40 uur werken met kleine kinderen

23-01-2020 22:19 495 berichten
Wie heeft hier ervaring mee?

De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?

Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.

Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
27-01-2020 22:38
Eens hoor. Ik was ook altijd lyrisch over Zweden tot ik serieus overwoog mijn kind er op school te doen. Sindsdien is mijn blik een heel stuk genuanceerder.

Als we hier verlof van een jaar zouden invoeren na de geboorte van een kind zou het wat mij betreft prima zijn.

Herken ook niks van wat financeissues schrijft over alle kinderen van alle leeftijden op 1 hoop voor het VE-programma. Hier zijn dat soort dingen echt niet zo.

Over basisscholen ben ik trouwens ook overdreven kritisch volgens VF want heb er een hele studie van gemaakt :P had ik bij KDV’s ook en heb daar geen spijt van, ben erg tevreden.

@Valia: thanks voor je opmerking! Ik zal me ook eens verdiepen in BSO’s. Zoiets zou zeker erg handig zijn.
Er zijn nog steeds heel veel kdv’s in Nederland met gemengde groepen. Dan komt een VE programma dagdagelijks gewoon niet van de grond.

Ik ben oprecht benieuwd of we al kdv’s met 3 verblijfgroepen werken; baby, dreumes, kleuter.

Er is op het moment gewoon een tekort aan opvangplekken in de steden, er is weinig keuze en je moet als embryo je inschrijving voltooien wil je nog een beetje keuze hebben.

Iedereen wil zijn persoonlijk situatie uitleggen en verdedigen, dat snap ik. Maar de massa in Nederland is ondermaats.
Financeissues schreef:
28-01-2020 07:00
Er zijn nog steeds heel veel kdv’s in Nederland met gemengde groepen. Dan komt een VE programma dagdagelijks gewoon niet van de grond.

Ik ben oprecht benieuwd of we al kdv’s met 3 verblijfgroepen werken; baby, dreumes, kleuter.
Jij vindt het blijkbaar niet goed, een verticale groep.
Mijn ervaring is dat op heel veel kdv's zowel horizontale als verticale groepen zijn.
Ik denk dat beide groepen voor- en nadelen (kunnen) hebben.

Waarom VE niet van de grond zou kunnen komen in een verticale groep is me een raadsel.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Financeissues schreef:

Er is op het moment gewoon een tekort aan opvangplekken in de steden, er is weinig keuze en je moet als embryo je inschrijving voltooien wil je nog een beetje keuze hebben.

Iedereen wil zijn persoonlijk situatie uitleggen en verdedigen, dat snap ik. Maar de massa in Nederland is ondermaats.
Toen ik 1,5 jaar geleden opvang zocht voor dochter, hadden 2 van de 3 inderdaad de groepen waar je het over hebt (al is de oudste peuter, geen kleuter, want kleuters gaan hier naar school, niet naar een kinderdagverblijf). De derde had een aparte babygroep, en dan daarna verticaal, maar dus ook geen jonge babies bij 3 jarigen. En de kinderen van mijn beste vriendin zaten 1” jaar geleden al op de opvang met jaargroepen, dus tot 1 jaar, 1-2 enz. Dat bestaat al heel lang in Nederland.

Dat er opvang te kort is, ben ik helemaal met je eens. Maar ook dat is in het bejubelde Scandinavië niet anders. In Copenhagen zitten ouders met precies hetzelfde gegoochel met oppassen en opa’s en oma’s, ondanks het langere verlof. Dat schuift het probleem alleen een beetje op.
Vroegah toen moeders niet mochten werken, brachten de kinderen hun dagen ook door in een ‘verticale groep’, namelijk met hun oudere broertjes en zusjes.
Dus om nou te stellen dat het schadelijk is voor baby’s en kleine kinderen als ze niet met alleen leeftijdsgenootjes worden opgevangen, lijkt me wat overdreven.
Dubbeljus schreef:
24-01-2020 08:49
Gatverdamme, ik zou verhuizen. En dat meen ik serieus.
Huh hoezo? Hoezo vindt men werken zo belangrijk in het leven. Uiteraard moet er geld verdiend worden. Maar als je het je kan veroorloven om minder te werken en meer tijd met je kinderen door te kunnen brengen of meer vrije tijd te hebben, dan is dat fijn toch? Wat is daar slecht aan?
Ik werk 20 uur en man fulltime maar hij wil terug naar 4 dgn. We hebben het financieel prima en zien beiden de noodzaak niet in van veel werken en carrière maken en meer en meer verdienen. Wij vinden familie/gezin/vrije tijd belangrijker.

Verder vind ik het praktisch gezien ook erg fijn dat ik op woensdagmiddag thuis ben. Dat is de enige middag dat beide kinderen speelafspraakjes maken. (Geen continuerooster hier dus andere middagen zijn ze pas later thuis). Dan vind ik het wel zo leuk dat de kinderen ook hier kunnen spelen en dat ze niet altijd naar een ander moeten.
Dubbeljus schreef:
24-01-2020 17:07
Ja dit. Ik kan enorm relaxed ‘s morgens nog een boekje lezen in bed met de oudste, hem aankleden en aan het ontbijt zetten en dan op ons gemakje naar school gaan (en ik door naar werk).

Dat heeft een aantal redenen:
- samenwerking met mijn partner (die zet het ontbijt klaar en verzorgt de jongste)
- je tijd ruim indelen, dan hoef je nooit te haasten
- zelf relaxed zijn en er oprecht niet wakker van liggen dat je kind eens wat later op school komt of jijzelf wat later op je werk en daar ook niet haastig om gaan doen.
Lijkt me toch niet de bedoeling dat je kind te laat op school komt. Kan een keer gebeuren idd en dan moet je daar heus niet van wakker liggen. Maar niet te vaak toch? Ik zou er toch altijd wel naar streven dat mn kinderen op tijd op school zijn en ik zelf op tijd op mn werk.
sugarmiss schreef:
23-01-2020 22:57
Een fulltime werkdag is zo ongeveer van half negen tot 5. Een half uur reistijd per enkele reis is toch wel ongeveer het minimum. Zit je al op van 8 tot half 6. Je moet zelf ook douchen, aankleden voor je werk. Eventueel ontbijten of lunch maken.

Dus je bent vanaf kwart voor 8 bezig.

Komt het er op neer dat jij je kind alleen even snel kan aankleden en naar de opvang kan brengen. Dat noem ik nou niet echt tijd doorbrengen met kind.

Als je dan om half zes uit je werk komt dan moet er gekookt, gegeten, opgeruimd worden.

Nou dan is het zo zeven uur en moet je kind naar bed.

Kun je nog net even voorlezen.

Dan breng je toch bar weinig tijd door met je kind.

En hoe graag werkende moeders het ook ontkennen dan is de medewerkster van het kinderdagverblijf toch echt diegene die het kind het beste kent en de grootste invloed heeft op de opvoeding.

En die moeders weten dan in de vakanties nauwelijks wat ze met hun kind aanmoeten want ze kennen het amper.
Helemaal mee eens. En dan denk ik: waarom heb je kinderen als je ze vijf dagen niet ziet en weinig met de opvoeding te maken hebt en alle eerste dingen van je kindje moet missen...
MrsEklund schreef:
28-01-2020 16:52
Helemaal mee eens. En dan denk ik: waarom heb je kinderen als je ze vijf dagen niet ziet en weinig met de opvoeding te maken hebt en alle eerste dingen van je kindje moet missen...
Dit.
Ik zou zeggen sla Suzanna M. Bianchi, Maternal Employment and thime with Children er eens op na (verschnen in Demography Vol 37 n4 , 2000 (p400 -414))

Daar staat dat mensen meer tijd door zijn gaan brengen met hun kinderen sinds de jaren 50. Dus zo slecht hebben die kinderen van werkende ouders het helemaal niet.

OVerigens ook Are parents investing less time in Children? Trends in selected industrialized coutnries (Gauthier, Smeedeng, Furstenberg, Population & development review, 2004) heeft dezelfde boodschap......
MrsEklund en Lanisa, hoeveel werken jullie partners?
MrsEklund schreef:
Oh? Ik heb zo ongeveer alle eerste dingen meegemaakt.
Je weet nooit echt of je het allereerste lachje, stapje, woordje meemaakt he. Wie weet hoeveel lachjes er al zijn achter je rug om?
Kaaaaaaaatje schreef:
28-01-2020 17:35
Ik zou zeggen sla Suzanna M. Bianchi, Maternal Employment and thime with Children er eens op na (verschnen in Demography Vol 37 n4 , 2000 (p400 -414))

Daar staat dat mensen meer tijd door zijn gaan brengen met hun kinderen sinds de jaren 50. Dus zo slecht hebben die kinderen van werkende ouders het helemaal niet.

OVerigens ook Are parents investing less time in Children? Trends in selected industrialized coutnries (Gauthier, Smeedeng, Furstenberg, Population & development review, 2004) heeft dezelfde boodschap......

Jahaa, maar die kinderen hoefden niet naar een opvang met in elk geval enigszins opgeleid personeel. Die werden opgevoed door willekeurige tantes of buurvrouwen, je snapt toch zelf ook wel dat dat veel beter is :bonk:?

En alle thuisblijfmoeders zitten iedere dag uren te knutselen met de kinderen, en ze heel pedagogisch educatief te begeleiden. En zitten altijd net te kijken als het kind zijn eerste stapje ooit zet, want die hoeven nooit naar de wc/koffie te zetten/was op te hangen.
Procne schreef:
28-01-2020 16:17
Vroegah toen moeders niet mochten werken, brachten de kinderen hun dagen ook door in een ‘verticale groep’, namelijk met hun oudere broertjes en zusjes.
Dus om nou te stellen dat het schadelijk is voor baby’s en kleine kinderen als ze niet met alleen leeftijdsgenootjes worden opgevangen, lijkt me wat overdreven.
Slechts 5 jaar geleden, toen ik met een baby te maken had, neigde de discussie over verticale of horizontale groep hier ook vooral richting verticale groep. Kinderen die wat hadden aan oudere of later wat jongere kinderen.
Marana schreef:
28-01-2020 17:44
Je weet nooit echt of je het allereerste lachje, stapje, woordje meemaakt he. Wie weet hoeveel lachjes er al zijn achter je rug om?
Wat maakt het uit dan?
Marana schreef:
28-01-2020 17:44
Dit vooral.

Doet je kind een eerste stapje op het kdv, zie jij bij ophalen het tweede stapje, maar voor jou is dat het eerste stapje.

Daarbij: is het voor vaders geen probleem dat ze al die eerste keren missen?

David Dunning
Procne schreef:
28-01-2020 16:17
En hier doen ze het half half: ze zitten op een verticale groep, maar voor de VE gaan ze dan met de andere groepen weer anders onderverdeeld aan hun programma werken. Is allemaal helemaal over nagedacht met een ingewikkelde constructie waardoor mijn zoon inmiddels kleuren kan benoemen, tot tien kan tellen, weet hoe oud hij is, emoties kan benoemen, de seizoenen en het weer kan beschrijven, zich aan en uit kan kleden, knipt en schildert en kleit en noem maar op.

Terwijl ik al heel tevreden was geweest als hij met ruim 2.5 een beetje kon lopen en zich enigszins verstaanbaar kon maken.
lux- wijzigde dit bericht op 28-01-2020 18:41
1.60% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
MrsEklund schreef:
Maar hoezo moet je je kinderen zo vaak mogelijk (willen) zien?
Ben je dan een betere moeder ofzo?

Daarbij blijkt idd dat het daadwerkelijk aantal uren dat ouders met hun kind(eren) doorbrengen nauwelijks te verschillen bij meer of minder uren buitenshuis werkende ouders.

David Dunning
Solomio schreef:
28-01-2020 18:35

Daarbij blijkt idd dat het daadwerkelijk aantal uren dat ouders met hun kind(eren) doorbrengen nauwelijks te verschillen bij meer of minder uren buitenshuis werkende ouders.
Ja.
Financeissues schreef:

Hier dus wel, met verticale groepen.

Vind het overigens wel typisch dat je Zweden als voorbeeld aanhaalde, en dan zo hamert op die VE.

Als er nou íéts is dat me aanspreekt aan het Zweedse systeem is het dat de prestatiedruk daar veel minder is. Van mij zou het allemaal best een tandje minder mogen hier in NL. Hij moet nog z’n hele leven meedoen aan de ratrace.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Solomio schreef:
Serieus? Waar heb je dat vandaan?
Klinkt me heel raar in de oren.
Solomio schreef:

Jij gaat dan misschien van jezelf uit maar ik deed altijd veel met de kinderen toen ze klein waren. Vaak gingen we na school nog ergens zwemmen of naar een speeltuin of kinderboerderij en als ze vakantie hadden gingen we er vaak een hele dag op uit.
willem1959 schreef:
23-01-2020 23:17

Maar ja, mensen willen een (...) laminaat. En oh ja, een baby.
Laminaat? Nu ben je aan het schmieren. Parket! Dat wil ik! Of een gietvloer. Zo'n lelijke die ook in VT wonen staat. Waarom sluit ik anders mijn kinderen 45 uur per week in de kolenmijnen op?

Ik werk 32/4 dagen, partner idem. Hier op school ook een moeder die 'O ja, jij bent de moeder die zoveel werkt" zei. Ik was stomverbaasd. Maar zij heeft een man die HEUL belangrijk is dus niet minder kan werken. Dus werkt zij drie dagen.
Gelukkig hoeven haar kinderen niet naar de crèche. Háár kinderen gingen twee dagen per week naar haar moeder (voormalig peuterleidster, dus ook gediplomeerd. Verschil moet er zijn). Tja, dat kan ik niet. Het schijnt niet kies te zijn om je kinderen hele dagen op het kerkhof achter te laten.
Mevrouw75 schreef:
28-01-2020 17:48
Wat maakt het uit dan?

Volgens mij niks, maar volgens MrsEklund en Lanisa wel, als ik ze zo lees.
watdachtjehiervan schreef:
28-01-2020 18:40
Serieus? Waar heb je dat vandaan?
Klinkt me heel raar in de oren.
Volgens één van mijn studieboeken staat dat in dit artikel: https://www.researchgate.net/publicatio ... _parenting

Quote: Current data reveal that there
is not a great deal of difference in the amount of time that mothers spend with their children or in the
types of activities engaged in, regardless of maternal employment status

En: It is important to reassure parents that work per se is not a detriment to children’s development at any
age.

Verder nog interessant: https://www.me-to-we.nl/hoe-meer-tijd-j ... s-nee-dus/
En: https://www.famme.nl/tijd-met-je-kind-doorbrengen/

Nou ja, er is genoeg onderzoek te vinden dat aantoont dat het allemaal niet zo negatief is.
solomio wijzigde dit bericht op 28-01-2020 19:08
22.84% gewijzigd

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven