0804-0904

24-03-2007 13:10 1233 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bel snel: tips en trucks voor uw -bijna- schoolgaande kinderen.
Morrie, Schorrie was toch dysmatuur bij zijn geboorte hé?

Wanneer in de zwangerschap kwamen jullie erachter dat er sprake was van een groeiachterstand? En was het ook duidelijk wat de oorzaak hiervan was?

Gisteren bleek op de echo dat onze baby nu zo'n 2 weken minder "ver" is dan je op basis van de kalender en de termijnecho zou verwachten.Er was al langer sprake van een "achterstand" van een paar dagen tot een week, maar nu was het voor het eerst 8 tot 18 dagen (afhankelijk van de meting, schedel was iets verder dan buik en dijbeen).

De gynaecoloog vond dat op zich nog geen reden tot grote zorg, aangezien dit nog net binnen de marges zou vallen. Thuis realiseerde ik me dat hij zich echter baseerde op zijn eerdere echogegevens en niet op de eerdere termijnecho, die is gemaakt na die bloeding. Het werkelijke verschil is dus nog iets groter dan hij dacht.

Ik probeer me niet al te druk maken, maar maak me eerlijk gezegd toch wel zorgen .
Koeka, bij Schorrie hebben we het nooit geweten tijdens de zwangerschap. Toen hij geboren werd bleek hij dysmatuur te zijn.De verloskundige had het niet door gehad, en tijdens de echo's die wij kregen werd gefixeerd op Schorries nieren omdat hij een verwijd nierbekken had.

De oorzaak is ook nooit achterhaald. Wel had ik een kleine en slecht doorbloedde placenta. Waarschijnlijk heeft hij daar te weinig voeding uit gehaald de laatste weken. Mijn placenta bevatte veel bindweefsel, hij zag er uit alsof ik gerookt had tijdens de zwangerschap (moet ik nog zeggen dat dat niet het geval was?

Konden ze een schatting van gewicht maken?

En is het niet zinvol om dan nu te stoppen met werken en rust te houden zodat de baby goed groeit?
Bah Koeka, vervelende onderzekerheid. Gaat vast goedkomen, maar ben ook wel voor het door Morrie aangeraden scenario. Thuis blijven, rustig aan doen en baby fluks laten groeien.

Kus op je bol en je buik .
Bij Knorrie kreeg ik een aantal groeiecho's omdat Schorrie dysmatuur was. Ik heb die gynaecoloog toen gevraagd of het zinvol was zo snel mogelijk te stoppen met werken (dus met 6 weken ipv de 4 weken die ik van plan was). Zij gaf toen aan dat ze dat zeker zou aanraden, en Knorrie was niet eens dysmatuur. Omdat ik toch een beetje eigenwijs ben ben ik toen met 5 weken gestopt.

Ben jij nu 32 weken zwanger?
Inderdaad 32 weken, kind is volgens de echogemiddelden ruim 30 weken. De gynaecoloog vindt het verloop van de groei op dit moment nog niet zorgelijk, en stelt dat dit waarschijnlijk "gewoon" een kleintje zal worden.

Maar ik ga vanaf nu zeker rustiger aandoen, maar echt eerder met verlof zie ik op dit moment nog niet als optie (als er nu toch iets verandert aan de medische visie op het verloop in mijn buik, zou dat natuurlijk anders zijn).

Normaal gezien werk ik nog tot het paasweekend, dus nog 4 weken na deze week, en die tijd heb ik ook echt nodig om een aantal belangrijke zaken af te ronden en over te dragen.

Wel wil ik vanaf nu al duidelijk rustiger aandoen en mij echt beperken tot een goede overdracht van lopende projecten en verantwoordelijkheden. Tot gisteren dacht ik nog wel in termen van projecten die ik nog heel graag zelf wilde afronden en opleveren voor mijn verlof, maar die ambitie laat ik nu varen. Als ik zaken maar goed kan overdragen aan mijn vervangers, dan kan alles in ieder geval op een goede manier verder worden gezet.

In praktijk wil ik vanaf nu lange werkdagen vermijden en meer thuiswerkdagen gecombineerd met halve dagen op kantoor inlassen, zodat ik 's middags evt een uurtje kan rusten. Ik ga dit morgen bij mijn baas aankaarten en kijken hoe we dit in het vat kunnen gieten.
Goedzo Koeka, lijkt me een goed plan. En herkenbaar dat je eerder stoppen niet ziet zitten hoor. Vandaar ook dat ik zelf ook niet die 6 weken van tevoren stoppen aangehouden heb. Dat zou in mijn geval op dat moment betekent hebben dat ik een paar dagen na het advies van de gyn al had moeten stoppen. Daar kreeg ik pas echt stress van! Echter, alle advies in de wind slaan voelde ook niet goed, dus ik heb de middenweg gekozen in overleg met werkgever.

Koekie en Biscuit waren ook niet van die hele grote kindjes toch?

Schorrie was 2520 gram bij geboorte, na 39 weken zwangerschap. Een kleintje dus. Als gevolg van dysmatuur zijn had hij vooral last van een laag bloedsuikergehalte, waardoor hij direct bijgevoed is na de geboorte, en waardoor hij erg suf was. Hij heeft de eerste dagen via een sonde moeten drinken. Ook werd hij geel, waar hij nog suffer van werd. Ik vond het toen heel heftig allemaal omdat het zo onverwachts kwam, maar echt ernstige complicaties heeft het niet met zich meegebracht. Wat dat betreft zou ik me niet teveel zorgen proberen te maken.
Haha, die stress over het eerder met verlof gaan, herken ik helemaal. Ik word al nerveus bij de gedachte dat ik nog maar 4 weken heb om alles goed over te dragen en mijn vervanger in te werken, dus als ik denk aan nu te moeten stoppen, schiet ik helemaal in de stress. Uiteraard staat de groei van de baby zonder meer op de eerste plaats, maar ik het probeer het zolang het gaat, liefst toch nog anders op te lossen.

Koekie woog 3010 gram- 47 cm bij geboorte na bijna 38 weken;

Biscuitje was 3450 gram en 51 cm bij geboorte na 40,5 week. Koekie was dus een kleintje, maar niet uitzonderlijk klein voor de duur van de zwangerschap en biscuitje was vrij gemiddeld, denk ik. Inderdaad zeker geen reuzen, maar ook niet te klein ofzo.

Overigens was bij koekie, ondanks het feit dat hij niet dysmatuur was, toch ook te merken dat hij nog wat jonger en wat minder sterk was dan gemiddeld. Hij is ook behoorlijk geel en suf geweest de eerste week na de bevalling en hij had best lang moeite met krachtig drinken en het ontdekken van de juiste drinktechniek.
Lien, geef maar door, die data in april! Vanaf Pasen ben ik met verlof, en heb dan dus alle tijd van de wereld!

Ely, joehoe, kijk jij nog even naar die toegang voor die nieuwe groep? Of kan iemand anders me uit de brand helpen?
Hoe is het hier met iedereen?

Bleghhh, ik heb sinds vorige week ineens hartstikke last van mijn bekken. Het is achteraf bezien nog behoorlijk lang goed gegaan, maar nu heb ik in slechts een paar weken tijd een flinke speling op mijn bekken ontwikkeld, met bijbehorende pijnaanvallen en charmante eendengang.. Ik hoop maar dat het niet in dit tempo doorzet, want dan kan ik binnen een paar weken echt niet meer uit de voeten (en ik wil nog zo graag een weekje op vakantie als mijn verlof begint!)
O naar Koeka. Ik had er bij Knorrie ook last van, bij Schorrie nooit gehad. Ik had het voornamelijk 's nachts, ik kon me in bed haast niet omdraaien en moest dan met mijn handen mijn been naar de andere kant tillen. Heel naar. Gelukkig was het eigenlijk direct na de bevalling zo goed als over.

Nog even een weekje weg is wel lekker.

Wanneer moet je weer naar de gyn voor een echo? Ben benieuwd naar de groei van deze baby (hoe gaat 'ie heten hier op het forum? Kaakje?
Hoe is het hier? Zijn jullie jongens alweer wat beter te hanteren?

Koeka, hoe gaat het met jou en met de zwangerschap?

Wij hebben net 10 minuten gesprek gehad. En mijn conclusie is toch wel dat het me zal verbazen als Schorrie na de vakantie naar groep 2 gaat. Dan moet er nu toch echt wel een wonder gaan gebeuren. Hij scoort zo ongeveer overal matig op. Behalve op het onderdeel taal, daar had hij een A voor. Is het elke avond voorlezen toch niet voor niets .

Hij heeft geen taakbesef, dat is het meest opvallend. Het 'grappige' is dat ik dat thuis en op zwemles ook zie. Hij vindt alles leuk, maar de klik dat je soms ook gewoon dingen moet die je opgedragen worden die is er niet.

Ik weet ook niet zo goed hoe je een kind taakbesef moet bijbrengen. De juf ging het nu in ieder geval proberen met een kleurenklok. Dan moeten ze een werkje of een deel daarvan binnen een bepaalde tijd af hebben en dat kunnen ze zien op een klok met kleuren.

We hadden vanavond ook kijkles bij zwemles. Zo leuk om al die kleine kinderen zwemles te zien krijgen. Ik was er verbaasd over wat hij allemaal al kon. Waar hij tot 2 maanden terug nog niets durfde, durft hij nu onder water, gaat hij zitten op de bodem, zwemt door een hoepel. Leuk. Maar wel weer de hele tijd afgeleid, dromerig en niet luisteren naar de badmeester. Niet eens bewust niet luisteren, hij heeft gewoon niet eens door dat er een opdracht gegeven wordt die hij moet uitvoeren.

Het is net zijn vader.....
Trek jij zelf die conclusie van niet naar groep 2 gaan, of heeft de juf dat bij jullie in de week gelegd? Ik heb er naar nl. nog geen seconde bij stilgestaan dat dat voor onze 'jonge leerlingen' op zou gaan, nog een jaar in groep 1. Bij ons maken ze de balans trouwens ook pas op in groep 2, dus het is hier sowieso niet ter sprake gekomen. Weet ook geen toetsresultaten trouwens, dat scheelt .

Blijf me verbazen over het enorme verschil tussen Kiloknaller en zus, hoewel Kiloknaller zo langzamerhand ook lol krijgt in tekenen en zo nu en dan een letter herkennen. Nou is zus ook echt een pientere denk ik en Kiloknaller een lekkere middenmoter. Hij is enorm handig in 3-d dingen, lego, kapla en zulk soort dingen. Dat doet zus nu ook wel eens, maar nooit zo intensief als Kiloknaller, conclusie: het zijn verschillende kinderen .
Nee, de juf heeft dat in de week gelegd, ik heb die conclusie niet zelfstandig getrokken uit het gesprek. Al heb ik er zelf ook wel al eerder over gedacht dat het voor Schorrie misschien, afgezien van het feit dat ik het vervelend zou vinden als hij dan over een jaar nieuwe vrienden moet maken, wel goed zou zijn om een jaar langer groep 1 te doen. Maar het is nou ook weer niet iets waar we nu al vanuit gaan.

Schorrie is ineens ook wel aan het tekenen. Komt hij thuis uit school, wil hij tekenen. Ik weet niet wat ik meemaak. Hij heeft van Harrie toverstiften gekregen, dat zijn stiften waar je als je er met een witte stift eroverheen gaat een ander kleurtje krijgt. Die stiften vindt hij erg interessant.

Maar vanochtend heeft hij toch ook weel een uur lekker gelego-ed, dat ligt hem toch beter dan tekenen. Hij maakt dan ook echt mooie en knappe dingen vind ik. Blijkbaar net als Kiloknaller, ik denk dat het toch wel een jongensding is.
Morrie, ik vind het toch wel vroeg hoor, om na een half jaartje kleuterschool al na te denken over een jaar langer kleuteren. Is er bij jullie dan een duidelijk afgebakend verschill tussen groep 1 en groep 2? Hier zitten de kleuters gezamenlijk in een gecombineerde verticale groep en dat heeft echt wel voordelen, vind ik (ze houden zich overigens wel regelmatig in kleinere groepjes bezig met meer niveaugebonden taakjes). Toevallig heb ik op een ander topic op deze pijler gisteren wat berichten gepost over te snel conclusies trekken tijdens de kleuterperiode. Dat was weliswaar in een discussie over versnellen, maar die redenering kun je volgens mij ook wel doortrekken naar een jaar lánger kleuteren.
Topic heet: klas overslaan, wie heeft ervaring?
Volgende week moet ik trouwens weer naar de gynaecoloog, Morrie. Kennelijk is het allemaal niet dusdanig zorgelijk, dat het nodig is om extra echo's in te lassen ofzo, dus dat is ook wel enigszins geruststellend. Baby beweegt verder ook heel goed, dat houd ik wel heel nauwgezet in de gaten.

Ik hoop dan ook dat het volgende week bij de volgende echo allemaal mee blijkt te vallen.
Kan iemand me nu eens vertellen hoe dat multiply werkt?

Ik heb weken geleden een uitnodiging gehad om over te stappen naar de nieuwe groep, maar ik kan er dus niet op (denk ik).
Koeka, er zijn ook zeker geen conclusies getrokken door Schorries juf of door ons hoor. Het was echt overduidelijk zoals Lien dat noemt 'in de week leggen'. Het kwam op mij meer zo over dat als het aan het eind van het schooljaar wel ter sprake zou komen, dat het dan niet de eerste keer zou zijn dat wij er over zouden horen.

Groep 1 en 2 zitten hier in 1 lokaal, ze doen veel dingen samen maar ook wel duidelijk dingen apart, geloof ik. Blijkbaar moet je een bepaald zelfstandig niveau hebben om klaar te zijn voor groep 2. Ik weet het ook niet precies. Het is natuurlijk ook allemaal vrij lastig meetbaar. Ik wacht gewoon af wat er gaat gebeuren. Dat Schorrie nog erg kinderlijk is en absoluut geen opdrachten aanneemt is me wel duidelijk, dat is hier thuis ook een heikel punt. Schorrie komt alleen in actie als ik een opdracht vergezel van een dreigement. Daarnaast is hij dan ook nog eens enorm afgeleid door alles wat je maar kunt verzinnen wat een kind afleidt.

Ik ga even in bad, voor dat het bad overloopt .
Zo, een tijd niet geweest en gelijk een boel bij te lezen!!!

Koeka, alweer bijna de laatste loodjes, spannend hoor.

Naar die bekkenklachten, hoop niet dat het gaat verergeren.

Wat een verhaal trouwens over je zwangerschap en verlies van 2e vruchtje. Vind dat je er heel goed en nuchter mee om gaat.

Toch wel even een want het is ook niet zo maar iets om aan voorbij te gaan!

Met mijn zwangerschap gaat alles oke, wel nog veel duizelig, maar dat komt vast wel weer goed! Gisteren de echo, alles was goed, een hele opluchting!

En we weten wat het gaat worden, ook leuk dus!

Als het goed is kun je gewoon op multiply, ik heb het nog nagekeken, maar er hoefde niets geaccepteerd te worden. Gewoon aanmelden met je zelfverzonnen gebruikersnaam en wachtwoord.

Morrie en Lien, kunnen jullie er wel op?

Met Zen gaat het erg goed op school. Volgens juf zijn alle kinderen gek op hem en luistert hij heel erg goed.

Goed om te horen (al kan ik het me moeilijk voorstellen )

Lien, Zen wil ook zo graag op voetbal!! Vind je combi zwemles, NSO en voetbaltrainen niet te veel?

Ik ben nog aan het wikken en wegen.....

Wil sowieso niet eerder starten met zwemles dan 5.

Zootje is ook gestart met 5, maar is al ruim een jaar bezig en pas net over de helft qua lintjes.

Even een leuke uitspraak van Zen.

Mam, Sam kan niet bij me spelen, want hij moet vanmiddag naar locomedie?

Locomedie? vraag ik..

Ja, dat is als je mond niet zo goed kan praten!
Ik kan er wel op, maar ik was er natuurlijk ook al op geweest doordat we met VRLK eerst ook op Multiply zaten. Dat scheelt misschien.

Ik denk dat ik overspannen zou raken als Schorrie nu ook nog op voetbal ging..... Vind Lien en Linoleum echt bikkels dat het ze lukt, KK mag wel blij zijn met jullie als ouders .
Twee dagen NSO, 1 dag opa, woensdag voetbal met Linoleum, donderdag zwemles met mij (en zus ook in het zwembad, dus hij vindt het ook echt gezellig) en zaterdagochtend weer voetbal. Over 1 maand is het seizoen alweer voorbij, dus uiteindelijk was het eigenlijk best te doen. Morrie, jullie zwemmen 2 keer, dus dat is wel een verschil.

Moeilijk vind ik dat ik niet weet of Kiloknaller voetbal wel of niet leuk vindt. Hij zegt altijd dat hij niet wil en na wat heisa is hij vervolgens dolenthousiast als hij er eenmaal is... Als ik na afloop vraag of hij volgende keer weer wil zegt hij altijd ja, maar als ik vlak voor training vraag of hij voort wil maken zegt hij altij dat hij er af wil . We gaan het over een maandje maar besluiten of hij na de zomer weer gaat of niet. Gisteren vond Linoleum het zelf ook heerlijk, in de zon bij het veld.
Ja dat is waar, jullie hebben maar 1 keer zwemmen, dat scheelt weer. Maar dan nog....

Ik vind het maar een geregel allemaal. Komt ook doordat Harrie geen echte vaste werkdagen en tijden heeft denk ik. Morgen moet hij ook weer werken omdat hij iets niet af heeft gekregen. Dan komt mijn vader op Knorrie passen. Ik heb net een hele brief geschreven voor hem want normaal past hij met mijn moeder samen op, en dan hoeft hij niet ook nog Schorrie uit school te halen met Knorrie die dan hopelijk niet slaapt.....

Weet je ook waarom KK zegt dat hij eraf wil Lien? Het lijkt mij ook wel lastig hoor, het lijkt toch alsof hij het wel leuk vindt, maar misschien zit er te lang tussen, een hele week. Je moet gewoon twee keer per week gaan .
Hij gaat twee keer per week, woensdag trainen en zaterdag wedstrijd . Maar het is meer het ernaartoe gaan wat de meeste moeite kost, aankleden en haasten (ook al begin ik een uur eerder, het is altijd een beetje stress), als hij er eenmaal is vindt hij het heerlijk. Het zal wel zijn dat hij het gewoon niet helemaal kan overzien, hij weet van tevoren nooit dat hij het uiteindelijk leuk vindt ofzo.
Dat zal dan vanzelf wel goed komen toch? Heeft hij het met zwemles ook? Of alleen met voetbal?

Schorrie vroeg vandaag of hij een pissebed als huisdier mocht....

En toen hij vanochtend niet opschoot met aankleden dreigde ik met de gang. Ik begon te tellen: 1, 2,...en met 3 wachtte ik wat langer omdat ik hoopte dat hij in de tussentijd ging aankleden. Maar nee, meneer zei heel rustig: 'Nu moet je 3 zeggen, ik ga wel alvast naar de gang, hoef ik niet naar jouw boze gezicht te kijken, lekker rustig.'

Na een paar minuutjes kwam hij weer om het hoekje met een gevonden knutselwerk waarover hij begon te vertellen. Ik vroeg hem of hij klaar was op de gang. 'Ja' antwoordde hij, 'ik heb nagedacht op de gang en ik ga me nu gelijk aankleden'. En inderdaad, hij ging zich gelijk aankleden.......

Hij wordt te wijs!
Wat ik ook zo gappig vind, is dat Schorrie grappen maakt.

Vanavond na het eten haalde ik een washand over het gezicht van Knorrie, vergezeld van de opmerking: 'Zo, nu herkennen we je weer.' Waarop Schorrie zegt: 'Ja, eerst wilden we zeggen Hoi Piet, maar nu zeggen we weer Hoi Knorrie.'

Harrie en ik lagen in een deuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven