40 uur werken met kleine kinderen

donderdag 23 januari 2020 om 22:19
Wie heeft hier ervaring mee?
De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?
Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.
Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.
De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?
Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.
Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.
zondag 26 januari 2020 om 11:11
Wij hebben maar 1 kind en man brengt hem altijd maar heb niet het idee dat dat stressen is voor hem. Dus geen idee hoe hij dat doet.
In het weekend kan ik hem in 20 minuten aangekleed, gevoed en tanden gepoetst hebben zonder stressen. Voor mezelf kost dat 30 mins. Dus in 50 minuten zou het moeten lukken met 1 kind, en met 2 in 70?
Dus om 6u opstaan lijkt me erg vroeg, zelfs met 2. Om half 7 zou moeten lukken zou ik denken.
Overigens hebben man en ik dingen als lunch en andere benodigdheden voor de werkdag/kdv dag (nieuwe set schone kleertjes oid) de avond van tevoren al klaargelegd. Dus daar hoeft hij nooit aan te denken.
In het weekend kan ik hem in 20 minuten aangekleed, gevoed en tanden gepoetst hebben zonder stressen. Voor mezelf kost dat 30 mins. Dus in 50 minuten zou het moeten lukken met 1 kind, en met 2 in 70?
Dus om 6u opstaan lijkt me erg vroeg, zelfs met 2. Om half 7 zou moeten lukken zou ik denken.
Overigens hebben man en ik dingen als lunch en andere benodigdheden voor de werkdag/kdv dag (nieuwe set schone kleertjes oid) de avond van tevoren al klaargelegd. Dus daar hoeft hij nooit aan te denken.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

zondag 26 januari 2020 om 11:30
Het ochtendritueel ging hier eigenlijk wel altijd goed. We zijn allemaal geen ochtendmensen, dus houden ons rustig. Toen jongste een baby was kreeg ze 06.30 een fles en schone luier, daarna weer in bed of de box. Oudste kleedde zichzelf aan, of met hulp, en mocht dan voor de tv eten. Tasjes stonden al klaar, overblijfboterhammen erin, baby uit bed plukken en om 07.50 uur de deur uit. Eerst baby afleveren, en om 08.15 uur de kleuter afleveren op school.
Het middagritueel ging wat minder gemoedelijk, met twee vermoeide kinderen.
Het middagritueel ging wat minder gemoedelijk, met twee vermoeide kinderen.
zondag 26 januari 2020 om 11:35
Ze zitten inmiddels op school, maar hier is het 06:45 opstaan, dan kan ik rustig douchen. 07:10 gaan de wekkers van de kinders en kleden ze zich aan, man smeert het brood voor het ontbijt van de kinderen en vult hun brooddozen. Ik kleed me ondertussen aan en ga dan ontbijten met de kinderen terwijl man zich gaat douchen. Na ontbijt tanden poetsen en dan gaan de kinderen nog even spelen tot het tijd is om te gaan. Als ik ze breng, is dat om 8 uur relaxed naar school lopen of fietsen en daarna ga ik door naar mijn werk, daar ben ik dan tussen 8:30 en 8:45. Als man ze brengt is dat met de auto en daarna rijdt hij door naar zijn werk.
Bij de avondroutine: een van ons gaat ze halen, dat spreken we overdags via de app af, want het gebeurt wel eens dat er opeens een vergadering tot 17:00 in de agenda staat. Dus kinderen halen van de BSO, ik loop of fiets naar huis met ze, bij thuiskomst gaan ze lekker spelen/tv kijken terwijl ik kook (boodschappen al gedaan). Rond 18:30 eten we zodat de jongste om 19:00 u in bed kan liggen. Oudste gaat dan ook pyama aandoen en eerst een half uurtje huiswerk, daarna nog chillen tot 20:00 en dan gaat zij ook naar bed.
Het scheelt wel ontzettend dat ik vlakbij huis werk en dus weinig reistijd heb. Daarnaast heb ik een flexibele baan. Als ik eens een dag vrij moet nemen voor een ziek kind, kan dat gewoon en haal ik later weer in als de kinderen op school zitten. En thuiswerken is ook geen probleem. Voor man geldt hetzelfde.
zondag 26 januari 2020 om 12:07
Wij koken meestal vooruit of hebben iets dat binnen een kwartier warm is voor de drie dubbele werkdagen. Dus binnen 5-15 minuten heb ik eten op tafel op werkdagen. De rest van de week koken we (man
) dan wat uitgebreider.
Zoon zet ik voor zolang als het duurt met een bakje komkommer en tomaat voor de tv of hij gaat spelen. Eigenlijk is hij nooit echt vervelend en als hij er eens wel doorheen zit kook ik met hem op het aanrecht; dan geef ik hem een stuk komkommer en een peutermesje en mag hij ‘helpen koken’ ofzo.

Zoon zet ik voor zolang als het duurt met een bakje komkommer en tomaat voor de tv of hij gaat spelen. Eigenlijk is hij nooit echt vervelend en als hij er eens wel doorheen zit kook ik met hem op het aanrecht; dan geef ik hem een stuk komkommer en een peutermesje en mag hij ‘helpen koken’ ofzo.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

zondag 26 januari 2020 om 12:17
Vrije dagen met alleen een kind onder de 4 vond ik nog wel relaxt. Zodra je gebonden zit aan schooltijden moet je hoe dan ook vroeg op en van alles doen op je doordeweekse dagen. Het koken was wel relaxter op niet-werkdagen. Je bent dan toch al thuis dus al je voorbereidingen kun je tussen de bedrijven door doen. Op werkdagen was ik na 17.30 uur thuis. De baby had dan echt wel al trek, en stond luid te pruttelen of te krijsen in de box. Kleuter werd daar ook niet vrolijk van. Toen we eenmaal de box eruit hadden en ik een deurhekje had bij de keuken ging het beter. Maar ja, toen was ze ook al 1 dus ging het allemaal wat minder op de klok.

zondag 26 januari 2020 om 12:25
Half 7 opstaan en 7.15 uur in de auto naar de gastouder. Ik douchen en eten. Kind uit bed..flesje, broodje etc en klaar. Alles wat mee moest klaarleggen en voorbereiden avond ervoor. Moest altijd alleen want partner was om 5 uur al weg.
Nu 6.45 uur en redden ze zichzelf. Tuurlijk was het wel eens stressen maar ook dat gaat voorbij.
Nu 6.45 uur en redden ze zichzelf. Tuurlijk was het wel eens stressen maar ook dat gaat voorbij.

zondag 26 januari 2020 om 12:29
Drie kwartier red ik net in mijn eentje. Nu ik alleen ‘s morgens mezelf hoef te doen kan dat in die tijd rustig aan. Als ik me verslaap red ik het in een half uur, maar dan neem ik mijn ontbijt mee.Polsjef schreef: ↑26-01-2020 12:25Half 7 opstaan en 7.15 uur in de auto naar de gastouder. Ik douchen en eten. Kind uit bed..flesje, broodje etc en klaar. Alles wat mee moest klaarleggen en voorbereiden avond ervoor. Moest altijd alleen want partner was om 5 uur al weg.

zondag 26 januari 2020 om 12:51
Ik redde het altijd prima in mijn eentje op de dagen dat man werkte. Hij redde het zelden.
Na veel overleg bleek het verschil:
Hij:
Wekker 7:00
Vertrek 8:15
Ik:
wekker 6:45 voor mijzelf wassen, aankleden etc
Wekker 7:15 kinderen wassen aankleden.
7:30 aan tafel voor ontbijt
Vanaf 7:45 kinderen één voor één tandenpoetsen.
8:00 kinderen maken zelf hun tas klaar. Brood stond al gesmeerd van de vorige avond in de koelkast.
Iedereen die klaar is mag tv kijken vanaf 8:00
8:10 jassen en schoenen aan
8:15 de deur uit.
Vertrek 8:15
Elke week sloeg bij hem de paniek toe om 8:00 want dan was het ontbijt nog niet helemaal op. Steeds een beetje de boel aanjagen werkte beter dan ineens die grote paniek natuurlijk. Duurde even voor hij dat doorhad.
zondag 26 januari 2020 om 12:53
Ik denk dat het ook ligt aan je kind? Als ik zo op vf lees heb ik altijd het idee dat ik best mazzel heb met mijn zoon want die is eigenlijk altijd wel vrolijk en maakt niet snel ergens een probleem van.
Ikzelf ook niet trouwens. Als het niet gevaarlijk of hinderlijk (voor anderen) is, mag hij bijna alles wel.
Dus gaat hij soms op blote voeten naar kdv, stop ik schoenen voor het buitenspelen in mijn tas. Of gaat hij op regenlaarzen met 25 graden. En dan geef ik sandalen mee. Dat soort dingen. Laat het hem maar uitvinden.
Dus hier gaat het wel gemoedelijk meestal. Tenzij we allemaal te weinig geslapen hebben, dan ontstaat er wel eens ruzie
Ikzelf ook niet trouwens. Als het niet gevaarlijk of hinderlijk (voor anderen) is, mag hij bijna alles wel.
Dus gaat hij soms op blote voeten naar kdv, stop ik schoenen voor het buitenspelen in mijn tas. Of gaat hij op regenlaarzen met 25 graden. En dan geef ik sandalen mee. Dat soort dingen. Laat het hem maar uitvinden.
Dus hier gaat het wel gemoedelijk meestal. Tenzij we allemaal te weinig geslapen hebben, dan ontstaat er wel eens ruzie

zondag 26 januari 2020 om 13:03
Jezus christus ik krijg het echt benauwd van dit topic, allebei 40 uur werken en een jong kind is toch geen leven... Wat bezielt mensen. En dan zijn de meeste banen ook nog van die onzin banen waar de wereld niet gelukkiger van wordt. Bizar.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"

zondag 26 januari 2020 om 13:15
Nou een voorbeeld. Ik moet bijv vaak of smorgen om 8 uur op mn werk zijn, of later op de ochtend werken en langer door. Altijd afspreken wie wat doet, smorgens haasten met brengen. Opvang is om half 8 open en om 8 uur moet ik op het werk zijn. Smiddags op de klok kijken of ik wel optijd ben met halen, kan niet ren keer overwerken want ik moet weg. Man net zo want hij moet ze ook halen en brengen. Als ik om 8 uur begin, brengt hij de oudste naar schook en kan pas na half 9 beginnen met rijden. Kinderen op 2 verschillende opvang door school. Pas om half 9 naar het werk kunnen rijden als je kind naar school brengt. Als er een belangrijk evenement is op mijn werk en het is mijn partime dag, wordt ik gebeld of geappt. Ik stuur mailtjes door naar collega’s of ze iets van mij kunnen overnemen. Is het wel mijn werkdag, is kind,oppas ziek en moet ik dagen weer omgooien of vrij nemen. En ja, man en ik wisselen af met vrij nemen maar voor mijn gevoel moet ik mij zo in allerlei bochten wringen.
zondag 26 januari 2020 om 13:21
Toch doen mannen dat al vele jaren en dan is het vaak geen probleem. Het is maar net hoe je de zaken verdeeld. Met allebei 40u werken kan het een stuk hectischer worden inderdaad.
zondag 26 januari 2020 om 13:26
zondag 26 januari 2020 om 13:31
Kinderen 's ochtends een uurtje thuis en 's avonds anderhalf uur. En de rest van de opvoeding doet het KDV.nessemeisje schreef: ↑26-01-2020 11:35Ze zitten inmiddels op school, maar hier is het 06:45 opstaan, dan kan ik rustig douchen. 07:10 gaan de wekkers van de kinders en kleden ze zich aan, man smeert het brood voor het ontbijt van de kinderen en vult hun brooddozen. Ik kleed me ondertussen aan en ga dan ontbijten met de kinderen terwijl man zich gaat douchen. Na ontbijt tanden poetsen en dan gaan de kinderen nog even spelen tot het tijd is om te gaan. Als ik ze breng, is dat om 8 uur relaxed naar school lopen of fietsen en daarna ga ik door naar mijn werk, daar ben ik dan tussen 8:30 en 8:45. Als man ze brengt is dat met de auto en daarna rijdt hij door naar zijn werk.
Bij de avondroutine: een van ons gaat ze halen, dat spreken we overdags via de app af, want het gebeurt wel eens dat er opeens een vergadering tot 17:00 in de agenda staat. Dus kinderen halen van de BSO, ik loop of fiets naar huis met ze, bij thuiskomst gaan ze lekker spelen/tv kijken terwijl ik kook (boodschappen al gedaan). Rond 18:30 eten we zodat de jongste om 19:00 u in bed kan liggen. Oudste gaat dan ook pyama aandoen en eerst een half uurtje huiswerk, daarna nog chillen tot 20:00 en dan gaat zij ook naar bed.
Het scheelt wel ontzettend dat ik vlakbij huis werk en dus weinig reistijd heb. Daarnaast heb ik een flexibele baan. Als ik eens een dag vrij moet nemen voor een ziek kind, kan dat gewoon en haal ik later weer in als de kinderen op school zitten. En thuiswerken is ook geen probleem. Voor man geldt hetzelfde.
Noem mij maar raar maar waarom ben je dan ooit aan kinderen begonnen als je ze nauwelijks in huis hebt.
zondag 26 januari 2020 om 13:32
Opvoeding en opvang zijn twee verschillende dingen. Als ze op school zitten heb je ze ook een groot deel van de dag niet bij je en daar worden ze ook niet opgevoed. En er is nog zoiets als weekend.willem1959 schreef: ↑26-01-2020 13:31Kinderen 's ochtends een uurtje thuis en 's avonds anderhalf uur. En de rest van de opvoeding doet het KDV.
Noem mij maar raar maar waarom ben je dan ooit aan kinderen begonnen als je ze nauwelijks in huis hebt.
(Hier trouwens normaliter wel allebei 4 dagen pw werken, zodat er inderdaad maar 3 dagen opvang nodig is)
Ik heb ook thuisblijfmoeders gezien die geen zak met hun kind doen, dus dat opvoeden en quality time met je kinderen zit 'm echt niet alleen in het thuis aanwezig zijn.

zondag 26 januari 2020 om 13:37
willem1959 schreef: ↑26-01-2020 13:26Opvoeden is toch een vrouwending.
Kijk maar op het KDV. Alleen maar vrouwen. En als er een man staat dan vertrouwt men hem niet.
Uh nee, kinderen hebben in de opvoeding juist mannelijke rolmodellen nodig.
Dat wantrouwen jegens mannen op het kdv is heel vervelend. Een handje vol mannen heeft het verpest voor de rest, zeg maar.

zondag 26 januari 2020 om 13:41
willem1959 schreef: ↑26-01-2020 13:31Kinderen 's ochtends een uurtje thuis en 's avonds anderhalf uur. En de rest van de opvoeding doet het KDV.
Opvoeden gaat niet over hoeveel uur je met je kind doorbrengt maar over het meegeven van normen en waarden, daar heb je geen acht uur per dag extra voor nodig.
Leren om je handen te wassen voor het eten. Je voeten te vegen op de mat etc is geen opvoeden. Daardoor is het prima om dat over te laten aan het kdv. Die hebben daarvoor geleerd.
zondag 26 januari 2020 om 13:43
Hm ja, wij hebben er maar 1 en die gaat naar de opvang om de hoek, die van 7:30-18:30 open is. Hier brengt man, haal ik, werken allebei minimaal 9 uur. Ik ook regelmatig 10 (begin om 7:30). Hij begint rond half 9, brengt zoon tussen 7:30-8:00 naar kdv.stokske schreef: ↑26-01-2020 13:15Nou een voorbeeld. Ik moet bijv vaak of smorgen om 8 uur op mn werk zijn, of later op de ochtend werken en langer door. Altijd afspreken wie wat doet, smorgens haasten met brengen. Opvang is om half 8 open en om 8 uur moet ik op het werk zijn. Smiddags op de klok kijken of ik wel optijd ben met halen, kan niet ren keer overwerken want ik moet weg. Man net zo want hij moet ze ook halen en brengen. Als ik om 8 uur begin, brengt hij de oudste naar schook en kan pas na half 9 beginnen met rijden. Kinderen op 2 verschillende opvang door school. Pas om half 9 naar het werk kunnen rijden als je kind naar school brengt. Als er een belangrijk evenement is op mijn werk en het is mijn partime dag, wordt ik gebeld of geappt. Ik stuur mailtjes door naar collega’s of ze iets van mij kunnen overnemen. Is het wel mijn werkdag, is kind,oppas ziek en moet ik dagen weer omgooien of vrij nemen. En ja, man en ik wisselen af met vrij nemen maar voor mijn gevoel moet ik mij zo in allerlei bochten wringen.
Omdat het eten altijd al vrijwel klaar is op opvangdagen staat er altijd bijna direct eten op tafel, het huis kan geen bende worden want er is niemand, we maken ‘s avonds alles wat alvast klaargemaakt kan worden klaar. Oppas ziek is niet mijn probleem, maar het probleem van het kdv. Daarom wilde ik pertinent geen oppas aan huis of gastouder, of opa en oma.
zondag 26 januari 2020 om 13:44
Dit.
zondag 26 januari 2020 om 13:45
Dit inderdaad en dat ik denk dat vrouwen wel meer van het zorgende zijn en mannen meer van het leren. Maar dat heb je beiden nodig voor een opvoeding!
(de pabo wordt door mannen vaak ook om een andere reden gevolgd dan vrouwen, waardoor je meer vrouwen in kleuterklassen ziet en mannen vanaf groep 3)
Ik denk dat als de opleiding tot pedagogisch medewerker zich niet alleen op vrouwen maar ook op mannen zou richten (evenals pabo) dit al veel zou schelen.
zondag 26 januari 2020 om 13:51
Ik vind het trouwens heel goed voor zoon dat hij niet alleen door ons wordt opgevoed, maar ook door het KDV.
Daar doet hij sociale contacten op, leert hij deel zijn van een sociale groep, leert hij dat er meer normen en waarden zijn dan die van papa en mama, leert hij handige trucjes waar ik zelf nooit op zou zijn gekomen waardoor hij met 1.5 al zelf zijn jas kon aantrekken, om maar iets te noemen. De leidsters denken met ons mee als er iets niet makkelijk loopt en hij leert zich veilig voelen bij meer mensen dan alleen maar zijn moeder.
En ja, ik weet dat een heleboel mensen van mening zijn dat 4 jaar vroeg genoeg is om dat soort dingen te leren, maar ik vind het eigenlijk veel fijner dat hij begint in een groep van 10 kindjes voor hij de overstap naar 25 moet maken. Dat hij er gewoon vanaf baby af aan aan gewend is, met kortere weken, ipv in een keer volle bak moet functioneren.
Dus ik zou het zelfs een nadeel vinden als hij helemaal niet naar kdv zou gaan.
Daar doet hij sociale contacten op, leert hij deel zijn van een sociale groep, leert hij dat er meer normen en waarden zijn dan die van papa en mama, leert hij handige trucjes waar ik zelf nooit op zou zijn gekomen waardoor hij met 1.5 al zelf zijn jas kon aantrekken, om maar iets te noemen. De leidsters denken met ons mee als er iets niet makkelijk loopt en hij leert zich veilig voelen bij meer mensen dan alleen maar zijn moeder.
En ja, ik weet dat een heleboel mensen van mening zijn dat 4 jaar vroeg genoeg is om dat soort dingen te leren, maar ik vind het eigenlijk veel fijner dat hij begint in een groep van 10 kindjes voor hij de overstap naar 25 moet maken. Dat hij er gewoon vanaf baby af aan aan gewend is, met kortere weken, ipv in een keer volle bak moet functioneren.
Dus ik zou het zelfs een nadeel vinden als hij helemaal niet naar kdv zou gaan.
zondag 26 januari 2020 om 13:55
Ik heb dit gestaft. Ik vind deze opmerking echt polariserend. En gemeen ook nog.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-01-2020 14:07
Reden: 'quote' verwijderd
Reden: 'quote' verwijderd
13.74% gewijzigd