Gezondheid alle pijlers

Ziekte van huntington

07-03-2013 17:49 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

In de familie van mijn vriend komt de ziekte van huntington voor. Helaas heeft mijn vriend ook 50 % kans om deze ziekte te krijgen. Nu hebben wij een kinderwens,en mijn vriend wil zich laten testen.

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat de topicstarter niet echt geholpen is met het welles / nietes van hierboven.

Ik zou zelf nooit de ziekte door kunnen en willen geven. Ik vind het nu zelf al zwaar om deze last te dragen, laat staan als ik straks ziek ben. Ik zou dat niemand aan willen doen. Daarnaast is het al erg genoeg voor mijn man, hij gaat mij verliezen aan deze ziekte als hij dan ook nog zijn kinderen op dezelfde heftige manier moet zien ziek worden. Dat kan je toch niet iemand aandoen?

@flower_sophie mag ik vragen om welke ziekte het gaat in jouw familie? Je hebt nog al een uitgesproken mening, maar iedereen heeft recht op zijn eigen keuzes. Voor jou is het ook heftig om hier mee om te gaan.

@suze bij Pgd komt het zelden voor dat er meerdere gezonde embryos ontstaan. Tenminste dat heb ik begrepen van de pgd arts. Ik zelf heb inmiddels 2 pgd behandelingen gehad. Allebei de keren was er maar 1 gezonde embryo bij.
.
Ja klopt, eerste keer 7, tweede keer 9. Er zijn zoals ik begrepen heb ook wel uitzonderingen maar dan moet je dus echt geluk hebben.
Wat weinig inderdaad

Ben je wel zwanger geworden? Dat hoop ik heel vreselijk voor je.
Nee niet gelukt, we hebben nog 1 vergoede kans. Maar dat is nog even afwachten.
Carokarel; wat heftig zeg voor jou, je vriend en familie!knuffel voor jullie!

Bedankt voor de informatie.het is toch wel fijn om een beetje een beeld te hebben van wat ons te verwachten staat.

Ik snap wel dat er een discussie ontstaat hierover,dit zijn toch onderwerpen waar niet iedereen hetzelfde over denkt.

Mag ik vragen of je zwanger bent?
Oh ik zie nu de vraag van Suze en jou reactie hierop. Wat vervelend zeg!
Potver. Wat ontzettend stom (om het netjes te houden).
Lynn, hoe zit het met de rest van je schoonfamilie? Zijn ze daar vroeg ziek geworden? Heeft je vriend nog broers of zussen die zich ook getest hebben?
Allereerst een Hug voor Suze en Carokarel.. Doet me des te meer weer beseffen wat voor ellendige ziekte het toch is waarbij het zoveel meer impact heeft dan voor de (misschien) drager alleen..

Aan FlowerSophie zou ik willen vragen; als je de mogelijkheid had de ziekte die bij jou in de familie voorkomt helemaal uit te bannen, zou je dat doen??

Al is het alleen al om het kind later niet met deze narigheid en onzekerheid hoeft te dealen..

Tuurlijk, meningen kunnen verschillen, maar de keuze om zoiets als huntington te laten testen maak je niet alleen voor jezelf, maar ook voor de generaties na je!
Zeker Phynn maar helaas bestaat in ons geval die mogelijkheid niet en moeten we leven met het feit dat wanneer we kinderen willen, deze kinderen kans hebben op een ernstige ziekte. Ik wilde het voorkomen maar dat gaat dus niet en na een gesprek met de KG en MW kwam een soort kansberekening duidelijk naar voren en daar kunnen wij achter staan hoe moeilijk dat misschien ook is.

Daar is onze wens misschien te groot voor. Je hebt het soms niet voor het kiezen of je een gezond kindje krijgt, ook niet wanneer je beide gezond bent. Zodra je zwanger bent beginnen de zorgen en dat zal nooit meer weg gaan.

Wellicht verwoord ik het te zwart / wit maar ik maak het liever niet te persoonlijk.

Om welke ziekte het gaat hou ik dan ook liever in het midden. Maar neem van mij aan dat ik van zeer dichtbij zie wat het met je doet en dat he vreselijk is maar dat je ondanks de ziekte, of angst om ziek te worden toch nog een fijn leven kunt hebben.

Sorry TO voor de discussie in jou onderwerp.
.
Ik hoop dat ik het zo goed uitleg: de ziekte is erfelijk binnen onze familie, dat staat vast. Maar niet iedereen hoeft de ziekte over te erven. Ik heb volgende de KG 50% kans op de ziekte, ben getest. Door vele ontwikkelingen konden wij eerst kiezen voor PGD, nu niet. Suze02, ik denk dat jij inderdaad weet om welke ziekte het gaat maar laten we dat tussen beiden houden. Ik kan het dus niet 100% laten testen maar moet er wel rekening mee houden dat ons toekomstige kindje het over erft en dus kans heeft om ziek te worden. Sorry voor de appels met peren vergelijking, had het anders moeten verwoorden.
Is eiceldonatie geen optie? Dat neemt al je zorgen met betrekking tot dit dilemma weg. Ik zou dat eerst gaan proberen als ik in jouw schoenen stond.
Overigens heeft Phyn wel een punt: door eicel- of spermadonatie ban je de ziekte wel uit je familie. Heeft die KG je niet op deze mogelijkheid gewezen? Geertgen kliniek doet daar volgens mij veel mee.
.
Die ervaring heb ik inderdaad niet. Door de KG is hier niet op gewezen, die zei: het valt momenteel niet 100% te testen dus laat het los en ga voor een zwangerschap op de natuurlijke manier. Tja wat moet je dan?
Flower Sophie; nu ik lees dat de ziekte waar jij mee dealt in de familie niet te testen is, snap ik je punt een stuk beter. Lijkt me dan ook verschrikkelijk om niet te kunnen weten waar je aan toe bent :(
Dat zei ik gisteren al: een andere KG zoeken want deze spoort niet.
Welk zkh was dat? Moet ik daar met mijn vragen nooit heen
Excuses voor de eerdere onduidelijkheid. Suze02, gelukkig zijn er in dat zkh meerdere KG, misschien ga ik wel een SO aanvragen..
Of misschien naar een gewone gynaecoloog. Daar kan je ook nog opties bespreken.
.
Suze wat lees ik jou toch graag. Zat na een avond dienst weer eens te bladeren hier en kan zo op dit topic.
Hai mop. Er zijn mensen die daar heel anders over denken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven