7,5 maand en nog niet kruipen?

17-04-2020 21:50 62 berichten
Hoi,

Ik heb een zoontje van vandaag exact 7,5 maand jong.

Mijn vraag is: is het vreemd dat hij nog niet kan kruipen? Ook kan hij wel al zitten, alleen vind ik dat hij nog wat ingezakt en niet heel stabiel in zijn kinderstoel zit dus heb ik besloten dit nog even uit te stellen. Ik leg hem een aantal keren per dag op zn buik op een vlakke ondergrond (stuk speeltapijt en half op het laminaat) en probeer hem dan te triggen door veder op van hem te gaan zitten en speeltjes voor hem te houden. Na een aantal minuten raakt hij gefrustreerd en wilt ie niet meer op zn buik. Heeft het nog niet volledag stabiel zitten en het kruipen met elkaar te maken? Ik weet dat ieder kind anders is en zn tijd neemt alleen merk ik dat ik onzeker begin te raken omdat voor mijn gevoel zoveel baby’s van zijn leeftijd zich al zelfs optrekken aan de box.

Bedankt alvast🙏
Chantilly21_2 schreef:
17-04-2020 21:55
Mijn oudste ging pas kruipen met ruim 10 maanden, lopen met 16 maanden. Ze is 2,5 en niemand die dat nu nog ziet hoor, dat ze misschien wat aan de latere kant was met kruipen.
Mijn jongste is eind deze maand 9 maanden en tijgert nog niet, kruipt nog niet. Ze wil wel, maar het lukt niet. Tja, ooit komt het wel..Ze ligt de hele dag op haar buik, rug is niet leuk en ze rolt dus snel weer om als ik haar neerleg. Dus die spieren ontwikkelt ze wel.
Tot die tijd is het wel fijn dat ze op haar plek ligt, ipv mij te volgen door het huis ;-)

Niet druk om maken, elk kind ontwikkelt zich anders en over een aantal jaren boeit het niemand meer wanneer kind ging kruipen, zitten, lopen etc.

Ha ha ha “ op haar plek ligt” STUK😂😂😂 je hebt/jullie hebben helemaal gelijk! Ik moet mij niet zo gek laten maken. Alles voor ieder kind op zijn/haar tijd.
Minik schreef:
17-04-2020 21:55
Die andere kinderen zijn dan gewoon heel snel.. écht kunnen zitten (dat is zelf vanuit ligstand tot zit kunnen komen zonder hulpmiddelen) kunnen de meeste kinderen ergens rond de 9-10 maanden, en als t iets langer duurt, is dat ook niet gek.

Daarvóór kan een kindje natuurlijk wel al rechtop blijven zitten, maar eigenlijk kun je dat het beste zo min mogelijk doen. Dus even in de kinderstoel om te eten is helemaal prima, maar zodra het kindje scheef zakt, is het beter om het uit te dagen op de buik dan steeds te forceren om te zitten.

En kruipen... echt kruipen kunnen kinderen ook vaak echt pas rond een maand of 10-11, tijgeren wel iets eerder. Maar ook dat hoeft hij allemaal echt nog niet te kunnen hoor. Gewoon lekker veel op de buik laten spelen, dan ontwikkelen die spieren vanzelf.
Dank je wel! Mijn gevoel zegt ook: laat gaan niks forceren en dit doe ik dan ook zeker niet, nooit gedaan. Maar idd gewoon lekker laten gaan en komt echt wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Neerzetten heb ik nooit echt gedaan. Bij mij kropen ze beide wel met 7,5 maand maar de jongste had echt pas ruim een maand later door hoe ze kon gaan zitten. Nichtje rolde met 7,5 maand nog niet eens om. Dat deed ze pas met bijna 10 maanden, een week na haar verjaardag liep ze. Mijn dochter liep ook net na haar verjaardag, maar had een veel langere aanlooproute. Zegt trouwens niks over motoriek. Mijn oudste deed alles als baby sneller dan verwacht, maar bleek al snel daarna grofmotorisch niet bepaald sterk (wel enorme doorzetter)

Ze doen het echt op hun eigen tempo. Er zijn natuurlijk momenten dat het goed is dat er iemand meekijkt (arts, kinderfysiotherapeut). Ik dacht dat je pas echt doorverwezen wordt als er voor de leeftijd van 1 jaar geen vorm van voortbeweging is (en dat mag ook prima tijgeren zijn).
Relax 7,5maand is super jong. Er is al veel gezegd waar je hopelijk door gerustgesteld bent. Hier de eerste die met 10 mnd ging kruipen en met 13 maanden liep. Super relaxed die 1e 10 maanden, ging nergens heen. De 2e had meer tijd nodig, kroop na ruim 1 jaar, rolde al wel door de kamer dus kwam overal, en liep met anderhalf jaar. Heb nog contact met de groep van centering pregnancy en de verschillen tussen de kinderen zijn enorm, ze zijn allemaal zo anders en de snelheid van ontwikkelen is ook heel verschillend.
Laat het los, het komt allemaal vanzelf. De meeste kinderen lopen met 1,5 jaar heb ik altijd in gedachte gehouden, dat relativeerde.
biekoe schreef:
17-04-2020 22:00
Wauw, push je kindje niet zo maar geniet van hem!
Alles op zijn tijd, je kind ontwikkelt zich volgens zijn eigen lijn. Dit verloopt niet lineair, dit gaat met sprongen. Laat het los. Hij moet nog zo lang presteren. Bovendien moet je vertrouwen hebben in je kind, als jij dat niet hebt, wie moet het dan hebben?
Geniet, geniet, geniet. Het cliché is echt waar, het gaat zo snel!
Pushen? Waar lees jij dat ik mijn zoontje push? Ik stel toch alleen vraag die voortkomt uit ietwat onzekerheid? En genieten doe ik zeker van hem!
O ja hahaha, zo herkenbaar idd je gevoel, en dan lezen in dat boek Oei ik groei (ucheuche wat een %#$?!¥*~boek!) zo van ‘baby hangt aan mama’s rokken en volgt je de hele kamer door’. Nou, euhm Nee?!? Baby ligt op rug en als ik terug kom nog precies zo?!
Zo ging het heel dat stomme boek door met ‘sprongetjes’ en ik maar onzeker worden en bang dat kind niet goed ontwikkelde (reden tot zorgen wegens complicaties bij vroeggeboorte ook nog eens)
Maar ....tromgeroffel.......... het is gelukt, met ruim 22 maanden liep ons kind en nu met 26 maand kan het al een beetje rennen! :biggrin:
Het is gewoon een heel voorzichtige. En dat is prima. Praten doet het dan weer wel als een 3 jarige :facepalm: maar ik verwacht niet dat het een topsporter wordt. Alhoewel je weet maar nooit.

Kortom.
Probeer echt om je niet te druk te maken en ja makkelijker gezegd dan gedaan ik weet t !
het rechtop zitten is echt nog niet goed als dat nog niet vanzelf kan en moet je niet langer doen dan alleen met het eten even bijv. Althans dat is wat onze kinderfysio destijds adviseerde.
Die zei ook telkens dat zo lang er in elk geval vooruitgang in de ontwikkeling zit, er geen reden was tot zorg. Pas als er niets verandert moet je je zorgen gaan maken maar dat lees ik niet bij jou.
Als je gerustgesteld wilt worden wat ik goed zij begrijpen kun je altijd een par keer naar een kinderfysio gaan toch. Die weten precies waar ze op moeten letten en geven goede en leuke tips van hoe je bepaalde nieuwe bewegingen kunt oefenen op niveau en manier die bij jouw kindje past. I.p.v. het stomme Oei ik groei boek :P
lievemas schreef:
17-04-2020 22:15
Relax 7,5maand is super jong. Er is al veel gezegd waar je hopelijk door gerustgesteld bent. Hier de eerste die met 10 mnd ging kruipen en met 13 maanden liep. Super relaxed die 1e 10 maanden, ging nergens heen. De 2e had meer tijd nodig, kroop na ruim 1 jaar, rolde al wel door de kamer dus kwam overal, en liep met anderhalf jaar. Heb nog contact met de groep van centering pregnancy en de verschillen tussen de kinderen zijn enorm, ze zijn allemaal zo anders en de snelheid van ontwikkelen is ook heel verschillend.
Laat het los, het komt allemaal vanzelf. De meeste kinderen lopen met 1,5 jaar heb ik altijd in gedachte gehouden, dat relativeerde.

Heb zeker nu mijn antwoorden gekregen en ben nu echt relaxed! ik ben iemand ik kan gelukkig gauw iets loslaten als de antwoorden die ik krijg mij geruststellen.

Vanaf nu: ik laat het los!!

Nogmaals bedankt allen en slaap lekker🤗
Mijn zoon kon omrollen met 7.5 maanden. Uit zichzelf zitten met 9.5 maanden en nu met 10 maanden kan hij kruipen, hiervoor was het net een worm zoals hij door de kamer ging.
Ik ken ook mensen wiens kind los lopen met 10 maanden maar het is niet gemiddeld.

Cb houdt hele andere richtlijnen aan.
9 maanden omrollen en 14 maanden kruipen volgens mij.
Die van mij heeft nooit willen zitten, kon het wel maar liet zich omvallen en vond het wel prima. Had hij geen geduld voor, bewegen was leuker. Kruipen deed hij ook niet. Hij heeft getijgerd tot hij ging lopen (vlak voor zijn eerste verjaardag) en pas daarna ging hij kruipen en zitten.
Niet te druk om maken hoor, geniet ervan dat je er nog niet achteraan hoeft te rennen. Elk kindje heeft zijn/haar eigen tempo!
Mijn oudste had wel met 7 maanden een keer omgerold en was daar kennelijk zo van geschrokken dat ze het nooit meer heeft gedaan. Met optrekken tot staan idem dito. Een keer gedaan en dat was geen succes. Ze liep zelfs niet aan twee handjes want het kruipen werkte ook. Toen ze 18 maanden was liep ze ineens door de kamer, gewoon een meter of 6. Net of ze nooit anders had gedaan.
Hobbelster schreef:
17-04-2020 22:16
O ja hahaha, zo herkenbaar idd je gevoel, en dan lezen in dat boek Oei ik groei (ucheuche wat een %#$?!¥*~boek!) zo van ‘baby hangt aan mama’s rokken en volgt je de hele kamer door’. Nou, euhm Nee?!? Baby ligt op rug en als ik terug kom nog precies zo?!
Zo ging het heel dat stomme boek door met ‘sprongetjes’ en ik maar onzeker worden en bang dat kind niet goed ontwikkelde (reden tot zorgen wegens complicaties bij vroeggeboorte ook nog eens)
Maar ....tromgeroffel.......... het is gelukt, met ruim 22 maanden liep ons kind en nu met 26 maand kan het al een beetje rennen! :biggrin:
Het is gewoon een heel voorzichtige. En dat is prima. Praten doet het dan weer wel als een 3 jarige :facepalm: maar ik verwacht niet dat het een topsporter wordt. Alhoewel je weet maar nooit.

Kortom.
Probeer echt om je niet te druk te maken en ja makkelijker gezegd dan gedaan ik weet t !
het rechtop zitten is echt nog niet goed als dat nog niet vanzelf kan en moet je niet langer doen dan alleen met het eten even bijv. Althans dat is wat onze kinderfysio destijds adviseerde.
Die zei ook telkens dat zo lang er in elk geval vooruitgang in de ontwikkeling zit, er geen reden was tot zorg. Pas als er niets verandert moet je je zorgen gaan maken maar dat lees ik niet bij jou.
Als je gerustgesteld wilt worden wat ik goed zij begrijpen kun je altijd een par keer naar een kinderfysio gaan toch. Die weten precies waar ze op moeten letten en geven goede en leuke tips van hoe je bepaalde nieuwe bewegingen kunt oefenen op niveau en manier die bij jouw kindje past. I.p.v. het stomme Oei ik groei boek :P
Ha ha ha ik ga stuk😂 wat een dom boek🙂 ik zou m ook weggeflikkerd hebben!

Ik heb hem in totaal vier keer vijf minuten laten zitten in zn kinderstoel, maar dit voelde niet goed dus geef hem nu zn hapjes op schoot en dan zit hij ook maar dan wat steviger. Ik maak me verder geen zorgen hij rolde al heel vroeg al om van rug naar buik en van buik naar rug dat dan weer wel.

Fysio lijkt mij overbodig want hij is nog jong en zoals de meeste al zeggen, geen reden tot zorgen en hij is verder alert, speelt veel en is zeer beweeglijk.

Bedankt!
Die van mij was heel snel (7.5 maand tijgeren, 8 maanden zelf gaan zitten en kruipen, 9 maanden optrekken en langslopen), maar liep vervolgens ‘pas’ weer met 13 maanden los, ging ‘pas’ rennen na zijn tweede verjaadag, ‘pas’ springen toen hij ruim 2.5 was en wil eigenlijk pas een maand of wat op zijn loopfiets (nu praktisch 3). Ook geen durfal op het klimrek.

Terwijl een jongetje uit de buurt dat ‘pas’ met een jaar ging kruipen en ‘pas’ met 18 maanden liep, zo’n beetje in een keer van kruipen naar rennen ging, en voor zijn tweede verjaardag al kon springen en fietste op een loopfiets en klimt op dingen dat je denkt ‘ik hou m’n hart vast.’

Moraal van het verhaal: ze doen alles op hun eigen tempo en het komt heus wel :) en waar het ene kind snel is met het een, is het langzaam met het andere, enz.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Oudste stond met tien maanden, kon zelf gaan zitten met elf maanden liep met veertien maanden.

Onze tweede kon op zijn verjaardag niet zelf zitten, niet staan en niet kruipen. Hij liep met vijftien maanden en heeft alle voorafgaande fases in drie maanden doorlopen.

Jongste kon zitten met tien maanden, kruipen met een jaar en lopen met zestien maanden.

Heb me nooit zorgen gemaakt. Ze leren het vanzelf.
lux- schreef:
17-04-2020 22:32
Die van mij was heel snel (7.5 maand tijgeren, 8 maanden zelf gaan zitten en kruipen, 9 maanden optrekken en langslopen), maar liep vervolgens ‘pas’ weer met 13 maanden los, ging ‘pas’ rennen na zijn tweede verjaadag, ‘pas’ springen toen hij ruim 2.5 was en wil eigenlijk pas een maand of wat op zijn loopfiets (nu praktisch 3). Ook geen durfal op het klimrek.

Terwijl een jongetje uit de buurt dat ‘pas’ met een jaar ging kruipen en ‘pas’ met 18 maanden liep, zo’n beetje in een keer van kruipen naar rennen ging, en voor zijn tweede verjaardag al kon springen en fietste op een loopfiets en klimt op dingen dat je denkt ‘ik hou m’n hart vast.’

Moraal van het verhaal: ze doen alles op hun eigen tempo en het komt heus wel :) en waar het ene kind snel is met het een, is het langzaam met het andere, enz.
Mijn jongste tijgerde met 5 maanden. Je gelooft niet dat het kan, maar het is echt zo. Helaas leerde ze het net tijdens een vakantie waar ik een stacaravan had gehuurd met een veranda eraan. Vooraf had ik me dus voorgesteld dat de baby lekker op een kleedje onder de babygym zou liggen, en ik aan de wijn met een boek, maar in plaats daarvan moest ik de hele tijd opletten.
MinkeDeWit schreef:
17-04-2020 22:37
Mijn jongste tijgerde met 5 maanden. Je gelooft niet dat het kan, maar het is echt zo. Helaas leerde ze het net tijdens een vakantie waar ik een stacaravan had gehuurd met een veranda eraan. Vooraf had ik me dus voorgesteld dat de baby lekker op een kleedje onder de babygym zou liggen, en ik aan de wijn met een boek, maar in plaats daarvan moest ik de hele tijd opletten.
Oh oeps :hihi: mijn zoon tijgerde eerst wel achteruit, vanaf een maand of 6 kon hij dat. Alleen hij werd er alleen maar super kwaad van dus ik tel het niet echt mee :P Maar ik geloof je dus best!
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
17-04-2020 22:39
Oh oeps :hihi: mijn zoon tijgerde eerst wel achteruit, vanaf een maand of 6 kon hij dat. Alleen hij werd er alleen maar super kwaad van dus ik tel het niet echt mee :P Maar ik geloof je dus best!
Het was echt heel grappig. Ze zwom als een salamandertje door het huis. Daarna ging ze ook vlot staan, 7 maanden, maar het duurde nog tot 14 maanden voordat ze los liep. Maar ja, waar haar fysiek trage zus met 18 maanden al een aardig woordje klaar had, heeft de jongste tot 25 maanden haar mond gehouden. Ze zei alleen mama en da.
Oh en mijn moeder vertelt altijd dat mijn zusje geen enkel woord zei t/m 2.5 jaar en dat er al geopperd was door het CB dat ze het in de gaten wilden houden dat het mogelijk een ontwikkelingsachterstand zou kunnen zijn en van de ene op de andere dag sprak ze volzinnen.
lux- schreef:
17-04-2020 22:43
Oh en mijn moeder vertelt altijd dat mijn zusje geen enkel woord zei t/m 2.5 jaar en dat er al geopperd was door het CB dat ze het in de gaten wilden houden dat het mogelijk een ontwikkelingsachterstand zou kunnen zijn en van de ene op de andere dag sprak ze volzinnen.
Dat hoor je ook vaker ja. Helaas ging dat bij mijn dochter niet zo. Het heeft wel een paar jaar geduurd voor ze ‘op niveau’ was, maar nog wel net op tijd voor ze naar groep 3 ging :-)
Haar eerste zin was overigens wel gelijk een van drie woorden ‘nee, niet doen’.
Mijn oudste was echt een verschrikking. Die rolde alle kanten in voor de 3 maanden. Kroop op handen en knieën met 5 maanden en trok zich met 5,5 maand op tot staan.

De jongste deed niks tot een maand of 6 behalve op zijn rug liggen. Ik heb toch wel meer dan eens boven die box gehangen met de gedachte: deze doet het niet. Uiteindelijk ontwikkelde hij zich gewoon gemiddeld. Maar door het voorbeeld van de oudste dacht ik echt dat hij achterliep.
MinkeDeWit schreef:
17-04-2020 22:42
Het was echt heel grappig. Ze zwom als een salamandertje door het huis. Daarna ging ze ook vlot staan, 7 maanden, maar het duurde nog tot 14 maanden voordat ze los liep. Maar ja, waar haar fysiek trage zus met 18 maanden al een aardig woordje klaar had, heeft de jongste tot 25 maanden haar mond gehouden. Ze zei alleen mama en da.
Ja wij dachten ook toen zoon met 9 maanden het hele huis verbouwde omdat hij alle meubels gebruikte als rollator van joh, die loopt zo weg. Maar dat loslaten vond hij maar eng idd. Typisch. Niet dat 13 maanden laat is voor lopen, maar hadden we niet verwacht bij hem.

En mijn zusje was dus ook zo. Mijn broertje zei overigens ook geen stom woord maar die bleek wel hartstikke stokdoof te zijn door de vele oorontstekingen. Maar daarmee is het ook helemaal goedgekomen.

Achja, hoe zo’n baby zich ontwikkelt.. natuurlijk moet je enigszins alert zijn dat er niet meer aan ten grondslag ligt als iets écht uit de pas loopt, maar aan de andere kant worden we ook makkelijk ‘te’ bang gemaakt. Ik weet nog dat zo’n oei ik groei boek of iets zei dat baby’s met 8 maanden gaan zwaaien en voor hun eerste jaar konden klappen. Nou, die van mij weigerde beiden pertinent tot hij minstens 1.5 was. Hij vindt dag zeggen nog steeds alleen maar een noodzakelijk kwaad trouwens.

Maar goed: ik dus bij de 1 jaar check: nee dat kan hij niet :cry: maar had een hele vriendelijke CB-arts die vroeg: wijst hij wel eens naar dingen? Schudt of knikt hij wel eens voor nee/ja? En ik: ohja dat kan hij wel.

Nou dat waren ook prima gebaren schijnbaar :P hoefde niet per se zwaaien en klappen te zijn.

Kunnen ze dat er niet ff bijzetten in zo’n overzichtje :nut: sindsdien heb ik me nooit meer druk gemaakt om ontwikkelingsmijlpalen. Als er wat is hoor ik het wel van CB.
MinkeDeWit schreef:
17-04-2020 22:47
Dat hoor je ook vaker ja. Helaas ging dat bij mijn dochter niet zo. Het heeft wel een paar jaar geduurd voor ze ‘op niveau’ was, maar nog wel net op tijd voor ze naar groep 3 ging :-)
Haar eerste zin was overigens wel gelijk een van drie woorden ‘nee, niet doen’.
Belangrijke eerste zin. Heel nuttig om te beheersen :lol:
De oudste sloeg het tijgeren en kruipen over en liep met 10 maanden. De middelste vond kruipen met 10 maanden voldoende en liep pas met 19 maanden en de jongste deed alles op het gewenste moment (waar ik nergens meer op rekende). En nog steeds stippelen zij hun eigen momenten uit.
Huh? Mijn dochter kroop pas na haar 1e verjaardag, hetzelfde als zelf gaan zitten. Ze tijgerde rond de 9 maanden. Ik heb me er eigenlijk nooit druk over gemaakt. Vervolgens liep ze met 16 maanden, wat gewoon gemiddeld is.

Dochter 2 is een half jaar en rolt nu sinds een paar dagen om! Gok dat ze ook niet snel is, prima.
Mijn jongste zat en kroop met 6 maanden het hele huis door, ging lopen vanaf een maand of 14 (had gewoon eelt op der knieën van het kruipen...) Viel tot ze ruim twee was zo regelmatig een tand door de lip dat ze der een klein littekentje had. Loopfiets durfde ze las op toen ze ruim vier was, maar viel binnen een week al der voortanden scheef (zie der nog zo vol op der plaat gaan... :"-( gelukkig helemaal goed gekomen) Ze is nu zes en valt niet meer zo vaak, maar kan nog maar sinds een half jaartje fietsen.
Was best grappig hoor zo’n kruipende baby, maar pfff dat ze even op een plek bleef was ook handig geweest!
Fijn dat je een beetje gerust bent gesteld, Komt vast helemaal goed!
Joh kruipen met 7.5 maand is de uitzondering. De meeste kinderen doen dat rond 10 of 11 maanden ofzo.

En veel kinderen trekken al op voordat ze echt gaan kruipen op de knieën, volgens mij zelfs de meesten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven