Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid
vrijdag 6 april 2018 om 10:07
Hoi forumleden,
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
maandag 9 april 2018 om 10:36
Soms worden bepaalde producten uit het babyschap gehaald, omdat er een fout is bij deproductie, kan schadelijk zijn etc.Frox schreef: ↑09-04-2018 10:33Natuurlijk, rauwmelkse kaas ook. En honing. En pindakaas. En water. Maar het gaat niet om het product, het gaat erom in welke hoeveelheden en aan welke doelgroep. Rauwmelkse kaas is bijvoorbeeld heerlijk, maar voor zwangeren wordt het afgeraden omdat de listeria-bacterie permanente schade aan haar vrucht kan aanbrengen. Honing is ook heerlijk, maar het kan botulisme bevatten waar kinderen onder een jaar aan kunnen overlijden. Pindakaas: goddelijk. Maar voor mensen met een pinda-allergie is het dodelijk. Water, ook zoiets. Prima spul, maar na meer dan zes liter raak je in een coma. Dat iets is goedgekeurd voor de markt, wil niet zeggen dat iedereen alles onbeperkt kan eten. Het is zaak om het dieet af te stemmen op de doelgroep en goed te kijken naar hoeveelheden.
Stop met het gebruik van die producten hoor!!
maandag 9 april 2018 om 10:52
Mijn kind is 11mnd en eet (globaal, drinken doet ze slecht)
Ontbijt: Boterham met opvolgmelk
Tussendoor: fruit met wat water en diksap idd
Lunch: 2 boterhammen en opvolgmelk
Tussendoor: fruit, koek, soepstengel, rijstewafel, of wat er dan ook is met wat water en diksap
Avondeten: aard/pasta/rijst met groente en vlees/kip/ei (niet rauw) en wat kwark toe.
En dan krijgt ze nog wat opvolgmelk voor ze naar bed gaat.
Tussendoor: fruit, koek, soepstengel, rijstewafel, of wat er dan ook is met wat water en diksap
Avondeten: aard/pasta/rijst met groente en vlees/kip/ei (niet rauw) en wat kwark toe.

maandag 9 april 2018 om 10:58
Wit bolletje met chocopasta of vruchtenhagel. En geen diksap, gewone limonade is ook goed. Vanaf vier maanden gaat dat prima erin. Daar smullen ze van.Driewieler01 schreef: ↑09-04-2018 10:37Vraag me af of er iemand hier is met een kind van dezelfde leeftijd die mij belachelijk maakt, maar kan vertellen wat die zelf te eten geeft! Bammetjes met jam en lekker glas diksap zeker.

maandag 9 april 2018 om 11:02
Jam, dat is vergif inderdaad. Diksap ook trouwens. Nee, dan liever rauwe eierdooier.Driewieler01 schreef: ↑09-04-2018 10:37Vraag me af of er iemand hier is met een kind van dezelfde leeftijd die mij belachelijk maakt, maar kan vertellen wat die zelf te eten geeft! Bammetjes met jam en lekker glas diksap zeker.
maandag 9 april 2018 om 11:12
JE kan het niet eens zijn met mijn manier van voeden, maar om te zeggen dat het te weinig is, is bullshit. Dat was mijn punt, dus kom niet aanzetten met je frikandellen.Anoniem123456123456 schreef: ↑09-04-2018 10:412 frikandellen vullen ook net zo goed als een boterham.
maandag 9 april 2018 om 11:12
Mijn zoon is 24 maanden eet het volgende:Driewieler01 schreef: ↑09-04-2018 10:37Vraag me af of er iemand hier is met een kind van dezelfde leeftijd die mij belachelijk maakt, maar kan vertellen wat die zelf te eten geeft! Bammetjes met jam en lekker glas diksap zeker.
ontbijt: muesli (suikervrij) met melk
tussendoor: fruit, kaas, ei of brood (niet alles elke dag)
lunch: warme maaltijd
tussendoor: banaan of yoghurt
avondeten: warme maaltijd, meestal vegetarisch en vaak eet hij alleen de groente op
Drinken: water, thee of aangelende appelsap (1 glaasje per dag)
maandag 9 april 2018 om 11:13
En jij had commentaar op mij of niet? Zoveel meer eet jouw kind niet, dan eet die ook veel te weinig.obelix84 schreef: ↑09-04-2018 10:52Mijn kind is 11mnd en eet (globaal, drinken doet ze slecht)
maandag 9 april 2018 om 11:14
Woooowww ondervoeding!hoppala schreef: ↑09-04-2018 11:12Mijn zoon is 24 maanden eet het volgende:
ontbijt: muesli (suikervrij) met melk
lunch: warme maaltijd
tussendoor: banaan of yoghurt
avondeten: warme maaltijd, meestal vegetarisch en vaak eet hij alleen de groente op
Drinken: water, thee of aangelende appelsap (1 glaasje per dag)
Lengte/gewicht?
maandag 9 april 2018 om 11:19
Driewieler01 schreef: ↑09-04-2018 11:13En jij had commentaar op mij of niet? Zoveel meer eet jouw kind niet, dan eet die ook veel te weinig.

Is goed joh!
maandag 9 april 2018 om 11:20
Kind, doe toch normaal. Met dit hysterische geschop bereik je echt niets.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

maandag 9 april 2018 om 11:21
Jam is geen vergif, je hebt er gewoon niets aan wat betreft voedingswaarde en diksap idem dito en kinderen raken er van aan de diarree.SallySpectra schreef: ↑09-04-2018 11:02Jam, dat is vergif inderdaad. Diksap ook trouwens. Nee, dan liever rauwe eierdooier.

maandag 9 april 2018 om 11:31
Ben benieuwd hoe straks het traktatie trommeltje er op het basis onderwijs uit ziet
TO; je kind gaat nog een lang leven tegemoet waarin jij niet je alheersende opvattingen -over o.a. voeding- kan afdwingen.
Hij/zij gaat straks naar feestje of op speeldate en krijgt misschien limonade. Of popcorn. Of gepasteuriseerde melk. Of een witbolletje met choc pasta.
ben jij dan de hysterica die eerst een lijst me "no-go foods" aan alle ouders verstrekt?
Ik verzeker je dat je je kind daar op termijn geen plezier mee doet. Ook vrees ik dat , waar je nu een 20 maanden oud kind alles mak kan voeren, dat geheel anders is met een 13 jarig kind die na school een rondje langs de Mac maakt.
Je kind een gezonde basis meegeven is niks mis mee, maar dit klinkt erg beperkt, autoritair, benauwend en verre van 'gezond'verstand.
TO; je kind gaat nog een lang leven tegemoet waarin jij niet je alheersende opvattingen -over o.a. voeding- kan afdwingen.
Hij/zij gaat straks naar feestje of op speeldate en krijgt misschien limonade. Of popcorn. Of gepasteuriseerde melk. Of een witbolletje met choc pasta.
ben jij dan de hysterica die eerst een lijst me "no-go foods" aan alle ouders verstrekt?
Ik verzeker je dat je je kind daar op termijn geen plezier mee doet. Ook vrees ik dat , waar je nu een 20 maanden oud kind alles mak kan voeren, dat geheel anders is met een 13 jarig kind die na school een rondje langs de Mac maakt.
Je kind een gezonde basis meegeven is niks mis mee, maar dit klinkt erg beperkt, autoritair, benauwend en verre van 'gezond'verstand.
maandag 9 april 2018 om 11:33
het gaat niet om de hoeveelheden die jij geeft, maar om de waanzinDriewieler01 schreef: ↑09-04-2018 11:13En jij had commentaar op mij of niet? Zoveel meer eet jouw kind niet, dan eet die ook veel te weinig.
maandag 9 april 2018 om 11:39
Lieverd, het gaat niet om het product, het gaat om doelgroep en hoeveelheid. Jouw kind is nog geen twee, voor een dergelijk klein lichaampje met een nog niet volledig ontwikkeld immuunsysteem gelden andere hoeveelheden en producten dan voor andere doelgroepen. Het is prima om kritisch te zijn, maar probeer je dan goed in te lezen in wat je aan je kind geeft. Vermijd sites van zelfbenoemde diëtisten, maar kies wetenschappelijke studies of tenminste sites die daarop gebaseerd zijn als je die studies niet begrijpt. En bedenk: als je niet snapt wat je leest, niet gokken, want je gokt geheid verkeerd.Driewieler01 schreef: ↑09-04-2018 10:35Salmonella kan ook in chocola zitten, stop met chocola eten. Net zoals hierboven vermeldt, is de kans op listeria in rauwmelkse yoghurt nihil, omdat het een gefermenteerd ZUUR product is itt rauwmelkse kaas

maandag 9 april 2018 om 11:40
Er zijn ook kinderen die patat met smaak opeten, maakt het nog niet gezond.Driewieler01 schreef: ↑09-04-2018 10:34Serieus, ik snap niet dat jullie dit als mishandeling zien of als te weinig eten.. kind eet het met smaak op en het is ruim voldoende qua voedingsstoffen, altijd vrolijk , alert enz.
4 eidooiers + banaan is qua vulling net zo goed als 1/2bammetjes in de ochtend
dan een avocado/yoghurt als lunch, vult ook net zo goed als de bammetjes
tussendoor fruit/rozijn whatever
en dan warm eten..
Is toch hetzelfde schema
En het gaat er niet om of het net zo goed vult als een boterham maar of je kind wel voldoende voedingsstoffen en op een veilige manier eten binnen krijgt.
Rauw ei is dat niet! Net alsdat je geen bevroren of beschimmeld eten eet.
Echt hoor, je hebt meerdere steekjes los en hebt geen idee wat je je kind aan doet. Prima als je geen brood wil geven maar vervang het dan voor iets fatsoenlijks. Bv rijst.
Mijn kind krijgt overigens gewoon water te drinken, heel soms diksap maar dat is echt zelden. Op brood producten van de kleine keuken (dat is zonder suiker) of gepureerd fruit.
Savonds eet ze met ons mee.

maandag 9 april 2018 om 11:41
Dochter is een haljaar ouder en krijgt tenminste fatsoenlijk en gezond te eten. Geen rare rauwe fratsen.Driewieler01 schreef: ↑09-04-2018 10:37Vraag me af of er iemand hier is met een kind van dezelfde leeftijd die mij belachelijk maakt, maar kan vertellen wat die zelf te eten geeft! Bammetjes met jam en lekker glas diksap zeker.