Gezondheid alle pijlers

Ziek + werk

30-06-2013 15:11 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Een paar weken geleden had ik hier al een topic geplaatst over dat ik me niet goed voelde. Er is inmiddels twee keer bloedgeprikt, ik blijk een of andere virusinfectie te hebben (een broertje of zusje van Pfeiffer, zo blijkt) en bij de laatste keer prikken is is er een verhoogde leverfunctiewaarde ontdekt. Ook heb ik een vitamine D tekort waarvoor ik tabletten heb gekregen. Ik knap gewoon niet op, ik blijf even moe (voor mijn gevoel word ik zelfs moeier) en ik heb nu ook sinds een week buikpijn (waar mijn lever zit, maar ik weet dus niet of dat psychisch is omdat ik nu weet dat mijn leverwaarden niet goed zijn). Ik heb dit alles besproken met mijn huisarts en die zegt dat ik hier heel erg moe van kan zijn.

Op mijn werk (ik werk in een callcenter, waar ze geen arbo-arts hebben) doen ze op zich niet moeilijk, maar ze willen wel dat ik heel snel weer aan het werk ga. Ik moet elke dag bellen (al een maand lang nu ongeveer) hoe het gaat en wanneer ik weer kan komen. We hebben een verzuimgesprek gehad en ze begrijpen dat ik ziek ben en niet kan werken, dus daar doen ze verder niet moeilijk over, maar willen wel graag dat ik snel weer aan het werk ga. Nu is het zo dat het werk daar best zwaar is (een paar uur bellen aan een stuk door vind ik best zwaar), en in combinatie met mijn extreme vermoeidheid nu trek ik dat dus nog niet. Ik wil wel graag werken, alleen het lukt me gewoon nog niet.

Ik probeer 's ochtends overigens wel gewoon op te staan en aan te kleden en probeer wat te doen, alleen om de twee uur ben ik helemaal op en kan ik wel in slaap vallen.

Nu is mijn vraag: wat moet ik doen mbt mijn werk? Er is dus geen arbo-arts, dus ik moet afgaan op wat mijn eigen huisarts zegt en dat is dat zo'n virusinfectie icm die verhoogde leverwaarden zo'n extreme vermoeidheid kan opleveren waardoor ik dus een tijdje niet kan werken. Zeker ook omdat het erg stressvol en druk werk is. Ik twijfel nu wat ik morgen moet doen... Het liefst meld ik me gewoon nog een week ziek en zie ik het dan wel weer. En daarbij wil ik misschien wel even terug naar de huisarts voor die buikpijn ivm mijn lever.

Alvast bedankt!
Je bent ziek. Je werk wil weten wanneer je weer komt werken. Heb je een vast contract of een tijdelijk contract tot...?
Heb een tijdelijk contract en een nul-uren contract dus als ik niet kom word ik ook niet uitbetaald.
Tijdelijk contract tot december trouwens
Je hebt recht op loondoorbetaling bij ziekte obv het gemiddelde wat je in de 3 maanden voordat je ziek werd verdiende. Geef dat door bij je werkgever en verzoek om loondoorbetaling (per brief, en schakel juridisch advies in wanneer dat niets oplevert).

En een arbo-arts is een wettelijke verplichting, dus jouw werkgever zal er eentje aan moeten wijzen. Als de werkgever dat niet doet en jij er niet (aantoonbaar, dus per mail) om blijft vragen, dan kan dat later problemen opleveren. Aan de slag dus!
Als het goed is moet je wel betaald worden, naar het gemiddelde wat je in de laatste zoveel weken gewerkt hebt.

Verder, als je ziek bent ben je ziek. Kun je nog dingen doen om je sneller beter te voelen?
Ik zie het ja, heb even wat informatie opgezocht. Bedankt! Ga er werk van maken.
Wow en elke dag bellen als je ziek bent? Dat is nogal een belasting. Ik zou dat terug brengen naar 1 a 2 keer per week.
Ik vind elke dag bellen echt niet normaal in jouw situatie. Alsof je in een dag opgeknapt kunt zijn. Goed dat je hier op je rechten bent gewezen. En beterschap!
Hallo?!
Bedankt Ja het geeft mij wel wat stress dat ik elke dag moet bellen en elke dag moet mededelen dat het nog niet beter gaat. Ik ga morgen terug naar de huisarts voor die buikpijn en dan ga ik het werk bellen en vragen naar arboarts en dat ik de komende week gewoon nog niet beter ben. Ik ga vanaf morgen ook elke dag een kwartiertje fietsen bij de fysio om mijn conditie weer op peil te krijgen. Dus hopelijk gaat het daarna wat beter.
Is het ver van je huis? Je zou kunnen kijken of je twee uurtjes kunt doen. Raak je toch niet helemaal uit de running.
Je hebt een nul-uren contract en krijgt nu, nu je ziek bent, geen loon????

Er is een hoop mis daar.
quote:nina1966 schreef op 30 juni 2013 @ 16:13:

Is het ver van je huis? Je zou kunnen kijken of je twee uurtjes kunt doen. Raak je toch niet helemaal uit de running.

Ik zou eerst eens even nagaan hoe de financien geregeld worden, want op de één of andere manier heb ik het idee dat deze werkgever, vanwege dat nul-uren contract, TO helemaal niet als ziek heeft aangemeld. Als TO straks geen contractverlenging krijgt, moet ze een ww uitkering aanvragen en die wordt gebaseerd op wat je de laatste zoveel maanden hebt gewerkt. Als ze nu begint met 2 uurtjes, heeft ze straks een probleem.

TO, je hebt meer rechten dan je denkt. Een nul-uren contract werkt beide kanten op, weet je dat wel?? Je werkgever kan jou 40 uur indelen, maar jij hebt het recht om nee te zeggen, je hebt het recht om 0 uur te werken, simpelweg omdat jullie dat overeengekomen zijn. Alleen al daarom hoef je niet eens dagelijks te bellen.
Thanks!

Ja het is in die zin een heel raar bedrijf. Net als met die bedrijfsarts. Ze moeten er wettelijk een hebben, dus ze zullen er wel een hebben alleen zullen ze er geen kosten aan kwijt willen. Daarbij wil mijn leidinggevende alle medische gegevens van mij hebben, ze wil precies weten wat er mis is nu met mijn lijf en hoe lang alles nog duurt en wat er allemaal besproken is met de huisarts. Ik vind het geen probleem om haar die informatie te geven, maar eigenlijk klopt dat volgens mij ook niet. Zij is niet degene die bepaalt of ik kan werken, maar dat zou een bedrijfsarts moeten zijn. Ik werk er nu een jaar en ze werken daar met een twee-wekelijkse planning, maar ik heb er het hele jaar gewoon elke week gewerkt (tussen de 27-32 uur). Ik vraag me af in hoeverre ik nu doorbetaald kan krijgen, als ze me gewoon van de planning afhalen, hoeven zij mij niets te betalen toch?
Je moet zeker wel betaald worden. Is het niet door hun dan is het wel door het uwv (was bij mij als uitzendkracht zo).
Ik ben er overigens vorige week geweest, het is met de auto 20 min rijden en ik voelde me daar zo ziek en moe, dat ik dat gesprek van een half uur (plus die reistijd) maar amper volhield. Ze zeiden (gelukkig) dat ze aan me zagen dat ik wel ziek ben enzo. Ze hebben voorgesteld dat ik elke dag 2 uur kom werken en dan de week erop 4 etc. Alleen die 2 uur red ik nu al niet eens. Ik voel me nu echt zo'n aansteller, zelfs 2 uur werken lukt niet. Ik probeer nog gewoon dingen te doen in het huishouden (woon gelukkig bij mn ouders weer tijdelijk), en ik probeer boodschappen te doen, maar dan kan ik de rest van de dag ook niks meer.
En daarbij heeft mijn huisarts gezegd dat ik eerst weer normaal de dagelijkse dingen thuis moet kunnen voor ik weer aan het werk ga. Dus ja. Ik wil dat eigenlijk afwachten voor ik weer ga werken.
Wat raar, je medisch dossier is gewoon vertrouwelijk toch? Daar zou ik toch wel bezwaar tegen hebben. Laten ze maar een arboarts inschakelen om te beoordelen of jij ziek genoeg bent. Ten eerste is jouw leidinggevende geen dokter en ten tweede gaat dat dossier haar gewoon geen moer aan.

En zorg dat je het geld krijgt waar je recht op hebt hoor.

(En je bent geen aansteller, je bent ziek. Al rot genoeg voor je)
Hallo?!
Ga eens op je strepen staan! Desnoods laat je iemand anders voor je opkomen (je ouders ofzo). Dit kan echt niet.
Bedankt allemaal.

Ik voel me alleen zo'n aansteller, moeheid is zo'n moeilijke en niet-meetbare klacht. Het komt zo snel over dat je je aanstelt (zo voelt het voor mij nu in ieder geval).

Ik ga morgen terug naar de huisarts om eens verder te praten.
quote:LaParisienne schreef op 30 juni 2013 @ 17:07:

Thanks!

Ja het is in die zin een heel raar bedrijf. Net als met die bedrijfsarts. Ze moeten er wettelijk een hebben, dus ze zullen er wel een hebben alleen zullen ze er geen kosten aan kwijt willen. Daarbij wil mijn leidinggevende alle medische gegevens van mij hebben

Dat mag ze helemaal niet vragen!!!

, ze wil precies weten wat er mis is nu met mijn lijf en hoe lang alles nog duurt en wat er allemaal besproken is met de huisarts

Daar heeft ze he-le-maal niks mee te maken, de huisarts zal haar dat niet vertellen en een bedrijfsarts ook niet.

. Ik vind het geen probleem om haar die informatie te geven, maar eigenlijk klopt dat volgens mij ook niet. Zij is niet degene die bepaalt of ik kan werken, maar dat zou een bedrijfsarts moeten zijn. Ik werk er nu een jaar en ze werken daar met een twee-wekelijkse planning, maar ik heb er het hele jaar gewoon elke week gewerkt (tussen de 27-32 uur).

Als je een bepaalde tijd achtereenvolgens zoveel uur werkt (ik meen dat de grens bij drie maanden ligt) heb je officieel een contract voor dat aantal uren. Jij hebt dus nu in principe een contract van 27 uur en je behoort gewoon ziekenuitkering van 27 uur te krijgen.

Ik vraag me af in hoeverre ik nu doorbetaald kan krijgen, als ze me gewoon van de planning afhalen, hoeven zij mij niets te betalen toch?

Wel dus.

Tijd voor een telefoontje met het juridisch loket. Eerlijk, ze spelen met hun personeel en als je dat pikt heb je daar jezelf mee, zij weten vast hoe het hoort maar jij zo te zien niet.

Echt, schakel een adviseur in en pak je leidinggevende bij kop en staart want ze gaat haar boekje vér te buiten.
quote:LaParisienne schreef op 30 juni 2013 @ 20:20:

Bedankt allemaal.

Ik voel me alleen zo'n aansteller, moeheid is zo'n moeilijke en niet-meetbare klacht. Het komt zo snel over dat je je aanstelt (zo voelt het voor mij nu in ieder geval).

Ik ga morgen terug naar de huisarts om eens verder te praten.

Als jij een vorm van Pfeiffer hebt, dan ben je wel een paar weken/maanden zoet. Is heel normaal.

De rest van je verhaal niet. Wat jouw werkgever/leidinggevende doet is zooooooooooooooooooooo fout. Ik word daar plaatsvervangend woedend van.
Bedankt voor je berichtje

Ja ik heb nu ineens ook wel door dat het niet normaal is daar. Hoewel ik wel gewoon heel goed met mijn leidinggevende op kan schieten en het zelf echt niet erg vind om medische gegevens aan haar door te geven. Ik ben graag open en eerlijk over alles. Ze gelooft me ook wel, alleen het irritante is dat ze denkt dat het na drie weekjes wel weer over is. Ze vraagt ook steeds van zijn er geen medicijnen die je kan pakken en heeft het ook niet met dit en dit te maken (andere ziekte die ik heb). Dus ze bemoeit zich er te veel mee terwijl ze geen kennis heeft.

Ze heeft me zelfs een andere keer toen ik ziek was gevraagd om een 'briefje van de dokter' zodat ze een bewijs had voor haar leidinggevende dat ik echt ziek was. Dus ik naar mijn huisarts met de vraag of hij zo'n bewijs wilde maken, maar hij zei dat dat helemaal niet kan en dat de werkgever dat via een bedrijfsarts moet regelen. Dat heb ik haar toen verteld, en toen voelde ze zich denk ik best beschaamd want ze zei stotterend "oh ja dat wist ik ook allemaal niet hoe dat werkt". Goed geregeld dus ja...
Elke dag moeten bellen; belachelijk!

En de medisch dossier kan je werkgever echt niet opvragen. Een bedrijfsarts kan dat wel, maar allen met jouw schriftelijke toestemming.

Beterschap!!
Je hoeft de aard van ziekte niet eens te melden aan je leidinggevende...

Meis pas op. Wat deze werkgever (of die leidinggevende) doet kan echt niet!!
Love the life you live

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven