Gezondheid alle pijlers

zorgelijke ontwikkelingen

25-07-2010 19:30 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Ik ken genoeg niet allochtone gezinnen met een kind met een ASS stoornis, ADHD oid!
quote:suikervrij schreef op 25 juli 2010 @ 19:38:

Ik ken genoeg niet allochtone gezinnen met een kind met een ASS stoornis, ADHD oid!Dat is toch juist wat TO zegt, dat het in autochtone gezinnen meer voorkomt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Oh sorry, verkeerd gelezen!
Ik vind je hele post wel erg generaliserend en ik denk dat je hierop nog wel veel reacties gaat krijgen.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:moloko142 schreef op 25 juli 2010 @ 19:30:

Ik vraag me de laatste tijd steeds vaker af hoe het komt dat er zoveel mensen en ook kinderen aan overgewicht lijden..Er zijn niet zo heel veel lichamelijk zware banen meer, vette troep klaarmaken of kopen is vaak sneller en minder duur dan iets wat wel gezond is, kinderen bewegen minder door alles wat piept, bliept en een schermpje heeft, ...... zo kan ik nog wel wat dingen bedenken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:moloko142 schreef op 25 juli 2010 @ 19:30:

Daarnaast had ik gisteren een discussie met een vriendin over hoe het toch komt dat je de laatste jaren ook zo enorm veel hoort en leest over kinderen met addh, pddnos en andere aan autisme verwante stoornissen. Ik denk dat dat juist komt omdat er veel meer over bekend is dan vroeger. Ik had op de lagere school (jaren 70-80) ook wel kindjes in de klas waarvan je achteraf denkt, die waren misschien wel autistisch. Maar die zaten gewoon in de klas en hadden het op hun eigen manier wel zwaarder denk ik, want ze waren net even anders dan de rest. Maar ze draaiden wel gewoon mee in de klas. En nu is er meer bekend, en dat is maar goed ook, want de kinderen en hun ouders krijgen handvatten om ermee om te gaan.
http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o5170n25472.html

http://www.afslankacademi ... ergewicht-bij-mannen.html
quote:Maleficent schreef op 25 juli 2010 @ 19:41:

Ik vind je hele post wel erg generaliserend en ik denk dat je hierop nog wel veel reacties gaat krijgen.

Dat dus.

Plus dat ik me afvraag waar TO de laatste jaren geweest is, want er wordt al jaren in de media geschreven over het feit dat overgewicht een groeiend probleem is, dus als jij dat nu ineens ontdekt heb je de laatste jaren niet erg opgelet.

En al die etiketten, daar is ook van alles over te doen. Allochtonen zoeken sowieso minder snel de hulpverlening op, dus daar zullen wrsch ook kinderen rondlopen met adhd/ass, maar die worden niet gediagnosticeerd.

David Dunning
Wat die stoornissen betreft, dat komt m.i. door het chaotische schoolsysteem heden ten dage.

Kinderen mogen alles doen in de klas, en moeten zelfstandig werken en samenwerken. Gevolg #1: chaos, drukte in de klas.

Gevolg #2: kinderen die dat van zichzelf niet hebben leren geen discipline en omgangsvormen meer (wat vroeger wel zo was).

Ze zijn gewoon 'zichzelf' op school, maar omdat ze uit hun opvoeding weinig meekrijgen, betekent 'zichzelf' zijn druk/lomp gedrag. Hun 'zichzelf zijn' wordt vervolgens niet gewaardeerd door de school, de school klaagt er over, en het kind krijgt een labeltje.

Verder weet iedereen met een beetje mensenkennis wel dat kinderen helemaal niet rationeel kunnen samenwerken, maar ja, dat moet tegenwoordig wel al heel jong. Wil of lukt een kind dat niet, dan heeft het zeker autisme.

Vroeger konden arbeiderskinderen makkelijk opklimmen via school - de regels op school waren immers duidelijk en je kon individueel werken - maar tegenwoordig hebben "arme" kinderen bij voorbaat al een achterstand wegens hoe ze opgevoed zijn.

Verder, psychologen en psychiaters zijn veel vaker taboe onder niet-Westerse "zuidelijke" allochtonen, dus stoornissen ook. Oost-Aziaten hebben volgens mij geen taboe op psychologen en psychiaters, maar wel een heel andere manier van denken over de psyche.
Overgewicht komt vaker voor in achterstandswijken. Of een wijk een achterstandswijk is, wordt vastgesteld door de gemeente. Hiervoor wordt o.a. gekeken naar armoede, werkeloosheid en lage inkomens.

Als een kind in een achterstandswijk woont, betekent dit niet per definitie dat hij of zij overgewicht heeft. In achterstandswijken wonen ook heel veel kinderen met een gezond gewicht en in welgestelde wijken wonen ook kinderen met ongezond gewicht. Maar het is wel reden om in de wijken met gezondheidsachterstanden extra in te zetten op het stimuleren van een gezonde leefstijl.

In Den Haag gebeurt dat in de volgende wijken:

in stadsdeel Laak: Laak-Noord

in stadsdeel Escamp: Moerwijk/Morgenstond en Bouwlust/Vrederust

in stadsdeel Segbroek: Regentesse kwartier/Valkenbos kwartier en Heesterbuurt

in stadsdeel Centrum: Schilderswijk en Transvaal

Naast deze wijken is de wijk Duindorp van stadsdeel Scheveningen opgenomen in het actieprogramma Gezond Gewicht omdat in deze wijk het percentage overgewicht bij kinderen het hoogste is van heel Den Haag.
http://gezondgewicht.residentie.net/ind ... 79&l=13,02
Wat betreft overgewicht denk ik dat de weegschaal van verdraagzaamheid is overgeslagen. Al vanaf het einde van de jaren 60 is er een soort verplichting ontstaan om vooral gezond te eten en op je gewicht te letten. Iedereen was daar werkelijk zeer druk mee, maar met al dat gedoe werden de mensen alleen maar steeds zwaarder omdat het lichaam na een spaarzame tijd de tekortkomingen zo snel mogelijk probeert te compenseren. (daarom is lijnen ook zo slecht en krijgt iedereen die het doet te maken met het welbekende jojoeffect) Ik denk niet alleen dat mensen genoeg hebben van het vechten tegen de bierkaai, ook voedselfabrikanten zijn debet aan het overgewicht van veel mensen. Al ons voorbereid eten wordt volgestort met glucosestroop en als je daar elke dag wat van binnen krijgt, dan gaat het snel.

Ik vind je hele post wel erg generaliserend

Eens!

Ik heb een dochter met ernstig overgewicht, zet haar lange en broodmagere broer ernaast en je kan je niet voorstellen dat mijn dochter gezonder eet dan mijn zoon, én ook nog meer beweegt!

Niet alle overgewicht komt door het zichzelf volproppen en bankhangen... Ik vind het best wel kwetsend dat sommige mensen zo over haar overgewicht vallen, ze hebben er een groter probleem mee dan zijzelf...
Mijn vader heeft zijn leven lang overgewicht. Deels door een verkeerd voedings en beweeg-patroon, deels door genen.

Hij wilde er alles aan doen dat mijn zus en ik niet zo dik zouden worden. Resultaat? Zus en ik zijn dik. als je over elke hap die je eet commentaar krijgt krijg je een redelijk verstoorde relatie met voedsel, namelijk.

Mijn twee zoons zijn twee gespierde spijkers, op het magere af. Ze zijn dol op fruit en rauwkost en bruin brood. En daar heb ik nooit iets bijzonders voor hoeven te doen. Ze vinden dat nu eenmaal lekker en hebben de snelle verbranding van hun vader geerfd.

Ik zag vrijdag in Frankrijk iets heel schokkends: een meisje van ongeveer 7 jaar, wat amper kon lopen van het overgewicht, met een halve liter fles cocacola in haar hand (10 uur in de ochtend) en een speen in haar mond. Daar krijg ik echt de rillingen van.
quote:Friia schreef op 25 juli 2010 @ 19:45:

Wat die stoornissen betreft, dat komt m.i. door het chaotische schoolsysteem heden ten dage.

Kinderen mogen alles doen in de klas, en moeten zelfstandig werken en samenwerken. Gevolg #1: chaos, drukte in de klas.

Gevolg #2: kinderen die dat van zichzelf niet hebben leren geen discipline en omgangsvormen meer (wat vroeger wel zo was).

Ze zijn gewoon 'zichzelf' op school, maar omdat ze uit hun opvoeding weinig meekrijgen, betekent 'zichzelf' zijn druk/lomp gedrag. Hun 'zichzelf zijn' wordt vervolgens niet gewaardeerd door de school, de school klaagt er over, en het kind krijgt een labeltje.

Verder weet iedereen met een beetje mensenkennis wel dat kinderen helemaal niet rationeel kunnen samenwerken, maar ja, dat moet tegenwoordig wel al heel jong. Wil of lukt een kind dat niet, dan heeft het zeker autisme.wat een gelul. Mijn zoontje zit op een medisch kinderdagverblijf (vanwege epilepsie en achterstand onder andere) en daar zijn al kindjes bij waarvan al zeer vroeg te merken is dat ze een ASS stoornis hebben. Wat erg dat jij zo oordeelt.

Verder weet iedereen met een beetje mensenkennis wel dat kinderen helemaal niet rationeel kunnen samenwerken, maar ja, dat moet tegenwoordig wel al heel jong. Wil of lukt een kind dat niet, dan heeft het zeker autisme.

Hoe kort door de bocht kun je zijn.

Van scholen wordt tegenwoordig veel meer verwacht dan vroeger, waardoor het onderwijs anders georganiseerd is dan vroeger. Er wordt veel meer een beroep gedaan op eigen initiatief, zelfstandigheid en samenwerken. Laten dat nou net dingen zijn die voor autisten veeeeel moeilijker zijn. Vroeger was het onderwijs 'ideaal' voor autisten, dus die vielen minder snel buiten de boot.

David Dunning

Vroeger konden arbeiderskinderen makkelijk opklimmen via school - de regels op school waren immers duidelijk en je kon individueel werken - maar tegenwoordig hebben "arme" kinderen bij voorbaat al een achterstand wegens hoe ze opgevoed zijn.

Verder, psychologen en psychiaters zijn veel vaker taboe onder niet-Westerse "zuidelijke" allochtonen, dus stoornissen ook. Oost-Aziaten hebben volgens mij geen taboe op psychologen en psychiaters, maar wel een heel andere manier van denken over de psyche.

Heel vermakelijk, zo'n post.

Hoe kom je aan dit soort 'wijsheden'?
Ik heb overgewicht, al jaren lang. Ik ben zo'n vette moeder langs de kant van het zwembad die haar vakantie niet laat vergallen omdat ik me schaam voor mezelf in badpak. Ja, ik eet teveel en nee, het lukt me momenteel niet om te stoppen. Wordt aan gewerkt.

Ik ben er extra op gespitst dat mijn 3 kinderen geen overgewicht krijgen en dat lukt me tot nu toe goed. Allemaal een net gewicht en mooie lijfjes. Ik weet immers dondersgoed wat overgewicht inhoudt en wil ze dat besparen.

Ik zei 3 kinderen dus procentueel gezien meer kans op een kind met "iets". Bingo! Ja ja, ook ik heb een dyslectische ADHD-er!!!! Gefeliciteerd met uw mode-ziekte!
Tja, over dat te dik zijn. Ik denk ook wel dat het vlees wat we eten misschien teveel hormonen bevat. Het valt mij op dat meisjes sneller in de puberteit komen. Ik weet niet of het een verklaring is.

Maar goed, vroeger werden de stevigere mensen toch als gezond gezien, dan kon je harder werken op het land en had je meer bij te zetten als je eens goed ziek werd. Tegenwoordig mag je geen grammetje teveel hebben. Wij zijn overigens heel doorsnee alledrie thuis en ik zorg dat mijn zoontje genoeg fruit en beweging krijgt. Het zal toch te maken hebben met het hele veranderde eetpatroon in de Westerse wereld en hoe voeding bewerkt wordt om het sneller bij de consument te krijgen.
quote:Scarlet72 schreef op 25 juli 2010 @ 19:48: Ik vind je hele post wel erg generaliserend

[...]

Eens!

Ik heb een dochter met ernstig overgewicht, zet haar lange en broodmagere broer ernaast en je kan je niet voorstellen dat mijn dochter gezonder eet dan mijn zoon, én ook nog meer beweegt!

Niet alle overgewicht komt door het zichzelf volproppen en bankhangen... Ik vind het best wel kwetsend dat sommige mensen zo over haar overgewicht vallen, ze hebben er een groter probleem mee dan zijzelf...Ik geloof dat jij dingen leest die ik niet (en ook niet tussen de regels) schrijf..
Ok misschien was mijn post idd wat kort door de bocht.

Maar ik bedoelde ten eerste niet de echte autisten, maar de mensen met een spectrumstoornis.

En dat er meer een beroep wordt gedaan op eigen initiatief, zelfstandigheid en samenwerken, is wat ik zei.

Volgens mij is dit niet alleen moeilijker voor mensen met autisme(spectrumstoornissen) maar ook mensen met ADHD e.d.

Wat ik zeg is dat dit vroeger minder was, en dus makkelijk voor die mensen. Hiermee wil ik niet zeggen, dat die diagnoses onzin zijn. Maar de reden aangeven waarom er eerder en vaker wordt gediagnosticeerd.

Verder heb ik wel degelijk het idee dat het tegenwoordig chaotischer is op scholen, gebaseerd op wat van anderen hoor.
[quote]Maleficent schreef op 25 juli 2010 @ 19:56:

Tja, over dat te dik zijn. Ik denk ook wel dat het vlees wat we eten misschien teveel hormonen bevat. Het valt mij op dat meisjes sneller in de puberteit komen. Ik weet niet of het een verklaring is.

quote]

18 jaar geleden, toen ik tien was, werd ik al ongesteld.

Zou het niet te maken hebben met onze multicultisamenleving? Volgens mij is het op andere plekken in de wereld heel normaal om voor je 12e ongesteld te zijn.

Ik weet het ook niet...
quote:Friia schreef op 25 juli 2010 @ 19:59:

Ok misschien was mijn post idd wat kort door de bocht.

Maar ik bedoelde ten eerste niet de echte autisten, maar de mensen met een spectrumstoornis.Dat is hetzelfde.

Ik vind je hele post wel erg generaliserend en ik denk dat je hierop nog wel veel reacties gaat krijgen.Waar generaliseer ik precies?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven