40 uur werken met kleine kinderen

donderdag 23 januari 2020 om 22:19
Wie heeft hier ervaring mee?
De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?
Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.
Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.
De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?
Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.
Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.
dinsdag 28 januari 2020 om 19:03
Wat ik bedoelde te zeggen is dat er legio vrouwen zijn die een kind willen als hebbeding. Zonder te realiseren dat daar heel wat verplichtingen bijkomen. Maar ook dit heeft te maken met de ikke-ikke-maatschappij waar ik het wel vaker over heb. Ik wil een kind maar ook mijn baan en dus moet een ander mijn kind maar opvoeden. En oh ja, kan het kdv er tegen sluitingstijd nog een fles melk inwerken? Anders krijg ik een vervelend hongerig kind thuis.boerinnetje-van-buuten schreef: ↑28-01-2020 18:56Laminaat? Nu ben je aan het schmieren. Parket! Dat wil ik! Of een gietvloer. Zo'n lelijke die ook in VT wonen staat. Waarom sluit ik anders mijn kinderen 45 uur per week in de kolenmijnen op?
Ik werk 32/4 dagen, partner idem. Hier op school ook een moeder die 'O ja, jij bent de moeder die zoveel werkt" zei. Ik was stomverbaasd. Maar zij heeft een man die HEUL belangrijk is dus niet minder kan werken. Dus werkt zij drie dagen.
Gelukkig hoeven haar kinderen niet naar de crèche. Háár kinderen gingen twee dagen per week naar haar moeder (voormalig peuterleidster, dus ook gediplomeerd. Verschil moet er zijn). Tja, dat kan ik niet. Het schijnt niet kies te zijn om je kinderen hele dagen op het kerkhof achter te laten.

dinsdag 28 januari 2020 om 19:08
Waar kom je die vrouwen tegen? In jouw sociale omgeving? Want ik ken niemand die een kind als een hebbeding heeft. Maar wij werkende vrouwen kregen onze kinderen ook later. We hadden toen we in de twintig waren wel iets beters te doen dan kinderen te werpen. Dus dat kind dat we boven de 35 kregen (en nummer 2 en 3) zijn méér dan gepland.willem1959 schreef: ↑28-01-2020 19:03Wat ik bedoelde te zeggen is dat er legio vrouwen zijn die een kind willen als hebbeding. Zonder te realiseren dat daar heel wat verplichtingen bijkomen.

anoniem_63bbf1e807fcd wijzigde dit bericht op 28-01-2020 19:09
0.41% gewijzigd
dinsdag 28 januari 2020 om 19:09
Ik ben het zelden met je eens Willem, maar nu wel. Al maakt het niet uit of dit de vrouw of de man betreft. Waar het mij om gaat is dat tenminste een van de ouders frequent tijd doorbrengt met het kind of de kinderen en dat je dit niet uitsluitend kan afschuiven op derden. Het mooie aan het ouderschap is toch dat je ook tijd kan door brengen met je kind(eren)..?willem1959 schreef: ↑28-01-2020 19:03Wat ik bedoelde te zeggen is dat er legio vrouwen zijn die een kind willen als hebbeding. Zonder te realiseren dat daar heel wat verplichtingen bijkomen. Maar ook dit heeft te maken met de ikke-ikke-maatschappij waar ik het wel vaker over heb. Ik wil een kind maar ook mijn baan en dus moet een ander mijn kind maar opvoeden. En oh ja, kan het kdv er tegen sluitingstijd nog een fles melk inwerken? Anders krijg ik een vervelend hongerig kind thuis.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 28 januari 2020 om 19:11
Ja, men krijgt het kind wel (meer dan) gepland maar geldt ook voor de breedbeeld tv, de Fiat 500 enz.boerinnetje-van-buuten schreef: ↑28-01-2020 19:08Waar kom je die vrouwen tegen? In jouw sociale omgeving? Want ik ken niemand die een kind als een hebbeding heeft. Maar wij werkende vrouwen kregen onze kinderen ook later. We hadden toen we in de twintig waren wel iets beters te doen dan kinderen te werpen. Dus dat kind dat we boven de 35 kregen (en nummer 2 en 3) zijn méér dan gepland.
Nu ben ik aan het schmieren...
dinsdag 28 januari 2020 om 19:18
Precies ik vraag me ook af waarom al die fulltime(+) werkende vaders kinderen hebben.
dinsdag 28 januari 2020 om 19:30
Ik ken dus echt geen enkele ouder die zijn kind nooit ziet. Echt helemaal niemand. Zelfs gescheiden ouders niet. Ik ken verder 1 thuisblijfmoeder.
Dus het beeld van kind als accessoire, opgevoed door kdv, ouders die geen interesse in hun kinderen tonen is mij echt zo volslagen vreemd dat ik me niet kan voorstellen dat de mensen die de veel werkende moeders (!!! nog steeds! Mijn hart huilt!) veroordelen nou massaal gezinnen voorbij zien komen waar de kinderen ernstig verwaarloosd worden.
Ik ken namelijk alleen maar tweeverdieners die heel erg investeren in tijd met hun kinderen (gelukkig!).
En ik denk dat thuisblijfmoeders veel meer tijd besteden aan de was, eten, boodschappen, huishouden, taxibedrijf spelen, helpen op school/kdv, etc. Dingen die ik zoveel mogelijk uitbesteed of bewaar voor ‘s avonds als zoon slaapt. Maar dat ze daardoor ook te druk zijn om de hele dag VE-verantwoord te doen met hun kroost.
Dus het beeld van kind als accessoire, opgevoed door kdv, ouders die geen interesse in hun kinderen tonen is mij echt zo volslagen vreemd dat ik me niet kan voorstellen dat de mensen die de veel werkende moeders (!!! nog steeds! Mijn hart huilt!) veroordelen nou massaal gezinnen voorbij zien komen waar de kinderen ernstig verwaarloosd worden.
Ik ken namelijk alleen maar tweeverdieners die heel erg investeren in tijd met hun kinderen (gelukkig!).
En ik denk dat thuisblijfmoeders veel meer tijd besteden aan de was, eten, boodschappen, huishouden, taxibedrijf spelen, helpen op school/kdv, etc. Dingen die ik zoveel mogelijk uitbesteed of bewaar voor ‘s avonds als zoon slaapt. Maar dat ze daardoor ook te druk zijn om de hele dag VE-verantwoord te doen met hun kroost.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
dinsdag 28 januari 2020 om 19:30
Dan zal Willem toch het woordje vrouwen uit zijn post moeten schrappen en iets anders er voor in de plaats moeten zetten.Baggal schreef: ↑28-01-2020 19:09Ik ben het zelden met je eens Willem, maar nu wel. Al maakt het niet uit of dit de vrouw of de man betreft. Waar het mij om gaat is dat tenminste een van de ouders frequent tijd doorbrengt met het kind of de kinderen en dat je dit niet uitsluitend kan afschuiven op derden. Het mooie aan het ouderschap is toch dat je ook tijd kan door brengen met je kind(eren)..?

dinsdag 28 januari 2020 om 19:31
Ik heb mijn kinderen niet als hobby en naast mijn 40-urige werkweek zag ik ze behoorlijk wat uren. In de eerste vijf jaar op werkdagen niet zo lang wakker, maar dan heb je nog het hele weekend en andere vrije dagen. Als ik aan het werk was werden ze goed verzorgd, en ik heb alle eerste stapjes en tandjes meegemaakt.
Eigenlijk zou ik me niet moeten ‘verdedigen’. Dat ‘waarom heb je kinderen als je de fulltime uitbesteedt?’ is gewoon een kutopmerking die niet meer van deze tijd is. Ik heb er geen last van maar het houdt vrouwen in een achtergestelde positie.
Eigenlijk zou ik me niet moeten ‘verdedigen’. Dat ‘waarom heb je kinderen als je de fulltime uitbesteedt?’ is gewoon een kutopmerking die niet meer van deze tijd is. Ik heb er geen last van maar het houdt vrouwen in een achtergestelde positie.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 28-01-2020 19:34
28.44% gewijzigd
dinsdag 28 januari 2020 om 19:32
Als accessoire en/of statussymbool.sprietgras schreef: ↑28-01-2020 19:18Precies ik vraag me ook af waarom al die fulltime(+) werkende vaders kinderen hebben.
dinsdag 28 januari 2020 om 19:35
Dat zegt helemaal niks over hoeveel je je kind nou daadwerkelijk ziet. Ik deed dat soort dingen om even lekker te chillen.vrijenblij20220 schreef: ↑28-01-2020 18:55Jij gaat dan misschien van jezelf uit maar ik deed altijd veel met de kinderen toen ze klein waren. Vaak gingen we na school nog ergens zwemmen of naar een speeltuin of kinderboerderij en als ze vakantie hadden gingen we er vaak een hele dag op uit.

dinsdag 28 januari 2020 om 19:42
Haha, in het andere topic mogen we het niet eens zijn, maar hier wel

dinsdag 28 januari 2020 om 19:43
Dat jij het als een kutopmerking kwalificeert is geheel aan jou. Daar zal je wel een goede persoonlijke reden voor hebben.MinkeDeWit schreef: ↑28-01-2020 19:31Ik heb mijn kinderen niet als hobby en naast mijn 40-urige werkweek zag ik ze behoorlijk wat uren. In de eerste vijf jaar op werkdagen niet zo lang wakker, maar dan heb je nog het hele weekend en andere vrije dagen. Als ik aan het werk was werden ze goed verzorgd, en ik heb alle eerste stapjes en tandjes meegemaakt.
Maar beantwoordt de vraag eens die je zelf lanceert. Waarom heb je kinderen als je die fulltime uitbesteedt?
dinsdag 28 januari 2020 om 19:45
Omdat ik mijn kind heel leuk vind, maar ik werk toevallig ook. Dat is gewoon de realiteit.willem1959 schreef: ↑28-01-2020 19:43Dat jij het als een kutopmerking kwalificeert is geheel aan jou. Daar zal je wel een goede persoonlijke reden voor hebben.
Maar beantwoordt de vraag eens die je zelf lanceert. Waarom heb je kinderen als je die fulltime uitbesteedt?

dinsdag 28 januari 2020 om 19:46
Vooral je Engelse link vind ik verbazingwekkend.Solomio schreef: ↑28-01-2020 19:00Volgens één van mijn studieboeken staat dat in dit artikel: https://www.researchgate.net/publicatio ... _parenting
Quote: Current data reveal that there
is not a great deal of difference in the amount of time that mothers spend with their children or in the
types of activities engaged in, regardless of maternal employment status
En: It is important to reassure parents that work per se is not a detriment to children’s development at any
age.
Verder nog interessant: https://www.me-to-we.nl/hoe-meer-tijd-j ... s-nee-dus/
En: https://www.famme.nl/tijd-met-je-kind-doorbrengen/
Nou ja, er is genoeg onderzoek te vinden dat aantoont dat het allemaal niet zo negatief is.
In je tweede link kan ik me vinden. Het gaat vooral om de kwaliteit. Al vind ik het ook heel zwart/wit wat ze over ouders zeggen doe veel bij hun kinderen zijn. En het gaat over kinderen van 3 tot 11 jaar. Onder de 3 vindt vooral de hechting plaats. Dan is het weer een ander verhaal lijkt me.
anoniem_270703 wijzigde dit bericht op 28-01-2020 19:55
0.04% gewijzigd
dinsdag 28 januari 2020 om 19:50
Oh en dan nog iets: van je kind houden en hem graag op willen voeden is niet equivalent aan als hobby hebben om peuterknutsels te maken of babykots op te ruimen.
Ik vind mijn kind fantastisch, maar er zijn hele stukken ouderschap die ik graag zou overslaan als dat kon (huilbaby, gebroken nachten, peuterdriftbuien, natte bedden bij zindelijk worden, hele huis onder de appelstroop, 348 keer achter elkaar een toren bouwen die direct weer wordt omgegooid, etc.). De meeste mensen doen dat uit liefde, en niet omdat ze de wekker ook ieder uur van de nacht zouden zetten als ze geen baby hadden gehad.
En dat je het uit liefde doet lijkt me genoeg.
En wat ik een heel interessant artikel vind over het hoe en waarom van het spelen en of en hoe je daar als ouder al dan niet mee om moet gaan vind ik dit:
https://www.google.nl/amp/s/www.psychol ... -how%3famp
Een eerlijk artikel over de guilt trip die ook hier weer gepresenteerd wordt: als je spelen met en de dagelijkse zorg voor je kind niet zo leuk vindt, betekent dat NIET dat je je kind niet leuk vindt. En dus ook niet dat je beter geen kinderen had kunnen krijgen.
Dat je spelen niet meer interessant vindt als volwassene is gewoon heel normaal. Dat je niet heppiedepeppie staat te juichen bij poepluiers ook.
Dat betekent niet dat er geen manieren zijn om spelen leuk te maken en geen delen van de verzorging van kinderen die je wél heel fijn vindt, maar ook dat het niet gek is dat je niet de hele dag alleen maar wil zorgen en spelen. En dat zegt dus ook niks over de liefde voor je kind.
Ik vind mijn kind fantastisch, maar er zijn hele stukken ouderschap die ik graag zou overslaan als dat kon (huilbaby, gebroken nachten, peuterdriftbuien, natte bedden bij zindelijk worden, hele huis onder de appelstroop, 348 keer achter elkaar een toren bouwen die direct weer wordt omgegooid, etc.). De meeste mensen doen dat uit liefde, en niet omdat ze de wekker ook ieder uur van de nacht zouden zetten als ze geen baby hadden gehad.
En dat je het uit liefde doet lijkt me genoeg.
En wat ik een heel interessant artikel vind over het hoe en waarom van het spelen en of en hoe je daar als ouder al dan niet mee om moet gaan vind ik dit:
https://www.google.nl/amp/s/www.psychol ... -how%3famp
Een eerlijk artikel over de guilt trip die ook hier weer gepresenteerd wordt: als je spelen met en de dagelijkse zorg voor je kind niet zo leuk vindt, betekent dat NIET dat je je kind niet leuk vindt. En dus ook niet dat je beter geen kinderen had kunnen krijgen.
Dat je spelen niet meer interessant vindt als volwassene is gewoon heel normaal. Dat je niet heppiedepeppie staat te juichen bij poepluiers ook.
Dat betekent niet dat er geen manieren zijn om spelen leuk te maken en geen delen van de verzorging van kinderen die je wél heel fijn vindt, maar ook dat het niet gek is dat je niet de hele dag alleen maar wil zorgen en spelen. En dat zegt dus ook niks over de liefde voor je kind.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
dinsdag 28 januari 2020 om 19:51
Eens hoor. En vandaar ook mijn opmerking over vrouwen/mannen.
Ik zie geregeld dat vrouwen nanny’s hebben en vrij zelden thuis zijn. Nanny gaat ook mee op vakantie en is echt in dienst van de familie.
De UK, en met name Londen is dan misschien anders dan NL, maar soms denk ik wel: waarom niet wat meer tijd met de oh zo gewenste kinderen doorbrengen - zeker als dat financieel kan. En je kinderen naar een public school (boarding) sturen als ze eenmaal wat groter zijn... tja.
In ons geval is het mijn man die meer zorg taken voor zijn rekening neemt dus wie van de ouders minder werkt is niet zo belangrijk, maar bijna alles uit handen geven vind ik wel moeilijk als buitenstaander.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

dinsdag 28 januari 2020 om 19:52
Een kinderwens is een biologisch gegeven. Ik heb ze en zorg ervoor. Daarnaast zorg ik dat we allemaal te eten hebben en een dak boven ons hoofd.willem1959 schreef: ↑28-01-2020 19:43Dat jij het als een kutopmerking kwalificeert is geheel aan jou. Daar zal je wel een goede persoonlijke reden voor hebben.
dinsdag 28 januari 2020 om 19:57
Kinderen zijn geen hobby of een ander tijdverdrijf. Ze maken een wezenlijk onderdeel van je leven uit. De meeste mensen krijgen geen kinderen omdat ze zo graag een baby willen knuffelen of met een peuter wil spelen. Dan kan je beter kiezen voor een carrière in de kinderopvang. Kinderen krijgen gaat veel verder dan dat. De vraag waarom je kinderen hebt als je fulltime werkt is volkomen irrelevant. Kinderen krijgen is nooit echt een goede reden voor maar komt uit een biologische oerdrift voort die we vervolgens voor onszelf rationaliseren. Dus de wens voor een kind en de wens om fulltime te werken kunnen heel goed naast elkaar bestaan & zijn niet echt met elkaar verbonden.willem1959 schreef: ↑28-01-2020 19:43Dat jij het als een kutopmerking kwalificeert is geheel aan jou. Daar zal je wel een goede persoonlijke reden voor hebben.
dinsdag 28 januari 2020 om 20:15
Je kinderen naar public school sturen is een andere manier zorgen voor je kind dan wij gewend zijn.Baggal schreef: ↑28-01-2020 19:51Eens hoor. En vandaar ook mijn opmerking over vrouwen/mannen.
Ik zie geregeld dat vrouwen nanny’s hebben en vrij zelden thuis zijn. Nanny gaat ook mee op vakantie en is echt in dienst van de familie.
De UK, en met name Londen is dan misschien anders dan NL, maar soms denk ik wel: waarom niet wat meer tijd met de oh zo gewenste kinderen doorbrengen - zeker als dat financieel kan. En je kinderen naar een public school (boarding) sturen als ze eenmaal wat groter zijn... tja.
In ons geval is het mijn man die meer zorg taken voor zijn rekening neemt dus wie van de ouders minder werkt is niet zo belangrijk, maar bijna alles uit handen geven vind ik wel moeilijk als buitenstaander.

dinsdag 28 januari 2020 om 20:25
Ja, dat is dan een beetje jammer.willem1959 schreef: ↑28-01-2020 19:03Wat ik bedoelde te zeggen is dat er legio vrouwen zijn die een kind willen als hebbeding. Zonder te realiseren dat daar heel wat verplichtingen bijkomen. Maar ook dit heeft te maken met de ikke-ikke-maatschappij waar ik het wel vaker over heb. Ik wil een kind maar ook mijn baan en dus moet een ander mijn kind maar opvoeden. En oh ja, kan het kdv er tegen sluitingstijd nog een fles melk inwerken? Anders krijg ik een vervelend hongerig kind thuis.
dinsdag 28 januari 2020 om 20:41
Als ik naar mijn collega’s in Engeland kijk, denk ik dat het daar wel vaker voorkomt dan hier (een fulltime nanny die ook mee gaat op vakantie is hier toch echt nog behoorlijk ongebruikelijk). En boarding schools kennen we in Nederland al überhaupt vrijwel niet, dus dat zijn dingen die hier niet aan de orde zijn.Baggal schreef: ↑28-01-2020 19:51Eens hoor. En vandaar ook mijn opmerking over vrouwen/mannen.

dinsdag 28 januari 2020 om 21:00
MinkeDeWit schreef: ↑28-01-2020 19:31Ik heb mijn kinderen niet als hobby en naast mijn 40-urige werkweek zag ik ze behoorlijk wat uren. In de eerste vijf jaar op werkdagen niet zo lang wakker, maar dan heb je nog het hele weekend en andere vrije dagen. Als ik aan het werk was werden ze goed verzorgd, en ik heb alle eerste stapjes en tandjes meegemaakt.
In een werkloze situatie heb ik dan weer de eerste stapjes van de jongste gemist. Twee dagen en nachten logeren bij oma. We brachten hem kruipend weg en haalden hem lopend weer op.
Daar hoef je dus geen thuisblijfmoeder voor te zijn.

dinsdag 28 januari 2020 om 21:10
Nou, ik moet niks maar ik wil het graag. Kan ook nog.Solomio schreef: ↑28-01-2020 18:35Maar hoezo moet je je kinderen zo vaak mogelijk (willen) zien?
Ben je dan een betere moeder ofzo?
Daarbij blijkt idd dat het daadwerkelijk aantal uren dat ouders met hun kind(eren) doorbrengen nauwelijks te verschillen bij meer of minder uren buitenshuis werkende ouders.
dinsdag 28 januari 2020 om 22:07
Waarom stel je die vraag überhaupt?willem1959 schreef: ↑28-01-2020 19:43Dat jij het als een kutopmerking kwalificeert is geheel aan jou. Daar zal je wel een goede persoonlijke reden voor hebben.
Mag je alleen kinderen willen als je daar fulltime voor wilt zorgen?
En geldt dat dan alleen voor vrouwen? En waarom niet voor mannen?
Kinderen willen heeft niks met dagbesteding te maken.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning