zenuwtrekken
dinsdag 11 september 2012 om 12:41
hallo
Ik weet niet of hier al eerder een topic over is geschreven maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring met zenuwtrekken.
Mijn beide kinderen - mijn zoon veel meer dan mijn dochter- hebben last van nerveuze trekken. Mijn zoon maakt daar ook keelgeluidjes bij.
Ik zou het zo fijn vinden als hij wat minder gespannen is en ik vraag me dan af hoe ik hem kan helpen.
Hij zelf ontkent dat hij er last van heeft, zegt dat hij een kriebel in zijn keel heeft, etc. Maar anderen horen en zien het ook en soms wordt hier een opmerking over gemaakt. En ik moet zeggen dat ik er soms zelf ook kriegel van wordt.
Ik heb zelf als kind behoorlijk wat tics gehad en ook mijn broer had (nog steeds, 40 jaar) er behoorlijk last van. Toevallig had mijn man er vroeger ook last van.
Vroeger zei mijn moeder altijd dat ik moest stoppen met die zenuwtrekken maar dat hielp natuurlijk niet.
Hebben jullie hier ervaringen mee? Mijn collega's helemaal niet dus ik dacht ik vraag het hier.
Ik weet niet of hier al eerder een topic over is geschreven maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring met zenuwtrekken.
Mijn beide kinderen - mijn zoon veel meer dan mijn dochter- hebben last van nerveuze trekken. Mijn zoon maakt daar ook keelgeluidjes bij.
Ik zou het zo fijn vinden als hij wat minder gespannen is en ik vraag me dan af hoe ik hem kan helpen.
Hij zelf ontkent dat hij er last van heeft, zegt dat hij een kriebel in zijn keel heeft, etc. Maar anderen horen en zien het ook en soms wordt hier een opmerking over gemaakt. En ik moet zeggen dat ik er soms zelf ook kriegel van wordt.
Ik heb zelf als kind behoorlijk wat tics gehad en ook mijn broer had (nog steeds, 40 jaar) er behoorlijk last van. Toevallig had mijn man er vroeger ook last van.
Vroeger zei mijn moeder altijd dat ik moest stoppen met die zenuwtrekken maar dat hielp natuurlijk niet.
Hebben jullie hier ervaringen mee? Mijn collega's helemaal niet dus ik dacht ik vraag het hier.

dinsdag 11 september 2012 om 12:45
Mijn dochter heeft ook zenuwentrekjes, door dr bril, als dr bril niet goed zit zeg maar dus daar moet erg op gelet worden.
Maar die keelgeluidjes, ik weet precies welke je bedoelt, dat zenuwetrekje heb ik zelf heel vervelend gehad, een kort geluidje,niet heel hard ofzo, maar wel storend, mijn broer had het ook.
Je komt er in iedergeval niet vanaf door steeds commentaar te krijgen van je moeder.
Word het erger van.
Niet omdat hij aanacht wil, maar omdat de nadruk er op ligt.
Laat hem dat geluidje maar gewoon maken, het zxakt vanzelf af.
Maar die keelgeluidjes, ik weet precies welke je bedoelt, dat zenuwetrekje heb ik zelf heel vervelend gehad, een kort geluidje,niet heel hard ofzo, maar wel storend, mijn broer had het ook.
Je komt er in iedergeval niet vanaf door steeds commentaar te krijgen van je moeder.
Word het erger van.
Niet omdat hij aanacht wil, maar omdat de nadruk er op ligt.
Laat hem dat geluidje maar gewoon maken, het zxakt vanzelf af.
dinsdag 11 september 2012 om 12:53
vooral niet zeggen dat je er kriegel van wordt en de nadruk er op vestigen, als vervelend genoeg voor je kids. Juist thuis moeten ze zich veilig voelen en zich kunnen laten gaan. Want het valt niet zomaar tegen te houden. Het is wel herkenbaar, zeker in mijn jeugd. En ook bij mijn partner bij spanningen. bij onze kinderen valt het me mee, maar wel bepaalde dingetjes die ik herken. Heel veel kinderen en ook volwassen herkennen het denk ik.Vaak groeien mensen er wel overheen of blijven er licht last van houden. Het is echt heel vervelend. Beetje vergelijkbaar met jeuk en je mag niet krabben.. ik zou er zo ontspannen mogelijlk mee omgaan. En als je denkt dat je kids er echt last van hebben, toch even advies misschien inwinnen.

dinsdag 11 september 2012 om 12:57
Sommige trekjes komen terug zo nu en dan.
Zeker vaak als ze achter de tv zitten?
Dan maakte ik dat geluidje namelijk vaker.
En ik vond het altijd moeilijk als er steeds zo over geklaagd werd, ook over andere pietluttige dingetjes.
Ik snap wel dat jij je zoon wil helpen, maar ik denk dat je er dan niet op moet reageren.
Ik bedoel geen roggelend geluid ofzo hoor, want dat zou ik ook niet leuk vinden, als iemand steeds slijm ophaalt.
Dat doet een kindje van een vriendin van mij, en ik heb echt een snot fobie, ik moet namelijk al bijna overgeven als ik me dan te veel inleef.
Weet niet hoe het komt... maar ik kan echt niet tegen snot,de rest wel trouwens.
Als je zon roggel geluid bedoelt dan is dat niet wat ik bedoelde met tick.
Dan kan hij wel eens last van het weer hebben.
Ik hoest ook al een paar weken.
Zeker vaak als ze achter de tv zitten?
Dan maakte ik dat geluidje namelijk vaker.
En ik vond het altijd moeilijk als er steeds zo over geklaagd werd, ook over andere pietluttige dingetjes.
Ik snap wel dat jij je zoon wil helpen, maar ik denk dat je er dan niet op moet reageren.
Ik bedoel geen roggelend geluid ofzo hoor, want dat zou ik ook niet leuk vinden, als iemand steeds slijm ophaalt.
Dat doet een kindje van een vriendin van mij, en ik heb echt een snot fobie, ik moet namelijk al bijna overgeven als ik me dan te veel inleef.
Weet niet hoe het komt... maar ik kan echt niet tegen snot,de rest wel trouwens.
Als je zon roggel geluid bedoelt dan is dat niet wat ik bedoelde met tick.
Dan kan hij wel eens last van het weer hebben.
Ik hoest ook al een paar weken.
woensdag 12 september 2012 om 11:10
dank jullie wel voor jullie reacties. ja het lijkt mij ook goed om er niet op te reageren maar soms doe ik het toch omdat ik er zelf zenuwachtig van wordt!
Maar ik doe mijn best hoor.Ik ben alleen zo bang dat mn zoon er door gepest wordt.
Mijn kids doen het trouwes meer als ze een spannend computerspel spelen.
Maar ik doe mijn best hoor.Ik ben alleen zo bang dat mn zoon er door gepest wordt.
Mijn kids doen het trouwes meer als ze een spannend computerspel spelen.