35+ en kinderen

15-09-2008 23:20 2488 berichten
Alle reacties Link kopieren
35plussers zwanger of met kinderwens, hier kletsen we verder!

Hi dames ff snel hoor!! Ben sinds gisteren thuis met Jasper vanuit het ziekenhuis, kom snel bijlezen en bijschrijven.

Maar alles gaat goed met ons beiden!

Liefs Watever
Besloten om geen vwp te doen, de kans dat daardoor een miskraam zou komen is net zo groot. 1:200 is eigenlijk een normale score voor 36 jaar (en toch eigenlijk maar een kleine kans). De nekplooi was net onder 2 mm, dus niet verdikt. Wel krijgen we een uitgebreide 20 wkn echo, dat is dan wel weer fijn. Gelukkig thuis goed alles kunnen doorspreken en alles gerelativeerd met normale statistieken. dan kom ik nog best gunstig uit. Maar ja, als je het hoort en nog niet val alle cijfers weet is het toch een beetje een klap in je gezicht.

Nu dus verder genieten van de zwangerschap. Ik heb ook het gevoel dat alles goed is met de kleine.

vk heeft alles telefonisch nog een keer goed uitgelegd. Gelukkig al veel op internet opgezocht gisteren na de uitslag, dus ik had me al goed ingelezen. Ze sturen je natuurlijk nooit een richting op, alleen als de kans behoorlijk groot is op down syndroom

Lucebertha: succes met de meting, en hopelijk genietend van de echo om de kleine te zien bewegen.....ik vond het super.

maar ja, statistieken zijn statistieken en onze leeftijd speelt een enorm grote rol bij de uitkomst.

groetjes aan iedereen
Hi meiden, fijn te lezen Watever dat je thuis bent en dat bijschrijven, komt wel...maak je niet druk!

Opaal goed te lezen dat jullie je keuze in verder onderzoek hebben bepaald. ps. ter info ik had zelfs 1:2 kans op down. 1:3 hartafwijking enz enz tja slikken maar ons meiske is er gezond en wel....t'is zo'n moeilijk verhaal met die combi en nekplooi.

hier oke al is t vandaag een NEE dag, ze heeft nauwelijks geslapen en is erg onrustig. ben blij als we straks allemaal in bed liggen

tot snel en liefs XX
Opaal : goed dat jullie iets beslote hebben en vooral dat je je daarbij goed voelt en je geen zorgen maakt. De kans is idd niet zo groot en vooral gebaseerd op je leeftijd. maak je dus niet te druk en ga lekker genieten.

Pira: had jij een kans van 1:2?? toen las ik wsl niet mee nog hier? wat een drama zeg, wat zul je geschrokken zijn? en wat extra geweldig dat je meissie er nu gewoon gezond is!

ne heb je al je bezoek nu de deur uit gezet? even weer lekker alleen? hoop dat jij en je meissie snel weerbeetje rust hebben!

ok, ga lekker de zon in!
@Opaal: fijn dat de uitleg zo duidelijk was en jullie samen de uitslag met statistieken in perspectief kunnen zetten. En dat je aan het genieten bent van je zwangerschap!

@Pira: jee zeg, dat moet echt schrikken zijn geweest en lijkt mij ook stressvolle maanden. Wat ontzettend fijn dat jullie dochter gezond is!

Hier aan 't wachten op de onderzoeken. En aan 't genieten van het goede weer.
rustig hier! iedereen zo druk of lekker op vakantie?

bij mij alles ok. genieten van de laatste dagen van de vakantie door helemaal niets te doen.

morgen nog dagje dierentuin, maar vandaag gewoon lekker thuis. Straks moet ik boodschappen doen met 4 kinderen (zucht, geen handige timing, had ik natuurlijk eerder moeten bedenken en doen).. zal wel lukken met enige chantage (ijsje eten daarna ofzo)

ok, hoop dat alles goed gaat bij jullie, fijne dag allemaal en tot later!
Opaal, begrijpelijk dat je geen vwp doet. Het blijft voor mij verwarrend, al die cijfers. Ik zie ook op tegen maandag, merk ik (eigen npm). Ik doe eraan mee om gerustgesteld te worden, maar maak me nu vooral ongerust, merk ik.

Pira, jouw 1:2 heb ik ook gemist! Ik weet niet of ik toen meelas of net een pagina heb gemist. Wat een opluchting dat met Pirameisje alles goed bleek!

Watever, welcome back! Geniet nog maar even verder, we zien je wel een keer weer schrijven.

Gisteren was eindelijk mijn leidinggevende weer aanwezig. Hij zou dinsdag al komen, maar moest nog naar een uitvaart, toen was er donderdagochtend nog iets, nou uiteindelijk was het ver in de middag dat hij verscheen. Hij schrok wel van mijn zwangerschap, volgens mij dacht hij dat het niet de bedoeling was (Carrièretechnisch heb ik nooit over kinderwens gesproken, dan zouden leuke projecten aan me voorbij gaan). Mijn baas is ook vrij conservatief en vindt dat er eigenlijk eerst getrouwd moet worden... Maar hij heeft me wel gelukgewenst en vooral onze (kinderloze) secretaresse was heel blij!

Nu ik 'openbaar' ben gegaan, wil ik me ook wel bij de Hyves aansluiten. Wat is het adres ook alweer?
hi meiden mijn verhaal was dat tijdens 12 wkn echo een heel dikke bult cq nekplooi werd geconstateerd en daarmee alle alarmbellen afgingen bij gyn dus direct vlokkentest, extra echo door neonatoloog enz enz. wij hadden juist bepaald op voorhand niets te doen maarja dit was zo overduidelijk een "probeem". uit vlokkentest bleek toch chromosomen alles oke en toen bij 17 weken opnieuw uitvoerige echoen was bult weg....foetsie en leek alles er goed uit te zien....3 weken later weer uitvoerige echo en opnieuw goed nieuws. toen heb ik het ook maar los gelaten en heb erop vertrouwd dat het goed zat maar toch ik heb ook nu nog regelmatig een "ontlading ...lees huilbui" als ik haar zie en aan dit-deze weken terugdenk, wat een stress.

hier inderdaad al het bezoek de deur uit al komen er af en toe nog mensne langs. ben op dit moment sinds weken helemaal alleen met ons meissie, ook weer raar maar wel fijn. de ontbijtboel staat nog steeds op tafel ga zo eerst nog effe bakkie zetten en buiten boekkie lezen want ik ken mezelf als ik nu aan de slag ga vliegt de dag voorbij zonder zo'n half uurtje voor mezelf.

ons meisje doet t verder goed. ga dinsdag maar weer eens bij consultatie bureau langs, ben toch wel benieuwd hoeveel ze weer gegroeid is. en kreeg brief voor eerste inentingen over 1,5 week....arm ding..nu al prikken in dr lijfje.

lieve meiden fijn weekend allemaal X
Hé meiden, we zijn weer terug van een midweekje weg. Nog snel ff voor het normale leven weer begint. Pira ik kan me de stress bij jullie destijds nog goed herinneren. Jeetje wat een mallemolen, maar gelukkig was het loos alarm en is alles goed gekomen. Dus vandaag een lekker lummeldagje gehad? Heerlijk toch! Jullie kleine meid is ook alweer ruim 2 maanden oud!

Opaal wat een vervelende uitslag 1:200. Kan me voorstellen dat je er liever een paar nullen achter had gezet. Gelukkig heb je inmiddels een goed gesprek gehad met de verloskundige. In jullie geval zou ik inderdaad ook geen vruchtwaterpunctie doen, je zegt immers al dat ook een kindje met Down bij jullie welkom is. En zoals hier al werd gezegd: met deze kansberekening krijgen 199 vrouwen een helemaal gezond kindje en slechts één een kindje met Down, de kans is dus nog steeds erg klein. En een nekplooi onder de 2mm is hartstikke netjes hoor! Ga je niet teveel zitten speuren op internet? Daar staat soms ook een hoop onzin op of (medische) informatie die je als leek volledig uit z'n verband kunt trekken.

Watever wat fijn dat jullie weer thuis zijn! En wat goed om te lezen dat alles goed met jullie gaat. Kom je gauw je hele verhaal vertellen?

Lucebertha veel succes maandag met de nekplooimeting. En in de meeste gevallen is de nekplooi gewoon goed hoor! Ook ik was er ontzettend zenuwachtig voor. Heb je ook al bloed laten afnemen (en krijg je de complete uitslag maandag?) of moet dat nog gebeuren? Laatst hoorde ik van iemand dat de echoscopiste erg vaag deed over de dikte van de nekplooi en geen uitslagen wilde geven zonder de bloeduitslag ("het is een combinatietest, alleen de nekplooi zegt niet alles"). Die meid ging zich toen allerlei rare dingen in haar hoofd halen terwijl achteraf alles (dus ook de nekplooi) goed bleek te zijn. En bij ons was de nekplooi goed maar was de echoscopiste ongerust omdat ze op een iets kortere termijn uit kwam en omdat het kindje niet bewoog. Wij schrokken ons rot, maar ook dit was loos alarm. Onze frummel sliep gewoon (dat doen ze nogal veel bij een week of 12 !).

MissBR hihi dat klinkt als een hele opgave boodschappen doen met 4 kinderen! Hoe ging het? Hoe zijn jouw jongens, rustig of van die stuiterballen (zoals die van mij )? Beginnen bij jullie maandag ook de scholen weer? Ik zie er al best een beetje tegenop, hoewel wij natuurlijk maar één kind hebben (maar die telt voor drie !), dan begint de race tegen de klok weer!

Marimoh wat leuk dat je weer eens langs komt! Zo te lezen ben je lekker druk met je twee meiden maar ben je ook heerlijk aan het genieten! Ik hoop dat ik me over een maandje of vijf ook zo voel! Ik had inderdaad ook de geavanceerde groep I echo. Zoals je weet had ik er officieel geen medische indicatie voor maar heb ik hem op sociale indicatie gekregen. Overal hoor en lees je dat als je uitsluitsel wilt hebben over een chromosoomafwijking zoals Down, dat je dan een vt of vwp moet laten doen. Bij jou ging dat niet en bij mij was het niet zeker of een vt zou lukken vanwege het bloedstolsel en durfde ik later de vwp niet meer aan vanwege het (kleine) miskraamrisico en de niet verhoogde kans op Down die uit de combinatietest kwam. De gynaecoloog die de echo deed gaf bij ons ook duidelijk aan dat de echo bedoeld was om grote lichamelijke afwijkingen uit te sluiten. Er zijn inderdaad een aantal softmarkers die regelmatig voorkomen bij kindjes met Down, echter hebben niet alle kinderen met Down deze kenmerken (er zijn ook verschillende vormen van Down), dus 100% garantie geeft deze echo niet, echter wordt de kans wel heel klein als er geen enkele softmarker voorkomt. In jouw geval heeft de gynaecoloog, in verband met de uitslag van de combinatietest, natuurlijk heel specifiek naar deze softmarkers gekeken en dit ook benoemd. Bij mij werd er echt heel technisch gekeken (hart/hersens/organen/afmetingen) en was de gynaecoloog helaas weinig spraakzaam. Maar ik ben de onrust inmiddels wel aardig kwijt gelukkig, hopelijk blijft dat zo!

Meiden, fijne avond nog en tot gauw!
hallo Maria! (en de rest natuurlijk )

het boodschappen doen ging prima. de jongens zijn niet zo heel druk (maar wle echte jongens, dus ik word regelmatig GEK van het gestoei en gevecht enzo). ze liepen erg braaf mee en ik heb ze dus beloond met een ijsje bij de snackbar.

morgen beginnen inderdaad de scholen weer hier. Ik vind het wel prima eigenlijk, merk dat ze er ook wel een beetje aan troe zijn. en ja, weer die regelmaat van elke ochtend om half negen op school zijn, maar dat is goede voorbereiding op straks weer beginnen met werken (eind september is het weer zover). vanmiddag is er ook alweer een open uurtje op school. even kijken naar de nieuwe juf en je nieuwe plekje enzo. daarna nog even gezellig picknicken met ons allen. heb ook lekker geslapen, dus wordt vast prima dagje

veel plezier iedereen en tot later!

oh ja, pira: wat heelijk voor je dat iedereen weer weg is. even lekker tijd voor je kleine meisje!
Hi meiden, er staan wat foto's van de kleine op onze Hyves!

Liefs watever
Watever wat een prachtig mannetje! Hoeveel woog hij eigenlijk? Hij ziet er uit als een flinke jongen (maar dat mag natuurlijk ook wel, aangezien hij lekker lang is blijven zitten )!
Vanmorgen de echo gehad. De nekplooi is niet verdikt (18 mm of zo? 0,18 cm?), er is een neusbotje en de uitslagen van bloedwaarden en de kansberekeningen komen als het goed is vanmiddag of morgen per e-mail. Als het risico groter is dan 1:200 word ik gebeld. Verder heb ik handjes en voetjes gezien, kindje is 7 cm, de kleine slikte en lag verder gruwelijk rustig. We hebben dus een uitgebreide echo gehad, want het hoofdje lag steeds niet goed om de nekplooi te meten :-). Mijn blaas had eigenlijk vol moeten zijn, zei de echoscopiste, dan gaat het kindje in 'zithouding', maar door alle stress moest ik zo vaak plassen dat mijn blaas helemaal leeg was...

Nu dus nog spanning over de uitslag, hopen dat ze niks geks in mijn bloed vinden. En straks ga ik het aan de afdeling vertellen. Er wordt me zelfs gevraagd of ik ben afgevallen, dus naar ik aanneem is er echt nog niets te zien...
Lucebertha spannend! De nekplooi is netjes dus die heb je alvast binnen! Ik duim voor een mooie bloeduitslag!
De uitslag is goed: 1 op 820. Lager dus dan mijn leeftijdsrisico van 1:300 en geen aanleiding voor verder onderzoek, zoals een punctie. Ik ben gerustgesteld!
gelukkig maar lucebertha!

Heb je het nu ook al verteld op je werk? spannend allemaal!

realiseer me nu dat ik met mijn uitslag (1:3300) enorm goed zat (terwijl ik me toen al beetje zorgen maakte omdat het minder goed was dan anderhalf jaar daarvoor bij zoon: 1 < 5000) Was toch al 37.. geen idee waar het aan lag, maar besef me nu eigenlijk pas dat het een hele goede uitslag was!

ok, we gaan eten, het ruikt heerlijk hier, FIjne avond!
@Lucebertha: wat een opluchting! Fijn dat je zo'n positieve uitslag hebt. Geniet van je zwangerschap.
Lucebertha, fantastische uitslag. Fijn dat je het zo snel ook hoorde. Ik moest twee weken wachten omdat het bloed diezelfde dag pas werd afgenomen.

Pira: dat van jouw uitslag had ik ook gemist, denk dat ik daarna pas op het forum ben gekomen en niet alles heb gelezen toen. Gelukkig is alles uiteindelijk goed gekomen, maar kan me wel voorstellen dat het toen enorm moeilijk moet zijn geweest.

Bij mij op het werk reageert iedereen echt super, erg enthousiast en ze vinden het allemaal erg leuk. Nu beginnen ze al over mijn buikje, nog steeds erg weinig te zien........het groeit erg langzaam maar nog niet te zien in mijn kleren natuurlijk, kan alles nog aan. Verder alles uitstekend, weinig last van dingen, alleen voelt mijn buik erg strak en 's avonds in bed pijnlijk (zal wel door de groei komen). Ook beginnen de vele dromen en soms ook hele rare.

Maria: hoe verloopt de zwangerschap nu bij jou? In het begin die problemen met bloedstolsel. Alles nu prima?

Marahbloem: Hoe gaat het met jou?

Verder de anderen natuurlijk veel plezier met de kleintjes. Nog effe wachten en dan is er bij ons ook eentje.

Nog maar een paar maandjes werken, oei wat vliegt de tijd zeg.

Van het weekend de kinderwagen gekregen van mijn zusje. Die staat dus al klaar in de gang. Nu het kamertje nog.

Groetjes en geniet van het nog te komen mooie weer.
Lucebertha een hartstikke mooie uitslag! Gefeliciteerd!

Opaal wat fijn dat je collega's zo leuk reageerden! Haha die rare dromen, ik heb ze ook, ik maak de meest gekke dingen mee 's nachts, alle mensen uit het verleden komen voorbij in de meest idiote situaties ! Het schijnt te komen doordat je als zwangere lichter slaapt dan normaal. Ik word ook regelmatig een keer wakker 's nachts en soms duurt het dan ook wel even voor ik weer in slaap val waardoor ik dan weer niet echt uitgerust wakker word, dat is soms wel vervelend. Heb jij dat ook?

Het bloedstolsel is gelukkig al lang verdwenen. Toen ik 7 weken zwanger was had ik een bloeding (en bij 8 weken weer). Volgens de gynaecoloog had dat waarschijnlijk te maken met de aanhechting van de placenta. In de weken daarna verloor ik nog af en toe een beetje bruine prut (op die manier raakte ik het stolsel kwijt) en bij 12 weken was dat helemaal over. De bloeding was natuurlijk wel vervelend maar gelukkig heb ik helemaal geen last gehad van misselijkheid of andere klachten in de eerste drie maanden. Ik ben nu 23 weken zwanger en ben sinds een week of vier wel veel meer moe. Als ik een kwartier gefietst heb, moet ik op m'n werk eerst een kwartier uitpuffen. Maar ik ben ook flink gegroeid de afgelopen weken, daar zal het ook mee te maken hebben. Wanneer ben jij eigenlijk precies uitgerekend?

Als jullie wijzigingen hebben voor de tabel (bezoek aan verlosk/gyn/echo's etc) geef het dan even door, vet gedrukt graag!

Fijne avond nog allemaal!
@Maria: haal mij maar uit de tabel. Relatie is voorbij.
Marahbloem wat lees ik nu?! Hoe kan dat nou ineens, het ging toch net juist weer beter? He bah, vind het echt ontzettend rot voor je. Heeft één van jullie de knoop doorgehakt of hebben jullie er samen toe besloten? Ik wens je heel veel sterkte . Ik zal je uit de tabel halen .
@ Marahbloem; Wat naar…..Heb er zo even geen woorden voor. Wens je wel heeeeeel veel sterkte en wijsheid.

Ik heb weer een hoop gelezen, allemaal goede dingen en drukte. Ik laat het even hierbij, heb het nogal druk. Ben net terug van een weekje buikdansen in Istamboel. Hierna geen moment rust gehad. Wel heb ik het erg naar mijn zin gehad. Het is een mooie stad waar ik zeker weer naar toe ga en dan met mijn man, nu was ik daar met nog 14 andere meiden.

Helaas ben ik afgelopen week weer ongesteld geworden. Komende dinsdag moeten we weer naar het ziekenhuis voor de uitslag van alle onderzoenen en krijgen we te horen wat voor opties er zijn. Ik had even een moeilijke tijd maar er is altijd hoop. Vandaar dat ik ook even niks van mij heb laten horen. En anders gaan we gewoon weer naar Istamboel, daar zijn ze medisch verder dan hier.

Zo dat was het weer voor nu en ik zal proberen bij te blijven…… Mijn goede voornemen.

Groetjes dames en een grote knuffel voor iedereen.
Marahbloem, wat rot! Ik weet even ook niet wat ik moet zeggen. Hele dikke knuffel voor je, ik wens je heel veel sterkte.

Varadientje, ik moest vanochtend nog aan je denken! Istanboel is inderdaad heel leuk. Veel sterkte met jullie uitslagen dinsdag en geef de hoop niet op! Een kennis van mij kwam rond Kerst een keer eten (en wijn drinken), ze was toen 10 jaar getrouwd, IVF mislukt, ICSI mislukt en geen andere opties meer. Geen idee hoe en wat, maar een paar weken geleden is hun dochter geboren. Ze moet heel kort na dat etentje zwanger zijn geraakt.
Marahbloem heel veel sterkte!!!

Varadientje lekker druk geweest met buikdansen haha, doet je lijf zeker goed. VEel sterkte met verdere onderzoeken.

Maria vermoeid...ik had dat ook een periode tussen 20-30 weken maar soms ook weer weken vol energie. ik hoop dat dat voor jou ook weer snel terugkomt.

Opaal fijn te lezen dat t op je werk goed is "ontvangen" en die dromen ik had er 2 die steeds terugkwamen, zo komisch en maf. nu droom ik niets, lig gewoon in coma....

vannacht heeft ons meissie van 21.30 tot 05.30 geslapen WAUWW, ik werd gewoon wakker van de zere volle borsten maar het langere slapen is nu wel ingezet, zalig!! 's avonds komt ze wel om 21.00 en later lukt echt niet want als ik probeer te rekken valt ze in slaap en komt dan rond 00.00 of 01 uur en dat is helemaal niets dus ik ga gewoon rond 21.00 met haar naar bed, drinken, de kleine bed in, ik douchen en ook gelijk slapen rond 22.00. zo is t best te doen.

gisteren op controle geweest, ruim 5300gram en 61cm dus alles prima en ze is echt zo heerlijk zoet en makkelijk.

ik ben wel iets vermoeider merk ik dus probeer nog wel mn rust te nemen al wil ik alweer zo veel....moeilijk hoor.

lieve meiden, fijne dag en tot snel XX
Oh Marahbloem, wat afschuwelijk meid! Ik denk dat ik weet wat je voelt... Ik ben nu 39, maar vorig jaar ging mijn relatie uit na 9 jaar samenwonen en daarmee slonk m'n hoop op een kindje nog meer...

Maar geef niet op he! Kijk naar mij, binnen no-time kreeg ik -geheel tegen mijn eigen verwachtingen in- een nieuwe vriend en binnen 5 mndn was ik zwanger. Beetje errug vlot allemaal, maar ik wil er maar mee zeggen: Geef niet op!!

Misschien lag het toch echt aan je ex dat zwanger worden niet lukte (kijk maar naar mij). Ik weet natuurlijk niet hoe het precies is uit gegaan, weet eerlijk gezegd niet goed je voorhistorie. Heeft hij het uitgemaakt tegen je zin? Heb jij het uitgemaakt? Hoe voel je je nu? Nieuwe ronde nieuwe kansen? (klinkt een beetje lomp misschien, maar zo voelde ik dat). Of..........?

In ieder geval wil ik je wel heeeeeeel veel sterkte wensen!!!! Komt allemaal goed hoor.
Het is goed openhartig naar anderen te zijn, maar met eerlijkheid moet je voorzichtig zijn, en als het mogelijk is moet je respectvolle en aardige woorden gebruiken. Confucius

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven