3-jarigen naar de basisschool

26-05-2010 11:28 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van nu.nl

DEN HAAG - Alle peuters van drie jaar oud kunnen minimaal vijf ochtenden per week naar de basisschool. Nu gaan vrijwel alle driejarigen naar een kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of voorschool.

© ANP''Dat is een gemiste kans'', aldus de Onderwijsraad woensdag in een advies aan demissionair minister André Rouvoet van Onderwijs. Volgens de raad varieert namelijk de kwaliteit van dergelijke instanties sterk.

De 'uitgebreide' kleuterschool is niet verplicht. Ouders mogen kiezen of zij hun zoons of dochters van drie al naar school sturen.

Op dit moment woon ik in Vlaanderen en gaat mijn oudste al vanaf de leeftijd van 2,5 jaar naar de kleuterschool. Hier is het trouwens meteen voltijds school als je dat wil. Zelfs de kleinste kleuters kunnen en mogen alle ochtenden en middagen (behalve de woensdagmiddag) naar school.

Wat vinden jullie van dit idee van de Onderwijsraad om het basisonderwijs op deze manier uit te breiden?
dangeensuus, jemig wat duur! Hier betalen we nou 60 euro.

Dan gaat zoon 3 keer en dochter 1 keer(is nog wat jonger).
Ik zou mijn dochter (bijna 3) nog echt niet naar een basisschool sturen. Krijg al een knoop in mijn maag bij de gedachte dat ze volgend jaar moet. (en dan ben ik zelf juf)

Ze start na de zomervakantie op een PSZ waar ze met "Puk & Co"werken. Nu is ze nog lekker bij mama thuis of bij oma. En daar mag ze nog gewoon lekker kind zijn.

Bij ons op het KDV, waar mijn zoontje 1 dag heen gaat (dochter kon daar niet aarden, zelfs niet na anderhalf jaar) werken ze ook met "Puk & Co". Is er speciale aandacht voor de peuters en zeker de kinderen die bijna naar school mogen.

En "Puk & Co'" sluit aan bij de methodes die ze in de kleuterklassen gebruiken.

Verder ben ik van mening dat als je ze thuis voorleest en met ze praat (zijn echt mensen die dat nauwelijks doen) en ze uitdaagt op allerlei vlak ze zich ook goed ontwikkelen. Naar de speeltuin, naar de dierentuin, boodschappen doen, naar de bieb, de speel-o-theek etc.

Ik heb wel eens een klas gehad en daar wisten de meeste kinderen niet eens wat een supermarkt was en wat je daar zoal kon kopen.

Er zijn gewoon veel dingen die kinderen ook of juist thuis het beste leren.
Bij ons in het durp is er ook een speciaal VVE beleid. Kindjes met een (verwachte) taalachterstand kunnen op de PSZ extra ochtenden komen en ze zitten dan in een speciaal taalklasje. Die extra ochtenden worden gesubsidieerd door de gemeente.

Mijn zoon was ontzettend toe aan school en ik zou hem graag eerder naar school hebben laten gaan dan 4 jaar. Een paar maanden eerder dan.

Ik vind het geen goed idee om kinderen van 2,5 tot 3,5 in groep 1 te plaatsen, die willen nog veel te veel spelen.

Aparte peutergroep, maar dat is psz natuurlijk al.
En daarbij komt niet alle kinderen van net 3 kunnen goed praten of communiceren. Die zijn echt nog niet toe aan school. En de school ook niet aan hen.
quote:nessemeisje schreef op 26 mei 2010 @ 11:55:

[...]

De ouders willen gewoon graag dat ze voorlopen. En dus wil het kind zogenaamd graag 'dingen leren'. Maar kind wil gewoon spelen. Met andere kindjes.

Tuurlijk, het ligt aan de ouders. Dit soort reacties, echt, daar ben ik zo zat van. Ik heb twee kinderen met een enorme voorsprong, vooral mijn jongste was met 3 echt wel uitgekeken op kdv en psz. Voor hem zou het een zegen zijn geweest als hij eerder naar school had gemogen.

En dat irriteert me dus aan dit soort plannen: het is gericht op kinderen met een achterstand. Kinderen met een voorsprong kunnen ook erg gebaat zijn bij eerder naar school.
You can do whatever you want - no one cares.
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik vind het een goed plan.

Mijn zoontje van nu ruim 4 ging met 2 naar een medisch kinderdagverblijf waar het er ook een beetje schools aan toe gaat, en hij heeft daar heel veel dingen geleerd die ik hem thuis niet had kunnen leren. Zouden we nu een gezond kindje krijgen zou ik die best met 3 de ochtenden naar school doen.
Grief is just love with nowhere to go
[quote]dangeensuus schreef op 26 mei 2010 @ 11:54:

Ik zie het op de basisschool van mijn dochter gebeuren. Mijn dochter ( Nederlands sprekende ouders) gaat voor het eerst naar de kleuterschool. Net als een meisje van haar leeftijd waarvan de moeder ( net zo oud als ik) geen woord nederlands spreekt. Het kind zit nu in groep 4 en heeft een giga taal achterstand die bijna niet meer in te halen is. De eerste twee jaar begreep het meisje helemaal NIETS van wat er gezegd werd.

Mijn dochter is in september begonnen met school hier (Spanje). Ze was toen bijna 3. De oudsten in haar klas waren ruim 3 (alle kinderen in haar klas zijn in 2006 begonnen, scheidslijn ligt hier op 1 januari). Op school wordt het overgrote deel van de dag engels gesproken wat geen van de kinderen sprak. Nu 9 maanden later verstaan ze het allemaal en de meesten spreken ook een aardig woordje.
Ik vind het geen goed plan.

Vind 3 jaar wel heel erg jong.Ze moeten al zoveel.

Ik werk zelf niet maar kan me wel voorstellen dat het een uitkomst is voor moeders/vaders die wel in de ochtend werken.

Wat zijn de peuterspeelzalen bij jullie duur.

Hier betaal je 40 euro per maand voor 2 dagdelen in de week.

Onze zoon gaat aan het eind van het jaar naar de psz en dat vind ik voorlopig wel genoeg.
Ik hoor trouwens heel veel goede dingen van het onderwijs in Vlaanderen. Van mij zouden ze dat systeem zo in NL mogen overnemen.
Grief is just love with nowhere to go
Eerst het niveau van de basisscholen maar eens opkrikken. En ook de kinderen die voorlopen gericht onderwijs aanbieden. Nu worden veel kinderen niet herkend, omdat er gewoon niet naar gekeken wordt of een kind al kan rekenen tot 20, terwijl het nog maar tot 5 hoeft te leren tellen.

Zolang het basisonderwijs nog zo slecht is, hoeven ze niet te denken aan uitbreiding naar onderen toe. Ze kunnen de kinderen nu al geen goed onderwijs geven, wie moet die peuterlessen dan draaien ?

Waarom wordt er eigenlijk alleen naar België/Frankrijk gekeken ? In Duitsland gaan ze pas met een jaar of 7 naar school, daarvoor naar de Kindergarten. "Wahnsinn" vinden ze het daar, dat wij kinderen van vier jaar en één dag fulltime naar school sturen.
quote:nessemeisje schreef op 26 mei 2010 @ 11:55:

[...]

Kinderen krijgen tegenwoordig op de kleuterschool al testen om te kijken hoe het staat met de ontwikkeling. Als kind niet in de pas loopt wordt er een stempel op gedrukt. Ik vind het idioterie dat een kind met 3 al naar school 'moet' om zich te ontwikkelen. Presteren, presteren, presteren. Ook spelenderwijs.

De ouders willen gewoon graag dat ze voorlopen. En dus wil het kind zogenaamd graag 'dingen leren'. Maar kind wil gewoon spelen. Met andere kindjes.

En dus komt Moppekind thuis van een scoutingkamp met veel kindjes en spelen, en het eerste dat hij vraagt is: "Heb je nog rekenpuzzels voor me uitgeprint ?"

Hij rekent voor groep 6, maar moet in groep 3 blijven, en mag niet eens naar groep 4, waar hij zou moeten zitten omdat hij in 2002 is geboren (1-oktober-drama).

Tsjongejonge, wat zitten wij dat kind te pushen. Probleem is wel dat mama over een jaar uitgerekend is, die weet het straks ook niet meer, qua sommen.
Ik heb de ervaring uit België, hier wordt gestart met 2,5 jaar. Het leek me vantevoren vreselijk, ik zag er enorm tegenop. Maar oudste vond het meteen heel leuk en had geen moeite met volledige dagen (elke dag van half 9 tot 3, wo-middag vrij, lunchen op school). Alle kinderen gingen ook meteen full-time en alle kinderen bleven tussen de middag op school eten.

Uiteraard is het niveau aangepast aan de leeftijd, dus ze moeten echt niet de hele dag leren. Ze brengen sowieso al de halve dag door met met zijn allen naar de wc gaan (zodra de bel is gegaan, na het tienuurtje, voor de lunch, voor de middagdut, na de middagdut, elke keer 25 ukken die op de wc moeten). Op onze school zijn er voor de jongste klassen een soort hulpjuffen die helpen met naar de wc gaan, eten enz. Verder zitten ze met 20-25 kindjes bij 1 leerkracht. De kinderen moeten dus wel met 2,5 zindelijk zijn, anders mogen ze nog niet naar school. Dat lukt bij veruit de meeste kinderen ook.

Over een ruim half jaar gaat mijn jongste beginnen met school. Ik moet er nu nog niet aan denken maar het zal vast gewoon goed gaan.

Hier in België vinden ze het overigens heel raar en ook wel een beetje zielig dat kinderen in Nederland pas met 4 jaar naar school mogen.
mahna mahna tuduuuudududu
quote:moppetoet schreef op 26 mei 2010 @ 12:15:

[...]

En dus komt Moppekind thuis van een scoutingkamp met veel kindjes en spelen, en het eerste dat hij vraagt is: "Heb je nog rekenpuzzels voor me uitgeprint ?"

Hij rekent voor groep 6, maar moet in groep 3 blijven, en mag niet eens naar groep 4, waar hij zou moeten zitten omdat hij in 2002 is geboren (1-oktober-drama).

Tsjongejonge, wat zitten wij dat kind te pushen. Probleem is wel dat mama over een jaar uitgerekend is, die weet het straks ook niet meer, qua sommen.

Ik ben het met je eens Moppetoet. Wij pushen ons kind helemaal niet, hij vraagt uit zichzelf naar allerlei dingen en wij bieden aan wat hij vraagt.

Ook hier in het veelgeprezen Vlaanderen viel de juf overigens van haar stoel toen wij vertelden dat zoon tot 100 kon tellen (de doelstelling voor het eind van het jaar was tot drie kunnen tellen). De dingen waarhij mee bezig was stonden zo ver af van waar ze op school mee bezigwaren, dat het nog niet was opgevallen hoe 'ver' hij was.
mahna mahna tuduuuudududu
Ik lees net het artikel op nu.nl en dan lijkt het erop dat dit plan is ingegeven door de 'slechte kwaliteit van kdv's en psz-en'. Alsof scholen zoveel beter zijn. En extra investeren in die kdv's en psz-en zou dan hetzelfde resultaat opleveren.
Wat mij betreft moeten ze zich concentreren op verbetering van de huidige opvangmogelijkheden, op die kinderen die een achterstand hebben qua taal als ze naar school gaan. En er zijn legio mogelijkheden (psz, kdv, gastouder of thuis) op dit moment, voor iedere ouder een keuze die ze zelf mogen maken. Wordt er dan nog iets afgeschaft?

Ik ben zeer tevreden over ons eigen kdv, daar kan ze hele dagen heen (3 x in de week) en leert zich aankleden, samen spelen en samen eten. Ze kan spelen, spelen, spelen, de hele dag.

Even afgezien van wel of geen goed idee: praktische uitvoerbaarheid is een beetje lastig als beide ouders hele dagen werken. Want waar gaat mijn kind 's middags slapen als het nog slaapt, waar blijft het 's middags na school?
Kunnen ze dat geld dan niet beter investeren in betere opvang op pedagogisch gebied voor kinderern die die uitdaging nodig hebben?

Ik zie het nut er niet van in om dit als algemene leidraad te stellen, ook al is het je eigen keus. Ik mis een hele grote rol van de ouders in dit plan. Kinderen zijn op die leeftijd inderdaad een spons, maar moeten we dan maar de verantwoordelijkheid bij andere neerleggen omdat we het zelf te druk hebben?

Overigens denk ik dat mijn eigen zoon (eind januari 3 geworden) nog veel te speels is om al in een soort schoolregime te zitten. Hij gaat nu 2 of 3 dagen per week naar het KDV en dat gaat heel goed.
quote:Solomio schreef op 26 mei 2010 @ 12:05:

[...]

Tuurlijk, het ligt aan de ouders. Dit soort reacties, echt, daar ben ik zo zat van. Ik heb twee kinderen met een enorme voorsprong, vooral mijn jongste was met 3 echt wel uitgekeken op kdv en psz. Voor hem zou het een zegen zijn geweest als hij eerder naar school had gemogen.

En dat irriteert me dus aan dit soort plannen: het is gericht op kinderen met een achterstand. Kinderen met een voorsprong kunnen ook erg gebaat zijn bij eerder naar school.Goed punt. En ze mogen toch echt pas met 4? Wennen vanaf 3 en 10 maanden, heb ik begrepen.
Ik woon ook in Belgie en hier gaat mijn dochtertje (3 jaar) sinds dat ze 2,5 is naar school hele dagen. dat is hier heel normaal hoor. Daarvoor ging ze naar de creche. Sinds ze naar school gaat heeft ze zich snel ontwikkeld; ze sprak ineens in volzinnen, heeft het enorm naar hara zin en bovendien betaalde ik me blauw aan de kinderopvang, nu betaal ik alleen het overblijven (1 euro per dag)

Ze doen tussen de middag op school nog een middagdutje (1 tot 1,5 uur).

De laatste maanden op de creche bereiden ze de peuters al voor op de school door ze een zindelijkheidstraining aan te bieden. Heel erg handig, want ze moeten wel zindelijk zijn voor de school.

Ps het is niet verplicht om ze hele dagen te bregen, sommigen kiezen voor de ochtenden, andere kiezen voor 2 keer in de week etc.

Ik vind sinds dat mijn dochtertje naar school gaat 4 jaar ook veel te laat voor de 1e keer school.

Goed idee hoor.
quote:moppetoet schreef op 26 mei 2010 @ 12:15:

[...]

Tsjongejonge, wat zitten wij dat kind te pushen. Probleem is wel dat mama over een jaar uitgerekend is, die weet het straks ook niet meer, qua sommen.Maar moppekind is dus duidelijk geen 'gemiddeld' kind. ikkan me voorstellen dat ze voor de uitzonderingen geen compleet beleid gaan maken. Het lijkt me ook een beetj apart om alle kinderen maar met 2 naar school te sturen want dat zou wel eens goed kunnen werken mochten er toevallig net een paar 'hoogbegaafd' zijn oid...
quote:Noerie schreef op 26 mei 2010 @ 12:36:

[...]

Maar moppekind is dus duidelijk geen 'gemiddeld' kind. ikkan me voorstellen dat ze voor de uitzonderingen geen compleet beleid gaan maken. Het lijkt me ook een beetj apart om alle kinderen maar met 2 naar school te sturen want dat zou wel eens goed kunnen werken mochten er toevallig net een paar 'hoogbegaafd' zijn oid...Maar andersom geldt het wel. Zo vroeg mogelijk naar school, om achterstanden op te sporen en aan te pakken.
Eens, goed idee.
ik ben er niet zo voor. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor sommige kinderen een uitkomst zou zijn maar ik denk dat meerderheid met 3 nog net even te jong is. Lekker thuis horen ze dan veel te zijn naar mijn idee. Spelen, niet te veel moeten... 4 jaar vind ik een prima leeftijd.
quote:Noerie schreef op 26 mei 2010 @ 12:36:

[...]

Maar moppekind is dus duidelijk geen 'gemiddeld' kind. ikkan me voorstellen dat ze voor de uitzonderingen geen compleet beleid gaan maken. Het lijkt me ook een beetj apart om alle kinderen maar met 2 naar school te sturen want dat zou wel eens goed kunnen werken mochten er toevallig net een paar 'hoogbegaafd' zijn oid...

Zo weinig kinderen zijn er niet voor wie het reguliere programma op school echt te weinig uitdaging biedt. Wilde je die hele groep zich hun hele schooltijd laten doodvervelen?

Ik blijf het een raar idee vinden: kdv's worden slechter, dus gaan we kinderen naar school sturen - maar wel voor veel minder uren dan ze naar het kdv kunnen, zodat werkende ouders een probleem hebben, aan falende kdv's doen we niks en over de consequenties die dit voor scholen heeft, praten we later wel.
Ideaal! Hier in Frankrijk is het ook dat ze vanaf 2,5 naar school mogen. Met 3 jaar gaan de naar de petit section en dat ik net zoiets als de kleuterschool.

Er wordt alleen maar geknutselt en gespeeld hoor, dus dat de kinderen 'al zoveel moeten' vind ik wat overdreven gezegd.

Ze vinden het over het algemeen alleen maar leuk!

Wat is er mis met op school spelen en leren delen met leeftijdgenootjes!

Daarbij is het hier ook niet verplicht en kun je ze ook smiddags weer halen. Mijn dochter is vanaf 3 jaar full time geweest en de dagen hier zijn van 9 tot 17:00.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven