Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid
vrijdag 6 april 2018 om 10:07
Hoi forumleden,
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt

dinsdag 10 april 2018 om 09:58
Dus toch... jij geeft je peuter gewoon een paleo-dieet?Driewieler01 schreef: ↑10-04-2018 09:56Dit voedsel is gebaseerd op volkeren die weston price heeft onderzocht, dat is nog vrij recent, ik heb het niet over 1000 jaar terug.

dinsdag 10 april 2018 om 09:58
Dit is gewoon niet waar.lilalinda schreef: ↑10-04-2018 08:40geen wetenschap he?
en zeer goed aantoonbaar, volkomen onzin:
Paleo: https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... cs-science
en Weston Price was een tandarts (...) die dacht dat alle slechtheid vanuit slechte gebitten kwam
echt hoor, dat je jezelf dit aandoet, moet je volkomen zelf weten
Maar lees je in mbt gezond eten voor kinderen
Het is juist andersom: Weston Price was een tandarts die zich afvroeg waarom gebitten zo snel degradeerden.
Hij keek juist wat verder dan enkel het gebit, naar de hele gezondheid, voedings en leefwijze van de mensen om te ontdekken waar het aan lag dat veel mensen in zijn tijd zo'n slechte algemene gezondheid hadden die zich uitte in een slecht gebit.
Hij zei juist dat het niet lag aan zuren die men at, zoals andere tandartsen in die tijd dachten, maar dat een gebit van binnenuit moest worden opgebouwd en gevoed en hij wilde ontdekken wat goede voeding was.
Dus ging hij op zoek naar groepen mensen met uitstekende gezondheid en zeer goede gebitten om te onderzoeken wat deze mensen aten en hoe ze leefden.
Nadat zijn zoon was overleden aan een kaakinfectie ging hij samen met zijn vrouw op reis, op zoek naar volkeren die nog traditioneel leefden en die een traditioneel dieet volgden, dwz: een voedingswijze volgden die al vele generaties hetzelfde was en dus beproefd en waar zij op gedijden.
Zo ging hij bijvoorbeeld naar een afgelegen gebied in de bergen van Zwitserland, waar de mensen bijzonder gezond waren en zo trok hij naar de inuit, de masaï en naar noord Amerika om van de indianen te leren wat zij aten en hoe zij leefden.
Alles tekende hij zorgvuldig op en hij kwam erachter dat het moderne dieet te weinig nutriënten bevat.
Te veel van wat wij eten zij loze calorieën, zoals in jam en bvb graan wat geen traditionele bereiding heeft gehad door bvb weken en fermenteren.
Door versnelde productieprocessen verliezen onze voedingsmiddelen te veel vitaminen en doordat wij onze koeien bvb laten grazen op verarmde grond of zelfs helemaal niet buiten laten grazen is ook hun vlees minder voedzaam dan wat het hoorde te zijn.
Hij ontdekte dat de natuurvolkeren vaak iets als 400 procent meer aan vitaminen en mineralen binnenkregen dan wat wij nu halen en hij ontdekte dat pas bij zulke hoeveelheden geen tandbederf bestond en ook de algemene gezondheid van die mensen uitstekend was.
Hij onderzocht veel volken net op het moment dat er bvb een spoorlijn werd aangelegd, de eerste winkels kwamen met suiker en jam en conserven en snoep en moderne voeding werd genuttigd door de jonge generatie en dus werd afgeweken van het traditionele dieet...en zag ter plekke hoe de gezondheid achteruit holde van diegenen die afweken van het traditionele dieet.
Hij moest daardoor wel concluderen dat het niet genetisch was, maar dat de plotselinge slechte gezondheid door de voeding kwam.
Dat waren niet al zijn bevindingen, het ligt iets genuanceerder maar is te veel om hier nu even snel te typen.
Later, na zijn dood zijn zijn bevindingen verwerkt in een boek.
Ik heb het boek in huis; Weston A Price, voeding en fysieke degeneratie.
Erg interessant om te lezen.
anoniem_197806 wijzigde dit bericht op 10-04-2018 10:04
0.09% gewijzigd

dinsdag 10 april 2018 om 09:59
Jezus zeg.Driewieler01 schreef: ↑10-04-2018 09:55Zij had het volgens mij niet over ongeneeslijke kanker, maar over het eten überhaupt.
Wat ben jij erg.

dinsdag 10 april 2018 om 10:00
Ik heb dus altijd een schurfthekel gehad aan het Voedingscentrum en de bijbehorende doctrines van veel melk, brood, aardappels en niet te pittig. Ik vond het altijd veel te Hollands en er was weinig oog voor andere culturen met andere eetgewoonten. Zelfs nu ze ‘t laatst hebben omgegooid is het nog steeds erg op brood en aardappels gericht.
Maar als ik dit dieet zo lees, dan zie je wel dat sommige mensen toch echt een wat striktere richtlijn nodig hebben. Wat een bizarre manier om je kind te voeden. Ook in andere landen eet men niet zo. Houd er maar sterk rekening mee dat dit op school zeer moeilijk houdbaar zal zijn.
Maar als ik dit dieet zo lees, dan zie je wel dat sommige mensen toch echt een wat striktere richtlijn nodig hebben. Wat een bizarre manier om je kind te voeden. Ook in andere landen eet men niet zo. Houd er maar sterk rekening mee dat dit op school zeer moeilijk houdbaar zal zijn.

dinsdag 10 april 2018 om 10:00
Nou vertel? Wetenschappelijke bron?

dinsdag 10 april 2018 om 10:02
Driewieler01 schreef: ↑10-04-2018 09:53Ik kan dan heel wat afwijkends doen, maar volgens mij heb ik meer weet van de voedingswaarde die mijn kind binnenkrijgt dan menig ander hier.
De vraag is ook niet of jij weet welke voedingswaarden jouw kind binnenkrijgt. Het gaat over jouw kennis over die voedingswaarden, de verhoudingen en op welke manier je kind ze binnenkrijgt. Die wijkt erg af van wat algemeen als gezond wordt gezien.

dinsdag 10 april 2018 om 10:05
Eens. Ik moet altijd een beetje lachen om die vele broodmaaltijden (met een glas melk), al vinden mijn kinderen het heerlijk als we in Nederland zijn.LizBakker schreef: ↑10-04-2018 10:00Ik heb dus altijd een schurfthekel gehad aan het Voedingscentrum en de bijbehorende doctrines van veel melk, brood, aardappels en niet te pittig. Ik vond het altijd veel te Hollands en er was weinig oog voor andere culturen met andere eetgewoonten. Zelfs nu ze ‘t laatst hebben omgegooid is het nog steeds erg op brood en aardappels gericht.
Maar ik zou mijn kind 10x liever een typisch Nederlands dieet geven dan het dieet van TO overnemen.
Vertel eens TO, waarom krijgt jouw kind eigenlijk 4 eierdooiers en jij maar 2, en je man slechts 1 om de dag? Wat is het idee daarachter? Waarom eet je kind niet ongeveer als jijzelf, zoals eigenlijk elk kind vanaf de leeftijd van ongeveer een jaar?
dinsdag 10 april 2018 om 10:06
.Driewieler01 schreef: ↑10-04-2018 09:56Dit voedsel is gebaseerd op volkeren die weston price heeft onderzocht, dat is nog vrij recent, ik heb het niet over 1000 jaar terug.
Maar nog steeds worden we hier ouder dan bij die volkeren.
EN.. als we het dan toch over groeien hebben: Nederlanders zijn de langste mensen van Europa. Doen we qua eten kennelijk wat goed, met onze koekjes en snoepjes, want we groeien, toch?
Later is nu
dinsdag 10 april 2018 om 10:07
Dat noemde ze niet, maar in die situatie zit ze wel.Driewieler01 schreef: ↑10-04-2018 09:55Zij had het volgens mij niet over ongeneeslijke kanker, maar over het eten überhaupt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 10 april 2018 om 10:08
Ik ga me niet mengen in de voedingsdiscussie maar wil best iets kwijt over gebitten: tanden gaan naar de kl@#$% doordat ze zich in een levend organisme bevinden. Doodgaan is met stip het allerbeste voor je gebit.
Dat is een feit.
En als je niet te vaak wat in je mond steekt (max 7x per dag) dan gaat je gebit ongeveer zo lang mee als de rest van je lijf. Het slijt.
Dat is een feit.
En als je niet te vaak wat in je mond steekt (max 7x per dag) dan gaat je gebit ongeveer zo lang mee als de rest van je lijf. Het slijt.

dinsdag 10 april 2018 om 10:08
Als je echt anti-granen bent dan is graanvrij je enige optie hoor. Dus geen rijst weken of zuurdesembrood dat gefermenteerd is. In een graanvrij dieet is ook dat verboden. Ook zoete aardappelen zijn daarin verboden. Anyway, ik doe dit dieet (SCD) op doktersadvies om van de Prednison weg te komen en er zijn ook kinderen met bijvoorbeeld de Ziekte van Crohn die dit volgen, maar dat is uiteraard geen feestje.

dinsdag 10 april 2018 om 10:11
Dat is ook niet waar, de volkeren die door Weston Price onderzocht zijn waren gezond, lang voor hun bouw; de inuït wat minder lang omdat dat niet in hun genen zit om erg lang te worden en werden gezond oud, waarbij ze ook tot op hoge leeftijd een goed gebit hielden.

dinsdag 10 april 2018 om 10:12
Maar we worden nu toch nog steeds ouder dan toen?shisha schreef: ↑10-04-2018 10:11Dat is ook niet waar, de volkeren die door Weston Price onderzocht zijn waren gezond, lang voor hun bouw; de inuït wat minder lang omdat dat niet in hun genen zit om erg lang te worden en werden gezond oud, waarbij ze ook tot op hoge leeftijd een goed gebit hielden.

dinsdag 10 april 2018 om 10:14
Nee, niet ouder dan die natuurvolken met hun door generaties lang beproefde, uitgebalanceerde dieet.

dinsdag 10 april 2018 om 10:14
Velen twijfelen of het wel zo goed is dat we (de mens) zo lang zijn en of dat niet gewoon door de hormonen in melk enzo komt. Dus dit argument zal TO misschien niet zo aanspreken. Dat is vergelijkbaar met uit de kluiten gegroeide legbatterijkippen.
dinsdag 10 april 2018 om 10:18
Inderdaad, een voedingscentrum is heel handig voor mensen die zelf niet de juiste keuzes kunnen makenLizBakker schreef: ↑10-04-2018 10:00Ik heb dus altijd een schurfthekel gehad aan het Voedingscentrum en de bijbehorende doctrines van veel melk, brood, aardappels en niet te pittig. Ik vond het altijd veel te Hollands en er was weinig oog voor andere culturen met andere eetgewoonten. Zelfs nu ze ‘t laatst hebben omgegooid is het nog steeds erg op brood en aardappels gericht.

nee hoor, goeroe's zijn heilig
dokters gewoon wetenschappers
Mijn zoon eet ook weinig brood, omdat hij op de opvang warm eten krijgt en s'avonds thuis ook. Want ik ben nou eenmaal nederlands en ik will s'avonds warm eten. Maar volgens mij maakt het weinig uit. Soms will hij s'avonds geen warm eten, Maar pakt dan een Avocado, ook prima. Hier is alleen zuurdesembrood, Maar dat is geen bewuste keuze.
Verder zit ik in Team koffiekopje, we eten zo regionaal en sainonaal mogelijk en wenig vlees.
Verder zit ik in Team koffiekopje, we eten zo regionaal en sainonaal mogelijk en wenig vlees.
dinsdag 10 april 2018 om 10:20
.
Ja, maar het argument van TO is, dat haar kind goed eet, want het groeit, vandaar.
Later is nu
dinsdag 10 april 2018 om 10:23
.
En binnen het voedingscentrum en de reguliere dietetiek zit gewoon veel ruimte om anders te eten. Als ik bij een dietist kom en zeg dat ik geen vlees eet, dan heeft ze alternatieven. Maar wel op een manier, dat ik mijn broodnodige voedingsstoffen binnenkrijg.
Zelfs bij die vrouw van de documentaire Rauw werd gezegd dat haar zoon op zich best rauw kon eten, maar meer noten zou moeten krijgen om alles binnen te krijgen. Om wat voor reden dan ook, wilde ze daar ook niet aan. Maar dat illustreert voor mij wel dat een dietist niet per se rigide vasthoudt aan wat wij in Nederland gewend zijn, maar wél aan de voedingsstoffen dus.
Later is nu

Ja, maar goed groeien (en wat je nastreeft op het gebied van groeien) is dus relatief. Dat men in andere landen veel kleiner is dan wij wil natuurlijk niet zeggen dat die mensen niet goed groeien. En je kunt je afvragen of het nodig is om 1,95m te worden.
Ik hang zelf deze theorieën niet aan hoor, maar ik snap wel dat lang zijn op zich geen doel is en niets zegt over gezondheid.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 10-04-2018 10:26
4.63% gewijzigd
Zelfs als we hier in het westen allemaal het dieet van natuurvolkeren overnemen, worden we niet zo gezond en zo oud als zij.
De leefomstandigheden zijn hier anders. Vervuiling, stress, minder lichamelijk werk, ander dag/nachtritme, we wonen anders, zijn minder buiten enz. enz.

dinsdag 10 april 2018 om 10:24
Nee maar dat is nu juist wel het argument van TO. Dat haar voeding goed is, want kind groeit zo goed.LizBakker schreef: ↑10-04-2018 10:23Ja, maar goed groeien is dus relatief. Dat men in andere landen veel kleiner is dan wij wil natuurlijk niet zeggen dat die mensen niet goed groeien. En je kunt je afvragen of het nodig is om 1,95m te worden.
Ik hang zelf deze theorieën niet aan hoor, maar ik snap wel dat lang zijn op zich geen doel is en niets zegt over gezondheid.