40 uur werken met kleine kinderen

23-01-2020 22:19 495 berichten
Wie heeft hier ervaring mee?

De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?

Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.

Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.
LAgirl82 schreef:
24-01-2020 14:32
Mijn man heeft ook geen stress, ook geen hectiek en rennen en vliegen en passen en meten.
Hij gaat gewoon werken, komt thuis en alles is gedaan en het eten is klaar.
En s'avonds en in het weekend verzorgt hij de kinderen. Maar die rust is er voor iedereen in het gezin!

Hij is er dus lang niet altijd voor de kinderen. Jammer dat jullie kinderen hun vader zo weinig zien. Ik denk dat een betere verdeling (zodat kinderen van hun moeder én hun vader een goed voorbeeld krijgen) beter is voor kinderen. Op deze manier is het een erg eenzijdig voorbeeld: vrouwen zorgen en mannen werken.
Alle reacties Link kopieren
Titanic40 schreef:
24-01-2020 14:20
LAgirl82, ik volg helemaal jouw visie en levensstijl.
-geen hectiek, stress of burn out
-er altijd zijn voor je kind
-in alle rust genieten van je kind en het leven
-alles in rust en heerlijk relaxt zijn
- zo dankbaar dat ik ook zo mag leven.

Bijzonder dat je dat alleen maar kan als je werkloos bent... lijkt me toch een gebrek.

Mijn leven en dat van mijn man en kinderen ziet er ook zo uit terwijl ik gewoon het goede voorbeeld aan mijn kinderen geef door te werken. 4 dagen per week. En toch geen stress, geen spitsuren, alle aandacht en rust. Kan gewoon hoor. Het is maar net hoe je zelf met de dingen om gaat.
Dubbeljus schreef:
24-01-2020 16:15
Bijzonder dat je dat alleen maar kan als je werkloos bent... lijkt me toch een gebrek.

Mijn leven en dat van mijn man en kinderen ziet er ook zo uit terwijl ik gewoon het goede voorbeeld aan mijn kinderen geef door te werken. 4 dagen per week. En toch geen stress, geen spitsuren, alle aandacht en rust. Kan gewoon hoor. Het is maar net hoe je zelf met de dingen om gaat.
Same here. Geen stress, genoeg kroeltijd en aandacht voor de kinders en voldoende ruimte voor leuke dingen. En daarnaast nog lekker met mijn hersenpan aan het werk voor 32/36 uur per week. Sommige thuisblijfmoeders denken te weten hoe het er bij een ander achter de deur aan toe gaat en sussen zichzelf dan dat er bij hun geen stress is. Als je achter je keuze sta, heb je dat helemaal niet nodig.
LAgirl82 schreef:
24-01-2020 15:07
Tuurlijk is dat op vraag, maar ik bied het soms wel vrijblijvend aan en ik merk dat er ook wel links en rechts vragen komen.
Om kinderen op te vangen of eens te helpen met iets bijvoorbeeld.

En mijn kinderen (ik heb een zoon en 2 dochters) zijn vrij om te kiezen wat ze willen met hun leven als ze later volwassen zijn.
Ik zal er wel altijd voor ze zijn en ze steunen. En om eventuele kleinkinderen op te vangen.
Ga jij je dochters ook leren afhankelijk te zijn van hun partner en zijn/haar inkomen ?
Dat ze op nul staan als bv hun huwelijk op de klippen loopt omdat partner noem eens iets vreemd gaat bv ?
Beide kanten zijn deze keer wel erg veroordelend. Natuurlijk is het onzin als LAgirl wil laten overkomen alsof iedereen over zou moeten naar man fulltime werken een vrouw enkel zorgen, maar menen dat iedereen beter af zou zijn bij een precies gelijke verdeling tussen werken en zorgen is natuurlijk even veroordelend van mensen die voor een andere verdeling kiezen. Het ligt aan zoveel factoren wat het beste is, lekker iedereen zelf laten afwegen en kiezen.
Yildizlar schreef:
24-01-2020 16:26
Ga jij je dochters ook leren afhankelijk te zijn van hun partner en zijn/haar inkomen ?
Dat ze op nul staan als bv hun huwelijk op de klippen loopt omdat partner noem eens iets vreemd gaat bv ?
En ga je ze dan wel laten studeren?
Want naast een studieschuld kost dat ook pokkeveel voor de belasting-betaler.

Een studie die dan niks opbrengt want kind doet er toch nooit iets mee.
nessemeisje schreef:
24-01-2020 16:19
Same here. Geen stress, genoeg kroeltijd en aandacht voor de kinders en voldoende ruimte voor leuke dingen. En daarnaast nog lekker met mijn hersenpan aan het werk voor 32/36 uur per week. Sommige thuisblijfmoeders denken te weten hoe het er bij een ander achter de deur aan toe gaat en sussen zichzelf dan dat er bij hun geen stress is. Als je achter je keuze sta, heb je dat helemaal niet nodig.
Ik werk niet en vond het toch elke ochtend enorm stressvol om iedereen op tijd aangekleed en gevoederd de deur uit te krijgen.
Stress zit in jezelf (in mijzelf dus).
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
nerdopviva schreef:
24-01-2020 16:14
Hij is er dus lang niet altijd voor de kinderen. Jammer dat jullie kinderen hun vader zo weinig zien. Ik denk dat een betere verdeling (zodat kinderen van hun moeder én hun vader een goed voorbeeld krijgen) beter is voor kinderen. Op deze manier is het een erg eenzijdig voorbeeld: vrouwen zorgen en mannen werken.
Precies dat wat TO graag wil voor iedereen.
Solomio schreef:
24-01-2020 17:00
Ik werk niet en vond het toch elke ochtend enorm stressvol om iedereen op tijd aangekleed en gevoederd de deur uit te krijgen.

Ja dit. Ik kan enorm relaxed ‘s morgens nog een boekje lezen in bed met de oudste, hem aankleden en aan het ontbijt zetten en dan op ons gemakje naar school gaan (en ik door naar werk).

Dat heeft een aantal redenen:
- samenwerking met mijn partner (die zet het ontbijt klaar en verzorgt de jongste)
- je tijd ruim indelen, dan hoef je nooit te haasten
- zelf relaxed zijn en er oprecht niet wakker van liggen dat je kind eens wat later op school komt of jijzelf wat later op je werk en daar ook niet haastig om gaan doen.
OK, ik heb heel wat gemist en jullie hadden gelijk - dit topic was niet goed doordacht. Het ging mij echt om inventarisatie, niet om oordelen.

Mijn zoontje heeft dus twee moeders, vandaar dat ik persoonlijk vaders minder interessant vind ;-) maar ik had er beter over na moeten denken voordat ik het zo opschreef.
Jullie kunnen wel allemaal voorbeelden aandragen uit jullie eigen leven om aan te tonen hoe goed jullie het voor elkaar hebben. Maar neem maar van mij aan dat we een volslagen lijpe generatie op de wereld hebben gezet. In de Jeugdzorg is nog nooit zoveel geld omgegaan. En dat loop parallel aan de hel die KDV heet. Opgevoed worden door wildvreemden in plaats van door je eigen moeder. Slapen in een vreemd hok in plaats van in je eigen veilige bedje. Snel de fles of een hapje maar binnen in plaats van in de veilige armen van je moeder.
Bovendien, waarom zou ik moeten meebetalen aan de opvang van kinderen van mensen die zelf te beroerd zijn hun eigen kind op te voeden onder het mom van zelfontplooiing en tijd voor zichzelf.
willem1959 schreef:
24-01-2020 19:16
Jullie kunnen wel allemaal voorbeelden aandragen uit jullie eigen leven om aan te tonen hoe goed jullie het voor elkaar hebben. Maar neem maar van mij aan dat we een volslagen lijpe generatie op de wereld hebben gezet. In de Jeugdzorg is nog nooit zoveel geld omgegaan. En dat loop parallel aan de hel die KDV heet. Opgevoed worden door wildvreemden in plaats van door je eigen moeder. Slapen in een vreemd hok in plaats van in je eigen veilige bedje. Snel de fles of een hapje maar binnen in plaats van in de veilige armen van je moeder.
Bovendien, waarom zou ik moeten meebetalen aan de opvang van kinderen van mensen die zelf te beroerd zijn hun eigen kind op te voeden onder het mom van zelfontplooiing en tijd voor zichzelf.
Wil je effe gaan samenwonen met Pejeka, Willem?
willem1959 schreef:

We hebben de gelukkigste kinderen van de wereld en volwassenen doen we het ook heel goed.
Het is niet perfect maar jij hebt het over excessen op kleine schaal en doet alsof het voor alle 18/19 miljoen mensen geldt.

Wie noem je lijp. :rofl:
willem1959 schreef:
Nou. Maak er zelf een en doe het beter zou ik zeggen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
LAgirl82 schreef:
24-01-2020 14:32
Mijn man heeft ook geen stress, ook geen hectiek en rennen en vliegen en passen en meten.
Hij gaat gewoon werken, komt thuis en alles is gedaan en het eten is klaar.
En s'avonds en in het weekend verzorgt hij de kinderen. Maar die rust is er voor iedereen in het gezin!
Hoe komt het toch dat jou dat wel lukt en mij niet? :'(
Mijn broer en zijn (ex) partner hebben beide altijd 40 uur of meer gewerkt, kind wist niet beter dat hij bij mij, oma of het kdv was.
Such a beautiful place to be with Friends.
NYC schreef:
24-01-2020 20:32
Je staat niet genoeg in verbinding met je vrouwelijke oerdriften denk ik.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
willem1959 schreef:
Ja, die kinderen die vroeger in een gezin van 12 (of meer) opgroeiden, die de hele dag de hort op moesten omdat moeder geen tijd voor ze had vanwege baby nummer 13, die waren zó gelukkig. Moesten vanaf hun 12e aan het werk, om baby nummer 15 ook nog in leven te kunnen houden.
Hadden geen kdv, dus ook geen jeugdzorg nodig.
Die goeie ouwe tijd toch.

David Dunning
Zijn wij effe ontaard. Man werkt 40 uur en ik 34. Toch is 4 dagen in de week een van ons ‘s middags thuis bij de schoolgaande kinderen (zijn om 14:00 vrij). De ene ochtend begint de een wat vroeger en de andere ochtend de ander. En wat vinden kinders het leukst? Als we er niet zijn als er een vriendinnetje komt spelen...
NYC schreef:
24-01-2020 20:32

Nou heel simpel hoor. Bij jou gaat 'hij' niet werken, dus komt 'hij' ook niet thuis. Dus bij jou werkt het niet zo.....

:proud:
Hier ook kennis die thuis is. Als ik op mijn vrije dag door de super loop loopt zij gestresst voorbij want er moet nog zoveel gebeuren.

Dan denk ik echt...hoe dan? Niet werken, pubers die zichzelf redden en dan nog stress.

Het zit in haar brein denk ik. Niet denken bij mogelijkheden maar in moeilijkheden.
willem1959 schreef:

Tja, waarom zou ik moeten meebetalen aan ouderenzorg? Waarom zouden vrouwen van mijn generatie en jonger nog werken in de ouderenzorg als jij dementerend zou zijn en zorg nodig zou hebben?
Solomio schreef:
24-01-2020 17:00

Zowel toen ik wel werkte als toen ik niet werkte kostte mij dat geen enkele moeite. Tijdsmanagement zit in mij. Klokslag 17:30 het eten op tafel hebben doe ik zonder stress.

Zonder oordeel over hoe jij of anderen dat ervaren hoor.

Het combineren van zorg en werk zal de één van nature makkelijker afgaan dan de ander. Daarom ben ik voorstander van het verdelen van de taken thuis op geschiktheid voor die taken.

Wel ook voorstander van het eerlijk delen van zorg en werk, maar dat gaat meer over het behouden van onafhankelijkheid en over het recht van de vader om ook voldoende tijd met zijn kinderen te hebben.
Oh, ik kan van alles op zich wel stressloos, maar dus niet klokslag...
Andersom schreef:
24-01-2020 22:28
Zowel toen ik wel werkte als toen ik niet werkte kostte mij dat geen enkele moeite. Tijdsmanagement zit in mij. Klokslag 17:30 het eten op tafel hebben doe ik zonder stress.

Zonder oordeel over hoe jij of anderen dat ervaren hoor.

Het combineren van zorg en werk zal de één van nature makkelijker afgaan dan de ander. Daarom ben ik voorstander van het verdelen van de taken thuis op geschiktheid voor die taken.

Wel ook voorstander van het eerlijk delen van zorg en werk, maar dat gaat meer over het behouden van onafhankelijkheid en over het recht van de vader om ook voldoende tijd met zijn kinderen te hebben.
Mijn tijdsmanagement is ook prima, maar alles wat 'moet' geeft mij stress.
Dat staat verder totaal los van of ik het kan of niet.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven