Advies nodig

16-10-2019 17:17 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een collega van mij heeft een zoontje van 7 met een man waarmee ze samenwoont. Hij blijkt een persoonlijkheidsstoornis te hebben, ik denk een vorm van autisme. Hij maakt mijn collega daardoor erg ongelukkig.
Nu is mijn collega zweedse, en ze wil terug naar Zweden nu ze haar moeder nog kan zien en helpen nu die op leeftijd is. Maar dan is ze haar kind kwijt.

Ze zit hartstikke klem, want zíj is degene die parttime werkt omwille van hun kind, terwijl hij fulltime werkt, hij zegt niet minder te kunnen. Hij heeft hiermee alle touwtjes in handen, zij heeft twee aanvullende parttime banen om bij hun kind te zijn, maar kan hiermee slechts rekeningen betalen. Geld om eens naar haar moeder op vakantie te gaan is er niet.
Als ze bij hem weg gaat, kan hij niet voor hun kind zorgen, o.a. vanwege zijn werk.

Maar om naar Zweden te gaan heeft ze zijn toestemming nodig om zijn kind mee te nemen. En die zal hij niet geven. Nu zit ze dus klem. Eigenlijk zou ze wel bij hem weg moeten, maar ze kan zichzelf op deze manier niet onderhouden.

Hebben jullie hierin advies?
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
20-10-2019 18:04

Maar even over een heel andere boeg: heeft je collega wel eens een fatsoenlijk gesprek met haar partner over de situatie gehad? Wie weet geeft hij wel toestemming voor vertrek naar Zweden?
Ik weet wel dat zij hem er op aanspreekt. En ik weet ook dat zij dat rustig doet want ze is niet boos. Ze vraagt aan hem wel "waarom reageer je zo boos, waarom zeg je dat niet op een normale toon? Wat is er aan de hand"?
Ze spreekt hem ook aan over het weggooien van haar spullen. Maar hij snapt het gewoon niet.
Hij geeft geen toestemming voor vertrek naar Zweden. Ze hebben het er wel eens over gehad om allemaal naar Zweden te gaan, dus om te emigreren. HIj stond daar toen geloof ik wel voor open maar ik denk nu niet meer.
yasmijn schreef:
20-10-2019 18:00
Ik wil met dit soort topics altijd zoooo graag de andere kant van het verhaal horen 🤪
Nou ja, of gewoon het verhaal van die collega zelf. Zou me niets verbazen als er nogal wat ruis op de lijn zit.
iones schreef:
20-10-2019 19:44
Je moet eerst even naar je eigen toon bekijken. En mijn toon weerhoudt jou er niet van om steeds te reageren. Ondanks dat je geen zin hebt om mij van informatie te dienen. Maar wat wil je dan eigenlijk in dit topic? Je hoeft niet te reageren hoor! Het is vrijblijvend. Je mag gerust wegblijven.

Hou nou toch op joh.
Je komt met een verhaal waar nauwelijks relevante info in staat behalve een zelf bedachte diagnose, blijkbaar kun je niet googlen want alle relevante info mbt tot een scheiding krijg je al bij de eerste hit op google en de informatie die je hier wél krijgt, is blijkbaar niet wat je wil horen.
Alle reacties Link kopieren
We weten veel te weinig feiten om hier goed op te reageren. Zijn ze nu wel of niet getrouwd of geregistreerd partner? Zo niet is dan het ouderlijk gezag voor de vader aangevraagd of heeft hij het kind alleen erkent?

Heeft de vader geen gezag dan is zijn toestemming niet nodig voor een verhuizing naar Zweden. Heeft hij wel gezag dan kan vervangende toestemming gevraagd worden (maar dat zou ik zeker niet nu doen). Eerste stappen zijn scheiden en hier een eigen leven opbouwen. Mocht blijken dat in de praktijk de vader helaas geen rol speelt in het leven van het kind, dan is wellicht het vragen van vervangende toestemming voor verhuizing naar het buitenland kansrijk.

Kunnen de schoonouders niet bemiddelen? Of bijvoorbeeld de vader tijdelijk onderdak bieden zodat het gezin rust krijgt?
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
20-10-2019 19:56
Hou nou toch op joh.
Je komt met een verhaal waar nauwelijks relevante info in staat behalve een zelf bedachte diagnose, blijkbaar kun je niet googlen want alle relevante info mbt tot een scheiding krijg je al bij de eerste hit op google en de informatie die je hier wél krijgt, is blijkbaar niet wat je wil horen.
Niks diagnose. Persoonlijkheidsstoornis, of autisme of zo. Er is iets met hem, en dat weten die ouders ook.
En ik hoor wel degelijk hier info waar ik iets mee kan. Alleen niet van jou. Van jou komen alleen aannames.

Wat ik weet: ze zijn niet getrouwd. Ik weet niet of ze geregistreerd partnerschap hebben. Volgens mij draagt het kind de naam van de vader dus dan moet het wel erkend zijn door hem.

Het is niet zo dat het gezin in onrust verkeert. Het is ook niet zo dat er over en weer geschreeuwd wordt of geruzied.
iones schreef:
20-10-2019 20:02
Niks diagnose. Persoonlijkheidsstoornis, of autisme of zo. Er is iets met hem, en dat weten die ouders ook.
En ik hoor wel degelijk hier info waar ik iets mee kan. Alleen niet van jou. Van jou komen alleen aannames.

Wat ik weet: ze zijn niet getrouwd. Ik weet niet of ze geregistreerd partnerschap hebben. Volgens mij draagt het kind de naam van de vader dus dan moet het wel erkend zijn door hem.

Dat is een diagnose.
Die hij niet heeft.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
20-10-2019 20:04
Dat is een diagnose.
Die hij niet heeft.
Dat is geen diagnose. Het zijn suggesties, voorbeelden van wat het zou kunnen zijn. Het is niet vastgesteld dat hij dat heeft. Maar wel een heel zwaar vermoeden.

Ik zie dat je toch weer reageert trouwens.
iones schreef:
20-10-2019 20:02
Niks diagnose. Persoonlijkheidsstoornis, of autisme of zo. Er is iets met hem, en dat weten die ouders ook.
En ik hoor wel degelijk hier info waar ik iets mee kan. Alleen niet van jou. Van jou komen alleen aannames.

Wat ik weet: ze zijn niet getrouwd. Ik weet niet of ze geregistreerd partnerschap hebben. Volgens mij draagt het kind de naam van de vader dus dan moet het wel erkend zijn door hem.

Het is niet zo dat het gezin in onrust verkeert. Het is ook niet zo dat er over en weer geschreeuwd wordt of geruzied.

Je weet dus eigenlijk niks. Waarom gooi je de sores van een collega op een forum?
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
20-10-2019 20:02
Niks diagnose. Persoonlijkheidsstoornis, of autisme of zo. Er is iets met hem, en dat weten die ouders ook.
En ik hoor wel degelijk hier info waar ik iets mee kan. Alleen niet van jou. Van jou komen alleen aannames.

Wat ik weet: ze zijn niet getrouwd. Ik weet niet of ze geregistreerd partnerschap hebben. Volgens mij draagt het kind de naam van de vader dus dan moet het wel erkend zijn door hem.

Het is niet zo dat het gezin in onrust verkeert. Het is ook niet zo dat er over en weer geschreeuwd wordt of geruzied.
kortom zij wil gewoon van hem af en dat is prima, maar of hij nou een stoornis heeft of niet, is in deze helemaal niet relevant.
Wat wil ze nou precies? Bij hem weg en in Nederland blijven of naar Zweden terug?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
iones schreef:
20-10-2019 20:05
Dat is geen diagnose. Het zijn suggesties, voorbeelden van wat het zou kunnen zijn. Het is niet vastgesteld dat hij dat heeft. Maar wel een heel zwaar vermoeden.

Ik zie dat je toch weer reageert trouwens.

Van wie?
the_Wicked_Witch schreef:
20-10-2019 20:05
Je weet dus eigenlijk niks. Waarom gooi je de sores van een collega op een forum?
Inderdaad. Bijzonder. En dat terwijl het info is die
1. TO makkelijk kan googlen en
2. Collega zelf ook allang zelf al uit had kunnen vogelen.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
20-10-2019 20:02
Niks diagnose. Persoonlijkheidsstoornis, of autisme of zo. Er is iets met hem, en dat weten die ouders ook.
En ik hoor wel degelijk hier info waar ik iets mee kan. Alleen niet van jou. Van jou komen alleen aannames.

Wat ik weet: ze zijn niet getrouwd. Ik weet niet of ze geregistreerd partnerschap hebben. Volgens mij draagt het kind de naam van de vader dus dan moet het wel erkend zijn door hem.

Het is niet zo dat het gezin in onrust verkeert. Het is ook niet zo dat er over en weer geschreeuwd wordt of geruzied.
Dus zoek dat eerst maar eens uit, is het gezag voor de vader geregeld, of ligt dat alleen bij de moeder.
nimbus schreef:
20-10-2019 20:08
Dus zoek dat eerst maar eens uit, is het gezag voor de vader geregeld, of ligt dat alleen bij de moeder.


Ik denk dat de vriendin beter een advocaat kan zoeken ipv de vage info van TO.
Wat een bijzonder topic. En een nare toon heb je TO.

- Ze kan gewoon meer gaan werken. En kom op, elke moeder in Nederland heeft van een BSO en kinderopvangtoeslag gehoord. Dat is echt geen nieuw iets.
- Ga uit elkaar, zoek eigen plek in Nederland
- Wat heeft in godsnaam jouw zelf gesteld diagnose (en wat voor een!) met dit hele gedoe te maken? Ik snap nooit dat vrouwen eigenlijk gewoon willen scheiden en het dan opeens op autisme/narcisme/persoonlijkheidsstoornis gooien. Zo zwak.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
20-10-2019 20:02
Niks diagnose. Persoonlijkheidsstoornis, of autisme of zo. Er is iets met hem, en dat weten die ouders ook.
En ik hoor wel degelijk hier info waar ik iets mee kan. Alleen niet van jou. Van jou komen alleen aannames.

Wat ik weet: ze zijn niet getrouwd. Ik weet niet of ze geregistreerd partnerschap hebben. Volgens mij draagt het kind de naam van de vader dus dan moet het wel erkend zijn door hem.

Erkend is nog geen gezamenlijk gezag.
Als je niet getrouwd bent moet je dat gezag aanvragen en toestemming geven dat is dus best een belangrijk stuk info.
Als vader geen gezag heeft dan heeft moeder eenhoofdig gezag.
staafmixer schreef:
20-10-2019 20:17
Erkend is nog geen gezamenlijk gezag.
Als je niet getrouwd bent moet je dat gezag aanvragen en toestemming geven dat is dus best een belangrijk stuk info.
Als vader geen gezag heeft dan heeft moeder eenhoofdig gezag.

Als vader geen gezag heeft maar al wel 7 jaar voor hem zorgt kan hij alsnog gezag aanvragen en waarschijnlijk ook krijgen.
nimbus schreef:
20-10-2019 19:57
We weten veel te weinig feiten om hier goed op te reageren. Zijn ze nu wel of niet getrouwd of geregistreerd partner? Zo niet is dan het ouderlijk gezag voor de vader aangevraagd of heeft hij het kind alleen erkent?

Heeft de vader geen gezag dan is zijn toestemming niet nodig voor een verhuizing naar Zweden. Heeft hij wel gezag dan kan vervangende toestemming gevraagd worden (maar dat zou ik zeker niet nu doen). Eerste stappen zijn scheiden en hier een eigen leven opbouwen. Mocht blijken dat in de praktijk de vader helaas geen rol speelt in het leven van het kind, dan is wellicht het vragen van vervangende toestemming voor verhuizing naar het buitenland kansrijk.

Kunnen de schoonouders niet bemiddelen? Of bijvoorbeeld de vader tijdelijk onderdak bieden zodat het gezin rust krijgt?
Absoluut niet waar! Voldoende jurisprudentie waarbij emigreren door moeder met eenhoofdig gezag is afgewezen, en terecht ook!
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
20-10-2019 20:21
Absoluut niet waar! Voldoende jurisprudentie waarbij emigreren door moeder met eenhoofdig gezag is afgewezen, en terecht ook!
Je hebt helemaal gelijk. https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2014:4630

Verschil is wel dat als de vader geen gezag heeft hij naar de rechter zal moeten om een eventuele verhuizing tegen te houden. (Terwijl als ze beiden gezag hebben de moeder alleen met zijn toestemming (of vervangende toestemming van de rechter )het kind mee kan nemen.
Alle reacties Link kopieren
Maareh dit gaat om de moeder en niet om het kind.

Kind is gewend in Nederland die wil vast niet emigreren.

Laat moeder een goede baan zoeken kan ze in de vakantie met gezin naar Zweden.

Met of zonder persoonlijkheids stoornis en of autisme dat heb je in Zweden ook vinden ze vast geen punt daar.

Voor kind is het niet het beste om naar Zweden te gaan en vader nooit meer te zien.

Emigreren is trouwens duurder da op vakantie gaan .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven