40 uur werken met kleine kinderen

23-01-2020 22:19 495 berichten
Wie heeft hier ervaring mee?

De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?

Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.

Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.
Alle reacties Link kopieren
In Zweden hanteren ze toch de regel maximaal 5 kinderen per leidster?

Dat vind ik ook niet super riant vergeleken met Nederland ofzo. Hier zijn er iig ook 8-11 kindjes per dag en 2 leidsters.

Het grote verschil zit ‘m volgens mij tussen de 0-1 jaar (dat kinderen daar gewoon thuis zijn) en vervolgens tussen de 4-6 jaar; onze kleuters gaan dan met 25 kinderen naar school in 1 klas met 1 juf, terwijl Zweedse kinderen dan nog 2 jaar in het opvangmodel blijven.

En als ik op dagprogramma’s van Zweedse creches zocht deden ze min of meer hetzelfde als hier (echt letterlijk zelfde tijden enzo zelfs). Met de kleuters gaan ze daar ook wel dagjes naar de bieb enzo, maar ja, dat doen onze kleuters ook.

Enige significante, opvallende verschil in de opvang van 1 tot 4 jaar vond ik het buitenspelen. Verder vond ik ‘het beloofde land Zweden’ qua kinderopvang op papier niet opvallend anders, eerlijk gezegd.

Ik heb een veel groter probleem met de BSO. Als zoon naar de basisschool gaat wil ik eigenlijk oppas aan huis gaan regelen denk ik, want heb het idee dat de BSO echt ondermaats is. Bovendien zou ik een systeem willen waarbij hij op een groot scholencomplex (zoals in Amerika bijvoorbeeld) ook gewoon naar zwem- en muziekles of scouting kan. Dat je hem om 17u oppikt en hij is klaar en je niet om 15u nog eens de hele middag taxichauffeur moet spelen voor kind 1 dat op maandag hockeyt en op woensdag zwemt en kind 2 dat op dinsdag pianoles heeft, op donderdag fysiotherapie en op vrijdag voetbal.

Doodvermoeiend lijkt me dat.

Net zoiets is het continurooster: wat is daar in hemelsnaam preferabel aan boven een gewoon rooster? Zijn ze nóg eerder uit school. Daar snap ik echt niets van en zie het naderen van de basisschoolleeftijd dan ook met lede ogen aan.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Je hebt tegenwoordig ook wel mogelijkheden op sommige BSO's om via daar naar bijvoorbeeld zwemles, muziekles en andere sporten te gaan. Ik ben me nu weer aan het verdiepen in de verschillende bso's hier vanwege de jongste kinderen en er zitten beste wel leuke tussen. Hier is er 1 waarbij je via de bso verschillende sporten en dergelijke kan volgen. Heel professioneel opgezet. Een andere bso zit op een boerderij en lijkt me vooral voor kleine kinderen erg leuk (dieren en veel buiten zijn). Een gastmoeder in de straat is ook een goed alternatief maar die regelen vaak ook geen vervoer naar sporten en andere activiteiten, zeker als ze ook kleine kinderen hebben.

Aan de andere kant mijn kinderen hebben enorm leuke herinnering aan de zeer eenvoudige bso zonder veel extra's waar ze een paar jaar naar toe gingen omdat ze daar zoveel vriendjes hadden. Dat er weinig activiteiten waren en de inrichting wat sjofel was helemaal geen probleem. Ze vonden de groep zo geweldig.
Dubbeljus schreef:
27-01-2020 16:14
Ook ik heb een internationale omgeving en ik vind de kwaliteit van de kinderopvang in Nederland over het algemeen ook matig. Er zijn echt wel beteren tussen de slechte maar ook die werken met dezelfde leidster-kind ratio.

Maar je moet wel naar de praktijk kijken. Ja, baby’s mogen vanaf 10-12 weken naar de opvang maar dat is theorie. In de praktijk komt dat niet vaak voor, de meeste NL moeder nemen of ouderschapsverlof op of regelen alternatieve opvang voor de eerste maanden. De meeste baby’s beginnen op z’n vroegst met 4-6 maanden op de opvang en gaan sowieso tot ze 4 jaar zijn niet meer dan 2, 3 dagen per week. Kindjes in NL gaan maar weinig 4 en hoogstzelden 5 dagen per week naar de opvang.

Ik heb de pedagogisch medewerksters nog nooit zien dweilen trouwens, begrijp niet hoe je daar bij komt? Ik ben het met je eens dat veel opvangen veel en veel te weinig naar buiten gaan met de kinderen. Er zijn er echter ook die het wél doen en dit ook echt als beleid hebben, alleen daar moet je als ouder dus naar zoeken. Maar het is er wel.

Voor wat betreft opleidingsniveau geldt dat op veel opvangen het beleid, zowel qua ontwikkelingsactiviteiten maar ook wat betreft dagelijkse verzorging en omgang met het kind, bepaalt wordt door HBO geschoolde pedagogen.
Hierop worden de mbo medewerksters vaak actief bijgeschoold. Alleen bij de hele kleine organisaties of eénpitters zal dat misschien anders zijn maar veel opvangen in NL vallen onder een aantal grote organisaties die dat in huis hebben. Als het op die manier geborgd is dan maakt het voor mij niet uit of mijn peuter nou door iemand met mbo of hbo verschoond wordt. Pre-scholing voor peuters is wetenschappelijk gezien onzin, alleen bij achterstanden is dat zinvol, zoals bij peuterspeelzalen of vve. Op veel kinderopvangen is er wel een ontwikkelingsgericht leren programma. Ik weet niet waarom je zegt dat dat in ontwikkeling is, misschien op overheidsniveau maar de kinderopvangen zijn in particuliere handen en maken al jaren hun eigen programma’s!

Ook is de arbeidsmarkt in NL niet zo dat iemand met hbo pedagogiek dagelijks luiers wil gaan verschonen en kiekeboe wil spelen voor een laag salaris. Het onderwijsniveau in NL ligt vrij hoog, het lijkt me eerlijk gezegd zonde van de hbo opleiding.

Als de leidster-kind ratio zou worden aangepast dan zijn veel kinderopvangen best oké, als de ouders dan ook nog wat kritischer zijn dan komen we er wel. Dan kunnen we met een gerust hart 40 uur gaan werken :)
Ik ben het erg met je eens met bovenstaande.

De uiting over opleidingsniveau is alles behalve denigrerend bedoeld. Echter zie je dat pm’er op een kdv een beroep is geworden voor jobhoppers. Daardoor moet er echt iets inhoudelijks gebeuren.

Pre scholing haalde ik wat zwaar aan maar de uitdaging van een kind 2,5 totaan basisschool is wezenlijk anders dan de ontwikkeling 1-2,5. Nu is het allemaal 1 grote kliek, ook nog eens met babies erbij.

En babies hebben gewoon niks te zoeken op een kdv als je kijkt naar het belang van henzelf. Maar in Nl hebben ze pech gehad. Fijn dat jij wel ziet dat kinderen tot 4-6 maand middels verloven thuis blijven. Ik zie het helaas niet, ongeacht financiële drijfveer.

Zweden is niet per definitie mijn voorbeeld land. Meer het verlof wat de Zweden, Noren, Finnen en Duitsers hebben waardoor babies een fijnere en betere start hebben. Daardoor hebben deze landen ook kwalitatief betere opvang voor dreumessen en peuters. En ben je ook meteen van die kind-leidster ratio onder druk af.

Ben zelf moeder van een drieling, believe me dat ik weet wat aanpoten is en dat kleine babies op een kdv het enorm pittig hebben en ook echt de juiste aandacht zowel emotioneel als de zorgtaak echt niet krijgen.

BSO mechanisme is NL wordt je ook niet vrolijk van. Wederom inspiratieloze verblijven. Er zitten een paar goede tussen de slechten en that’s it. Het past allemaal vooral goed in een werkschema, niet binnen de ontwikkeling van het kind.
BSO is leuk tot en met en jaar of acht/negen is mijn ervaring. Daarna vervelen ze zich te pletter en willen liever naar huis.
Janiva schreef:
27-01-2020 21:01
BSO is leuk tot en met en jaar of acht/negen is mijn ervaring. Daarna vervelen ze zich te pletter en willen liever naar huis.
En wat kunnen ze thuis doen wat op de bso niet kan?
Of vervelen ze zich gewoon liever thuis?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
27-01-2020 21:14

Even lekker alleen zijn? Even in je eigen bubbel zitten?

Vanaf een jaar of tien, elf krijgen veel kinderen behoefte aan autonomie. Veel kinderen bij ons op school stoppen dan met overblijven en dan ook al snel met bso.
Financeissues schreef:
27-01-2020 20:56
Ik ben het erg met je eens met bovenstaande.

De uiting over opleidingsniveau is alles behalve denigrerend bedoeld. Echter zie je dat pm’er op een kdv een beroep is geworden voor jobhoppers. Daardoor moet er echt iets inhoudelijks gebeuren.

Pre scholing haalde ik wat zwaar aan maar de uitdaging van een kind 2,5 totaan basisschool is wezenlijk anders dan de ontwikkeling 1-2,5. Nu is het allemaal 1 grote kliek, ook nog eens met babies erbij.

En babies hebben gewoon niks te zoeken op een kdv als je kijkt naar het belang van henzelf. Maar in Nl hebben ze pech gehad. Fijn dat jij wel ziet dat kinderen tot 4-6 maand middels verloven thuis blijven. Ik zie het helaas niet, ongeacht financiële drijfveer.

Zweden is niet per definitie mijn voorbeeld land. Meer het verlof wat de Zweden, Noren, Finnen en Duitsers hebben waardoor babies een fijnere en betere start hebben. Daardoor hebben deze landen ook kwalitatief betere opvang voor dreumessen en peuters. En ben je ook meteen van die kind-leidster ratio onder druk af.

Ben zelf moeder van een drieling, believe me dat ik weet wat aanpoten is en dat kleine babies op een kdv het enorm pittig hebben en ook echt de juiste aandacht zowel emotioneel als de zorgtaak echt niet krijgen.

BSO mechanisme is NL wordt je ook niet vrolijk van. Wederom inspiratieloze verblijven. Er zitten een paar goede tussen de slechten en that’s it. Het past allemaal vooral goed in een werkschema, niet binnen de ontwikkeling van het kind.
Nou ja, er zijn massa’s systemen waar ik ook niet zo’n fan van ben. Een Au pair is ook niet echt pedagogisch onderlegd. Verre van zelfs.
Ik begrijp eigenlijk de hele discussie nooit zo goed.

Als moeder doe je het niet gauw goed, maar excessen daargelaten denk ik dat het voor kinderen allemaal niet zoveel uitmaakt.

Geen kdv, 3 dagen per week kdv, 5 dagen, onregelmatige tijden, au pair aan huis, opa's, oma's, whatever, is denk ik allemaal prima.

David Dunning
Andersom schreef:
27-01-2020 21:23
Even lekker alleen zijn? Even in je eigen bubbel zitten?

Vanaf een jaar of tien, elf krijgen veel kinderen behoefte aan autonomie. Veel kinderen bij ons op school stoppen dan met overblijven en dan ook al snel met bso.
Tja, die van mij hadden een hekel aan school, vanwege bovengenoemde redenen.
Maar dan is iedereen er als de kippen bij om te roepen dat ze moeten leren dat sommige dingen gewoon moeten, dat een baas later ook geen rekening gaat houden met hun wensen, enz. enz.
Ik begrijp niet zo goed waarom dat voor overblijven en bso ineens anders is.

David Dunning
Solomio schreef:
27-01-2020 21:45
Maar dan is iedereen er als de kippen bij om te roepen dat ze moeten leren dat sommige dingen gewoon moeten, dat een baas later ook geen rekening gaat houden met hun wensen, enz. enz.
School vind ik soms ook een te beperkt keurslijf hoor. En mijn kind gaat naar de bso omdat dat gewoon moet, maar ze geeft wel aan dat ze toch het allerliefst thuis is (zonder oppas ook nog) Dat knaagt soms.
Mevrouw75 schreef:
27-01-2020 21:47
School vind ik soms ook een te beperkt keurslijf hoor. En mijn kind gaat naar de bso omdat dat gewoon moet, maar ze geeft wel aan dat ze toch het allerliefst thuis is (zonder oppas ook nog) Dat knaagt soms.
Maar als een kind een hekel heeft aan school knaagt het niet.
En daar valt nog een hoop winst te behalen.

Daarbij: stel dat je kind elke dag thuis zou zijn na school, dan zou ze er mss heel anders over gaan denken.
Er wordt net gedaan alsof bso eigenlijk een noodzakelijk kwaad is, wat mij betreft is het gewoon één van de opties.....
Soms leuk, soms niet.

David Dunning
Solomio schreef:
27-01-2020 21:51
Maar als een kind een hekel heeft aan school knaagt het niet.
En daar valt nog een hoop winst te behalen.

Daarbij: stel dat je kind elke dag thuis zou zijn na school, dan zou ze er mss heel anders over gaan denken.
Er wordt net gedaan alsof bso eigenlijk een noodzakelijk kwaad is, wat mij betreft is het gewoon één van de opties.....
Soms leuk, soms niet.
Waarom knaagt het niet als een kind een hekel aan school heeft? Toevallig heeft mijn kind geen hekel aan school, maar het lijkt me een lijdensweg.

En ja, wat als ze nooit naar de bso ging, dan was ze vast jaloers op de kinderen die wel gingen.
Mevrouw75 schreef:
27-01-2020 21:56
Waarom knaagt het niet als een kind een hekel aan school heeft? Toevallig heeft mijn kind geen hekel aan school, maar het lijkt me een lijdensweg.

En ja, wat als ze nooit naar de bso ging, dan was ze vast jaloers op de kinderen die wel gingen.
Als een kind een hekel heeft aan school knaagt dat op een andere manier, omdat je kind daar toch heen moet, ook al zou jij stoppen met werken.
Dat kind naar de bso 'moet' is een rechtstreeks gevolg van het feit dat jij buitenshuis werkt (we vergeten je man voor het gemak even), dus daar ligt veel meer schuldgevoel op de loer (zoals ik knagen interpreteerde).

David Dunning
Solomio schreef:
27-01-2020 21:45

Door de leerplicht is school natuurlijk een min of meer vast gegeven voor kinderen van vier tot achttien ongeveer.

BSO is optioneel. Soms moeten kinderen daarheen omdat de ouders dat zo beslissen, soms niet. Veel kinderen vinden het leuk tot ongeveer 10 jaar. Andere kinderen en oudere kinderen vaak niet. Staat de ouders dan vrij om een andere oplossing te zoeken.

Wat mij betreft hebben kinderen over al dan niet BSO wel inspraak, over het gegeven school nauwelijks.

Zelf zou ik graag zien dat het aanbod veel breder zou zijn. Een van mijn kinderen deed in groep zes een cursus typen aansluitend aan school. Ipv bso. Toen het diploma was gehaald was er niets anders. Juist dat had ik wel graag gewild voor mijn kinderen. Muziek, kunst, vissen, een cursus, geen geneuzel met thee en crackers en dan spelen met de hele groep van diverse leeftijden. Dat vond ik zo'n trieste bedoening bij mijn kinderen op school.
Solomio schreef:
27-01-2020 21:14
Wat Andersom zegt: meer behoefte aan autonomie en daarbij andere interesses krijgen, die op de bso niet aan bod komen. Ze worden kritischer over met wie ze wel en niet willen omgaan. Zelf willen bepalen met wie en waar ze zijn.
De bso is dan een soort veredeld wachthok geworden om je tijd uit te zitten tot je daarheen kunt gaan waar je het meest jezelf kunt zijn: thuis.
School voelt voor de meeste kinderen nog nuttig, de bso niet.
janiva wijzigde dit bericht op 27-01-2020 22:19
8.93% gewijzigd
Andersom schreef:
27-01-2020 22:06
Door de leerplicht is school natuurlijk een min of meer vast gegeven voor kinderen van vier tot achttien ongeveer.

BSO is optioneel. Soms moeten kinderen daarheen omdat de ouders dat zo beslissen, soms niet.
Maar dat bedoelt Solomon volgens mij juist. Dat kinderen van 4-18 in het ‘keurslijf’ van school gedwongen worden, lijkt geen enkel probleem te zijn. Maar dat ze naar een bso gaan is dan ineens wel een probleem. Terwijl er vast wel kinderen zijn die liever niet naar de bso gaan, maar er ook kinderen zijn die heel ongelukkig worden op school. Maar ja, dat moet, dus daar gaan we niet eens over nadenken. En de bso niet of zo, dus daar moet je je dan als ouder schuldig over voelen.

Kijk, als mijn kind er echt ongelukkig van wordt, dan moeten we naar andere oplossingen gaan zoeken. Waarbij ‘dan stop ik elke dag wel om 13.30 met werken’ (want inderdaad, wie heeft bedacht dat dat continue rooster handig is?) geen mogelijke optie is. Geen eten en geen verwarming vindt kind namelijk ook niet zo leuk.
Maar als kind alleen af en toe niet zo’n zin heeft om naar de bso te gaan, valt dat voor mij onder ‘we moeten allemaal wel eens wat’. Kinderen waarvan de ouders wel thuis zijn, moeten ook regelmatig mee naar de zwemles/voetbaltraining/dansuitvoering van een oudere broer of zus. Of boodschappen doen. Of de hond uitlaten. Hebben ze ook niet altijd zin in, maar het is niet anders.
Dat vind ik ook vaak het grappige aan dat bejubelen van Zweden. Het is daar zoooooo veel beter, terwijl heel veel van die punten reuze mee vallen (nee, lang niet alle leidsters zijn hbo geschoold, de ratio’s zijn niet heel anders dan hier). En diezelfde mensen vinden me hier een moeder van niks omdat kind 4 dagen naar de opvang gaat, terwijl in Zweden Etc. dus vrijwel alle kinderen vanaf 1 jaar 5 volledige dagen gaan, tot ze een jaar of 10-11 zijn. Hier is dat een probleem, want ‘ze willen toch het liefst lekker thuis kunnen zijn’, maar daar geldt dat blijkbaar ineens niet meer?
nausicaa schreef:
27-01-2020 22:24
Dat vind ik ook vaak het grappige aan dat bejubelen van Zweden. Het is daar zoooooo veel beter, terwijl heel veel van die punten reuze mee vallen (nee, lang niet alle leidsters zijn hbo geschoold, de ratio’s zijn niet heel anders dan hier). En diezelfde mensen vinden me hier een moeder van niks omdat kind 4 dagen naar de opvang gaat, terwijl in Zweden Etc. dus vrijwel alle kinderen vanaf 1 jaar 5 volledige dagen gaan, tot ze een jaar of 10-11 zijn. Hier is dat een probleem, want ‘ze willen toch het liefst lekker thuis kunnen zijn’, maar daar geldt dat blijkbaar ineens niet meer?
Eens hoor. Ik was ook altijd lyrisch over Zweden tot ik serieus overwoog mijn kind er op school te doen. Sindsdien is mijn blik een heel stuk genuanceerder.

Als we hier verlof van een jaar zouden invoeren na de geboorte van een kind zou het wat mij betreft prima zijn.

Herken ook niks van wat financeissues schrijft over alle kinderen van alle leeftijden op 1 hoop voor het VE-programma. Hier zijn dat soort dingen echt niet zo.

Over basisscholen ben ik trouwens ook overdreven kritisch volgens VF want heb er een hele studie van gemaakt :P had ik bij KDV’s ook en heb daar geen spijt van, ben erg tevreden.

@Valia: thanks voor je opmerking! Ik zal me ook eens verdiepen in BSO’s. Zoiets zou zeker erg handig zijn.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Dubbeljus schreef:
27-01-2020 18:47
Voor het kind is het belangrijk dat het zich veilig kan hechten. Dus 1-3 vaste personen die sensitief naar het kind zijn. Zo simpel en hard is het. Dat het in dit geval niet de ouders zijn hoeft voor het kind niet schadelijk te zijn. En een kind weet desondanks heus wel wie zijn ouders zijn.

Maar het is doodzonde voor de ouder-kind band.
Dat laatste ben ik volledig met je eens.

En verder vind ik het volledig “afschuiven van zorgtaken” en dit uitbesteden aan derden niet zo’n handige move. En met au pairs of nanny’s geldt ook vaak een wisseling van de wacht. Tijdens mijn studie heb ik ooit opgepast bij een gezin met 3 kinderen en 2 au pairs. De avonden waarop de niet Nederlands en beperkt Engels sprekende au pairs vrij waren, kwam ik oppassen want ouders werkten. En geregeld heb ik mij afgevraagd waarom deze mensen enerzijds bewust voor kinderen gekozen hadden en er anderzijds eigenlijk vrij weinig voor die kinderen waren. En op het moment dat ze fysiek aanwezig waren, hadden ze vrij weinig tijd voor de kinderen. Nog steeds komt er in dat soort gevallen mij een gevoel naar boven van alles, maar willen. Ik ben ook academisch opgeleid, maar bewust voor kinderen kiezen betekent ook dat een van de ouders er geregeld moet zijn voor de kinderen. En dat hoeft ook niet 24/7 te zijn, integendeel, maar je ouders bijna nooit zien vind ik het andere uiterste. In mijn geval merk ik dat mijn dochter een betere band heeft met Daddy dan met Mummy en dat is niet zo vreemd gelet op de contact momenten.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik ben ip wel tegen thuisonderwijs, trouwens, Solo. Niet omdat ik niet geloof dat sommige kinderen beter af zijn met thuisonderwijs en dat sommige ouders niet heel goed thuisonderwijs zouden kunnen verzorgen, maar omdat ik denk dat een hoop ouders zichzelf enorm overschatten of het organiseren van kwalitatief sterk onderwijs enorm onderschatten.

Maar ik vind wel dat er enige ruimte zou moeten zijn om over dit soort oplossingen te sparren voor kinderen die echt vastlopen op school.
lux- schreef:
27-01-2020 22:44
Ik ben ip wel tegen thuisonderwijs, trouwens, Solo. Niet omdat ik niet geloof dat sommige kinderen beter af zijn met thuisonderwijs en dat sommige ouders niet heel goed thuisonderwijs zouden kunnen verzorgen, maar omdat ik denk dat een hoop ouders zichzelf enorm overschatten of het organiseren van kwalitatief sterk onderwijs enorm onderschatten.

Maar ik vind wel dat er enige ruimte zou moeten zijn om over dit soort oplossingen te sparren voor kinderen die echt vastlopen op school.
Maar wat mij betreft kun je vergelijkbare redeneringen houden over kdv en bso.
Alsof de gemiddelde ouder pedagogisch beter onderlegd is dan kdv-leidsters.......
En als kinderen liever thuis zijn dan op een bso betekent dat dus niet automatisch dat het dan slecht is op de bso.

David Dunning
Baggal: maar met 40 uur werken zit je nog lang niet op het niveau ‘je kinderen helemaal nooit zien’ natuurlijk. Dan ben je s avonds en weekenden nog gewoon thuis. Dat is wel weer wat anders dan beiden 60+ uur werken met veel reizen en daarnaast dinertjes waar de kinderen niet bij mogen zijn.

Ik ken ook wel mensen met een au pair, maar die werkt gewoon de toegestane 30 uur, meer niet. De meeste avonden is ze vrij en niet eens in huis, in het weekend is ze in principe ook vrij. Dus ook niet iedereen met een au pair schuift zijn kinderen volledig af.

Ik ben het met je eens dat mensen die echt nooit tijd voor de kinderen hebben (drie nannies, en op vakantie wordt er ook een oppas meegenomen) misschien beter hadden moeten nadenken of het wel in hun leven paste. En dat komt voor, dat weet ik. Maar gelukkig ook weer niet zo vreselijk veel.
Solomio schreef:
27-01-2020 22:48
Maar wat mij betreft kun je vergelijkbare redeneringen houden over kdv en bso.
Alsof de gemiddelde ouder pedagogisch beter onderlegd is dan kdv-leidsters.......
En als kinderen liever thuis zijn dan op een bso betekent dat dus niet automatisch dat het dan slecht is op de bso.
Dat is ook zo maar we hebben nu eenmaal afgesproken dat leerplicht geldt van 5-16 jaar en niet van 0-4.

Maar ik vind kdv’s goed voor de ontwikkeling van kleine kinderen en als ik een goede BSO vind dan vind ik dat ook een prima plek voor zoon hoor. Maar de BSO hier om de hoek bijvoorbeeld staan de leidsters altijd rokend op het schoolplein, nou ja alleen al daarom gaat mijn kind daar dus van z’n levensdagen niet heen. Dat strookt zo niet met mijn visie op de voorbeeldfunctie die je als opvanginstelling hebt dat ik dan al denk: wij spreken elkaars taal niet.
Nausicaa: ik werk gemiddeld tussen de 40-60, afgelopen week was het 62.15 en ik vind dat soms te veel. Gelukkig is de vergoeding er wel naar, maar anders... Als het een enkele keer voorkomt, soit, maar ik merk echt dat mijn dochter dan ook meer naar Daddy trekt (en niet ten onrechte). Tijdens vakanties/weekenden trekt het wel iets bij. Mijn werk is vaak echt alles of niets en klanten met deadlines. Tijdens de vorige klus hadden we een aantal weken een uren cap van 35 uur ivb budget en dat vond ik persoonlijk een heerlijke life/work balans.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Mevrouw75 schreef:
27-01-2020 21:34
Nou ja, er zijn massa’s systemen waar ik ook niet zo’n fan van ben. Een Au pair is ook niet echt pedagogisch onderlegd. Verre van zelfs.
Ligt eraan waar je ze op selecteert, je kunt ook voor een au-pair/nanny/oppas kiezen die PABO student is of pedagogiek studeert. Hier in de buurt is de Thaise nanny die kookt en poetst populair, het is maar wat je wil voor je kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven