Gezondheid alle pijlers

zwanger glucose 8,3

13-08-2013 17:37 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik ben 31 weken zwanger bij toevallig heb ik suiker laten testen. Nuchter 4,7 niet nuchter 8,3 om 830 geprikt en 10.46 , gegeten om 9.00uur. Nou, doet mijn huisarts erg laconiek, het is iets verhoogd maar geen diabetes normaal. Let maar wat op je voeding, hoe verteld ze er niet bij. Nou, lees ik verschillende verhalen op internet de een spreekt bij nog lagere waardes over diabets dan de mijne en bij de andere wordt er ook niks mee gedaan? Wie weet wat ik het beste kan doen en of deze wAardes nou wel of niet normaal zijn???
Rome, 8,5

Geen idee hoe groot mijn kindje is, daar heb ik de groeiecho voor.

Maar zover de vk kon voelen liep alles nog keurig op schema.
Ik kon gewoon het flesje meekrijgen en zelf op mijn werk bloed laten prikken, daar isniets moeillijks aan, komt alleen qua tijd redelijk secuur.
Dan is het kennelijk veranderd Ik moest nog naar het ziekenhuis toe.
Hè ik ben werkzaam in de diabeteszorg.

8,3 na de maaltijd is wel wat royaal, wij houden 7-7,5 aan.

Laat je doorverwijzen naar de gyn voor een groeiecho.

Laat je verwijzen naar de dietist, diabetesverpleegkundige en maak zelf een paar curves.

Je bloedsuikers kunnen gedurende de zwangerschap nog verder oplopen
@enya

Doe ik morgen je zegt maak een paar curves, wat is dat?

Ik neem aan dat als ik naar de diabetespoli wordt doorverwezen alles daar bij elkaar zit toch?

Dus dietist en diabtesverpleegkundige?

Ik krijg altijd echo's als ik kom bij de gynaecoloog vorige keer was het goed. Hoop dat het zo blijft.
Zelf op bepaalde momenten prikken en je waardes bijhouden. Dit alles zal de diabetes verpleegkundige je uitleggen.
oke duidelijk, hoop dat ik morgen doorverwezen wordt.
Dan meet je zelf je waardes na de maaltijd, ca 1,5 uur later. Vooral de waardes na de maaltijd zijn van belang.

Ja dietist en diab vpk, mogelijk kijkt een internist mee. Overleg met je gyn.

Laat in ieder geval suikerhoudende dranken staan, ook sapjes. Eet niet te veel tegelijk, geen zoet beleg en niet te veel fruit.

Wellicht blijven die echo's goed, kan ook hoor!
Oke bedankt.

Lastig dat eten, ik ga het proberen. 2 stuks fruit is dat veel?
Jammer dat je huisarts niet heeft verteld hoe je op je eten kan letten!

eet je bijvoorbeeld veel fruit en drink je veel zuivelprodukten? Zwangere vrouwen willen hier nog weleens in doorslaan omdat ze gezond willen eten. Teveel fruit kan echter je glucosewaarden behoorlijk laten stijgen evenals veel melk (meer dan twee glazen).

Dat zelfde geld voor frisdranken en vruchtesappen. Door deze voedingsmiddelen te minderen zou het kunnen dat je glucosewaarden al wat zullen dalen.
Sorry zie dat je deze adviezen al hebt gehad!
8,3 is inderdaad wat ruim, maar waarschijnlijk met wat dieet-advies goed te reguleren. Pas vanaf een waarde >10 gaan ze kijken of medicatie noodzakelijk is.

Je nuchtere bloedsuiker is hartstikke keurig. Misschien dat je net wat koolhydraten had gegeten bij je ontbijt, waar je bloedsuiker op reageerde. Waarschijnlijk is het een uur daarna alweer genormaliseerd.

Maak je niet teveel zorgen. Je bloedsuiker is niet alarmerend hoog. Alle info online is zo tegenstrijdig en het maakt mij in elk geval altijd meer ongerust als dat ik al was

Ik ben trouwens medisch onderlegd, dus de info hierboven is niet online vandaan.

Bel morgen nog een keer voor de zekerheid en je eigen gemoedsrust naar je gyn en ik hoop dat die je wat gerust kunnen stellen en eventueel verder onderzoek doen.
Ik heb zwangerschapsdiabetes en moet nuchter onder de 5.5 zitten en niet nuchter onder de 6.8. Mijn suikers waren vanaf het begin hoog. Dus nuchter rond de 10. Werd met spoed bloed geprikt (dan kunnen ze het van een paar weken/maanden terugzien) en kreeg de volgende dag uitslag en werd meteen actie genomen. Ik zou gewoon eisen dat je bloed wordt geprikt. Zeker in de laatste weken kan je kind flink groter worden door de hoge suikers
Jeetje, zo tegenstrijdige allemaal, bedankt voor de adviezen. @truitje 82 waar ik mee zit is meer dat ik met een kluitje in het riet naar huis ben gestuurd. Dus niet verder onderzoek en of dieetadvies, dat vind ik zo raar. Kijk dat ik geen insuline hoef te spuiten geloof ik wel maar dat ik gecontroleerd word en dat ik goed eet advies krijg en uitsluit dat het miscchien wel een moment opname is lijkt mij wel logisch. Je zegt dat je medisch onderlegt bent? Het is dan toch juist belangrijk om naar de waardes te kijken als je niet nuchter bent toch? Alleen bij echte diabeet is het de nuchter waarde toch ook te hoog. Begrijp je wat ik bedoel. Dus het is toch juis van belang dat ondank wat ik at dat mijn bloedsuikspiegl juist dan normaal moet zijn. Jij zegt nu dat het ligt aan misschien wat ik heb gegeten maar dat is toch juist het hele probleem dat de insuline dan toch niet goed word gereguleerd? Of niet?

Nnora, bedoel je bloedprikken zo'n klein prikje op je vinger? Of gewoon echt met een naald in je arm bloedprik formulier aanvragen? Ik ga gewoon die test vragen en een doorverwijzing naar diabetesverpleegkundige, ik neem aan dat ze daar ook bloedprikken?
Je hebt twee soorten bloedsuikers. Met het ene kun je zien hoe hoog je bloedsuiker op dat tijdstip is, het andere is een gemiddelde over 1 of 3 (vergeten haha) maanden. Wat jij meet als je nuchter bent en na je maaltijden is een momentopname.

Je huisarts zegt dat er niets aan de hand is. Ik neem aan dat diegene al langer ervaring heeft met zwangerschappen. Dat jij vaker moet plassen is helemaal niet raar als je zwanger bent. En ja, het kan komen door een blaasontsteking of door diabetes, maar nee het moet niet. Waarom geloof je je huisarts wel als diegene zegt dat je geen blaasontsteking hebt, maar niet dat je geen diabetes hebt? Als jij kort van tevoren iets zoetigs of koolhydraatrijks hebt gegeten, kan het kloppen dat je glucose hoog is.

Als je het echt niet vertrouwt, bel je morgen gewoon nog een keer op en zeg je dat je je zorgen maakt en het niet vertrouwt. Deze stress is ook niet goed en ik weet niet hoe lang je nog moet, maar zo zit je nog weken/maanden in de zenuwen.
Ik vertrouw het niet omdat de waarde verhoogd is. Ook omdat andere met lagere waardes onder controle worden gezet en omdat dit de derde keer is dat ik suiker twee maal in urine heb en nu ook in bloed.

Huisartsen maken ook fouten dus wat zij zegt is niet gelijk waar vandaar dat ik andere adviezen vraag. De meeste medezwAngeren zijn wel doorverweZen waarom ik dan niet. Dat is mijn twijfel ik zal zien wat ze morgen zegt. Heb je hier zelf ervaring mee?
Ik geloof dat ik geen blaasontsteking heb omdat dit er niet uit komt. De test voor suiker geeft driemaal een verhoging aan.
Ik zal even opschrijven hoe het is gegaan vandaag. Ik heb niet naar de huisarts gebeld maar naar diabetesverpleegkundige in het ziekenhuis. Ik heb apparaat moeten kopen om zelf te testen, de hele dag door. Als het niet goed is kijken we verder. Ik mag als zwanger niet boven de 7 komen, 8,3 vond ze te hoog. Ook vond ze het raar dat huisarts hier niks mee deed, vandaar haar hulp. Mocht het gedurende de dag ook zo zijn dan zou zij contact opnemen met de huisarts. Het kan een moment opname zijn maar hoe dan ook had de huisarts dit moeten onderzoeken, gezien dat bloedsuiker alleen nog maar kunnen stijgen verder in de zwangerschap.

Voor de degenen die mij een stress kip vond, zij begreep heel goed dat ik me zorgen maakte met zulke waardes, ze was dan ook erg verbaasd dat huisarts op zulke waardes laks reageerde. Als zwangere word er anders naar je gekeken dan niet zwangere. Ik ben blij dat iemand er nu naar kijkt wel jammer dat het zo moet.

Alle bedankt voor de tips.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven