Advies nodig

16-10-2019 17:17 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een collega van mij heeft een zoontje van 7 met een man waarmee ze samenwoont. Hij blijkt een persoonlijkheidsstoornis te hebben, ik denk een vorm van autisme. Hij maakt mijn collega daardoor erg ongelukkig.
Nu is mijn collega zweedse, en ze wil terug naar Zweden nu ze haar moeder nog kan zien en helpen nu die op leeftijd is. Maar dan is ze haar kind kwijt.

Ze zit hartstikke klem, want zíj is degene die parttime werkt omwille van hun kind, terwijl hij fulltime werkt, hij zegt niet minder te kunnen. Hij heeft hiermee alle touwtjes in handen, zij heeft twee aanvullende parttime banen om bij hun kind te zijn, maar kan hiermee slechts rekeningen betalen. Geld om eens naar haar moeder op vakantie te gaan is er niet.
Als ze bij hem weg gaat, kan hij niet voor hun kind zorgen, o.a. vanwege zijn werk.

Maar om naar Zweden te gaan heeft ze zijn toestemming nodig om zijn kind mee te nemen. En die zal hij niet geven. Nu zit ze dus klem. Eigenlijk zou ze wel bij hem weg moeten, maar ze kan zichzelf op deze manier niet onderhouden.

Hebben jullie hierin advies?
iones schreef:
20-10-2019 14:42
Jij hebt allemaal van die nare aannames en vooroordelen, haalt er dingen bij. Daar vraag ik NIET om. Ik vroeg om advies.

En dat geef ik. Meer werken, kinderopvang, huis zoeken.

En wat haal ik er precies bij dan? Ik baseer me op wat jij schrijft en ik lees nog niets wat hem een slechte vader zou maken.
Ik zeg niet dat hij een slechte vader is. Dat maak jíj er van. Wéér een aanname.
Heeft iedereen recht op kinderopvang? Is dat te betalen? Krijg je daar subsidie voor of zo?
iones schreef:
20-10-2019 14:46
Ik zeg niet dat hij een slechte vader is. Dat maak jíj er van. Wéér een aanname.
Heeft iedereen recht op kinderopvang? Is dat te betalen? Krijg je daar subsidie voor of zo?
Jeetje, waar maak jij je zo druk om?! Kan die collega dat niet zelf uitzoeken?
iones schreef:

Zucht....
Alleen als hij voor de rechter een aantoonbaar slechte vader is (en dat gebeurd zelden in NL) zal hij het gezag over zijn kind verliezen.
Dat houdt dus in dat ze niet (zoals je zelf in de OP schrijft) met haar kind naar zweden kan vertrekken en het zal inhouden dat kind ook gewoon bij vader verblijft. Niet op voorwaarden van je vriendin, maar op een eerlijke door de rechter vastgestelde regeling.

En verder, gezien jouw toon heb ik helemaal geen zin om je van informatie te voorzien en als je er zo weinig verstand van hebt ben jij absoluut niet de aangewezen persoon om je vriendin hiermee te helpen.
Ik denk dat je vriendin ook wel google heeft, het is allemaal vrij makkelijk uit te zoeken hoe dat werkt in Nederland.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 20-10-2019 16:32
0.05% gewijzigd
iones schreef:
20-10-2019 14:42
Jij hebt allemaal van die nare aannames en vooroordelen, haalt er dingen bij. Daar vraag ik NIET om. Ik vroeg om advies.
Dat advies heb je hier al honderd keer gekregen: mediator of advocaat regelen, ouderschapsplan maken, scheiden, woonruimte zoeken, meer uren gaan werken, kind naar de opvang. En sparen voor een vakantie naar Zweden.

En wat nare aannames betreft: al die derdehands mededelingen over hoe een slechte vader die man wel niet is vind ik ook niet al te fris.
Lady*Voldemort schreef:
20-10-2019 16:30
Dat advies heb je hier al honderd keer gekregen: mediator of advocaat regelen, ouderschapsplan maken, scheiden, woonruimte zoeken, meer uren gaan werken, kind naar de opvang. En sparen voor een vakantie naar Zweden.

En wat nare aannames betreft: al die derdehands mededelingen over hoe een slechte vader die man wel niet is vind ik ook niet al te fris.

Precies.
Lady*Voldemort schreef:
20-10-2019 16:30

Nee joh, jij snapt het niet. Want álle vrouwen die van hun man/vriend af willen, zijn slachtoffer van een narcist met autistische trekjes en een kort lontje. En als er kinderen in het spel zijn, kijken ál die mannen nóóit naar hun kinderen om en zijn alleen maar bezig met zuipen en blowen en snuiven en lelijk doen. En alle vrouwen zijn onschuldige schapen die gebukt gaan onder al dat vreselijke manvolk. Begrijp dat nou.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
20-10-2019 16:38
Nee joh, jij snapt het niet. Want álle vrouwen die van hun man/vriend af willen, zijn slachtoffer van een narcist met autistische trekjes en een kort lontje. En als er kinderen in het spel zijn, kijken ál die mannen nóóit naar hun kinderen om en zijn alleen maar bezig met zuipen en blowen en snuiven en lelijk doen. En alle vrouwen zijn onschuldige schapen die gebukt gaan onder al dat vreselijke manvolk. Begrijp dat nou.
Ja. En dan vragen ze een collega die helemaal niks heeft met kinderen of ouderschap om via een forum even voor ze te regelen dat ze het kind stiekem af kunnen voeren naar Zweden.
Lady*Voldemort schreef:
20-10-2019 16:42
Ja. En dan vragen ze een collega die helemaal niks heeft met kinderen of ouderschap om via een forum even voor ze te regelen dat ze het kind stiekem af kunnen voeren naar Zweden.
Geef toe: dat is geniaal, want dat verwacht niemand!
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Lady*Voldemort schreef:
20-10-2019 16:42
Yep. En dan nog het liefst op kosten van de samenleving door middel van allerlei uitkeringen en een maandelijkse bijdrage van de man. Het ontbreekt er nog nét aan dat ze de Nederlandse ambassade in Zweden niet inschakelen en verantwoordelijk stellen voor het vinden van een betaalbare huurwoning aldaar...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
feow schreef:
20-10-2019 16:45
Geef toe: dat is geniaal, want dat verwacht niemand!
En één kind naar Zweden is toch weer één kind minder in Nederland, dus het mes snijdt aan twee kanten :D
iones schreef:
Iedereen heeft daar recht op. Zoon van je collega gaat naar school neem ik aan. Na school kan hij dan naar de BSO. Je krijgt daar een kinderopvangtoeslag voor. De hoogte daarvan is afhankelijk van inkomen.
sprietgras schreef:
20-10-2019 16:48
Iedereen heeft daar recht op. Zoon van je collega gaat naar school neem ik aan. Na school kan hij dan naar de BSO. Je krijgt daar een kinderopvangtoeslag voor. De hoogte daarvan is afhankelijk van inkomen.

Of naar vader :lightbulb:
Ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gezien om geen co ouderschap te kunnen realiseren.
iones schreef:
ja iedereen die werkt, heeft recht op kinderopvangtoeslag en de hoogte is afhankelijk van wat je verdient.
Even googlen had je alle antwoorden kunnen geven.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
pejeka schreef:
20-10-2019 16:38
yup en de vrouwen zijn altijd borderliners
rosanna08 schreef:
20-10-2019 17:30
ja iedereen die werkt, heeft recht op kinderopvangtoeslag en de hoogte is afhankelijk van wat je verdient.
Even googlen had je alle antwoorden kunnen geven.
Het zou nog handiger zijn als collega hier zelf allemaal achteraan ging. De onzelfstandigheid waar collega blijkbaar onder gebukt gaat geeft me nou niet echt vertrouwen in de toekomst.
Lady*Voldemort schreef:
20-10-2019 17:38
Het zou nog handiger zijn als collega hier zelf allemaal achteraan ging. De onzelfstandigheid waar collega blijkbaar onder gebukt gaat geeft me nou niet echt vertrouwen in de toekomst.
ook eens
Ik wil met dit soort topics altijd zoooo graag de andere kant van het verhaal horen 🤪
Geen bijzonderheden
iones schreef:
20-10-2019 13:33
Een beter betaalde baan is feitelijk een fulltime baan of in ieder geval een baan met méér uren. Maar dat kan niet: ZIJ moet voor hun kind zorgen "want hij kan dat niet", zegt hij. Hij moet geld verdienen. Feitelijk moet zij dat ook, maar daar heeft hij geen oog voor. Hij is niet echt eerlijk naar haar toe maar daar is hij zich totaal niet bewust van. Ze zijn inderdaad niet getrouwd. Ik weet niet of ze geregistreerd partnerschap hebben maar volgens mij heeft hij hun kind erkend. Anders had ze hem zo mee kunnen nemen naar Zweden toch?
Sorry hoor, maar er zijn duizenden (alleenstaande) moeders die werken, ja ook soms fulltime. Daarvoor heeft men kinderopvang uitgevonden. En dat zou je collega moeten weten, want in Zweden werken beide ouders meestal fulltime nadat het kind een jaar oud is.

Maar even over een heel andere boeg: heeft je collega wel eens een fatsoenlijk gesprek met haar partner over de situatie gehad? Wie weet geeft hij wel toestemming voor vertrek naar Zweden?
Rosalind schreef:
20-10-2019 18:04
Sorry hoor, maar er zijn duizenden (alleenstaande) moeders die werken, ja ook soms fulltime. Daarvoor heeft men kinderopvang uitgevonden. En dat zou je collega moeten weten, want in Zweden werken beide ouders meestal fulltime nadat het kind een jaar oud is.

Maar even over een heel andere boeg: heeft je collega wel eens een fatsoenlijk gesprek met haar partner over de situatie gehad? Wie weet geeft hij wel toestemming voor vertrek naar Zweden?

Dat kind is 7, die kan natuurlijk prima naar de opvang.
the_Wicked_Witch schreef:
20-10-2019 14:51
Zucht....
Alleen als hij voor de rechter een aantoonbaar slechte vader is (en dat gebeurd zelden in NL) zal hij het gezag over zijn kind verliezen.
Dat houdt dus in dat ze niet (zoals je zelf in de OP schrijft) met haar kind naar zweden kan vertrekken en het zal inhouden dat kind ook gewoon bij vader verblijft. Niet op voorwaarden van je vriendin, maar op een eerlijke door de rechter vastgestelde regeling.

En verder, gezien jouw toon heb ik helemaal geen zin om je van informatie te voorzien en als je er zo weinig verstand van hebt ben jij absoluut niet de aangewezen persoon om je vriendin hiermee te helpen.
Ik denk dat je vriendin ook wel google heeft, het is allemaal vrij makkelijk uit te zoeken hoe dat werkt in Nederland.
Je moet eerst even naar je eigen toon bekijken. En mijn toon weerhoudt jou er niet van om steeds te reageren. Ondanks dat je geen zin hebt om mij van informatie te dienen. Maar wat wil je dan eigenlijk in dit topic? Je hoeft niet te reageren hoor! Het is vrijblijvend. Je mag gerust wegblijven.
sprietgras schreef:
20-10-2019 16:48
Kijk, daar kan ik iets mee. Dat kan ik haar vertellen.
the_Wicked_Witch schreef:
20-10-2019 18:17
Dat kind is 7, die kan natuurlijk prima naar de opvang.
Oeps, dat had ik even gemist.
Nou, dan begrijp ik het probleem helemaal niet.
iones schreef:
20-10-2019 19:45
Dat weet zij heus wel.
iones schreef:
20-10-2019 19:45
Het is vrijwel onmogelijk dat ze daarvan nog niet op de hoogte is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven