Amandelen binnen 1.5 week terug???

18-04-2009 13:02 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een raar geval hier, misschien weet iemand van jullie of dit uberhaupt mogelijk is...

Bij m'n dochter van bijna 5 zijn 1.5 week geleden haar amandelen verwijdert, zowel neus als keel.

Als wij in haar keel keken zagen wij 2 witte stippen waar de amandelen gezeten hebben.

Ze was al prima opgeknapt, alleen kreeg ze vannacht ineens hoge koorts, oorpijn, ietwat gezwollen gezicht en keelpijn. T arme schaapje heeft de hele nacht gehuild en amper geslapen, dus vannochtend toch maar even de huisartsenpost gebeld.

Net waren wij daar dus, kijkt die arts in oren en keel. Oren waren flink rood en ontstoken, en nu komt het in haar keel hing een dikke glansende amandel..???.Ik geloofde het eerst niet, maar de dokter heeft mij zelf even laten kijken, en ja hoor, de helft van haar keelgat is weer totaal geblokkeerd door zo'n irritante donder waarvan wij zo blij waren dat ze ervan af was...Ik weet dat amandelen wel eens weer aan kunnen groeien, maar toch niet in 1.5 week?

Ik ben echt verbijsterd....

De arts kon niet andes dan constateren dat ze niet verwijderd waren...QUE? Het meisje heeft bijna een week keelpijn gehad. En de KNO arts zei nog dat alles verwijdert was, en dat het allemaal flinke jongens waren.

Wie heeft hier ooit van gehoord?

En wat is nu wijsheid?

Groetjes
Ik zou de KNO-arts bellen voor advies. Of er nou een amandel zit of niet, het is duidelijk dat je dochter eigenlijk alleen maar zieker is geworden na de operatie.

Succes!
Jeetje, dat is wel heel erg vervelend zeg! Meen je er vanaf te zijn, zit er weer een! Is haar keel niet gewoon opgezwollen? Ik zou in ieder geval maandag de afdeling KNO bellen en een afspraak maken!

Ik heb verder dit voor je gevonden via google:

Kunnen de amandelen / poliepen terug aangroeien?

De amandelen groeien in principe niet terug aan. Het kan wel gebeuren dat een amandel niet volledig werd verwijderd en dat er nog amandelweefsel is achtergebleven en dat dit terug aangroeit. Maar het is uitzonderlijk dat dit ooit opnieuw problemen geeft. Poliepjes daarentegen groeien wel terug aan en het komt dus voor bij sommige kinderen dat poliepjes een tweede keer moeten verwijderd worden 2-3 jaar na de eerste verwijdering. Vanaf de leeftijd van 6-8 jaar nemen de poliepjes in principe weer af in volume om uiteindelijk volledig te verdwijnen
Haar keel is niet opgezwollen, hij was ook vrij rustig dus niet rood oid, het was echt een dikke knikker rechts in haar keel.

Misschien is het haar tongamandel? Alleen die zit naar mijn weten niet rechts achter in je keel...

Ik ga maandag idd met het ziekenhuis bellen..Die geloven mij vast nooit!

Haar gezicht is trouwens ook best opgezwollen (boven haar ogen, en een kant van haar lip) volgens de dok kwam dat door de koorts,maar daar heb ik zelf nog nooit van gehoord...iemand?

Aangezien ze ook flinke koorts heeft maakt deze mama zich een beetje zorgen zo in het weekend...
Kan het niet een allergische reactie op iets zijn, omdat ze een opgezwollen gezicht heeft? Ik zou toch nog een x langs de weekenddienst gaan. Succes en sterkte!
Ik ben mijn eigen bananenschil
Of een abces ten gevolge van de ingreep? Of inderdaad een allergische reactie, gezien de zwelling in haar gezicht?

Jeetje wat vervelend zeg...hoe gaat het nu met je kindje?

Omdat het nog maar zo kort geleden is dat je kindje is geholpen zou ik toch proberen of er een KNO arts naar zou willen kijken.
Ik ben het met Josje eens.

1,5 week na de operatie vind ik dit een vreemde "complicatie" en zou ik zelf ook niet erg rustig zitten tot maandag.

Als mij verteld wordt dat de amandelen zijn verwijderd en een andere arts zegt 1,5 week later dat de amandel niet is verwijderd in combinatie met koorts en andere opzwellingen zou ik toch graag uitleg willen hebben.

Als je het niet vertrouwd toch nog maar eens bellen.
Bedankt voor alle reacties!

We zijn gisterenmiddag toch nog naar het ziekenhuis/KNO arts geweest.

Er zit inderdaad nog een amandel, dat was vrij ongebruikelijk,(lees: enorm zeldzaam, maar die doktoren beschrijven dat altijd heel voorzichtig) maar heel soms schijnt het te gebeuren, er konden 2 dingen gebeurt zijn. Of de amandel was razendsnel terug gegroeid, wat bijna onmogelijk is aangezien zoiets jaren duurt, helemaal met de grote die hij nu al bereikt had.

Of hij is op een of andere manier niet geheel verwijdert. Amandelen "trekken" "pellen" "knippen" of hoe je het ook noemt gebeurt heel snel omdat je het kind z'n lucht tijdelijk ontneemt met dat gefriemel in de keel, en omdat het bloed niet in de longen mag stromen, dus het is "RUK" kind voorover, klaar zeg maar..

En daarbij kon het zo nu en dan voorkomen dat de amandel niet geheel verwijdert werd. Wat mij weer de volgende vraag oplevert...Heeft de arts daar dan geen 2 ongelijke amandelen op z'n plateautje gehad..? (sorry dat ik alles zo "beeldend" omschrijf..)Ik bedoel, er lag toen een meisje naast m'n dochter waarvan haar amandelen nader werden onderzocht omdat ze ongelijk waren. Er zat bij mijn dochter nu nogsteeds een forse amandel in haar keel, dan moet dat toch opgevallen zijn... Enfin, de koorts had gelukkig niets met het geheel te maken, ze had een fikse oorontsteking. Binnenkort een afspraak met haar "eigen" KNO om de boel nader te onderzoeken en te besluiten wat te doen met de amandel, laten zitten of weer eruit halen (wel heel wat uit te leggen aan dochterlief, die had ik vlak na de ingreep, toen ze huilend riep dat ze dit nooit meer wilde, belooft dat dit nooit meer hoeft..)

Nadat de KNO nog even flink inwreef dat dit geen situatie was waarvoor je in het weekend aan de bel trekt. (stoute, stoute ouders!)

Konden wij wel met een gerust hart de nacht in!
Stoute ouders???

Eerder stoute artsen dat ze die amandelen er niet uit volledig hebben uitgehaald.

Ik snap best dat het snel moet maar dan kijk je toch naderhand even of alles er goed uitziet??

Wat belachelijk dat die arts zegt dat je daarvoor niet in het weekend mag komen. Ik zou die opmerking maar snel naast je neerleggen. Wat naar voor je dochter. Wij hebben vorige maand de keelamandelen laten knippen en het was hier ook 1 groot drama qua pijn en niet willen eten/drinken. Heel raar dat het die artsen niet opgevallen is. Mijn zoontje mocht pas naar huis nadat de keel goed was nagekeken.
Stressed is just desserts spelled backwards
Hanbuikzwijntje? Het is toch hanGbuikzwijntje?
@Pebbles 10:

Zulke opmerkingen kan ik heel goed naast mij neerleggen gelukkig! Eerdere ervaringen met artsen hebben mij voor altijd geleerd om heft in eigen hand te nemen en door te "zeuren" totdat je tevreden bent over het antwoord!

@Maleficent;

Er was idd amper nacontrole, KNO kwam alleen maar lang om te vertellen dat het enorme amandelen waren, goed dat ze eruit waren gehaald! En dat ze nu vast enorm zou opknappen. (Toen dacht ik nog: jij schijnheil!!: hij wilde n.l eerst haar amandelen niet verwijderen...) Verder niet gekeken oid.

Hij wilde alleen na 6 weken telefonisch consult om te vragen hoe het ging.

Voor de rest is het trouwens super gegaan, speltherapeuten van alle kanten voor en na de ingreep, en als ouder zag je je kind slechts 5 min. niet (alleen tijdens "the amandel masacre") voor de rest was je overal bij, heerlijk voor zo'n kind (heb zelf nog trauma's van m'n eigen slachting begin jaren '80 ; )

@ xander68 het is idd hanGbuikzwijntje, maar ik maakte met het aanmaken van m'n profiel een typefout en kan dit naar mijn weten niet meer herstellen...vandaar...Best lastig met inloggen, moet het dan expres fout typen..; )
Gelukkig lijkt het allemaal wat mee te vallen! Hopelijk knapt je meisje snel weer op!

Die KNO-arts is een l*l zeg, hij moet niet zeuren, hij wordt er voor betaalt om op te komen draven. Ik werk zelf in de zorg als verpleegkundige en weet maar al te goed hoe artsen kunnen zijn. Wij zijn zelf door een kinderarts een keer belachelijk behandeld, en op dat moment was ik er zo van in de war, dat ik niet eens wat terug kon zeggen. Alsof wij voor de flauwekul om half 9 's avonds werden doorverwezen.

Beterschap gewenst!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven