Gezondheid alle pijlers

Zoontje lage waarde IGF-1

23-03-2013 00:25 29 berichten
Mijn zoontje is 5,5 jaar en 1.06 meter. Hij groeit op de -2 lijn en dit vindt de kinderarts zorgwekkend gezien mijn en mijn mans lengtes (1,67 en 1,89). Hij is nu dus onder controle en uit zijn 1e bloedtest kwam naar voren dat zijn IGF-1 waardes aan de lage kant zijn (voorloper van groeihormoon) verder liep zijn botleeftijd 'n jaar achter. Heeft iemand hier ervaring mee? Hij moet nu over 'n week opnieuw bloed af laten nemen, maar dan na heel veel inspanning (dan piekt dat betreffende hormoon normaliter), als de waarde dan weer laag is volgt het groeihormoon onderzoek (paar uur aan infuus met 7x bloed afnemen). M'n gevoel zegt eigenlijk dat er niks aan de hand is, ik en mijn vader waren ook heel lang piepklein en gingen heel laat puberen en groeiden dus ook lang door. Dit verhaal hebben ze meegenomen in hun overweging, maar ze raden toch verder onderzoek aan. Ik twijfel 'n beetje, hij volgt toch 'n lijn (ook al is het de -2). Maarja, misschien is er echt wel 'n tekort en stagneert die straks bij 1,50m ofzo.
Biep77, mijn zoontje eet prima. Hij is geen grote eter, maar hij krijgt binnen wat hij nodig heeft. Ook genoeg groente en fruit.

Ook hij blijft een jaartje langer kleuteren, is in veel opzichten ook wat jonger idd (motorisch, zelfstandigheid). Alleen cognitief is hij netjes op leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Nederland heeft de langste mannen. Dan moet je wel heel slecht eten wil je daardoor klein blijven.
Femmos, mijn vriend en ik zijn ongeveer even lang als jij en je man. Zoon is een (heel) goede eter. Ik vraag me af waarom de artsen bij jouw zoon wel nader onderzoek wilden, en bij de mijne niet. O ja, omdat hij wel het lijntje volgt zei de kinderarts een keer.

Zoon is verreweg de kleinste van de klas, en ook nog eens de jongste. Ik ga er toch vanuit dat het wel goedkomt met z'n lengte, vooral omdat ik ook altijd zo klein was en laat in de puberteit kwam. Maar ik ga 't bij het volgende bezoek nog maar eens ter sprake brengen.

Nog een vraag: waardoor wordt een botgroeiachterstand veroorzaakt? Weet iemand dat?
Nelladella, volgens onze kinderarts is die jonge botleeftijd vaak genetisch bepaald en hij vroeg bij ons ook specifiek naar de leeftijd waarop mijn man de baard in zijn keel kreeg en op welke leeftijd ik ging menstrueren. De eerste puberteitskenmerken dus en die waren bij ons allebei laat.

Alleen ben ik zelf nooit klein geweest voor mijn leeftijd, dat vind ik dan wel weer raar..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven