ander kind pakt speelgoed af

22-11-2010 00:12 487 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben nieuwsgierig naar jullie mening.

Vandaag waren we in het zwembad met ons zoontje van 2. We zaten in het kinderbadje waar meer kinderen aan het spelen waren. In het badje lagen allerlei speeltjes van het zwembad waar iedereen mee kon spelen.

Er was een kindje (ik schat ongeveer 2 jaar) dat van andere kindjes steeds de spullen afpakte. Als hij zag dat iemand een speeltje had, ging hij er op af en begon eraan te trekken tot hij het zelf had. Hij werd niet gecorrigeerd door zijn vader die er bij zat.

Ik had een schepje in mijn handen, mijn zoontje had me dat gegeven, maar ik deed er eigenlijk niks mee, ik had het gewoon nog in mijn handen. Het jongetje kwam naar mij toe en begon het schepje uit mijn handen te trekken.

Nu had ik een meningsverschil met mijn man over hoe ik daar op reageerde.

Ik zal nog vertellen wat ik deed, maar ik ben erg benieuwd hoe jullie zouden reageren.
Ik vind het eigenlijk vooral een beetje schools dat TO ons oplossingen laat bedenken en ons dan straks gaat verblijden met háár oplossing.
Ik vind het een hoop poe-ha om niks. Het kind is 2 (denk je, maar kan ook nog wel jonger zijn, dat weet je niet).

Mijn zoontje heeft ook fases gehad dat hij dingen afpakte en dan deed hij het weer een poos niet. Als ze zo klein zijn snappen ze niet zoveel van samenspel en wat van een ander is en van hun zelf.

Lekker belangrijk.
Grief is just love with nowhere to go
Maar wat heb je nou geflikt dan? Heb je krijsend over de grond gerold met het schepje : vanmijvanmijvanMIJJJJJJJJJ

Of heb je idd het schepje ineens losgelaten waardoor het peutertje achterover klapte

En waarom heb je pa er niet op aangesproken als het je zo irriteerde?
Ik zou het schepje niet geven. Dat kind moet leren dat hij niet alles af mag pakken.
Sam, moet het kind dat van jou leren of van zijn vader? En hoe doen grote mensen dit normaal gesproken? Door elkaar er op aan te spreken in plaats van zelf het kind van een ander op te gaan voeden
Nou ja, we kunnen het wel aan iemand met de nick Oermoeder overlaten, dat ze de juiste en meest verstandige oplossing heeft gekozen

Ik vind het al met al een enorm zeiktopic, maar goed.

Een kind van 2 is nog niet zo bezig met oorzaak-gevolg.
Grief is just love with nowhere to go
Ik had tegen het jongetje gezegd: "Ooh, jij wilt dit schepje hebben hè? Als je iets wilt hebben dan kun je er om vragen. Dan vraag je: mevrouw, mag ik alstublieft dat schepje? Vraag maar: schepje alstublieft." En dan had ik het hem gegeven, ook al kon hij dat nog niet zeggen.
tja, zo doen kinderen van die leeftijd soms nou eenmaal. Natuurlijk moeten ze leren dat dat niet kan, en dat leren ze ook heus wel. Maar dat duurt echt nog wel even...

En tja, jammer dat die vader daar niet iets alerter in was. Niet zo zeer voor de opvoeding van dat jochie hoor, die leert dat echt wel, maar gewoon omdat het wel zo netjes is dat je er als ouder in het openbaar voor zorgt dat anderen geen last hebben van jouw kind.

Ik zou er als ouder voor zorgen dat zo'n jochie niet steeds de speeltjes van mijn kind afpakt, en ik zou me waarschijnlijk ook zitten ergeren aan die vader (en hem eventueel vragen ervoor te zorgen dat zijn zoontje geen last bezorgt aan andere kinderen) maar ik zou zeker niet met een kind van 2 in gevecht gaan om een schepje , en ook het kind van een ander niet uitgebreid gaan zitten "opvoeden".
Waarom had de vader het kind per se aan moeten spreken hierop? Soms werkt het prima als anderen kinderen erop reageren en als anderen wel iets doen. Waarom had de vader dit dan ook nog moeten doen? Maar vertel to, wat heb je gedaan. Laat ons niet langer in spanning!
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb het schepje vastgehouden, maar hij bleef wel even volhouden om het toch te af te pakken en hij was ook best sterk. Uiteindelijk liet hij los en vroeg ik hem: "Wil je het graag hebben?" Hij keek me aan en daarna naar het schepje en toen heb heb ik het hem gegeven.

Het jongetje ging daarna verder met bij andere kindjes het speelgoed af te pakken. Het schepje was niet zo interessant meer.

Even later had ik 2 schepjes gekregen van mijn zoontje en toen kwam het jongetje weer naar me toe en begon aan de schepjes te trekken. Ditmaal wat harder. Ik wilde weer op dezelfde manier reageren, maar hem dan als hij los liet 1 schepje aanbieden, onder het mom van "samen delen". Hij bleef maar trekken en werd verder ook niet boos of iets dergelijks. Ik had het idee dat hij het echt normaal vond. En opeens zei mijn man: "Geef hem dat schepje nou." Ik was met stomheid geslagen, omdat ik het jongetje hiermee de boodschap zou geven "als je maar lang genoeg trekt, dan krijg je wat je hebben wil. Toen kwam de vader naar me toe en zei verongelijkt: "Hij wil gewoon het schepje!". Het jongetje had net losgelaten en ik vroeg hem of hij het schepje wilde hebben en gaf hem er 1. Dat was toch niet de bedoeling van het jongetje. Hij pakte het schepje en begon met zijn andere hand aan het andere schepje te trekken. Ik wilde de vader zeggen dat ik het niet "gewoon" vind dat dat jongetje ongecorrigeerd zomaar alles van iedereen af pakt, maar de vader was zo verongelijkt dat hij zijn kind optilde en het badje uitging.

Mijn man vond dat ik me er niet mee had mogen bemoeien. Ik zei dat ik me er ook niet mee bemoeid had, maar dat het kind zelf tot 2x toe naar mij toekwam en dat ik vind dat ik hem dan wel mag corrigeren, zodat hij leert dat andere mensen ook grenzen hebben. Maar mijn man vond dat je je niet mag bemoeien met de opvoeding van andere kinderen. Ik ben het daar gedeeltelijk mee eens, maar zodra dat kind mij zelf betrekt bij zijn gedrag, vind ik dat ik mijn grenzen mag aangeven en hem wat mag leren, al vind ik dat het eigenlijk de taak van de vader was.

Gelukkig zag ik later dat er ook nog een moeder in beeld kwam en die leek het niet normaal te vinden dat het kindje alles afpakte. Ik heb niet meer gezien wat ze precies deed, want wij gingen toen net naar huis, maar ik was al blij dat ze het jongetje wat probeerde te leren.

Er was overigens genoeg speelgoed, maar om een of andere reden wilde het kindje steeds speelgoed van anderen afpakken.
Ik vind zeker dat je je eigen grenzen aan mag geven, en niet alles uit je handen hoeft te laten trekken. Maar het opvoeden (in dit geval dus een bepaalde reactie geven met als doel het kind iets te leren) zou ik aan de ouders overlaten.
Ik ben het met je man eens. Je moet je niet bemoeien met de opvoeding.

Ik had zonder gedoe de schepjes aan het kindje gegeven. Hij is 2 (!). Kinderen van die leeftijd vinden alles wat een ander in de handen heeft interessanter. Het ene kind heeft dat sterker dan het andere kind.

Waarschijnlijk had ik gezegd: Wil je de schepjes graag hebben? Hier, alsjeblieft.
Prima om het schepje zelf te houden maar waarom die vader zo graag mee willen geven dat hij (in jouw ogen) niet goed aan het opvoeden is?
Krijg een beetje medelijden met je man, volgens mij heeft die zich erg opgelaten gevoeld.

Er vanuit gaande dat dat speelgoed er voor de kinderen ligt had je het hem ook gewoon kunnen geven.

En de ene ouder is de ander niet, jij hebt jouw mening en die vader blijkbaar een andere, of hij denkt er helemaal niet over na.

Zoals je het hebt beschreven in je laatste post, klinkt het wel erg overdreven opvoedkundig verantwoord aangepakt.
Absoluut niet eens met Lilla en Goudkever. Buiten dat ik vind dat je je eigen kind het verkeerde voorbeeld geeft door de schepjes te geven wanneer een ander kind er aan trekt, vind ik wel degelijk dat ik mij mag bemoeien met de opvoeding van andere kinderen wanneer dat betrekking heeft op mij of mijn kind. En eigenlijk zelfs als het te maken heeft van ongewenst gedrag naar andere kinderen dan die van mij en de ouders kijken toe.
Schepjes zijn voor kinderen toch niet voor jou.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Schepje vasthouden en loslaten op 't moment dat ie er met alle kracht aan trekt vind ik de leukste optie. Lijkt me dat ie er dan vanzelf wel genoeg van krijgt om overal te lopen zieken.
Ik vind die vader nogal vreemd. Er niks van zeggen als je kind van alles afpakt, ok, dat kan, daar kan een diepere gedachte achter zitten, zoals ze lossen het samen maar op. Of het is nonchalance of onoplettendheid of wat dan ook. Dat snap ik nog, maar dan moet hij ook niet bij jou verhaal komen halen als zijn kind bij jou aan een schepje staat te trekken en hij krijgt het niet. dat zou ik zwaar irritant vinden. Of je bemoeit je er wel mee, of niet.
Ik zou trouwens dat schepje niet gegeven hebben, niet als een kind er aan staat te trekken. Ook niet als hij pas 2 is. Als een kind er naar staat te kijken, of naast je komt zitten ofzo, dan wel, maar dat getrek en afgepak, accepteer ik van mijn eigen kinderen ook niet, dus ook niet van vreemde kinderen.
God, ik ben blij dat ik niet bij jou hoorde in dat zwembad. Wat genant zeg..

Het is niet jouw taak om dat kind op te voeden. Ik zou hoogstens hebben gezegd 'ik ben er even mee aan het spelen, als ik klaar ben mag jij hem hebben' en hem dan vrij snel gegeven hebben.

Het kind is 2!
Ik vind je toon naar ons toe ook niet prettig trouwens, maar dat komt inderdaad ook door de combinatie met je naam. Je komt over alsof je ons allemaal de les wil lezen..
Genant? wat overdreven, ze heeft het eerste schepje gegeven en de tweede keer wat langer gewacht en toen kwam de vader al aangesjeesd en verdween met kind en al, dat vind ik persoonlijk genanter.
quote:Tomatensoep schreef op 22 november 2010 @ 09:54:

Ik vind je toon naar ons toe ook niet prettig trouwens, maar dat komt inderdaad ook door de combinatie met je naam. Je komt over alsof je ons allemaal de les wil lezen..Vind ik dus helemaal niet, vind juist de opzet van de openingspost wel grappig, zo open en dan kijken wat de reacties zijn.
Op zich........... als het je eigen meegebrachte speelgoed niet is, is het natuurlijk ook niet fair om twee " algemene " schepjes voor je zoon te bewaren.

Al blijft zo'n kind wat persé iets wil wat een ander heeft vervelend.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:elninjoo schreef op 22 november 2010 @ 09:49:

Schepje vasthouden en loslaten op 't moment dat ie er met alle kracht aan trekt vind ik de leukste optie. Lijkt me dat ie er dan vanzelf wel genoeg van krijgt om overal te lopen zieken.Ik ben het een keertje met je eens . Het leven is vallen en opstaan en dat kunnen ze maar beter zo vroeg mogelijk leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven