Gezondheid alle pijlers

zorgelijke ontwikkelingen

25-07-2010 19:30 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Hoho, bij ons achter op het pleintje is het elke avond een drukte van jewelste en wordt er volop buskruit en verstoppertje gespeeld! Erg ouderwets maar rete-gezellig! En wij ouders staan er met een bakkie pleur bij. Klinkt bijna als een commune maar is zo gezellig!!! Ik zou best willen verhuizen naar een groter huis maar kan ons pleintje niet missen...
Vriendin van mijn dochter had nog nooit sla gegeten. Gewoon een lekkere ceasar salade bijvoorbeeld

Toen ze een keer mocht blijven eten heeft ze bijna de hele schaal leeg gegeten.

De vraag of ze dat thuis nooit kreeg was het antwoord dat haar moeder het konijnenvoer vond.

Als ze komt eten staat er altijd een schaal sla voor haar klaar en daar heeft ze dan ook genoeg aan samen met een stukje kipfilet
Plus dat kinderen steeds meer met hun kont achter de pc zitten in plaats van lekker buiten voetballen, tikkertje spelen en meer van dat soort spelletjes waar de lichaamsbeweging een grote rol speelt.

Ze groeien dicht achter de pc......TRIEST!!!
quote:oranjemuts schreef op 25 juli 2010 @ 22:07:

Nu heb ik niet even over vooroordelen, allochtoon of autochtoon.

Begin jaren 70, toen ik op de lagere school begon, ( ik ben gesticht in '65) had je misschien 1 kind in de klas met ... etc...

Dat is mijn observatie ook. Ik ben dan van begin jaren 80, maar zie ook duidelijk verschil.

Ook in eetgewoontes. Een koekje bij de thee was een biscuitje of een pennywafel, waar het nu al snel een kano of een glacé is.

Chips mocht je heel af en toe, in een bakje van tupperware, en dan werd de zak afgesloten en bewaard.

Als ik naar het zwembad ging kreeg ik een kwartje mee voor snoep. Maar niet iedere dag.

Wat pubers betreft, als ik zie hoe dat gaat bij mijn broertje van 17 en zijn vrienden ben ik soms verbaasd. Zeer regelmatig even naar de snackbar, buiten de gewone maaltijden om. Chips wordt per zak gegeten. Ze drinken heel veel frisdrank en s avonds heel veel bier.

Het zijn geen achterstandsbuurtpubers overigens. En mijn broertje heeft geluk met zijn stofwisseling, hij wordt niet dik. Sommige vrienden wel.

Ik kan het niet zo goed vergelijken omdat ik 10 jaar geleden heel anders leefde dan mijn broertje nu maar heb wel t idee dat er veel veranderd is. Kan me niet herinneren dat ik ooit met mijn vriendengroep bij de snackbar heb gehangen (maar we waren dan ook erg braaf)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:oranjemuts schreef op 25 juli 2010 @ 22:39:

Plus dat kinderen steeds meer met hun kont achter de pc zitten !Maar de moeders van tegenwoordig zitten ook steeds achter de pc...... Vroeger stonden ze 's avonds te strijken, maar tegenwoordig zijn ze aan het forummen.... hahaha.....
quote:Maleficent schreef op 25 juli 2010 @ 22:29:

Bouwjaar '74 Nova. Iets jonger dan jij denk ik.

Sorry....ik ben jonger...bouwjaar 78...
quote:Nova78 schreef op 25 juli 2010 @ 22:42:

[...]

Maar de moeders van tegenwoordig zitten ook steeds achter de pc...... Vroeger stonden ze 's avonds te strijken, maar tegenwoordig zijn ze aan het forummen.... hahaha.....

Ik ontdekte de pc pas toen ik al 30+ was hahaha..met zo'n ouderwetse inbelverbinding.

En strijken heb ik nooit in de avond gedaan....nog steeds overdag.

Als mijn dochter het al niet gedaan heeft.......nanananana
quote:oranjemuts schreef op 25 juli 2010 @ 23:00:

[...]

Ik ontdekte de pc pas toen ik al 30+ was hahaha..met zo'n ouderwetse inbelverbinding.

En strijken heb ik nooit in de avond gedaan....nog steeds overdag.

Als mijn dochter het al niet gedaan heeft.......nanananana

Probeer ik mijn dochter ook te leren.....maar het wil nog niet zo. Misschien ná december als ze naar de basisschool gaat...

Inbelverbinding....geweldig. Duurde zo megalang voordat je op "het net" zat...

Sorry...Nu weer on-topic
quote:Nova78 schreef op 25 juli 2010 @ 23:09:

[...]

Probeer ik mijn dochter ook te leren.....maar het wil nog niet zo. Misschien ná december als ze naar de basisschool gaat...

Inbelverbinding....geweldig. Duurde zo megalang voordat je op "het net" zat...

Sorry...Nu weer on-topicNog even.....haha die kraakpiepjes en als het stopte was je online.....JOEPIE!!!!!!
Zo ben er weer, had vanavond weer (een andere) vriendin op bezoek, geen "zware" discussies dit keer

Heb even weer bijgelezen, en ik ben ook van de generatie van een bakje (millie) chips en een glaasje spoetnik op zaterdagavond, door de week dronk je maar water of ranja en was er geen sprake van enig snoepgoed behalve een biscuitje bij de thee 's middags na schooltijd. En daarna ging je buitenspelen, weer of geen weer. Wat een verschil met nu..

Ik zag bij het zwembad op de camping ook van die kinderen van een jaar of 10 met borstjes, de vetkwabben nu al hangend over hun zwembroekjes, nu al niet meer kunnen hardlopen, en dat vind ik echt heel erg om te zien. Wat doen sommige ouders hun kinderen toch aan, ik vind het gewoon een vorm van mishandeling. Vooral als die ouders zelf al last hebt van overgewicht en dus uit ervaring weten hoeveel last je van overgewicht kunt ondervinden, als kind en later als volwassene alleen nog maar meer.. Dan doe je er toch juist alles aan om je kind dit te besparen? Ik vind dit echt onbegrijpelijk.
quote:SofiaM schreef op 25 juli 2010 @ 22:03:

[...]

Moet je net een autist treffen die weigert om zich te voeden aan de borst van zijn moeder.

Met betrekking tot dikkere kinderen snap ik dat het groot probleem is, mijn zoon was mager en is in de afgelopen jaren behoorlijk dicht gegroeid. Reden? Eenzijdige voeding (want autist), geen sport (kan hij niet aan) en doordat hij amper slaapt mist hij de energie om buiten te spelen en bij zeer slechte nachten zie je hem meer eten. Tja.. eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik dit moet oplossen. Soms zijn de omstandigheden gewoon niet zo makkelijk om een kind een gezonde voeding te laten nuttigen en voldoende te laten bewegen.

Maar die voeding heb je dan toch zelf in de hand? Ik bedoel, je kunt er toch gewoon voor zorgen dat er geen chips en dergelijke is huis is, en hem bijv. een appel of worteltjes geven als snack tussendoor? Juist in zijn geval, omdat hij al zo weinig beweegt.

(En kun je zijn bewegen niet stimuleren door bijv. iedere dag een half uurtje met hem te gaan fietsen/ lopen/ paar keer per week met hem zwemmen, in ieder geval iéts verzinnen zodat hij toch voldoende beweging krijgt?)
quote:moloko142 schreef op 25 juli 2010 @ 23:21:

[...]

Maar die voeding heb je dan toch zelf in de hand? Ik bedoel, je kunt er toch gewoon voor zorgen dat er geen chips en dergelijke is huis is, en hem bijv. een appel of worteltjes geven als snack tussendoor? Juist in zijn geval, omdat hij al zo weinig beweegt.

(En kun je zijn bewegen niet stimuleren door bijv. iedere dag een half uurtje met hem te gaan fietsen/ lopen/ paar keer per week met hem zwemmen, in ieder geval iéts verzinnen zodat hij toch voldoende beweging krijgt?)Sofia zegt dat hij de sport niet aan kan. Je kunt niet alle gevallen over één kam scheren....
quote:moloko142 schreef op 25 juli 2010 @ 23:15:

Zo ben er weer, had vanavond weer (een andere) vriendin op bezoek, geen "zware" discussies dit keer

Heb even weer bijgelezen, en ik ben ook van de generatie van een bakje (millie) chips en een glaasje spoetnik op zaterdagavond, door de week dronk je maar water of ranja en was er geen sprake van enig snoepgoed behalve een biscuitje bij de thee 's middags na schooltijd. En daarna ging je buitenspelen, weer of geen weer. Wat een verschil met nu..

Ik zag bij het zwembad op de camping ook van die kinderen van een jaar of 10 met borstjes, de vetkwabben nu al hangend over hun zwembroekjes, nu al niet meer kunnen hardlopen, en dat vind ik echt heel erg om te zien. Wat doen sommige ouders hun kinderen toch aan, ik vind het gewoon een vorm van mishandeling. Vooral als die ouders zelf al last hebt van overgewicht en dus uit ervaring weten hoeveel last je van overgewicht kunt ondervinden, als kind en later als volwassene alleen nog maar meer.. Dan doe je er toch juist alles aan om je kind dit te besparen? Ik vind dit echt onbegrijpelijk.

Ik ben het helemaal met je eens, ook ik vind het onbegrijpelijk als ik zie dat pa en ma met hun overgewicht lijf het kind naar de snackbar sturen omdat ma 'vakantie' heeft en geen zin heeft om te koken en pa nog maar weer een biertje opentrekt.

En ik was getuige van zoiets.....ben even weg gelopen :puke:
yep kinderen zijn te dik, combi van teveel eten en te weinig bewegen. Ik zie zelf dat mensen totaal niet weten wat ze hun kinderen geven. Ze "kiezen bewust" voor de halfvette mayonaise en pleuren een lekkere dikke lik tussen hun witte blue band bammen met een flink plak achterham. De kinderen krijgen er een lekker pakje yogi yogi bij met daarin veel suiker en kleurstof en als tussendoortje krijg men een taksi of een ander drankje mee met een verantwoorde mueslireep of een pak sultana's. Dit levert al meer calorieën dan een avondmaaltijd, maar mensen hebben gewoon geen idee.

ADD/ ADHD was er vroeger ook maar toen kon men het niet diagnosticeren, er was geen noodzaak er een label op te plakken. Nu kan je medicatie krijgen (lees: drugs) en dat is altijd handig, dan is je kind tenminste volgzaam.

Het is erfelijk dus logisch dat het in bepaalde kringen meer voorkomt.
En kinderen krijgen ook veel junkfood toegestopt ook school (gezellig: tracteren) bij oma en in de winkels
quote:Maleficent schreef op 25 juli 2010 @ 19:56:

Tja, over dat te dik zijn. Ik denk ook wel dat het vlees wat we eten misschien teveel hormonen bevat. Het valt mij op dat meisjes sneller in de puberteit komen. Ik weet niet of het een verklaring is.

Vlees bevat minder groeihormonen dan vroeger. Aanzienlijk minder zelfs. Maar dikke meisjes komen eerder in de puberteit omdat een vetlaag ook zorgt voor extra aanmaak oestrogenen

Maar goed, vroeger werden de stevigere mensen toch als gezond gezien, dan kon je harder werken op het land en had je meer bij te zetten als je eens goed ziek werd. Tegenwoordig mag je geen grammetje teveel hebben. Wij zijn overigens heel doorsnee alledrie thuis en ik zorg dat mijn zoontje genoeg fruit en beweging krijgt. Het zal toch te maken hebben met het hele veranderde eetpatroon in de Westerse wereld en hoe voeding bewerkt wordt om het sneller bij de consument te krijgen.
In de (pre) historie waren volgens mij autisten de grote uitvinders, van het wiel totaan de helicopter en van de windmolen totaan de computerchip. Terwijl de rest van de mensheid oeverloos gezellig zat te praten rondom het vuur...

De neiging tot calorieen bunkeren stamt ook nog uit die tijd. Geregeld heerstte er voedselschaarste en er moest elke dag keihard gewerkt worden, dus het voedsel wat je binnenkreeg verbrandde je ook wel weer.

Nu zitten we met Stenen Tijdperk lichaam (genetisch zijn we niet noemenswaardig veranderd) constant in een automobiel, op kantoor of voor de TV. Het calorieen bunkeren is gebleven, dat zit nou eenmaal in de aard en aanleg van de mens.

Het beste zou iedereen die een auto en/of een zittend beroep heeft, zichzelf ook een abonnement op de sportschool erbij kado moeten doen. Om niet helemaal dicht te slibben.
quote:Maleficent schreef op 25 juli 2010 @ 22:13:

SofiaM, je zit wel in de hoek waar de klappen vallen nu, dat snap je wel he! Nee, even een onder de riemm dat lijkt me best moeilijk allemaal!

Over te dikke kinderen door niet medische oorzaak; ik zie ook wel dat er steeds meer gesnoept werd. Misschien dat onze ouders het toch beter deden. Toen ik klein was, kregen we alleen chips op zaterdagavond en op een feestje. Door de weeks ranja en in het weekend frisdrank. En snoep amper. Mijn ouders hadden een volkstuin en deden zelf groenten een aardappelen verbouwen.

Als we een dagje wat leuks deden kregen we heus wel een ijsje, maar mijn moeder nam broodjes mee dus dan geen friet erbij op die dag. Was allemaal omdat ze het financieel niet zo breed hadden, maar je bouwt in je jeugd dus ook geen slecht vet op.

Haha... daar was ik nog niet achter. Ik zal hem eens vertellen dat hij normaal moet gaan doen.

En ja heerlijk die oude tijden met op woensdagmiddag iets lekkers halen bij de Jamin en op zaterdag iets lekkers. Bedenk me net dat mijn moeder vroeger ook een mars gewoon in drieën deelde.

Ik vind het ook vreemd om te horen dat er kinderen zijn die niet ontbijten, dat is de basis van de dag. Geen goed ontbijt betekend toch vaak snoepen in de rest van de dag. En dan gaat alles lekker aanzetten.
quote:moloko142 schreef op 25 juli 2010 @ 23:21:

[...]

(En kun je zijn bewegen niet stimuleren door bijv. iedere dag een half uurtje met hem te gaan fietsen/ lopen/ paar keer per week met hem zwemmen, in ieder geval iéts verzinnen zodat hij toch voldoende beweging krijgt?)

Eh.. lieve schat mijn zoon gaat braken als hij een wortel ziet, hij leeft op brood en smeerkaas. En ja dat had ik liever anders gezien, maar daar zit zijn autisme dus in de weg. Hij eet gelukkig wel appels en bananen, dus dat krijgt hij ook aangeboden. En wie zegt dat hij continu chips krijgt? Hij krijgt en vraagt eerder om brood dan om chips of snoep, er gaat zelfs makkelijk een week voorbij zonder dat hij hier om vraagt. Maar soms heeft hij ook even wat zout/suiker nodig om bij te komen, je ziet hem dan bijtrekken (zeker als hij 's nachts niet heeft geslapen). En ik ben dus een moeder die het niet goed vind dat hij patat krijgt op school, hij mag het best eten. Maar niet meer dan 1x per week, en vaak maar 1x in de twee weken.

En dat buitenspelen? Helaas is hij heel erg angstig en kan hij vaak niet naar buiten door zijn angsten voor o.a. duiven. Hij durft gewoon weg niet en nee dat is niet even te veranderen. Hij gymt en zwemt op school en als hij de energie heeft ga ik ook met hem zwemmen. Maar hij heeft daar vaak genoeg de energie niet meer voor. Even een aanvulling hierop: zoon slaapt dus minstens 1x per week tot 23:00 en is dan tot de volgende avond wakker. De rest van de dagen wordt hij tussen 3 en 4:30 wakker, dat kost een heleboel energie.
In China is de welvaart laatste tien jaar hard gegroeid, er zijn veel McDonalds gekomen en die lopen heel goed.

Nu zie je ook daar voor het eerst dikkerds rondlopen.

Slecht voedsel wordt over het algemeen toch meer gewaardeerd. Een aap eet heel verstandig, maar als hij de keuze krijgt tussen fruit en junkfood kiest ook een aap het laatste!
@Moloko142 Ik vind je post niet veroordelend, je doet een constatering en vraagt je af waar de problemen van tegenwoordig vandaan komen.
@SofiaM Hahaha...een Mars in stukjes verdelen...dat deed mijn moeder ook! Met een glas frisdrank op vrijdagavond, gezellig Medisch Centrum West met het hele gezin! Dat was echt een feestje!
Op 'n camping in Nederland zul je waarschijnlijk toch zo'n beetje de onderkant van de samenleving aantreffen. De lager geschoolden e.d. en daarvan was toch al 'ns onderzocht dat daar meer slechte ongezonde eetgewoontes voorkomen.
quote:Nova78 schreef op 25 juli 2010 @ 22:43:

[...]

Sorry....ik ben jonger...bouwjaar 78... O, wat blond van me. Het was al laat. Ik bedoelde het andersom
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik ga niet eens reageren maar ik vind het altijd verbazingwekkend wat voor fabels er over ADHD ASS enz de ronde doen.

Weet je wat eigenlijk het ergst is.

Dat je een stickertje nodig hebt om hulp te krijgen.

Niets individuele leerweg. Als je niet in het gemiddelde hokje past krijg je een stickertje. Niet beter dan vroeger hoor, anders. Vroeger werd je of afgeserveerd of met dwang gemiddeld gemaakt. Nu krijg je een sticker en worden daar je problemen aan opgehangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven