Advies nodig

16-10-2019 17:17 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een collega van mij heeft een zoontje van 7 met een man waarmee ze samenwoont. Hij blijkt een persoonlijkheidsstoornis te hebben, ik denk een vorm van autisme. Hij maakt mijn collega daardoor erg ongelukkig.
Nu is mijn collega zweedse, en ze wil terug naar Zweden nu ze haar moeder nog kan zien en helpen nu die op leeftijd is. Maar dan is ze haar kind kwijt.

Ze zit hartstikke klem, want zíj is degene die parttime werkt omwille van hun kind, terwijl hij fulltime werkt, hij zegt niet minder te kunnen. Hij heeft hiermee alle touwtjes in handen, zij heeft twee aanvullende parttime banen om bij hun kind te zijn, maar kan hiermee slechts rekeningen betalen. Geld om eens naar haar moeder op vakantie te gaan is er niet.
Als ze bij hem weg gaat, kan hij niet voor hun kind zorgen, o.a. vanwege zijn werk.

Maar om naar Zweden te gaan heeft ze zijn toestemming nodig om zijn kind mee te nemen. En die zal hij niet geven. Nu zit ze dus klem. Eigenlijk zou ze wel bij hem weg moeten, maar ze kan zichzelf op deze manier niet onderhouden.

Hebben jullie hierin advies?
Wat voor persoonlijkheidsstoornis? Want autisme is dat absoluut niet.
Ze kan scheiden en in de buurt gaan wonen. Ze kan terug naar Zweden zonder zoon. Ze kan scheiden en man om toestemming vragen zoon mee te nemen naar Zweden. Ze kan getrouwd blijven en er het beste van maken. Meer opties heeft ze niet. Soms zijn de keuzes die je kunt maken alleen suboptimale keuzes.
Ze zit helemaal niet klem. Ze mag van haar man scheiden en ergens anders gaan wonen. Wel in Nederland uiteraard anders had ze geen kind met een Nederlandse man in Nederland moeten nemen.

Ze kan ook fulltime werken en daardoor meer geld verdienen. En dan is het in Nederland ook nog zo dat zij voor diverse toeslagen in aanmerking kan komen.

Vervelend dat haar relatie niet geslaagd is maar dat maakt niet dat zij nu in zo'n uitzonderlijke situatie zit.
SallySpectra* schreef:
16-10-2019 17:48
Alsof die vent pas autistisch is geworden na de geboorte van dat kind O_o
Ach, er is nog niet eens een diagnose.

Ik vind het een hoog gehalte slachtoffergedrag!
die man was al wie hij was voordat ze een kind kregen, al kan dat wel zijn ASS meer triggeren omdat je dan toch minder strak in ritme kan zitten wat bij hem past.. Kan.. hoeft niet..

Collega kan niet zomaar naar zweden afreizen (terecht) . Ik zou uit elkaar gaan en eigen woonruimte zoeken en meer werken /betere baan zoeken . Met laag inkomen kan je de wereld aan toeslagen aanvragen dus zo klem zit ze niet. Zal geen vetpot zijn maar er zijn zat mensen die het zo doen. En verder zou ik er buiten blijven.
Hoezo zit ze klem dan? Ze is toch de eerste vrouw niet die van haar vent af wil?
Het zou me niks verbazen als die zieke moeder nu als excuus wordt gebruikt omdat haar leven hier tegenvalt en ze van die vent af wil
In Zweden is het heel gebruikelijk dat vrouwen en mannen beide voltijds werken. Dus waarom is het in NL opeens wel een probleem om voltijds te werken?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
SallySpectra* schreef:
16-10-2019 17:48
Alsof die vent pas autistisch is geworden na de geboorte van dat kind O_o
Nee hij is vast niet autistisch geworden na de geboorte van hun kind. Dat zal hij altijd al geweest zijn.

Maar autisten zijn vaak erg prijkelgevoelig. Met een kind krijg je veel meer prikkels binnen dan als je met zijn tweeën bent.

Een autist houdt ook van vaste gewoontes en routines. Die wil een kind wel eens op zijn kop zetten.

Kortom kan best zijn dat ze toen ze nog met zijn tween waren ze een prima relatie hadden en dat man na de komst van het kind al die veranderingen en prikkels niet meer kon handelen.

Bovendien kan een autist zich vaak slecht inleven in een ander. Volwassenen kunnen daar rekening mee houden. Een kind kan dat niet.
sugarmiss schreef:
16-10-2019 18:19
Nee hij is vast niet autistisch geworden na de geboorte van hun kind. Dat zal hij altijd al geweest zijn.

Maar autisten zijn vaak erg prijkelgevoelig. Met een kind krijg je veel meer prikkels binnen dan als je met zijn tweeën bent.

Een autist houdt ook van vaste gewoontes en routines. Die wil een kind wel eens op zijn kop zetten.

Kortom kan best zijn dat ze toen ze nog met zijn tween waren ze een prima relatie hadden en dat man na de komst van het kind al die veranderingen en prikkels niet meer kon handelen.

Bovendien kan een autist zich vaak slecht inleven in een ander. Volwassenen kunnen daar rekening mee houden. Een kind kan dat niet.
Ja, en?

Ten eerste, er is geen officiële diagnose autisme, heeft ze er zelf van gemaakt. Ten tweede, ze kan gewoon scheiden.
Apart dat jouw collega juist jou om advies vraagt terwijl je zelf zo weinig lijkt te weten van de mogelijkheden.

Verhuizen naar Zweden zonder toestemming van de vader kan ze vergeten. Ik snap best dat dit voelt als klem zitten.

Naar ze kan gewoon scheiden en partneralimentatie en kinderalimentatie vragen.

Haar KGB zal hoger worden.

Ze kan altijd een beter betaalde baan met meer uren zoeken en anders kan ze altijd nog een bijstandsmoeder worden. Daar zijn er meer van en die redden zich meestal heel aardig.
iones schreef:
16-10-2019 17:28
Maar goed, in de buurt blijven.... Financieel zit ze klem. Of zijn er nog mogelijkheden?
Ze kan een baan zoeken waarmee ze voldoende verdient om economisch zelfstandig te zijn. Krijg je niets van hoor, van werken. Iedere werkende ouder krijgt kinderopvangtoeslag dus dat probleem is ook opgelost. Kan ze gelijk sparen om af en toe naar huis op vakantie te gaan. Kind kan gewoon mee, toestemming hiervoor kan je scoren bij de rechter. Ik zeg een win-win-win situatie.
loisnvt schreef:
16-10-2019 18:22
Ja, en?

Ten eerste, er is geen officiële diagnose autisme, heeft ze er zelf van gemaakt. Ten tweede, ze kan gewoon scheiden.
Ja ze kan gewoon scheiden maar ik reageer op iemand die zegt en voor het kind was hij jniet autistisch alsof je altijd alles van te voren kunt voorzien en dat is niet zo.
ASS is geen persoonlijkheidsstoornis.
Ook met een kind kan je prima fulltime werken en je eigen huishouden draaien.
Ze kan dus niet voorgoed terug naar Zweden om voor haar moeder te zorgen.

Voor de rest zie ik niks klems hoor. Ze kan gewoon in Nederland een woonruimte zoeken, scheiden en gaan werken om in haar eigen onderhoud en dat van haar kind te voorzien. En als ze flink doorwerkt zit er vast ook nog wel af en toe een retourtje Zweden in.
sugarmiss schreef:
16-10-2019 18:19

Er is geen diagnose.
Ze kan toch scheiden, co ouderschap of weekend ouderschap en full-time gaan werken?
Het feit dat ze terug wil naar haar thuisland zegt niks, die kans was verkeken op het moment dat ze een kind kreeg met een nederlander in Nederland.
Dan zit ze toch niet klem, dit zijn gevolgen van haar eigen keuzes.

Een verzonnen of zelfbedachte diagnose voor haar partner is uh tamelijk bizar en niet ter zaken doende.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
sugarmiss schreef:
16-10-2019 18:26
Ja ze kan gewoon scheiden maar ik reageer op iemand die zegt en voor het kind was hij jniet autistisch alsof je altijd alles van te voren kunt voorzien en dat is niet zo.
Autistisch word je niet van de ene op de andere dag hoor pop.
Als het echt om die moeder te doen is kan ze om te beginnen een paar weken vakantie opnemen om haar broers en zussen van de zorgtaken te ontlasten.
SallySpectra* schreef:
16-10-2019 18:44

Nee, maar ASS kan wel behoorlijk getriggerd worden door de komst van een kind. Nu is dat geen reden om af te reizen naar Zweden, maar er zijn zeker een aantal ASSers die de komst van een kind niet of nauwelijks trekken. Helaas is dat lastig van te voren in te schatten.
Dubbel
sugarmiss wijzigde dit bericht op 16-10-2019 18:58
97.31% gewijzigd
SallySpectra* schreef:
16-10-2019 18:44
Waar zie jij staan dat ik dat schrijf?
Nergens dus want dat schrijf ik ook niet.

IK SCHRIJF DAT ZAL HIJ ALTIJD AL GEWEEST ZIJN. 88

Maar blijkbaar is mijn post voor jou te moeilijk om te begrijpen.
Ze kan gewoon scheiden. Duizenden moeders werken part-time en komen rond zonder partner. Ze heeft recht op alimentatie en kindgebonden budget. Als hij geen toestemming geeft om naar Zweden op vakantie te gaan kan ze deze toestemming afdwingen via rechter. En hoe hij voor kind zorgt als kind bij hem is is zijn probleem niet de hare
where ever you go, go with your heart
loisnvt schreef:
16-10-2019 17:38
Ze zit alles behalve klem, mogelijkheden genoeg. Alleen ze wil EN bij hem weg EN naar Zweden met kind.

Ze kan gewoon scheiden hoor, meer uren gaan werken en in NL blijven wonen met kind en een goeie omgangsregeling met vader. Dus hoezo klem?
Dit dus.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven