Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid
vrijdag 6 april 2018 om 10:07
Hoi forumleden,
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt

donderdag 12 april 2018 om 08:27
Dat weet ik, ik heb zelf zoiets gepost.lilalinda schreef: ↑12-04-2018 08:05meisje toch!
lees je in!!
http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... ine-a.aspx
Het is niet veilig om kinderen van 1 tot 3 meer dan 800 microgram vitamine A te geven per dag. Voor volwassenen ligt de bovengrens op maximaal 3000 microgram vitamine A per dag.
Een teveel aan vitamine A kan vergiftiging veroorzaken. De verschijnselen zijn hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, vermoeidheid en afwijkingen aan ogen, huid en skelet. Er zijn ook aanwijzingen dat meer dan 1500 microgram vitamine A per dag het risico op heupfracturen bij volwassenen verhoogt, maar dit wordt nog verder onderzocht. Het gaat om vitamine A uit dierlijke producten en niet om provitamine A uit groente en fruit.
Daarbij heb ik nog maar 1 onderzoek kunnen vinden in het verleden over vitamine a en daarbij werden voornamelijk supplementen gebruikt en werden alleen zwangere vrouwen onderzocht.
Dus geen kinderen.
Weet jij een onderzoek waarbij kinderen zijn onderzocht en natuurlijke bronnen van vitamine a werden gebruikt?
donderdag 12 april 2018 om 08:36
Natuurlijke bron is bijv lever(worst).shisha schreef: ↑12-04-2018 08:27Dat weet ik, ik heb zelf zoiets gepost.
Daarbij heb ik nog maar 1 onderzoek kunnen vinden in het verleden over vitamine a en daarbij werden voornamelijk supplementen gebruikt en werden alleen zwangere vrouwen onderzocht.
Dus geen kinderen.
Weet jij een onderzoek waarbij kinderen zijn onderzocht en natuurlijke bronnen van vitamine a werden gebruikt?
Maar dat maakt verder niet uit hè. Of een stof uit een pilletje komt of uit de natuur.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 12 april 2018 om 08:38
ff snel:
Mactier H, Weaver LT. Vitamin A and preterm infants: what we know, what we don’t know, and what we need to know. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 2005;90:F103-8. [PubMed abstract]
Darlow BA, Graham PJ. Vitamin A supplementation to prevent mortality and short and long-term morbidity in very low birthweight infants. Cochrane Database Syst Rev 2007:CD000501. [PubMed abstract]
Oliveira-Menegozzo JM, Bergamaschi DP, Middleton P, East CE. Vitamin A supplementation for postpartum women. Cochrane Database Syst Rev 2010:CD005944. [PubMed abstract]
van den Broek N, Dou L, Othman M, Neilson JP, Gates S, Gulmezoglu AM. Vitamin A supplementation during pregnancy for maternal and newborn outcomes. Cochrane Database Syst Rev 2010:CD008666. [PubMed abstract]
Graham-Maar RC, Schall JI, Stettler N, Zemel BS, Stallings VA. Elevated vitamin A intake and serum retinol in preadolescent children with cystic fibrosis. Am J Clin Nutr 2006;84:174-82. [PubMed abstract]
O’Neil C, Shevill E, Chang AB. Vitamin A supplementation for cystic fibrosis. Cochrane Database Syst Rev 2010:CD006751.pub2. [PubMed abstract]
Borowitz D, Baker RD, Stallings V. Consensus report on nutrition for pediatric patients with cystic fibrosis. J Pediatr Gastroenterol Nutr 2002;35:246-59.
Michel SH, Maqbool A, Hanna MD, Mascarenhas M. Nutrition management of pediatric patients who have cystic fibrosis. Pediatr Clin North Am 2009;56:1123-41. [PubMed abstract]
Institute of Medicine. Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes for Vitamin C, Vitamin E, Selenium, and Carotenoidsexternal link disclaimer. Washington, DC: National Academy Press; 2000.
er is echt voldoende onderzoek gedaan naar alle verschillende vitamines
en omdat wij gewone stervelingen niet alle onderzoeken kennen, is het wijs je aan de richtlijnen te houden, (bijvoorbeeld Voedingscentrum) en niet zelf te gaan experimenteren.
Het probleem is namelijk, dat je nooit direct effect ziet (zoals met alcohol, dat is gif, waar je de volgende dag al last van hebt)

donderdag 12 april 2018 om 08:43
Cystic fibrosis en zwangere vrouwen...heb je niet 1 linkje naar een onderzoek wat is gedaan zonder gebruik van supplementen op kinderen over vitamine a?lilalinda schreef: ↑12-04-2018 08:38ff snel:
Mactier H, Weaver LT. Vitamin A and preterm infants: what we know, what we don’t know, and what we need to know. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 2005;90:F103-8. [PubMed abstract]
Darlow BA, Graham PJ. Vitamin A supplementation to prevent mortality and short and long-term morbidity in very low birthweight infants. Cochrane Database Syst Rev 2007:CD000501. [PubMed abstract]
Oliveira-Menegozzo JM, Bergamaschi DP, Middleton P, East CE. Vitamin A supplementation for postpartum women. Cochrane Database Syst Rev 2010:CD005944. [PubMed abstract]
van den Broek N, Dou L, Othman M, Neilson JP, Gates S, Gulmezoglu AM. Vitamin A supplementation during pregnancy for maternal and newborn outcomes. Cochrane Database Syst Rev 2010:CD008666. [PubMed abstract]
Graham-Maar RC, Schall JI, Stettler N, Zemel BS, Stallings VA. Elevated vitamin A intake and serum retinol in preadolescent children with cystic fibrosis. Am J Clin Nutr 2006;84:174-82. [PubMed abstract]
O’Neil C, Shevill E, Chang AB. Vitamin A supplementation for cystic fibrosis. Cochrane Database Syst Rev 2010:CD006751.pub2. [PubMed abstract]
Borowitz D, Baker RD, Stallings V. Consensus report on nutrition for pediatric patients with cystic fibrosis. J Pediatr Gastroenterol Nutr 2002;35:246-59.
Michel SH, Maqbool A, Hanna MD, Mascarenhas M. Nutrition management of pediatric patients who have cystic fibrosis. Pediatr Clin North Am 2009;56:1123-41. [PubMed abstract]
Institute of Medicine. Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes for Vitamin C, Vitamin E, Selenium, and Carotenoidsexternal link disclaimer. Washington, DC: National Academy Press; 2000.
er is echt voldoende onderzoek gedaan naar alle verschillende vitamines
en omdat wij gewone stervelingen niet alle onderzoeken kennen, is het wijs je aan de richtlijnen te houden, (bijvoorbeeld Voedingscentrum) en niet zelf te gaan experimenteren.
Het probleem is namelijk, dat je nooit direct effect ziet (zoals met alcohol, dat is gif, waar je de volgende dag al last van hebt)
donderdag 12 april 2018 om 09:00

donderdag 12 april 2018 om 09:13
Ik heb gezocht naar een goed wetenschappelijk onderzoek wat de toxiciteit kon aantonen van natuurlijk gegeten vitamine a, dus niet met supplementen.
Het enige wat ik ooit heb kunnen vinden was een onderzoek onder zwangere vrouwen en dan helaas ook nog met supplementen uitgevoerd.
(Het lukt me nu zelfs niet om dat terug te vinden; ik heb momenteel ook nog problemen met mijn internet verbinding)
Dat onderzoek was overigens niet eens overtuigend en toch is men voor de zekerheid maar gaan stellen dat vitamine a afwijkingen aan de foetus kan veroorzaken.
Nu snap ik wel dat er op safe wordt gespeeld, maar
Als dat al het onderzoek is op basis waarvan nu wordt gezegd dat vitamine a zo snel schadelijk is, dan vind ik dat weinig.
Ik vind het wel interessant en heb ooit ergens gelezen:
Het zou ook kunnen dat vitamine a in combinatie met bepaalde vetten en andere vitaminen zoals ze van nature voorkomen in de voeding die toxiciteit niet heeft.
Als ik zelf googel op vitamine a en onderzoek dan vind ik voornamelijk dingen over huidverzorging, heel irritant.
donderdag 12 april 2018 om 09:18
Dat maakt toch niet uit?
Er is wetenschappelijk bewijs dat te veel vit A schadelijk kan zijn.
Hoe je dan aan die vit A komt maakt niet uit.
Ik lees net dat in een stukje lever van 100 g ongeveer 27000 microgram vit A zit.
Dat is dus 9x de max dagdosis die nog als veilig wordt beschouwd.
Of je dat vit A overschot krijgt uit je voeding of uit een supplement maakt verder niet uit. Je lichaam weet echt het verschil niet.
David Dunning
David Dunning
donderdag 12 april 2018 om 09:18
het probleem, is dat die onderzoeken slecht uit te voeren zijn.shisha schreef: ↑12-04-2018 09:13Ik heb gezocht naar een goed wetenschappelijk onderzoek wat de toxiciteit kon aantonen van natuurlijk gegeten vitamine a, dus niet met supplementen.
Het enige wat ik ooit heb kunnen vinden was een onderzoek onder zwangere vrouwen en dan helaas ook nog met supplementen uitgevoerd.
(Het lukt me nu zelfs niet om dat terug te vinden; ik heb momenteel ook nog problemen met mijn internet verbinding)
Dat onderzoek was overigens niet eens overtuigend en toch is men voor de zekerheid maar gaan stellen dat vitamine a afwijkingen aan de foetus kan veroorzaken.
Nu snap ik wel dat er op safe wordt gespeeld, maar
Als dat al het onderzoek is op basis waarvan nu wordt gezegd dat vitamine a zo snel schadelijk is, dan vind ik dat weinig.
Ik vind het wel interessant en heb ooit ergens gelezen:
Het zou ook kunnen dat vitamine a in combinatie met bepaalde vetten en andere vitaminen zoals ze van nature voorkomen in de voeding die toxiciteit niet heeft.
Als ik zelf googel op vitamine a en onderzoek dan vind ik voornamelijk dingen over huidverzorging, heel irritant.
Je kunt moeilijk 'blind' 1 groep een tijd lang extra veel vitamine a voeren en kijken wat het effect is.
Dat kan alleen door langdurig volgen van groepen.
Waarbij wat jij zoekt lastig is, omdat de laatste jaren veel voedingsmiddelen toegevoegde vitamine hebben, omdat mensen denken dat dat gezonder is.
"nu met Vitamine A"
(nou jottum)
donderdag 12 april 2018 om 09:46
Meestal mag het kind niets wat lekker is maar vreten ze zelf 's avonds een reep chocola (ja, ik ken ze).
I wanna live my life with the volume full!
donderdag 12 april 2018 om 09:55
Ik lees 11.000 microgram. Scheelt nogal.Solomio schreef: ↑12-04-2018 09:18Dat maakt toch niet uit?
Er is wetenschappelijk bewijs dat te veel vit A schadelijk kan zijn.
Hoe je dan aan die vit A komt maakt niet uit.
Ik lees net dat in een stukje lever van 100 g ongeveer 27000 microgram vit A zit.
Dat is dus 9x de max dagdosis die nog als veilig wordt beschouwd.
Of je dat vit A overschot krijgt uit je voeding of uit een supplement maakt verder niet uit. Je lichaam weet echt het verschil niet.
Die bovengrens van 3000 mcg geldt voor zwangere vrouwen.
donderdag 12 april 2018 om 10:06
zo'n vriendinnetje had ik vroeger.
Mocht nooit snoep thuis, dus zij at bij ons de kasten leeg
en haar vader at marsen en ijsjes op de fiets naar huis van zijn werk
donderdag 12 april 2018 om 10:08
Bij het voedingscentrum lees ik dat die 3000 voor alle volwassenen geldt.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... ine-a.aspx
David Dunning
David Dunning
donderdag 12 april 2018 om 10:16
Uit dit artikel:Solomio schreef: ↑12-04-2018 10:08Bij het voedingscentrum lees ik dat die 3000 voor alle volwassenen geldt.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... ine-a.aspx
'Een teveel aan vitamine A komt bijna niet voor, tenzij je vaak lever eet of hooggedoseerde supplementen slikt. Voor peuters en kleuters wordt geadviseerd het gebruik van leverproducten te beperken'
Er wordt niet geadviseerd helemaal geen leverprodukten te eten. Af en toe een plakje leverworst of een boterham (

donderdag 12 april 2018 om 10:16
De groene vrouw, daar heb ik op een ander forum nog eens ruzie mee gehad omdat ze allerlei ongefundeerde beweringen deed. Toen ik haar vroeg naar een onderbouwing kon ik die krijgen als ik, tegen betaling, een consult bij haar af nam. Ja dag!
Ze brengt haar boodschap op een manier die kijk-ons-eens-geweldig-en-lekker-kritisch-zijn ouders kennelijk heel erg aanspreekt, maar als je vervolgens echt kritische vragen stelt, blijft het oorverdovend stil.
donderdag 12 april 2018 om 10:20
Het ging ook helemaal niet om het wel of niet eten van lever(worst), het ging over gevolgen van een vit A overschot.amarna schreef: ↑12-04-2018 10:16Uit dit artikel:
'Een teveel aan vitamine A komt bijna niet voor, tenzij je vaak lever eet of hooggedoseerde supplementen slikt. Voor peuters en kleuters wordt geadviseerd het gebruik van leverproducten te beperken'
Er wordt niet geadviseerd helemaal geen leverprodukten te eten. Af en toe een plakje leverworst of een boterham () met leverpastei kan geen kwaad, lijkt me.
En daarbij kwam shisha wederom met vage bronnen.
David Dunning
David Dunning
donderdag 12 april 2018 om 10:23
donderdag 12 april 2018 om 10:40

donderdag 12 april 2018 om 10:51
dit gaat over volwassenen in de OP gaat het over een baby. Je snapt toch wel dat een baby veel eerder vergiftigd raakt dan een volwassenen?shisha schreef: ↑12-04-2018 07:30Toch loop je niet makkelijk een vitamine a overschot op en al zeker niet van eieren.
https://www.simpto.nl/diagnose/vitamine-a-vergiftiging/