Alternatief voor telefoon, tablet en laptop puber

11-07-2019 19:29 138 berichten
Mijn puberdochter (bijna 11) brengt veel tijd door achter een schermpje.
Eerder gemaakte afspraken samen met haar zijn alleen na het ontbijt en na school een half uurtje op haar telefoon, verder af en toe whatsapp beantwoorden of op social media/tiktok. Daarnaast max 1,5 uur gamen op de laptop. Televisie kijken hebben we geen afspraken over, een film of serie kijken mag bijvoorbeeld gewoon en valt niet binnen de 1,5 uur gamen.
Nu komt het voor dat ze vanaf haar telefoon switcht naar de laptop, na de 1,5 uur weer over gaat naar de televisie, tijdens het film kijken haar telefoon checkt etc.
Ze gaat dan in mijn ogen van schermpje naar schermpje en daar heb ik moeite mee. Af en toe zo’n dag vind ik geen probleem maar ik zie toch graag dat ze zich ook nog zonder schermpje kan vermaken.

Voorheen speelde ze regelmatig met haar paardenmanege van de Schleich maar dat vind ze nu te kinderachtig.
Verder houdt ze van tekenen & schilderen (waarvoor alles aanwezig incl speciale verschillende potloden, schildersezel, kwasten etc) maar daar vermaakt ze zich ook vaak maar een uurtje mee.
Doen we regelmatig een spelletje, hebben we een jacuzzi, trampoline, buiten hang/schommelstoel (vind ze fijn om in te lezen) , rekstok, basket en allerlei ander buitenspeelgoed.

Naar mijn idee (en dat van haar) genoeg aanwezig om zich mee te vermaken maar wellicht is er iets heel leuks waar we niet aan denken en wat we als alternatief voor schermpjes kunnen gebruiken?

Gezien de vele reacties met veroordelingen :
Dagjes uit (vaak incl hotelovernachting), lunchen buiten de deur, shoppen etc doen we al regelmatig (wekelijks/maandelijks) en we gaan iedere 6 weken op vakantie.
Mijn dochter heeft een chronische ziekte waardoor we zo vaak afreizen naar de zon, in de winterperiode gaat ze niet naar school en combineren we het onderwijs op afstand met educatieve uitjes en als ze een goede dag heeft en het weer mee zit benutten we zo’n dag vaak door te gewoon daarvan te genieten en een bezoek aan strand, een dierentuin, pretpark, lunchen in de stad oid.
Ze gaat dus al veel vaker dan gemiddeld dagjes uit en op vakantie. Daarnaast heeft ze een bucketlist die we afwerken.
Over aandacht en uitjes/activiteiten etc niets te klagen en ik ben ook niet op zoek naar tips die daarmee te maken hebben.

Ik ben echt op zoek naar leuke dingen die ze in huis/tuin kan doen als afwisseling op de schermpjes of moet ik ‘mee gaan met de tijd’ en niet zo’n probleem maken van het schermpjes gebruik?
anoniem_642c8c4e86442 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 08:20
Reden: Vraag en situatie verduidelijkt na reacties
76.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Speelgoed op die leeftijd? volgens mij is dat er niet. Misschien dat sommigen nog met lego spelen maar voor de rest?
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
11-07-2019 19:52
Hier 2 jongens van 10 en 12 die ook erg graag op een scherm zitten.
Ze hebben vakantie, ik maak me er niet zo druk om. Regelmatig doen we een spelletje, of ik tennis even met ze op straat, ze gaan mee naar de bieb, wat boodschappen doen en dan een ijsje eten. Rest van de tijd laat ik ze lekker. Volgende week gaan we 3 weken op vakantie waar ze dat scherm niet zo zullen missen want zat andere leuke dingen te doen en te zien.
Precies, dat. Als ik het gehang echt zat ben, gaan we even wat doen (bijv. iets bakken, een spelletje doen, klussen in huis of tuin) of ergens naartoe (bijv. ontbijten bij McDonalds of Ikea, schoolspullen kopen, naar een museum, ijsje eten of ergens lunchen).

Zelf spreken onze (pre)pubers (14, 12 en 10) trouwens ook veel met vrienden af in het (openlucht)zwembad bij mooi weer, dan zie ik ze soms dagen nauwelijks.
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 19:59
Mijn dochter kan vanwege haar slechte gezondheid niet naar uitjes, kampen oid waar geen mensen aanwezig zijn die medicatie kunnen toedienen of weten hoe ze kunnen handelen een risico situatie.

Ik ben ook niet op zoek naar activiteiten, dagjes weg oid. Die dingen doen we al vaker dan gemiddeld en daar staan er ook nog genoeg van op de planning.
Het gaat me echt om speelgoed oid waarmee kinderen van haar leeftijd zich thuis vermaken.

Mijn neefje met zeer ernstige hemofilie gaat zelfs op kamp. Een speciaal kamp maar toch...

En als zij echt nergens heen kan zoals je beweert maar moet leven in een cocon..Laat haar dan lekker schermen.
.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 20:25
97.44% gewijzigd
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 19:53
Jeetje wat een veroordelende reacties.. die zag ik niet aankomen.
Ze mag absoluut op een schermpje hoor, begrijp me niet verkeerd. Normaliter mag ze 1,5 uur per dag gamen achter de laptop en heeft ze na het ontbijt vaak een kwartiertje/half uur om haar telefoon te gebruiken, evenals voordat ze s’avonds gaat lezen voor het slapen gaan.
Daarbuiten heb ik gewoon liever niet dat ze de hele dag naar schermpjes tuurt, af en toe even appjes lezen/beantwoorden of op social media kijken vind ik prima maar al met al zit ze dan dus al snel aan zo’n 4-5 uur per dag en meer vind ik echt veel te veel.
Naast dat ze er niet socialer en gezelliger op wordt is het ook niet bevordelijk voor bijvoorbeeld haar ogen.
Ik denk toch serieus niet dat ik buitensporig streng ben.
Wat bied je haar nu als alternatief aan? Ga je wel eens met haar zwemmen, naar het park om te tennissen(of een ander actief spel), wellicht een bordspel, lekker samen winkelen ofzo
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
11-07-2019 20:01
Speelgoed op die leeftijd? volgens mij is dat er niet. Misschien dat sommigen nog met lego spelen maar voor de rest?
Nee, hier wordt ook niet meer met speelgoed gespeeld door de 12-jarige. Enige waar hij nog weleens mee speelt, is (technisch) Lego. Dit is een hit (maar meer voor jongens, vermoed ik): https://www.bruna.nl/boeken/365-dingen- ... ZMQAvD_BwE
Alle reacties Link kopieren
Nou, je hebt op haar eerste vakantiedag onbedoeld al flink de emotionele bankrekening van je dochter geplunderd. Laat haar zelf een voorstel doen voor schermgebruik in de vakantie.

https://www.nu.nl/zakelijk-opinie/28639 ... covey.html
Love is the meaning of life
Lucifer2018 schreef:
11-07-2019 19:55
Vast.
Misschien kom ik nog niet lang genoeg op dit forum..

Is het nou echt zo raar dat ik niet wil dat een 10 jarige van 12.15 tot 18.00 uur naar een schermpje tuurt?
Zoals gezegd heb ik haar vandaag haar gang laten gaan omdat ik ook vind dat dat op zo’n eerste vakantie chill dag moet kunnen maar voor je het weet is dit dagelijkse kost.
Mijn vraag komt natuurlijk niet zo uit de lucht vallen of na een allereerste keer dat ze veel op een schermpje zit.


Maargoed ik ga me niet verder verdedigen in dit topic, zoals geschreven in mijn openingspost ben ik op zoek naar dingen die ik als alternatief kan aanbieden. Ik heb dit topic niet gestart om veroordeeld en afgezeken te worden.
En dat mensen zelfs denken dat ze medelijden moeten hebben met mijn dochter vind ik al helemaal te absurd voor woorden.
Wij geloofden in zelfregulatie, en bij ons werkte dat. Na een paar dagen aan de schermen gingen ze vanzelf iets anders doen. Dan waren ze het ongelimiteerde gebruik gewoon zat.

Groot voordeel daarvan is dat het dan echt eigen keus is. Hier werd veel gesport en veel geknutseld.
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
11-07-2019 20:05
Nou, je hebt op haar eerste vakantiedag onbedoeld al flink de emotionele bankrekening van je dochter geplunderd. Laat haar zelf een voorstel doen voor schermgebruik in de vakantie.

https://www.nu.nl/zakelijk-opinie/28639 ... covey.html
En als het dan een ander voorstel is dan je zelf in gedachten had: haal diep adem, zeg dat je er later op terug komt en kraak het niet gelijk af. Misschien klinkt het niet zo slecht als je het laat bezinken, of kan je met een mooi tegenvoorstel komen (als compromis).
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 20:08
Misschien kom ik nog niet lang genoeg op dit forum..

Is het nou echt zo raar dat ik niet wil dat een 10 jarige van 12.15 tot 18.00 uur naar een schermpje tuurt?
Zoals gezegd heb ik haar vandaag haar gang laten gaan omdat ik ook vind dat dat op zo’n eerste vakantie chill dag moet kunnen maar voor je het weet is dit dagelijkse kost.
Mijn vraag komt natuurlijk niet zo uit de lucht vallen of na een allereerste keer dat ze veel op een schermpje zit.


Maargoed ik ga me niet verder verdedigen in dit topic, zoals geschreven in mijn openingspost ben ik op zoek naar dingen die ik als alternatief kan aanbieden. Ik heb dit topic niet gestart om veroordeeld en afgezeken te worden.
En dat mensen zelfs denken dat ze medelijden moeten hebben met mijn dochter vind ik al helemaal te absurd voor woorden.

Dat je niet wil dat ze zes weken aan de schermpjes zit geplakt snap ik. Maar wat je hart achterna hebt geroepen getuigt niet echt van begrip voor je dochter.

Hoe korter je je puber wil houden hoe meer dochter de noodzaak zal zien om zich af te zetten. En zo houd je zelf de strijd in stand.
Nurse, je leest niet. Je blijft maar zeggen wat je NIET wil.
Heel veel mensen komen met alternatieven, manieren om je dochter te vermaken tijdens de vakantie waardoor ze ook andere dingen zal doen naar op een schermpje kijken. Maar je reageert alleen met 'kampen kunnen niet, andere dingen doen we maar wil ik het niet over hebben' en dan begin je weer dat je dochter niet [veel] op een schermpje mag.
Je reageert niet echt op wat geschreven wordt, behalve algemeen en negatief. Logisch dat je dochter ook op de stand 'negatief' gaat als ze vooral hoort wat er niet mag.
Bovendien vraag je om tips. Die krijg je, maar je bent het er niet mee eens blijkbaar. Je probeert iedereen te overtuigen dat jij gelijk hebt, dat jouw dochter teveel achter scherpjes zit etc.
anoniem_122552 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 20:15
Reden: [veel] toegevoegd
0.46% gewijzigd
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 20:08
Misschien kom ik nog niet lang genoeg op dit forum..

Is het nou echt zo raar dat ik niet wil dat een 10 jarige van 12.15 tot 18.00 uur naar een schermpje tuurt?
Zoals gezegd heb ik haar vandaag haar gang laten gaan omdat ik ook vind dat dat op zo’n eerste vakantie chill dag moet kunnen maar voor je het weet is dit dagelijkse kost.
Mijn vraag komt natuurlijk niet zo uit de lucht vallen of na een allereerste keer dat ze veel op een schermpje zit.


Maargoed ik ga me niet verder verdedigen in dit topic, zoals geschreven in mijn openingspost ben ik op zoek naar dingen die ik als alternatief kan aanbieden. Ik heb dit topic niet gestart om veroordeeld en afgezeken te worden.
En dat mensen zelfs denken dat ze medelijden moeten hebben met mijn dochter vind ik al helemaal te absurd voor woorden.
Stel nou dat ze uren met een boek zit (en dus naar bladzijden tuurt) zou dat wel goed zijn ? Of uren met haar vriendinnen kletst aan de telefoon in plaats van whatsappen ? VInd je dat anders ? Of met lego huizen bouwt ipv met Sims huizen maakt ? Je gooit alles op de grote hoop 'schermpjes', maar ze tuurt natuurlijk niet zomaar naar een schermpje maar is met van alles bezig. Enige waar ik moeite mee zou hebben is als ze daardoor te weinig beweegt, maar daar kan je natuurlijk dingen voor aanbieden, zoals gaan fietsen, zwemmen etc..
Alle reacties Link kopieren
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 20:08
Is het nou echt zo raar dat ik niet wil dat een 10 jarige van 12.15 tot 18.00 uur naar een schermpje tuurt?

Je zet gewoon de toon voor de vakantie met die sneer. Waar is dat nou voor nodig? Je doet me denken aan mijn moeder, en ik kijk niet met plezier op mijn grote vakanties als kind terug. Is dat wat jij wil voor jouw kind?
Maar ze mag dus ongeveer 2-2,5 uur beeldschermen van je of dat nou met de telefoon, (spel)computer of tv is? Dan kan ze per dag net 1 Harry Potter of Lord Of The Rings film kijken en dan zit ze er al overheen.

En wat voor spelletjes speelt ze en moet je daar veel bij bewegen zoals die doe spelletjes zoals bijvoorbeeld kinect van de Xbox?
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 20:21
0.59% gewijzigd
Maartje2016 schreef:
11-07-2019 20:11
En als het dan een ander voorstel is dan je zelf in gedachten had: haal diep adem, zeg dat je er later op terug komt en kraak het niet gelijk af. Misschien klinkt het niet zo slecht als je het laat bezinken, of kan je met een mooi tegenvoorstel komen (als compromis).

Wij zeggen altijd: 'Met een goed plan mag alles.'

Kinderen mogen dus heel veel, mits ze daar zelf een goed plan voor kunnen maken. Wij keuren dus nooit het idee af, maar sturen bij op de uitvoering. Als het plan te veel hiaten heeft dan gaat het niet door.

Gedachte hierachter is dat als kind niet kan bedenken hoe iets gedaan moet worden dat het er dan ook nog niet aan toe is.
Is het 6 weken vakantie voor haar?
Of 6 weken strafkamp?

Ze mag / kan blijkbaar al niet op kamp.


Heeft ze vriendinnen waar ze mee kan afspreken?
Of die langs kunnen komen?
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 20:23
8.41% gewijzigd
Laat haar lekker vakantie houden. En van 12 tot 18 is absoluut niet lang. Een normale werkdag is al 8 uur achter een scherm.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-07-2019 19:39
Klinkt alsof jij een gezellige vakantie gaat regelen voor je kind. :nooo:


Kind heeft vakantie, laat haar.


Exact.. Jemig.. in de vakantie mogen ze hier doen waar ze zin in hebben.. het is namelijk vakantie.. We gaan gezamenlijk op vakantie en tijdens de gezamenlijke activiteiten is er geen scherm in de buurt, als we dan weer :"thuis" zijn dan mogen ze voor de tent gaan hangen met schermen of wat dan ook (ze hebben alleen telefoon mee en een nintendo). MAar thuis ? Ze hebben bijbaan en de rest van de tijd gaan ze hun goddelijke gang maar.. O ja.. ze moeten af en toe grasmaaien en de kliko buitenzetten.. Dat is het wel..
Eva1977 schreef:
11-07-2019 19:52
Hier 2 jongens van 10 en 12 die ook erg graag op een scherm zitten.
Ze hebben vakantie, ik maak me er niet zo druk om. Regelmatig doen we een spelletje, of ik tennis even met ze op straat, ze gaan mee naar de bieb, wat boodschappen doen en dan een ijsje eten. Rest van de tijd laat ik ze lekker. Volgende week gaan we 3 weken op vakantie waar ze dat scherm niet zo zullen missen want zat andere leuke dingen te doen en te zien.
Misschien moet ik er dan iets makkelijker in worden.. het is dus niet zo gek veel/lang als dat ik denk dat het is.
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
11-07-2019 20:01
Precies, dat. Als ik het gehang echt zat ben, gaan we even wat doen (bijv. iets bakken, een spelletje doen, klussen in huis of tuin) of ergens naartoe (bijv. ontbijten bij McDonalds of Ikea, schoolspullen kopen, naar een museum, ijsje eten of ergens lunchen).

Zelf spreken onze (pre)pubers (14, 12 en 10) trouwens ook veel met vrienden af in het (openlucht)zwembad bij mooi weer, dan zie ik ze soms dagen nauwelijks.

En dit.. Als ik het idd zat ben gaan we zwemmen (vinden mijn pubers nog best gezellig) of we pakken een bioscoopje, lunchen, stuk fietsen, naar het strand.. zoiets.. Maar die van mij werken er ook nog bij, dus die maken dankbaar gebruik van de vrije tijd
Alle reacties Link kopieren
Ik snap TO wel hoor. Zelfregulering is heel leuk als dat bij jouw kind werkt, maar bij sommige kinderen zit er helaas geen rem op schermgedrag en moet je daar regels voor maken als je niet wilt dat ze de hele dag op beeldscherm zitten.
Het lijkt mij overigens ook vooral het slechte moment dat je er over begonnen bent.

Ze heeft amper een halve dag vakantie achter de kiezen en moeder begint al te zeuren.


Was daar volgende week maandag over begonnen.
Of ipv het negatief te trekken ... had ergens morgen of komend weekend gevraagd wat ze zelf in gedachten had om nog meer te doen.


Na 3 dagen non stop schermen wil ze zelf waarschijnlijk af en toe ook nog es iets anders :-).
Tussen de appjes door.
Ariellle schreef:
11-07-2019 20:17
Stel nou dat ze uren met een boek zit (en dus naar bladzijden tuurt) zou dat wel goed zijn ? Of uren met haar vriendinnen kletst aan de telefoon in plaats van whatsappen ? VInd je dat anders ? Of met lego huizen bouwt ipv met Sims huizen maakt ? Je gooit alles op de grote hoop 'schermpjes', maar ze tuurt natuurlijk niet zomaar naar een schermpje maar is met van alles bezig. Enige waar ik moeite mee zou hebben is als ze daardoor te weinig beweegt, maar daar kan je natuurlijk dingen voor aanbieden, zoals gaan fietsen, zwemmen etc..
Een goede vraag.. en als ik eerlijk ben kan ik inderdaad zeggen dat ik daar veel minder of zelfs helemaal geen moeite mee zou hebben. Je hebt een punt dat je zegt dat ze wel met dingen bezig is op zo’n schermpje.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
11-07-2019 20:18
Je zet gewoon de toon voor de vakantie met die sneer. Waar is dat nou voor nodig? Je doet me denken aan mijn moeder, en ik kijk niet met plezier op mijn grote vakanties als kind terug. Is dat wat jij wil voor jouw kind?
Hier ook zo'n moeder... Wij hadden het vroeger niet breed dus iets doen in vakantie ho maar.. Maar ik ben ook nog eens enig kind.. je kan je voorstellen dat ik me suf verveelde. Al mijn vriendinnen waren op vakantie, ik had niemand om mee te spelen. Mijn vader was aan het werk en mijn moeder ondernam niets met me.. Ik moest mezelf maar vermaken hoorde ik 6 weken lang..

Dat doe ik dus niet.. Toen ze klein waren en nu nog steeds onderneem ik van alles met ze ( en tegenwoordig zij met mij ;-) )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven