interessant. Daar had ik nog niet over nagedacht dat China meer mannen dan vrouwen heeft.
Marloesjuh51 schreef:
13-02-2020 12:18
Ik ben wel benieuwd, er staat geen verklaring bij.

Ik krijg het idee dat in china vrouwen net zoveel contacten buiten de deur hebben als mannen. Maar misschien zit ik er wel naast.
De meeste vrouwen in China werken en hebben dus een baan buiten de deur. Vrouwen (maar vooral de grootouders) zorgen ook voor het kind/de kinderen en zijn daarom ook veel buiten de deur. Maar daardoor reizen ze waarschijnlijk wel minder (in kleinere gebieden en ook minder langere afstanden).
anoniem_395461 wijzigde dit bericht op 13-02-2020 13:00
2.69% gewijzigd
impala schreef:
13-02-2020 12:53
Is daar onderzoek naar gedaan ? Ik denk nl dat rokers ook eerder ziek worden van het virus, niet alleen sneller overlijden. Het virus binnenkrijgen kan mi iedereen. Maar het grijpt zich vast op longcellen.
ja er is onderzoek gedaan, maar de sample is relatief klein, wel groot genoeg voor voorlopige conclusies, het onderzoek moet eigenlijk nog herhaald om het met meer zekerheid te zeggen.
Uit het onderzoek blijkt dat (ex) rokers dus niet sneller of vaker ziek worden, maar wel vaker overlijden na complicaties.

Het idee dat rokers eerder ziek zouden worden omdat het virus zich hecht aan longcellen is niet waarschijnlijk. Er is wel een verband tussen roken en het oplopen van virussen van de luchtwegen maar dat wordt veroorzaakt door je neus, dus niet door je longen.
florence13 schreef:
13-02-2020 12:55
heb ik dan echt de verkeerde John Campbell voor me?
Er zijn er heel veel 😉
Meeprater2020 schreef:
13-02-2020 12:59
De meeste vrouwen in China werken en hebben dus een baan buiten de deur. Vrouwen (maar vooral de grootouders) zorgen ook voor het kind/de kinderen en zijn daarom ook veel buiten de deur. Maar daardoor reizen ze waarschijnlijk wel minder (in kleinere gebieden en ook minder langere afstanden).
dat klopt niet helemaal. Het is zo dat in china mannen en vrouwen bijna evenveel buitenshuis werken maar vrouwen stoppen eerder met werken dan mannen. Daarbij zien we ook dat het vaker mannen dan vrouwen zijn die zich in de publieke ruimte bevinden (boodschappen doen, ergens wat drinken) Dat maakt dus dat mannen, in zijn totaliteit, vaker buiten de deur zijn dan vrouwen en als ze buiten de deur zijn ook meer verschillende plekken bezoeken. Want het gaat natuurlijk niet alleen om hoeveel tijd je buiten de deur spendeert, het gaat eigenlijk veel meer om hoeveel verschillende mensen groepen je treft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven