Gezondheid alle pijlers

zorgelijke ontwikkelingen

25-07-2010 19:30 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
quote:Kastanjez schreef op 25 juli 2010 @ 20:32:

Beetje verwarrende openingspost, omdat er twee zulke totaal verschillende onderwerpen aangesneden worden.

Als ik kinderen zou krijgen, lijkt het mij heel moeilijk om er voor te zorgen dat ze géén overgewicht krijgen, met al die keus in de supermarkt en inderdaad de volledig geautomatiseerde samenleving.

Mijn moeder is onlangs met pensioen gegaan van haar werk op een ZMOK school, dus veel ervaring met allerlei psychische stoornissen. Toevallig vroegen wij ons ook af of het tegenwoordig vaker voorkomt dan 'vroeger'. Op mijn moeders school zaten kinderen met zowel aangeboren als 'aangeleerde' psychische problemen en wij kwamen tot een mogelijke verklaring dat de gezondheidszorg tegenwoordig ook te vroeggeboren babies in leven kan houden, die 50 jaar geleden binnen enkele dagen overleden zouden zijn. Ik kan me voorstellen dat er zo veel meer kinderen met hersenbeschadigingen volwassen worden dan vroeger.Dat laatste kan ik me heel goed voorstellen.
quote:moloko142 schreef op 25 juli 2010 @ 20:07:

Ik zat vanavond te surfen op internet naar aanleiding van die discussie met mijn vriendin gisteren over die hoeveelheid aan autisme verwante stoornissen. En dat dat ook bij ons in de wijk zoveel voorkomt. Dan lees ik op internet ook dat die stoornis in bijv. Turkije amper voorkomt. Dit zet me dan weer verder aan het denken. Ligt het aan onze voeding (teveel en foute additieven), teveel prikkels van buitenaf (tv. internet), stralingen (o.a. mob. telefonie), inentingen (BKR), verwaarlozen we onze kinderen door teveel te werken, enz. enz.? Als je hierop gaat googelen dan verdwaal ik gewoon in alle links en daarom vroeg ik me af of iemand hier meer over weet.

Dat van dat overgewicht, dat is een constatering die ik gewoon steeds meer doe en vooral vorige week op de camping en afgelopen week tijdens de dagjes uit viel het me heel erg op.Pfff... autisme is een aangeboren handicap! Eentje die zelfs terug te vinden in het aantal hersenverbindingen, autisten hebben minder hersenverbindingen dan 'normale' mensen. Dus wil je asjeblieft ophouden met deze onzin te verkondigen en je eerst gaan inlezen voordat je je 'waarheden' verkondigt!
Nu vrouwen later kinderen krijgen en de zwangerschap vaak onder grotere stress staat, is de kans reëel dat er meer kinderen worden geboren met een autistische stoornis. Stress heeft nadelige gevolgen voor de hersenontwikkeling.

De voorspelling komt van Martine Delfos, psychologe en publiciste. Van haar hand verscheen onlangs Een vreemde wereld, over autisme en verwante stoornissen, zoals het syndroom van Asperger.

Het boek gaat niet alleen over autisme, het is ook voor autistische mensen zelf en voor hun omgeving. Dinsdag was er in De Meervaart in Amsterdam een congres naar aanleiding van het boek. Een nieuwe standaard, wordt al gezegd over het werk.

De autistische mens kan partner zijn, kind, collega of medeleerling. Maar hij is vooral man. En hij verdient geen stigmatiserend label, maar respect, vindt Martine Delfos.

Autistische mensen hebben moeite met het maken van contact, zijn vaak bang voor veranderingen, hebben behoefte aan rituelen en zijn dikwijls overgevoelig voor prikkels. Ongeveer 40 procent van hen heeft ook andere geestelijke handicaps en leeft meestal in een tehuis. De rest heeft een normale tot bovengemiddelde intelligentie. Zes op de duizend mensen lijden aan een autistische of verwante stoornis.

Delfos: 'Autisme is aangeboren en wordt veroorzaakt door meerdere genen. Het heeft te maken met de mannelijke hersenen, of kan ontstaan door sommige ziekten. Jongetjes hebben het vaker, zij zijn per definitie kwetsbaarder voor stoornissen dan meisjes. Autistische mannen hebben meestal last op enkele specifieke gebieden; als een vrouw autistisch is, is ze vaak totaal ontredderd.'

Delfos begrijpt dat er tegenwoordig snel met labels als autisme, ADHD of dyslexie wordt gestrooid. 'We kijken pas een halve eeuw goed naar kinderen en de kennis over het centraal zenuwstelsel gaat met sprongen vooruit. Dan is het logisch dat er meer gevonden wordt.'

Autisme is van alle tijden en alle culturen. Van Einstein wordt gezegd dat hij leed aan het syndroom van Asperger, hoogbegaafd met autistische stoornissen. Delfos: 'De autistische mens was in het dorp vaak de respectabele wijze of religieuze steun, maar natuurlijk ook de dorpsgek.'

In onze tijd, waarin sociale omgang en communicatie van groot belang zijn, heeft hij het nog moeilijker. Delfos: 'Niemand wil anders zijn, en een autistisch kind is anders. Dat voelt het zelf en dat voelen de ouders. Wie niet goed is in contact, heeft het zwaar op school, in relaties en op het werk.'

Het kernprobleem bij autisten is dat ze zichzelf niet op een vanzelfsprekende manier kennen, waardoor ze ook de ander niet goed begrijpen. Ze registreren een voorwerp soms als niet wezenlijk anders dan een menselijk gezicht. Gebrek aan kennis over zichzelf en hun eigen lichaam maakt dat ze ook in tijd en ruimte in de war zijn.

Dit complex van zelfkennis, begrip van de ander, tijd en ruimte, noemt Delfos het 'socioschema'. Met het besef dat dit socioschema bij autisme is verstoord, is de autistische mens beter te begrijpen.

Delfos: 'Een autistisch kind kan de kamer binnenvallen zonder de aanwezigen meteen op te merken. Zo'n kind moet je leren eerst op de drempel te blijven staan en de ruimte, de voorwerpen en personen in te schatten.'

Een kind zonder houvast moet geholpen worden de chaos te ordenen. 'Zeg een kind dat er nog tien minuten zijn om iets af te maken, dan is het niet overdonderd als de tijd om is. Zeg niet dat je niet gaat zwemmen, dan valt er een zwart gat, maar eerst wat je wel gaat doen, de speeltuin of zo.'

In 1944 noemde de Oostenrijkse onderzoeker Hans Asperger autisme een vorm van extreem mannelijk gedrag. Veel mannen zijn een beetje autistisch. Delfos geeft het voorbeeld van de vrouw die tegen haar man roept: 'Sta ik hier nou tegen een stoel te praten of hoor je me ook?.'
quote:sosofie schreef op 25 juli 2010 @ 20:00:

[quote]Maleficent schreef op 25 juli 2010 @ 19:56:

Tja, over dat te dik zijn. Ik denk ook wel dat het vlees wat we eten misschien teveel hormonen bevat. Het valt mij op dat meisjes sneller in de puberteit komen. Ik weet niet of het een verklaring is.

quote]

18 jaar geleden, toen ik tien was, werd ik al ongesteld.

Zou het niet te maken hebben met onze multicultisamenleving? Volgens mij is het op andere plekken in de wereld heel normaal om voor je 12e ongesteld te zijn.

Ik weet het ook niet...Wellicht dat e.e.a. er ook mee te maken heeft dat vroeger er minder over zaken gepraat werd?
Inentingen veroorzaken geen autisme. De meneer die dat jaren geleden riep heeft zijn excuses aangeboden en gezegd dat het nergens op gegrond was.
quote:Friia schreef op 25 juli 2010 @ 19:45:

Wat die stoornissen betreft, dat komt m.i. door het chaotische schoolsysteem heden ten dage.

Kinderen mogen alles doen in de klas, en moeten zelfstandig werken en samenwerken. Gevolg #1: chaos, drukte in de klas.

Gevolg #2: kinderen die dat van zichzelf niet hebben leren geen discipline en omgangsvormen meer (wat vroeger wel zo was).

Uiteraard, daar krijg je ADHD van.
Ik zie regelmatig dikke kinderen en ook ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling. Ergens vind ik het ook wel zielig voor die kinderen, al is zielig misschien niet helemaal het goede woord. Waar het volgens mij namelijk aan ligt is de voorbeeldfunctie die ouders hebben als het om voeding gaat. Die kinderen weten vaak niet beter. Ze zijn het gewend om een broodje kaas met een klodder mayo te eten. Deze kinderen eten makkelijk een hele zak chips leeg. Ik kreeg vroeger alleen op zaterdagavond 1 bakje chips, dat was het dan.

Ik denk dat bij hen het besef ontbreekt dat het a) niet gezond is en b) juist de oorzaak van hun overgewicht is. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, kinderen die een genetische aanleg hebben tot overgewicht of door ziekte te zwaar zijn. Maar ik denk niet dat deze kinderen het verband leggen tussen vet eten en hun vetrollen.
[quote]Mutsy02 schreef op 25 juli 2010 @ 21:37:

Ik zie regelmatig dikke kinderen en ook ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling. Ergens vind ik het ook wel zielig voor die kinderen, al is zielig misschien niet helemaal het goede woord. Waar het volgens mij namelijk aan ligt is de voorbeeldfunctie die ouders hebben als het om voeding gaat. Die kinderen weten vaak niet beter. Ze zijn het gewend om een broodje kaas met een klodder mayo te eten. Deze kinderen eten makkelijk een hele zak chips leeg. Ik kreeg vroeger alleen op zaterdagavond 1 bakje chips, dat was het dan.

Ik denk dat bij hen het besef ontbreekt dat het a) niet gezond is en b) juist de oorzaak van hun overgewicht is. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, kinderen die een genetische aanleg hebben tot overgewicht of door ziekte te zwaar zijn. Maar ik denk niet dat deze kinderen het verband leggen tussen vet eten en hun vetrollen.[/quote

De bron van obesitas bij kinderen ligt vaak in de peutertijd.
Lang BV geven (langer dan 6 maanden) zou ook goed zijn tegen obesitas. Maar ja, dat is ook nogal not done in deze maatschappij, waar de meeste baby's tegenwoordig aan de fles gaan.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 25 juli 2010 @ 21:47:

Lang BV geven (langer dan 6 maanden) zou ook goed zijn tegen obesitas. Maar ja, dat is ook nogal not done in deze maatschappij, waar de meeste baby's tegenwoordig aan de fles gaan.

Moet je net een autist treffen die weigert om zich te voeden aan de borst van zijn moeder.

Met betrekking tot dikkere kinderen snap ik dat het groot probleem is, mijn zoon was mager en is in de afgelopen jaren behoorlijk dicht gegroeid. Reden? Eenzijdige voeding (want autist), geen sport (kan hij niet aan) en doordat hij amper slaapt mist hij de energie om buiten te spelen en bij zeer slechte nachten zie je hem meer eten. Tja.. eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik dit moet oplossen. Soms zijn de omstandigheden gewoon niet zo makkelijk om een kind een gezonde voeding te laten nuttigen en voldoende te laten bewegen.
Nu heb ik niet even over vooroordelen, allochtoon of autochtoon.

Begin jaren 70, toen ik op de lagere school begon, ( ik ben gesticht in '65) had je misschien 1 kind in de klas met overgewicht en die was dan ook gelijk de pispaal van de klas.

Begrijp mij goed, ik bekijk het nu heel nuchter maar als ik nu in een standaardklas kijk is minstens een derde te zwaar, zo niet meer.

Ook ik schrik meerdere keren als ik in een zwembad vertoef en zie hoeveel kinderen tobben met overgewicht. Dikke buiken die over zwembroekjes hangen, meisjes van een jaar of 10 die al 'borstjes' hebben en een half zwangere buik. Beentjes die al een X vorm aannemen omdat die beentjes het gewicht niet meer aan kunnen....hoe moet dat later als ze ouder worden???????? Ja..versleten knieen en nog meer gewrichtsproblemen.

En nee, het is geen vooroordeel als ik ze later op de dag een bak met patat en kroket naar binnen zie werken nadat ze nog een grote cornetto naar binnen hebben gewerkt.

Tuurlijk zitten er kinderen tussen die er niets aan kunnen doen door medische problemen, dat besef ik terdege!!!!

Ik weet dat ik nu de helft van het forum negatief over mij heen krijg maar ik zie sommige dingen gewoon als een 'feit'

En als ik fout zit met bepaalde opvattingen zal ik het altijd aannemen
Nee hoor oranjemuts, je hebt gelijk. Wat betreft volwassenen met overgewicht, er is maar 2% waarbij het medisch is, de rest niet. Wat het percentage bij kinderen is weet ik dan weer niet.
SofiaM, je zit wel in de hoek waar de klappen vallen nu, dat snap je wel he! Nee, even een onder de riemm dat lijkt me best moeilijk allemaal!

Over te dikke kinderen door niet medische oorzaak; ik zie ook wel dat er steeds meer gesnoept werd. Misschien dat onze ouders het toch beter deden. Toen ik klein was, kregen we alleen chips op zaterdagavond en op een feestje. Door de weeks ranja en in het weekend frisdrank. En snoep amper. Mijn ouders hadden een volkstuin en deden zelf groenten een aardappelen verbouwen.

Als we een dagje wat leuks deden kregen we heus wel een ijsje, maar mijn moeder nam broodjes mee dus dan geen friet erbij op die dag. Was allemaal omdat ze het financieel niet zo breed hadden, maar je bouwt in je jeugd dus ook geen slecht vet op.
Ik weet niet of ze het beter deden, er was gewoon minder aan te bieden qua vreetwerk. Toen ik jong was waren er twee smaken chips, kwam net een derde, bolognese, hoe exotisch

Dat kreeg ik dan op woensdagmiddag in een koffiefilter
Denk dat een deel ook erg met het veranderen van de maatschappij te maken heeft. Veel vrouwen werken parttime, snelle (soms ongezonde) maaltijden kun je overal kopen, Mc Donalds is bijna in elke grote plaats. Daarnaast hadden "wij" vroeger geen Wii, mp3 spelers, en ik weet niet hoeveel uur per dag Nickolodeon.....Wij (althans ik) werden naar buiten gestuurd om me daar te vermaken. Alleen op de woensdagmiddag was er volgens mij kinderprogramma's op de tv. Ik denk ook dat over het algemeen gezinnen het nu beter hebben als toen, en dat er dus meer geld besteed wordt aan de Mac en de Burgerking, pizza's en pannenkoekenrestaurants.

Natuurlijk zullen er kinderen zijn bij wie het genetisch bepaald is en zullen er ouders zijn die hun te dikke kinderen wel een gezonde levenstijl geven, maar ik denk dat bovengenoemde ook zeker voor een aantal kinderen van invloed is op overgewicht.
Toen ik klein was, was er ook een recessie, dus mijn ouders moesten heel creatief zijn met 3 kinderen. Ik droeg ook gewoon de kleren van mijn zus, die 7 jaar ouder is, en die de middelste ook al had aangehad. Vond ik heel leuk

Maar goed, toen werd daar wel iets minder op gelet, gelukkig
quote:Maleficent schreef op 25 juli 2010 @ 22:13:

SofiaM, je zit wel in de hoek waar de klappen vallen nu, dat snap je wel he! Nee, even een onder de riemm dat lijkt me best moeilijk allemaal!

Over te dikke kinderen door niet medische oorzaak; ik zie ook wel dat er steeds meer gesnoept werd. Misschien dat onze ouders het toch beter deden. Toen ik klein was, kregen we alleen chips op zaterdagavond en op een feestje. Door de weeks ranja en in het weekend frisdrank. En snoep amper. Mijn ouders hadden een volkstuin en deden zelf groenten een aardappelen verbouwen.

Als we een dagje wat leuks deden kregen we heus wel een ijsje, maar mijn moeder nam broodjes mee dus dan geen friet erbij op die dag. Was allemaal omdat ze het financieel niet zo breed hadden, maar je bouwt in je jeugd dus ook geen slecht vet op.

Helemaal mee eens. Zo ging het bij ons ook. Het was feest als we chips kregen en cola kregen op een kinderfeestje.

Btw mijn moeder nam ook nog een thermoskan met koffie mee als we een dagje uitgingen.

Vind het overigens wel heel goed hoe mijn ouders dit deden bij ons. Mijn kinderen zijn nu nog jong ( bijna 2 en 3 1/2) maar ik ben echt voornemend om dit ook zo te doen. Al zal het in deze tijd moeilijker zijn dan (in mijn geval) een jaar of dertig geleden.
Ja, dat klopt wel wat je zegt Nova. Ik speelde elke dag buiten met de kinderen uit de buurt. Ook na het eten toen ik wat ouder was. Dan verzamelde iedereen zich weer na het avondeten en gingen we weer verstoppertje doen of buskruit of wat er net in de mode was.

tegenwoordig zie je dat niet meer zo, dat kinderen uit de hele buurt samen spelen met elkaar.
quote:Star schreef op 25 juli 2010 @ 22:15:

Dat kreeg ik dan op woensdagmiddag in een koffiefilter

Hahaha...ja geweldig, heb ik ook wel eens gehad. Op woensdagmiddag voor de Film van Ome Willem

(off topic: wordt nu weer herhaald en dochter vindt het helemaal geweldig....en mama ook )
Vroeger was er natuurlijk niet zoveel aanbod wat chips en frisdrank betrof maar er werd wel goed warm gegeten. En zeker in de winter met al die stamppotten met jus, tenminste zo ben ik wel opgevoed.

Wat mij opvalt is dat de maatschappij waarschuwt voor overgewicht bij kinderen maar het komt niet aan.

Ik heb medelijden met die kinderen die alles mogen eten waar ze om vragen terwijl ze toch al zichtbaar te dik zijn.

Medelijden omdat ze als kind nog geen verantwoordelijkheid voor zichzelf hebben en alles lekker vinden.........

Totdat ze in de puberteit komen en het andere geslacht leuk gaan vinden maar geen respons krijgen door hun overgewicht.

Mijn dochter heeft een vriendin met veel overgewicht en ze heeft een keer een zelfmoordpoging gedaan omdat ze door niemand geaccepteerd werd. Dat was schrikken, heel erg schrikken......voor de moeder. En voor mijn dochter die nooit besefte hoe het speelde in dat meisje haar hoofd.
quote:Maleficent schreef op 25 juli 2010 @ 22:23:

Ja, dat klopt wel wat je zegt Nova. Ik speelde elke dag buiten met de kinderen uit de buurt. Ook na het eten toen ik wat ouder was. Dan verzamelde iedereen zich weer na het avondeten en gingen we weer verstoppertje doen of buskruit of wat er net in de mode was.

tegenwoordig zie je dat niet meer zo, dat kinderen uit de hele buurt samen spelen met elkaar.Ik had ook echt een buitenspeeljas en een "zondagse" jas....van welk jaar bij jij?
Bouwjaar '74 Nova. Iets jonger dan jij denk ik.

Toch vind ik het wel erg oranjemuts, dat je in deze maatschappij niet meetelt als je zwaarder bent. Net als kinderen die in het ASS zitten, als je anders bent, dan tel je niet mee dus. Erg hoor.

Dat neemt niet weg dat ouders er wel op moeten letten.

(ben wel blij dat mijn zoon liever een bord aardbeien eet dan snoep)
quote:Maleficent schreef op 25 juli 2010 @ 22:29:

Bouwjaar '74 Nova. Iets jonger dan jij denk ik.

Toch vind ik het wel erg oranjemuts, dat je in deze maatschappij niet meetelt als je zwaarder bent. Net als kinderen die in het ASS zitten, als je anders bent, dan tel je niet mee dus. Erg hoor.

Dat neemt niet weg dat ouders er wel op moeten letten.

(ben wel blij dat mijn zoon liever een bord aardbeien eet dan snoep)Kinderen zijn ontzettend hard naar elkaar toe........echt!!!
quote:oranjemuts schreef op 25 juli 2010 @ 22:31:

[...]

Kinderen zijn ontzettend hard naar elkaar toe........echt!!!Ik weet het
Ome Willem kijk ik ook nog steeds

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven