40 uur werken met kleine kinderen

23-01-2020 22:19 495 berichten
Wie heeft hier ervaring mee?

De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?

Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.

Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.
Solomio schreef:
25-01-2020 07:10
Mijn tijdsmanagement is ook prima, maar alles wat 'moet' geeft mij stress.
Dat staat verder totaal los van of ik het kan of niet.
Grappig, ik heb het dus een beetje andersom. Ik heb weinig last van stress maar tijdsmanagement is niet mijn ding. Dat gaf/geeft vooral anderen ergernis.
ekeim schreef:
24-01-2020 21:43
Zijn wij effe ontaard. Man werkt 40 uur en ik 34. Toch is 4 dagen in de week een van ons ‘s middags thuis bij de schoolgaande kinderen (zijn om 14:00 vrij). De ene ochtend begint de een wat vroeger en de andere ochtend de ander. En wat vinden kinders het leukst? Als we er niet zijn als er een vriendinnetje komt spelen...
Haha. Mijn man baalde vroeger ook zo erg dat er al-tijd iemand thuis was na schooltijd.
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
24-01-2020 19:16
Jullie kunnen wel allemaal voorbeelden aandragen uit jullie eigen leven om aan te tonen hoe goed jullie het voor elkaar hebben. Maar neem maar van mij aan dat we een volslagen lijpe generatie op de wereld hebben gezet. In de Jeugdzorg is nog nooit zoveel geld omgegaan. En dat loop parallel aan de hel die KDV heet. Opgevoed worden door wildvreemden in plaats van door je eigen moeder. Slapen in een vreemd hok in plaats van in je eigen veilige bedje. Snel de fles of een hapje maar binnen in plaats van in de veilige armen van je moeder.
Bovendien, waarom zou ik moeten meebetalen aan de opvang van kinderen van mensen die zelf te beroerd zijn hun eigen kind op te voeden onder het mom van zelfontplooiing en tijd voor zichzelf.
In de jeugdzorg zitten niet de Timmen en Anne's die voorheen op de BSO zaten hoor
daar zit een groep kinderen met gemiddeld een heel andere achtergrond
Als jij het niet wilt en het hoeft niet, ben je toch lekker klaar met de discussie.

Zeggen dat iemand geen ambitie heeft omdat diegene minder uren (of helemaal niet) werkt is hetzelfde als insinueren dat iemand die wel werkt altijd stress heeft en geen tijd met kind(eren) heeft.
anoniem_371158 wijzigde dit bericht op 26-01-2020 16:45
51.26% gewijzigd
Ik werk 3 dagen. Wat ik wel vind is dat de echt leuke banen met potentie tot doorgroei minimaal 32 uur zijn. Ik vind dat te veel nu mijn kinderen klein zijn. Man en ik zouden natuurlijk beide 32 uur kunnen werken, maar ik kan het gewoon niet aan. Ik heb nu al met 3 dagen dat ik mij soms moet opdelen in werk en prive. Ik geef je vriendin wel gelijk dat mijn carriere nu al 6 jaar in de ijskast staat.
stokske schreef:
26-01-2020 09:09
Ik werk 3 dagen. Wat ik wel vind is dat de echt leuke banen met potentie tot doorgroei minimaal 32 uur zijn. Ik vind dat te veel nu mijn kinderen klein zijn. Man en ik zouden natuurlijk beide 32 uur kunnen werken, maar ik kan het gewoon niet aan. Ik heb nu al met 3 dagen dat ik mij soms moet opdelen in werk en prive. Ik geef je vriendin wel gelijk dat mijn carriere nu al 6 jaar in de ijskast staat.
Heeft je man dat dan ook, die worsteling met balans vinden tussen werk en privé?
willem1959 schreef:
Jullie kunnen wel allemaal voorbeelden aandragen uit jullie eigen leven om aan te tonen hoe goed jullie het voor elkaar hebben. Maar neem maar van mij aan dat we een volslagen lijpe generatie op de wereld hebben gezet. In de Jeugdzorg is nog nooit zoveel geld omgegaan. En dat loop parallel aan de hel die KDV heet. Opgevoed worden door wildvreemden in plaats van door je eigen moeder. Slapen in een vreemd hok in plaats van in je eigen veilige bedje. Snel de fles of een hapje maar binnen in plaats van in de veilige armen van je moeder.
Bovendien, waarom zou ik moeten meebetalen aan de opvang van kinderen van mensen die zelf te beroerd zijn hun eigen kind op te voeden onder het mom van zelfontplooiing en tijd voor zichzelf.
Zo te lezen val je zelf ook in die categorie, want ik hoor je alleen maar over moeders.
stokske schreef:
Waarvoor moet je je dan zoal opdelen? Puur nieuwsgierig.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Als wij beiden fulltime hadden moeten werken dan zouden we niet eens aan kinderen begonnen zijn.
vrijenblij20220 schreef:
26-01-2020 10:04
Als wij beiden fulltime hadden moeten werken dan zouden we niet eens aan kinderen begonnen zijn.
Er zijn ook mensen die fulltime WILLEN werken.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
26-01-2020 10:06
Er zijn ook mensen die fulltime WILLEN werken.
Dat geldt denk ik voor de meeste mensen die 40 uur werken. Denk dat er vrijwel niemand is die 40 uur werkt omdat het meer geld oplevert dan 30 of 32 uur.
forumfossiel schreef:
24-01-2020 15:48
Ik heb twee keizersneden gehad, maar dat heeft me geen betere tuttelmoeder gemaakt. Tijdens mijn eerste zwangerschap van de eerste was het crisis en werd mijn contract niet verlengd. Ik ben een jaar thuis geweest en miste enorm gesprekken met volwassenen en intellectuele uitdaging. Ook mijn man vond mij er niet leuker op worden, dus allebei waren we blij toen ik weer een baan vond.
En juist vanwege mijn werk kan ik het opbrengen om op mijn vrije dagen wel die Duplo trein te bouwen, mee te zingen met juf roos en Jip en Janneke voor te lezen. Uiteraard wel met omdraaien van de rollen van Jip en Janneke, want anders is het te rolbevestigend.
Maar als je dat allemaal niet leuk vindt, waarom neem je dan kinderen? Dan ben je dus eigenlijk ook geen leuke moeder voor je kinderen.
stokske schreef:
Ja dat zie ik ook. De collega's die drie dagen werken missen gewoon heel veel en groeiden niet door. Ik heb na de geboorte van de oudste een paar maanden drie dagen gewerkt, maar het was echt een verademing toen ik weer terugkon naar vier dagen. En dat ben ik blijven doen na de geboorte van de jongste. Daardoor heb ik flinke meters kunnen maken en zit ik nu op de positie waar ik wilde.
NYC schreef:
26-01-2020 10:13
Dat geldt denk ik voor de meeste mensen die 40 uur werken. Denk dat er vrijwel niemand is die 40 uur werkt omdat het meer geld oplevert dan 30 of 32 uur.
Echt? Ik denk juist dat dit wel een belangrijke beweegreden is. Nu kijk ik wel vanuit mijn eigen perspectief; ik moet alleen alle inkomsten ophoesten, en 40 uur werken maakt het voor mij mogelijk een hoop meer leuke dingen te kunnen doen.
Dubbeljus schreef:
24-01-2020 17:07
Ja dit. Ik kan enorm relaxed ‘s morgens nog een boekje lezen in bed met de oudste, hem aankleden en aan het ontbijt zetten en dan op ons gemakje naar school gaan (en ik door naar werk).

Dat heeft een aantal redenen:
- samenwerking met mijn partner (die zet het ontbijt klaar en verzorgt de jongste)
- je tijd ruim indelen, dan hoef je nooit te haasten
- zelf relaxed zijn en er oprecht niet wakker van liggen dat je kind eens wat later op school komt of jijzelf wat later op je werk en daar ook niet haastig om gaan doen.
Maar dan leer je je kind dat te laat komen ok is, en dat is het niet. Ook niet voor je collega’s, dan ben je niet betrouwbaar als collega.
viavia2013 schreef:
Maar als je dat allemaal niet leuk vindt, waarom neem je dan kinderen? Dan ben je dus eigenlijk ook geen leuke moeder voor je kinderen.
Want je bent alleen maar een leuke moeder als je alles wat je met je kind doet heerlijk en geweldig vindt?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
willem1959 schreef:
:worship:
Timetraveler schreef:
26-01-2020 10:16
Echt? Ik denk juist dat dit wel een belangrijke beweegreden is. Nu kijk ik wel vanuit mijn eigen perspectief; ik moet alleen alle inkomsten ophoesten, en 40 uur werken maakt het voor mij mogelijk een hoop meer leuke dingen te kunnen doen.
Zou jij hetzelfde salaris behouden (en min of meer dezelfde verantwoordelijkheden en functie) maar in plaats van 40 uur naar 32 uur gaan, zou jij dat dan willen? Ik denk ikzelf ook hoor, mocht ik een werkende zijn, maar ik hoor mensen die 40 uur werken vaak zeggen: ik doe dat niet vanwege het geld maar ik zou onrustig worden van een dag thuis.
NYC schreef:
26-01-2020 10:20
Zou jij hetzelfde salaris behouden (en min of meer dezelfde verantwoordelijkheden en functie) maar in plaats van 40 uur naar 32 uur gaan, zou jij dat dan willen? Ik denk ikzelf ook hoor, mocht ik een werkende zijn, maar ik hoor mensen die 40 uur werken vaak zeggen: ik doe dat niet vanwege het geld maar ik zou onrustig worden van een dag thuis.
Oh op die manier. Goede vraag. Ik ben juist, zodra er uren beschikbaar waren, van 32 naar 40 uur gegaan omdat ik in het onderwijs werk en ik het gevoel had dat ik bij 32 uur alsnog 40 uur maakte maar dan onbetaald (nu krijg ik in ieder geval meer betaald voor mijn overwerk, al werk ik nu natuurlijk ook weer ruim meer dan 40 uur per week, zeg maar gerust 45+).

Ik zou vooral graag kortere werkdagen willen denk ik. Ik zou een werkdag van 6 uur bijvoorbeeld wel prettig vinden. Ik denk ook dat het voor een betere balans tussen werk en privé zou zorgen bij mij.
ekeim schreef:
24-01-2020 21:43
Zijn wij effe ontaard. Man werkt 40 uur en ik 34. Toch is 4 dagen in de week een van ons ‘s middags thuis bij de schoolgaande kinderen (zijn om 14:00 vrij). De ene ochtend begint de een wat vroeger en de andere ochtend de ander. En wat vinden kinders het leukst? Als we er niet zijn als er een vriendinnetje komt spelen...
Ik vind dat zo bijzonder dat mensen dat lukt. Hoé? Werk je dan vanuit huis? Om de hoek? Het klinkt zo makkelijk, maar 4 dagen in de week iemand thuis vanaf 1400 omdat je ‘wat’ vroeger begint, dat lukt ons niet.
viavia2013 schreef:
Volgens mij vindt ze het best leuk. Maar niet elke dag de hele dag. En niet alléén maar dat.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
26-01-2020 10:00
Waarvoor moet je je dan zoal opdelen? Puur nieuwsgierig.
En moet man zich ook ook zo opdelen tussen thuis en werk. Vast niet.
Timetraveler schreef:
26-01-2020 10:23
Oh op die manier. Goede vraag. Ik ben juist, zodra er uren beschikbaar waren, van 32 naar 40 uur gegaan omdat ik in het onderwijs werk en ik het gevoel had dat ik bij 32 uur alsnog 40 uur maakte maar dan onbetaald (nu krijg ik in ieder geval meer betaald voor mijn overwerk, al werk ik nu natuurlijk ook weer ruim meer dan 40 uur per week, zeg maar gerust 45+).

Ik zou vooral graag kortere werkdagen willen denk ik. Ik zou een werkdag van 6 uur bijvoorbeeld wel prettig vinden. Ik denk ook dat het voor een betere balans tussen werk en privé zou zorgen bij mij.
Dat kan ik me dan weer heel goed voorstellen. Ik kan me in principe voorstellen dat men/ik vijf dagen in de week zou kunnen of willen werken. Maar het gebruikelijke aantal uren staat mij heel erg tegen. Van net na het opstaan weg tot vlak voor het avondeten pas weer terug. Ik zou vijf werkdagen van 9.00 tot 16.00 (met een middagpauze ertussen) normaler vinden als standaard. En dat kan niet in alle sectoren natuurlijk, want er zijn ook diensten die ‘s nachts gedraaid zullen moeten worden etc, maar als dat ongeveer het uitgangspunt is snap ik het beter dat vijf dagen werken per week goed te doen is.

Helaas wordt in een vacature met de zin “geen 8 tot 5 mentaliteit” níet bedoeld dat je een “9 tot 4” mentaliteit hebt.
viavia2013 schreef:
Dan zijn er meer ontaarde ouders....ik kan ook alleen maar energie aan mijn kinderen geven als ik energie krijg. Bij mij is dat in balans qua werk en privé. 32 uur werken geeft mij meer energie dan huismoeder zijn. Daar word ik lui van. Mijn man en ik zijn beide in balans en vangen beide de opvang problemen op bij ziekte. De ene keer neemt hij vrij en andersom. En ja ook man ervaart soms dat het niet altijd leuk is om te werken en dan niet bij de kinderen te zijn.

Dit werkt voor ons echter prima. Mijn vriendin is thuisblijfmoeder en voor haar en haar man werkt dat weer prima. Wij oordelen beide niet, maar helpen elkaar waar nodig.

En de kinderen in de jeugdzorg komen vaak uit gezinnen waar iets heel anders speelt dan werkende ouders. En sinds ik daar qua werk mee in aanraking kom ben ik gestopt met oordelen.
Even een oprechte vraag aan iedereen hier die geen stress ervaart in het combineren van werk en kinderen: hoe ziet jullie ochtend- en avondroutine eruit?

Ik werk 32 uur en man 36 en we vinden het allebei flink aanpoten om het allemaal georganiseerd te krijgen. De wekker gaat de ochtend om 6:00 uur, maar nog steeds is het een uitdaging om baby en peuter voor 8:00 uur op het kdv te krijgen. Peuter verstopt zich tijdens het aankleden of wordt hysterisch omdat ze toch iets anders aan wil, baby poept zichzelf nog even onder vlak voor je de deur uit wil of spuugt z’n fles over je colbert heen, etc. Het is dus regelmatig stressen. Ik hoor daarom graag jullie gouden tips!

Overigens vinden de kinderen het kdv fantastisch (dochter vraagt vaak in het weekend of ze alweer naar het kdv mag), dus alleen daarom moeten we al beiden werken :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven