3-jarigen naar de basisschool

26-05-2010 11:28 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van nu.nl

DEN HAAG - Alle peuters van drie jaar oud kunnen minimaal vijf ochtenden per week naar de basisschool. Nu gaan vrijwel alle driejarigen naar een kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of voorschool.

© ANP''Dat is een gemiste kans'', aldus de Onderwijsraad woensdag in een advies aan demissionair minister André Rouvoet van Onderwijs. Volgens de raad varieert namelijk de kwaliteit van dergelijke instanties sterk.

De 'uitgebreide' kleuterschool is niet verplicht. Ouders mogen kiezen of zij hun zoons of dochters van drie al naar school sturen.

Op dit moment woon ik in Vlaanderen en gaat mijn oudste al vanaf de leeftijd van 2,5 jaar naar de kleuterschool. Hier is het trouwens meteen voltijds school als je dat wil. Zelfs de kleinste kleuters kunnen en mogen alle ochtenden en middagen (behalve de woensdagmiddag) naar school.

Wat vinden jullie van dit idee van de Onderwijsraad om het basisonderwijs op deze manier uit te breiden?
Hadden ze jaren geleden moeten doen!
Ik vind wel dat ze dan net als in België (en ik denk ook Frankrijk) het systeem gebruiksvriendelijk moeten maken voor de ouders door voor- en naschoolse opvang te voorzien en maaltijden op school. Hier kost dat haast niks en is het allemaal geïntegreerd in de school.

Als onderdeel van een goed doordacht plan van aanpak lijkt het me op zich geen slecht idee.
mahna mahna tuduuuudududu
In Duitsland is het heel normaal om vanaf drie jaar naar school te gaan...
Ik vind het overigens een prima idee! Wel met de opmerking dat er nagedacht moet worden over naschoolse opvang, omdat anders een boel ouders in de knel komen met hun werk (kdv is toch uitgebreider en flexibeler qua uren).
quote:moppetoet schreef op 26 mei 2010 @ 12:15:

[...]

En dus komt Moppekind thuis van een scoutingkamp met veel kindjes en spelen, en het eerste dat hij vraagt is: "Heb je nog rekenpuzzels voor me uitgeprint ?"

Hij rekent voor groep 6, maar moet in groep 3 blijven, en mag niet eens naar groep 4, waar hij zou moeten zitten omdat hij in 2002 is geboren (1-oktober-drama).

Tsjongejonge, wat zitten wij dat kind te pushen. Probleem is wel dat mama over een jaar uitgerekend is, die weet het straks ook niet meer, qua sommen.

Hoe werkt dit dan bij jullie? Hij is in 2002 geboren dan zou hij toch in groep 4 mogen zitten.

Bij ons op school tenminste wel (31 december grens). Mijn zoon is van juni 2001 en zit in groep 5, zijn neefje is van december 2001 en zit nu in 4, maar had met 5,5 jaar al naar groep 3 gemogen.

Mijn dochter is van januari 2004 en zit nu in groep 2 (zit dus 2,5 jaar te kleuteren) terwijl een meisje van 31 december 2003 wel door mocht naar groep 3.
quote:nouschi schreef op 26 mei 2010 @ 11:50:

[...]

Oh wat jammer voor hem. Wist niet dat dat ook kon, hier kunnen ze elke dag heen als je zou willen.Weet je wat dat kost? Ik betaal voor een ochtend en een middag al 78 euro per kind (maal 2 want 2 peuters)
quote:Annie Ooi schreef op 26 mei 2010 @ 12:31:

Ik mis een hele grote rol van de ouders in dit plan. Kinderen zijn op die leeftijd inderdaad een spons, maar moeten we dan maar de verantwoordelijkheid bij andere neerleggen omdat we het zelf te druk hebben?

Sommige dingen kun je een kind niet leren als je er maar 1 in huis hebt. Netjes op de beurt wachten, samen spelen met anderen, speelgoed leren delen, in de kring geduldig blijven zitten om liedjes te zingen. Ik noem maar even wat he, omdat het opvoedtechnisch een beetje anders is in ons huishouden, maar dit zijn wel dingen die hij leert op zijn medisch KDV, en die ik thuis niet met hem kan oefenen.
Grief is just love with nowhere to go
Ik zou het geweldig vinden als het erdoor komt. Het zal helaas niet lukken voor september als mijn jongste 3 wordt. Ik had dochter er een heel groot plezier meegedaan die was ehct met 3 jaar wel klaar met het hele psz-gebeuren en zoon vind het op zich allemaal wel leuk (maar ja nog geen 3 ), maar die zou ook het liefst gewoon nu al op school blijven. Als het zou mogen zou hij dus gaan in september, helaas voor hem moet ie nog een jaar wachten.
Ik denk dat ze dit niet weer naar het onderwijs moeten duwen.

Het lijkt mij zinniger dat ze de KDV en PSZ eens onder de loep nemen. Al wordt in sommige gemeente al hard geinvesteerd hierin. Bij ons hebben alle PSZ en KDV een goede methode gekregen en alle leidsters zijn op cursus gestuurd. Werken samen met het CB. Kan waarschijnlijk beter, maar het begin is er.

Daarnaast denk ik dat er meer energie gestoken moet worden in de ouders. Welke mogelijkheden zijn er om je kind te helpen met het vergroten van de taalontwikkeling etc?

Wijs ouders op de PSZ, de bibliotheek, de speel-o-theek, eventueel educatieve programma's op TV. Leer ouders hoe ze kunnen communiceren met hun kind. (ookal is dat in de moedertaal) Je kunt beter een kind hebben met een goed ontwikkelde woordenschat dan een kind dat van beide talen iets heeft.
quote:Solomio schreef op 26 mei 2010 @ 12:05:

[...]

Tuurlijk, het ligt aan de ouders. Dit soort reacties, echt, daar ben ik zo zat van. Ik heb twee kinderen met een enorme voorsprong, vooral mijn jongste was met 3 echt wel uitgekeken op kdv en psz. Voor hem zou het een zegen zijn geweest als hij eerder naar school had gemogen.

En dat irriteert me dus aan dit soort plannen: het is gericht op kinderen met een achterstand. Kinderen met een voorsprong kunnen ook erg gebaat zijn bij eerder naar school.

Uiteraard ben ik het helemaal eens met je.

Eerder naar school gaan is bij uitstek juist geschikt voor kinderen met een voorsprong die er al aan toe zijn.
Overigens heeft de Montessori in Delft al langer het beleid dat kinderen vanaf 3.5 jaar, die er aan toe zijn naar school mogen.
quote:baja schreef op 26 mei 2010 @ 13:11:

[...]

Hoe werkt dit dan bij jullie? Hij is in 2002 geboren dan zou hij toch in groep 4 mogen zitten.

Bij ons op school tenminste wel (31 december grens). Mijn zoon is van juni 2001 en zit in groep 5, zijn neefje is van december 2001 en zit nu in 4, maar had met 5,5 jaar al naar groep 3 gemogen.

Mijn dochter is van januari 2004 en zit nu in groep 2 (zit dus 2,5 jaar te kleuteren) terwijl een meisje van 31 december 2003 wel door mocht naar groep 3.Wel offtopic, maar moet toch even: in de wet wordt geen datum genoemd. Een kind moet door naar groep 3 als het daar aan toe is, of het nou 4 jaar is, of 12 (bij wijze van spreken). Sommige scholen houden nog de 1 oktober grens aan (die in 1985 al is afgeschaft), sommige scholen hebben inmiddels de grens op 1 januari gelegd. Maar officieel mag er helemaal niet naar geboortedatum gekeken worden.
You can do whatever you want - no one cares.
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik vind het een goed idee. Heel veel kinderen zijn met een jaar of 3 al echt toe aan school. Op school leren kinderen ook veel vaardigheden die ze thuis niet / minder leren: samen spelen, speelgoed delen, op je beurt wachten ...

Ik ben het er ook niet mee eens dat kinderen gepusht worden - op de kleuterschool gaat het toch vooral om spelen, liedjes zingen, werkjes doen. Ze beginnen heus niet met schrijven, rekenen en topo met kinderen van 3. Voor gemiddelde kinderen zal er weinig verschil in zitten, maar voor de kinderen die al wat voorlopen of wat achterlopen is een school wel een stuk beter dan een peuterspeelzaal. Op een school kan er veel meer begeleiding worden aangeboden. Kinderen die al jong wél behoefte hebben aan schrijven, rekenen en topo kunnen daar dan wel mee beginnen.
quote:nuska schreef op 26 mei 2010 @ 12:09:

[quote]dangeensuus schreef op 26 mei 2010 @ 11:54:

Ik zie het op de basisschool van mijn dochter gebeuren. Mijn dochter ( Nederlands sprekende ouders) gaat voor het eerst naar de kleuterschool. Net als een meisje van haar leeftijd waarvan de moeder ( net zo oud als ik) geen woord nederlands spreekt. Het kind zit nu in groep 4 en heeft een giga taal achterstand die bijna niet meer in te halen is. De eerste twee jaar begreep het meisje helemaal NIETS van wat er gezegd werd.

Mijn dochter is in september begonnen met school hier (Spanje). Ze was toen bijna 3. De oudsten in haar klas waren ruim 3 (alle kinderen in haar klas zijn in 2006 begonnen, scheidslijn ligt hier op 1 januari). Op school wordt het overgrote deel van de dag engels gesproken wat geen van de kinderen sprak. Nu 9 maanden later verstaan ze het allemaal en de meesten spreken ook een aardig woordje.Scheidslijn ligt in NL ook op 1 januari hoor, oftwel 31 december. Alleen hoef je pas vanaf je 4e in te stromen en zit je dus niet al een half jaar in de klas (vanaf 3,5). Je kleutert dus gewoon wat korter.
Whatever, I do what I want
quote:crini schreef op 26 mei 2010 @ 15:24:

[...]

Scheidslijn ligt in NL ook op 1 januari hoor, oftwel 31 december. Alleen hoef je pas vanaf je 4e in te stromen en zit je dus niet al een half jaar in de klas (vanaf 3,5). Je kleutert dus gewoon wat korter.Nee dus, in Nederland bestaat officieel geen datumgrens.
Maar bieb ik denk juist dat de kinderen die echt al voor hun 4de toe zijn aan school ook de kinderen zijn waar men thuis wel mee praat, wel mee naar de bibliotheek gaat, die wel worden voorgelezen enzovoorts. En juist voor die kinderen, de kinderen die van huis uit wel gestimuleerd worden kan het denk ik heel prettig zijn als ze eerder naar school mogen.
quote:Solomio schreef op 26 mei 2010 @ 15:22:

[...]

Wel offtopic, maar moet toch even: in de wet wordt geen datum genoemd. Een kind moet door naar groep 3 als het daar aan toe is, of het nou 4 jaar is, of 12 (bij wijze van spreken). Sommige scholen houden nog de 1 oktober grens aan (die in 1985 al is afgeschaft), sommige scholen hebben inmiddels de grens op 1 januari gelegd. Maar officieel mag er helemaal niet naar geboortedatum gekeken worden.En een school mag ook niet zeggen: nee je kind is van ná 1 oktober en moet dus nog een jaartje langer blijven, (terwijl die 1-oktobergrens al in 85 is afgeschaft.) Dit wordt genoteerd als doubleren en voor doubleren moet je een hele goede reden hebben en dan is het argument van ná 1 oktober wel heel vreemd aangezien die grens al in 1985 is afgeschaft. Je moet ook goed bedenken als school: een kind kan in zijn basisschoolperiode maar 1x doubleren, dus dan 'automatisch' een kind van na 1 oktober laten doubleren is heel erg dom.
Whatever, I do what I want
quote:crini schreef op 26 mei 2010 @ 15:28:

[...]

En een school mag ook niet zeggen: nee je kind is van ná 1 oktober en moet dus nog een jaartje langer blijven, (terwijl die 1-oktobergrens al in 85 is afgeschaft.) Dit wordt genoteerd als doubleren en voor doubleren moet je een hele goede reden hebben en dan is het argument van ná 1 oktober wel heel vreemd aangezien die grens al in 1985 is afgeschaft. Je moet ook goed bedenken als school: een kind kan in zijn basisschoolperiode maar 1x doubleren, dus dan 'automatisch' een kind van na 1 oktober laten doubleren is heel erg dom.Je hebt (uiteraard) helemaal gelijk, maar er zijn legio scholen die nog steeds wel die 1-oktobergrens gebruiken en waar er nog steeds over kleuterverlenging wordt gesproken ipv doubleren.
quote:Bieb schreef op 26 mei 2010 @ 13:30:

Ik denk dat ze dit niet weer naar het onderwijs moeten duwen.

Het lijkt mij zinniger dat ze de KDV en PSZ eens onder de loep nemen. Al wordt in sommige gemeente al hard geinvesteerd hierin. Bij ons hebben alle PSZ en KDV een goede methode gekregen en alle leidsters zijn op cursus gestuurd. Werken samen met het CB. Kan waarschijnlijk beter, maar het begin is er.

Daarnaast denk ik dat er meer energie gestoken moet worden in de ouders. Welke mogelijkheden zijn er om je kind te helpen met het vergroten van de taalontwikkeling etc?

Wijs ouders op de PSZ, de bibliotheek, de speel-o-theek, eventueel educatieve programma's op TV. Leer ouders hoe ze kunnen communiceren met hun kind. (ookal is dat in de moedertaal) Je kunt beter een kind hebben met een goed ontwikkelde woordenschat dan een kind dat van beide talen iets heeft. In het geval van psz + KDV : Wet Oke
When in doubt, add glitter.
quote:Sunemom schreef op 26 mei 2010 @ 15:31:

[...]

Je hebt (uiteraard) helemaal gelijk, maar er zijn legio scholen die nog steeds wel die 1-oktobergrens gebruiken en waar er nog steeds over kleuterverlenging wordt gesproken ipv doubleren.Mijn kinderen zaten op een Montessori-school waar ze die 1oktober grens nog hanteerden. Vervolgens hadden ze in de middenbouw (groep 3, 4 en 5 bij elkaar) een vrij hoog percentage kinderen dat versnelde. Doubleren bij de kleuters (kleuterverlengen) wordt niet in de inspectierapporten opgenomen bij het beoordelen van een kwaliteit van een school. Een versnelling staat echter wel heel tof in het inspectierapport. Die school had een veel hoger versnellingpercentage dan landelijk gemiddeld, maar hadden eerst wel een hele zwik kinderen te lang laten kleuteren.
@solomio zo doet een school hier in de wijk het ook. Is werkelijk de enige reden dat ze heel hoog scoren bij de inspectie. Te belachelijk voor woorden vind ik. Helaas houden alle scholen in de omgeving die achterlijke grens nog aan, dus het is hier een beetje vechten tegen de bierkaai.
quote:Sunemom schreef op 26 mei 2010 @ 15:46:

@solomio zo doet een school hier in de wijk het ook. Is werkelijk de enige reden dat ze heel hoog scoren bij de inspectie. Te belachelijk voor woorden vind ik. Helaas houden alle scholen in de omgeving die achterlijke grens nog aan, dus het is hier een beetje vechten tegen de bierkaai.Bij mijn jongste hebben ze die 1 oktober grens losgelaten (zoon is van 30 november). Het was vechten, maar dus niet tegen de bierkaai hier.
Lijkt mij ideaal, dat van de Belgen weet ik al jaren. Ik roep ook al jaren dat het hier ook moet dus ja. Maar dan wel graag hele dagen ( en niet verplicht, dan kan elke ouder kiezen)
Mijn zoon van 3,5 heeft absoluut nog geen interesse in school, dat is voor later als hij 4 is. Maar in onze omgeving zie ik veel kinderen die niet kunnen wachten en voor die kinderen lijkt het me heel leuk en goed.

Iets heel anders wat ik echter ook in mijn omgeving zie, ouders die met veel moeite hun kind vlak voor de 4e verjaardag zindelijk krijgen. Anders mag het niet naar school, juf is geen leidster en verschoont niet.

Mijn oudste was met 2,5 zindelijk en jongste zit daar nu ook tegenaan, maar volgens mij zijn veel kinderen van 3 jaar nog niet zindelijk en zo makkelijk dwing je dat ook niet af....
De 1 oktober-grens is inderdaad 25 jaar geleden afgeschaft.

De Schoolinspectie rekent een verlengde kleutertijd niet als doubleren, maar een populaire school voor middelbaar onderwijs kan een kleuterverlenging dus wel als een afwijzingspunt zien. Dat recht hebben ze.

Hoezo, recht op goed onderwijs ? Niet in Nederland, blijkbaar.

Het leuke is dat de scholen nu zelf hun beleid mogen bepalen qua doorstroming (ik vermoed dat de huidige groepen 4 al overvol zijn, vandaar dat Moppekind er niet tussen wordt gedrukt).

We zijn nog in conclaaf om hem na de zomervakantie in groep 5 te krijgen, dit wordt ook geadviseerd in een psychiatrisch rapport, wat we nota bene op verzoek van de school hebben laten opmaken. Kostte ons een paar honderd euro, en wordt niet vergoed door de verzekeraar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven