Alternatief voor telefoon, tablet en laptop puber

11-07-2019 19:29 138 berichten
Mijn puberdochter (bijna 11) brengt veel tijd door achter een schermpje.
Eerder gemaakte afspraken samen met haar zijn alleen na het ontbijt en na school een half uurtje op haar telefoon, verder af en toe whatsapp beantwoorden of op social media/tiktok. Daarnaast max 1,5 uur gamen op de laptop. Televisie kijken hebben we geen afspraken over, een film of serie kijken mag bijvoorbeeld gewoon en valt niet binnen de 1,5 uur gamen.
Nu komt het voor dat ze vanaf haar telefoon switcht naar de laptop, na de 1,5 uur weer over gaat naar de televisie, tijdens het film kijken haar telefoon checkt etc.
Ze gaat dan in mijn ogen van schermpje naar schermpje en daar heb ik moeite mee. Af en toe zo’n dag vind ik geen probleem maar ik zie toch graag dat ze zich ook nog zonder schermpje kan vermaken.

Voorheen speelde ze regelmatig met haar paardenmanege van de Schleich maar dat vind ze nu te kinderachtig.
Verder houdt ze van tekenen & schilderen (waarvoor alles aanwezig incl speciale verschillende potloden, schildersezel, kwasten etc) maar daar vermaakt ze zich ook vaak maar een uurtje mee.
Doen we regelmatig een spelletje, hebben we een jacuzzi, trampoline, buiten hang/schommelstoel (vind ze fijn om in te lezen) , rekstok, basket en allerlei ander buitenspeelgoed.

Naar mijn idee (en dat van haar) genoeg aanwezig om zich mee te vermaken maar wellicht is er iets heel leuks waar we niet aan denken en wat we als alternatief voor schermpjes kunnen gebruiken?

Gezien de vele reacties met veroordelingen :
Dagjes uit (vaak incl hotelovernachting), lunchen buiten de deur, shoppen etc doen we al regelmatig (wekelijks/maandelijks) en we gaan iedere 6 weken op vakantie.
Mijn dochter heeft een chronische ziekte waardoor we zo vaak afreizen naar de zon, in de winterperiode gaat ze niet naar school en combineren we het onderwijs op afstand met educatieve uitjes en als ze een goede dag heeft en het weer mee zit benutten we zo’n dag vaak door te gewoon daarvan te genieten en een bezoek aan strand, een dierentuin, pretpark, lunchen in de stad oid.
Ze gaat dus al veel vaker dan gemiddeld dagjes uit en op vakantie. Daarnaast heeft ze een bucketlist die we afwerken.
Over aandacht en uitjes/activiteiten etc niets te klagen en ik ben ook niet op zoek naar tips die daarmee te maken hebben.

Ik ben echt op zoek naar leuke dingen die ze in huis/tuin kan doen als afwisseling op de schermpjes of moet ik ‘mee gaan met de tijd’ en niet zo’n probleem maken van het schermpjes gebruik?
anoniem_642c8c4e86442 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 08:20
Reden: Vraag en situatie verduidelijkt na reacties
76.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
11-07-2019 20:20
Wij zeggen altijd: 'Met een goed plan mag alles.'

Kinderen mogen dus heel veel, mits ze daar zelf een goed plan voor kunnen maken. Wij keuren dus nooit het idee af, maar sturen bij op de uitvoering. Als het plan te veel hiaten heeft dan gaat het niet door.

Gedachte hierachter is dat als kind niet kan bedenken hoe iets gedaan moet worden dat het er dan ook nog niet aan toe is.
Mooi uitgangspunt :heart:
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
11-07-2019 21:13
Fijn he, zo met z'n allen iemand aanvallen op helemaal geen gekke vraag. Bah. Lijkt altijd wel dat als in het begin van het topic de toon is gezet iedereen als makke schapen volgt.

Ik heb geen oplossing TO, en worstel met hetzelfde.

Ik wens jullie een hele fijne vakantie!
Nou inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik goed dat je dochter ziek is en door haar gezondheid niet makkelijk erop uit kan?

In dat geval: ga in plaats van praten over schermtijden met haar de stad in. Koop bijvoorbeeld bakspullen of een paar mooie nieuwe tekenmaterialen. Ga door naar de boekhandel, koop een escaperoom-boek (soort puzzelboek met allerlei puzzels) en een vakantieboek van haar keuze. Dan ga je naar de bieb en laat je haar een stapel boeken uitzoeken. En zoek zelf ook iets uit of laat haar een boek uitkiezen wat zij goed vindt wat jij dan gaat lezen. Ga samen lekker lunchen of thee drinken en maak er een leuke middag van. Op die manier biedt je haar een alternatief voor het schermpje.

Enne... zelf ook niet te veel op je schermpje kijken he? ;-) goed voorbeeld doet goed volgen.
Alle reacties Link kopieren
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 19:59
Mijn dochter kan vanwege haar slechte gezondheid niet naar uitjes, kampen oid waar geen mensen aanwezig zijn die medicatie kunnen toedienen of weten hoe ze kunnen handelen een risico situatie.

Ik ben ook niet op zoek naar activiteiten, dagjes weg oid. Die dingen doen we al vaker dan gemiddeld en daar staan er ook nog genoeg van op de planning.
Het gaat me echt om speelgoed oid waarmee kinderen van haar leeftijd zich thuis vermaken.
Voor (pre)pubers is over het algemeen maar één ding interessant: andere (pre)pubers.
En daar heeft ze dus contact mee via schermpjes.
Of je stuurt haar op pad om ergens te gaan rondhangen met haar vriendinnen.
Speelgoed........ :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Als je in de OP niet het hele verhaal verteld ( dochter is erg ziek en kan al nergens alleen naar toe) dan kunnen wij ons ook geen goed beeld van de situatie vormen.

Ten tweede: als je dochter inderdaad zo ziek is dat ze misschien niet heel oud wordt en al nergens alleen heen kan en dan ook is ze nog enigst kind, dan is het toch logisch dat ze graag met schermpjes bezig is.

Dat is namelijk haar contact met de buitenwereld.

Ik word niet snel emotioneel, maar toen ik dat las kreeg ik toch een brok in mijn keel.
Het doet me namelijk aan mezelf denken op die leeftijd.
Ik was ook erg ziekelijk, kon/mocht nergens zonder supervisie heen.
Had daardoor ook niet echt vrienden.
Dus las ik de godganse dag boeken om toch maar wat afleiding te hebben.

Internet bestond in mijn tijd niet.

Ik voel zo mee met jouw dochter, en nee ik vind je geen heks, maar probeer in te zien dat je dochter niet echt mee kan met "de rest" en dat die schermpjes voor haar belangrijker zijn dan voor een kind dat wel alles mee kan doen.

Hele dikke knuffel voor jou en je dochter :cat:
Alle reacties Link kopieren
Oh en voor speelgoed advies, vraag het aan je dochter zelf.
Ieder kind heeft zijn eigen voorkeuren.

Die van mij speelt nog met barbies en maakt er ook kleertjes voor.
Mijn buurmeisje moet er niks van weten, die maakt liever een puzzel van 1000 stukjes.
Alle reacties Link kopieren
Hier vanmiddag mega voorraad spullen gehaald om slijm mee te maken. Groot zwembad in tuin (nou ja, 2 bij 4), elke dag een uitstapje (midgetgolf, op de fiets langs wat adresjes, verjaardagskaarten maken, logeerpartijtje, bbq ergens, stad in etc. Naast de grote plannen als pretpark en vakantie), dagelijks wel een spelletje en de rest ook hier veel schermtijd... het is niet anders. En zeker sommige spellen zijn ook gewoon leuk en leerzaam, dus ik doe er niet te moeilijk over.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter (bijna 11) is ook dol op schermpjes. En daarnaast op tutten met onze huisdieren, slime maken, dagboek schrijven, tekenen, lezen, piano spelen, uitgebreid in bad gaan, af en toe kleien of schilderen of skaten. Echt speelgoed is inderdaad niet meer zo interessant.
Heeft ze al een fijn dagboek?
Dagboek is een goed idee en dat bracht mij op het idee van een bulletjournal, daar kan ze heel veel mee.
Alle reacties Link kopieren
Voordeel als je kind veel schermtijd heeft is dat je dan zelf ook veel schermtijd kunt nemen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
11-07-2019 22:18
Voordeel als je kind veel schermtijd heeft is dat je dan zelf ook veel schermtijd kunt nemen.
:HA:
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
11-07-2019 22:23
:HA:
Dat vraag ik me dus serieus af hè: of TO ook maar een uurtje schermtijd per dag heeft, inclusief tv kijken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
claireredfield schreef:
11-07-2019 21:32
Als je in de OP niet het hele verhaal verteld ( dochter is erg ziek en kan al nergens alleen naar toe) dan kunnen wij ons ook geen goed beeld van de situatie vormen.

Ten tweede: als je dochter inderdaad zo ziek is dat ze misschien niet heel oud wordt en al nergens alleen heen kan en dan ook is ze nog enigst kind, dan is het toch logisch dat ze graag met schermpjes bezig is.

Dat is namelijk haar contact met de buitenwereld.

Ik word niet snel emotioneel, maar toen ik dat las kreeg ik toch een brok in mijn keel.
Het doet me namelijk aan mezelf denken op die leeftijd.
Ik was ook erg ziekelijk, kon/mocht nergens zonder supervisie heen.
Had daardoor ook niet echt vrienden.
Dus las ik de godganse dag boeken om toch maar wat afleiding te hebben.

Internet bestond in mijn tijd niet.

Ik voel zo mee met jouw dochter, en nee ik vind je geen heks, maar probeer in te zien dat je dochter niet echt mee kan met "de rest" en dat die schermpjes voor haar belangrijker zijn dan voor een kind dat wel alles mee kan doen.

Hele dikke knuffel voor jou en je dochter :cat:
Dit raakt me heel erg en zet het in perspectief, misschien ben ik in deze te veel bezig met opvoeden en verwachtingen.
Alle reacties Link kopieren
claireredfield schreef:
11-07-2019 21:37
Oh en voor speelgoed advies, vraag het aan je dochter zelf.
Ieder kind heeft zijn eigen voorkeuren.

Die van mij speelt nog met barbies en maakt er ook kleertjes voor.
Mijn buurmeisje moet er niks van weten, die maakt liever een puzzel van 1000 stukjes.
O ja, een legpuzzel! Die van Jan van Haasteren (cartoons) willen de pubers nog wel aan meehelpen als onderbreking van de schermtijd. Misschien vind je dochter dat iets?
claireredfield schreef:
11-07-2019 21:37
Oh en voor speelgoed advies, vraag het aan je dochter zelf.
Ieder kind heeft zijn eigen voorkeuren.

Die van mij speelt nog met barbies en maakt er ook kleertjes voor.
Mijn buurmeisje moet er niks van weten, die maakt liever een puzzel van 1000 stukjes.
Dat had ik inderdaad gevraagd, dan komt ze niet heel verder dan tekenen en schilderen.
Misschien kan ze vaker tiktok filmpjes maken i.p.v. kijken, dat doet ze soms en dan is ze wel bezig en creatief aan het denken.
Een dagboek/bulletjournal is idd ook nog een idee!
Alle reacties Link kopieren
Ik herinnerde me nav dit topic dat de dochters van Willem-Alexander en Máxima het tijdens de vakantie 3 weken lang zonder iPad en telefoon moeten doen...

https://vrouw.nl/artikel/praat-mee/5505 ... ervakantie
De toekomst is niet meer wat het was
Ik vermaakte mij op die leeftijd enorm met meidenblaadjes. Hitkrant, Girlz comso van dat caliber. Staan vol met quizjes die leuk zijn om te doen, alleen of met vriendinnen! En uit de oudere versies dan zelf dingen knippen om collage's of posters te maken op A3 vellen!
mdh schreef:
11-07-2019 22:43
Ik herinnerde me nav dit topic dat de dochters van Willem-Alexander en Máxima het tijdens de vakantie 3 weken lang zonder iPad en telefoon moeten doen...

https://vrouw.nl/artikel/praat-mee/5505 ... ervakantie

Tja, hun opvoeding is sowieso niet te vergelijken met 99,9999 % van de Nederlandse tieners.
----R schreef:
11-07-2019 22:47
Ik vermaakte mij op die leeftijd enorm met meidenblaadjes. Hitkrant, Girlz comso van dat caliber. Staan vol met quizjes die leuk zijn om te doen, alleen of met vriendinnen! En uit de oudere versies dan zelf dingen knippen om collage's of posters te maken op A3 vellen!
Oo dat kan ik haar ook nog als idee meegeven, een moodboard maken ter inspiratie voor haar slaapkamer. Die word in het najaar verbouwd en van 2 kamers 1 gemaakt.
mdh schreef:
11-07-2019 22:43
Ik herinnerde me nav dit topic dat de dochters van Willem-Alexander en Máxima het tijdens de vakantie 3 weken lang zonder iPad en telefoon moeten doen...

https://vrouw.nl/artikel/praat-mee/5505 ... ervakantie
Da's pittig. Maar gezien de hectiek waarin zij leven (vader en moeder vaak naar 't buitenland) hebben ze dus blijkbaar echt gezinstijd tijdens die vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
11-07-2019 20:09
Wij geloofden in zelfregulatie, en bij ons werkte dat. Na een paar dagen aan de schermen gingen ze vanzelf iets anders doen. Dan waren ze het ongelimiteerde gebruik gewoon zat.

Groot voordeel daarvan is dat het dan echt eigen keus is. Hier werd veel gesport en veel geknutseld.

Hier net zo.
Alle reacties Link kopieren
Na het lezen van je OP en een aantal reacties, vraag ik mij af, waar het probleem wringt.

In je OP kom je over, alsof je dochter van plan is om 6 week lang op de bank te hangen met haar telefoon, tablet o.i.d.

Als er tips worden gegeven, schiet je in de verdediging, dat je echt wel leuke dingen met haar doet.

Vervolgens blijkt haar gezondheid een grote beperking te zijn in veel dingen. Zoals op kamp gaan bijvoorbeeld.

Uiteindelijk zie ik een 11 jarig meisje, wat in haar vakantie wat meer dan wat ze normaal mag, op een schermpje zich wil vermaken. Is dat echt zo erg?

-Wat wil dochter zelf?
-Heeft ze vriendinnen waarmee ze kan afspreken?
-Heeft ze in de buurt kinderen waarmee ze zich kan vermaken?
-Vind je ze het leuk om dingen te bakken/koken?
-Is ze misschien toe aan een nieuwe kamer? Waarbij ze betrokken kan worden. Kiezen van behang/verf/meubels/indeling etc.
-Als het mooi weer is, is ze dan ook graag buiten?
-Gaan jullie nog op vakantie?

Speelgoed is leuk, maar als ze zich moeilijk alleen kan vermaken, is daar de lol ook snel vanaf.

Verder zou ik dit eerder met haar besproken hebben.
dochter hier vindt een bulletboek leuk en handletteren.
Op tiktok kijken naar filmpjes over hoe iemand tekent en soms waagt ze een poging om het na te tekenen. Dit doet ze erg leuk dus ik stimuleer dat.
Schilderen op nummer kan ze ook uren zoet mee zijn.

Verder inderdaad veel schermpjes. Soms zet ik haar aan het werk zodat ze er ook nog wat van leert. "Kijk eens of je die leuke broek ergens in de uitverkoop tegen komt"of mama zoekt iets leuks voor...... ze is behoorlijk handig geworden met koopjes vinden.
Dat bulletboek ging overigens mee op vakantie en daar heeft ze soms per dag, soms dagen niet, een samenvatting van de dag gemaakt met handletteren, tekeningen verhalen. Heel leuk om achteraf terug te kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven