Gezondheid alle pijlers

zwanger glucose 8,3

13-08-2013 17:37 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik ben 31 weken zwanger bij toevallig heb ik suiker laten testen. Nuchter 4,7 niet nuchter 8,3 om 830 geprikt en 10.46 , gegeten om 9.00uur. Nou, doet mijn huisarts erg laconiek, het is iets verhoogd maar geen diabetes normaal. Let maar wat op je voeding, hoe verteld ze er niet bij. Nou, lees ik verschillende verhalen op internet de een spreekt bij nog lagere waardes over diabets dan de mijne en bij de andere wordt er ook niks mee gedaan? Wie weet wat ik het beste kan doen en of deze wAardes nou wel of niet normaal zijn???
Dit moet je met je verloskundige bespreken lijkt me, niet met je huisarts.
Ik denk dat je even je verloskundige moet bellen, die kan je vertellen wat hun protocol is.
Is je nuchtere waarde nu 4,7

en je niet nuchtere 8,3?

Dat zijn toch volledig normale waardes?
Ik heb een nuchtere glucose van 5,2 en dat is net 1-tiende procent te hoog. Ze zijn best streng als je zwanger bent. Nu moet ik in week 24 zo'n uitgebreide glucosetest doen in het ziekenhuis.

Maar bel je verloskundige morgen even, dan overleg je het met haar.
quote:-teuntje- schreef op 13 augustus 2013 @ 17:47:

Is je nuchtere waarde nu 4,7

en je niet nuchtere 8,3?

Dat zijn toch volledig normale waardes?de 4.7 wel, maar de 8.3 is ietsje hoog. Maar er is niet getest door de vk, dus misschien wil die even checken. Of niet.
de niet nuchtere waarde is zo afhankelijk van wat je gegeten hebt en hoe lang dat ervoor was, dat een waarde van 8,3 nauwelijks afwijkend te noemen is.

Of heb je een OGT gehad TO?
Hoi,

Ik heb geen verloskundige maar een gynaeceloog deze heb ik gebeld maar hij zegt komt maar over twee weken. Ik heb mijn zorgen uitgesproken maar krijg alleen de assitente te spreken, de huisarts vind de waarde prima en doet er niks mee. Via zwangerschapsforum begrijp ik dat de meeste gelijk langs kunnen komen voor een glucose test en dieet. Ik maak met zorgen omdat het gevolgen voor zowel mij als de baby kan hebben.

8,3 is een niet nuchtere waarde zoals er staat maar bij de meeste is de grens al 6,7 en wordt er al gesproken over zwangerschapdiabetes. 8,3 is dus zowieso verhoogd alleen bij mijn huisarts is de grens blijkbaar 7,8??

Wie heeft er verstand van?
ogt?? Ik ben zwanger he? Dat betekend sowieso andere waardes?
Van de site van het diabetes fonds

Nu worden vaak alleen vrouwen onderzocht die een extra risico hebben op zwangerschapsdiabetes. Dat gebeurt met bloedonderzoek, waarbij wordt gekeken of de bloedsuiker te hoog is. Dat gebeurt meestal in de 24-28ste week van de zwangerschap. Heeft een vrouw al eerder zwangerschapsdiabetes gehad, dan wordt soms al eerder getest, bij 16-18 weken.

U hebt zwangerschapsdiabetes als uw bloedsuiker:

'nuchter' meer dan 5,3 mmol/liter is. Nuchter betekent acht uur daarvoor niets gegeten of gedronken, behalve water of thee zonder suiker.

'niet-nuchter' 1 uur na de maaltijd meer dan 7,8 mmol/liter is, of 2 uur na de maaltijd meer dan 6,7 mmol/lit

Belangrijk is dus hoelang na het eten is je niet nuchtere waarde geprikt?
quote:rome12 schreef op 13 augustus 2013 @ 17:54:

Hoi,

Ik heb geen verloskundige maar een gynaeceloog deze heb ik gebeld maar hij zegt komt maar over twee weken. Ik heb mijn zorgen uitgesproken maar krijg alleen de assitente te spreken, de huisarts vind de waarde prima en doet er niks mee. Via zwangerschapsforum begrijp ik dat de meeste gelijk langs kunnen komen voor een glucose test en dieet. Ik maak met zorgen omdat het gevolgen voor zowel mij als de baby kan hebben.

8,3 is een niet nuchtere waarde zoals er staat maar bij de meeste is de grens al 6,7 en wordt er al gesproken over zwangerschapdiabetes. 8,3 is dus zowieso verhoogd alleen bij mijn huisarts is de grens blijkbaar 7,8??

Wie heeft er verstand van?

Diabetesfonds:

U hebt zwangerschapsdiabetes als uw bloedsuiker:

'nuchter' meer dan 5,3 mmol/liter is. Nuchter betekent acht uur daarvoor niets gegeten of gedronken, behalve water of thee zonder suiker.

'niet-nuchter' 1 uur na de maaltijd meer dan 7,8 mmol/liter is, of 2 uur na de maaltijd meer dan 6,7 mmol/liter.
ogt is orale glucose tolerantie test (dus waarbij je dat suikerwater drinkt).
Nee, ik heb geen ogt gehad maar dan heb ik dus diabets als ik jou informatie lees ?? (bootjeop de golven) Toch?
quote:rome12 schreef op 13 augustus 2013 @ 18:00:

Nee, ik heb geen ogt gehad maar dan heb ik dus diabets als ik jou informatie lees ?? (bootjeop de golven) Toch?Nee Rome, je hebt een iets verhoogde waarde op een onderdeel, zonder dat er getest is volgens de ogt. Bovendien vindt je huisarts het niet nodig om verder iets te doen. Ook je gynaecoloog vindt het niet nodig om nu iets te doen. Relax!
quote:bootje_op_de_golven schreef op 13 augustus 2013 @ 18:02:

[...]

Nee Rome, je hebt een iets verhoogde waarde op een onderdeel, zonder dat er getest is volgens de ogt. Bovendien vindt je huisarts het niet nodig om verder iets te doen. Ook je gynaecoloog vindt het niet nodig om nu iets te doen. Relax!+1
En hoezo laat je 'per toeval' je bloedsuiker prikken?
Ik moet vaak plassen bijna niet te doen, dus getest op blaasontsteking hieruit kwam er 2 maal suiker in urine voor.

Nou, relax is wel heel makkelijk, ben zwanger anders zou het me niet zo boeien. Dat de huisarts er zo mee omgaat betekend niet dat het toch goed is? Ik krijg trouwens niet de gynaecoloog te spreken maar alleen de assistente daarvan.
Ik heb geen blaasontsteking, vaak plassen komt ook bij zwangerschapsdiabetes voor.
check: is n handig boekje over geschreven door Jet van Eeghen titel iets van "zwanger met diabetes" ofzo.
Echt, relax. Dat je zwanger bent betekent niet dat je dan maar zo moet doen.

Beiden geven aan dat het nu geen probleem is en je hebt over twee weken een afspraak. Van wie wil je nog meer allemaal horen dat er nu acuut even niets gedaan hoeft te worden?

Wacht toch gewoon af.

En veel plassen komt bij 90% van de zwangerschappen voor, van iets meer tot extreem irritant.
quote:kees2 schreef op 13 augustus 2013 @ 18:12:

check: is n handig boekje over geschreven door Jet van Eeghen titel iets van "zwanger met diabetes" ofzo.Daar heeft to weinig aan, ze heeft nog totaal geen idee óf ze wel zwangerschapsdiabetes heeft.
kan je binnenrennen bij de assistente om te laten prikken of moet dat ook op afspraak? ik had zelf 8,1, en was een twijfelgeval. ben toen een paar keer bij de assistente binnen gerend om bloed te laten prikken. die waardes waren gewoon goed, dus niks aan de hand.

wel opgelet met eten, dwz

- niet te veel koolhydraten

- niet bergen fruit

dus wel: veel groenten, water, light frisdrank met mate

nu eet ik gewoon alles weer, want bleek een momentopname,

en waarschijnlijk een niet goed afgenomen suikerwatertest volgens de huisarts.

(bij mij was dat trouwens met 24 weken zwangerschap, ik kwam niet aan, kind was prima op maat, en nu 37 weken zwanger)

edit: veel plassen is ook een zwangerschapskwaal hoor, hoeft niet persé een "ziekte" aan te hangen!!!
Als ik langer wacht dan ben ik straks al bevallen heeft ook weinig zin he? Morgen ben 32 weken over twee weken 34 en voordat ik dan er iets aan kan doen 35 met alle gevolgen voor de baby.

Ik bel morgen wel weer.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 13 augustus 2013 @ 18:18:

[...]

Daar heeft to weinig aan, ze heeft nog totaal geen idee óf ze wel zwangerschapsdiabetes heeft.Dat valt ook alleen maar aan te tonen met een glucoseintolerantietest. TO, je hebt een afspraak met de gynaecoloog. Daar ben je dus onder behandeling. Niet bij de huisarts. Wacht die afspraak af.
@klopt dat het plassen niet gelijk alles zeggend is. Helaas, kan ik niet bij de assistente naar binnen moet bij de huisarts op afspraak.

Eerlijk gezegd eet ik niet zo heel veel koolydraten, ik hoop dat het een moment opname is, maar ik hier nou duidelijkheid in krijg. Ik zal wel morgen toch nog een keer bellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven