ander kind pakt speelgoed af

22-11-2010 00:12 487 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben nieuwsgierig naar jullie mening.

Vandaag waren we in het zwembad met ons zoontje van 2. We zaten in het kinderbadje waar meer kinderen aan het spelen waren. In het badje lagen allerlei speeltjes van het zwembad waar iedereen mee kon spelen.

Er was een kindje (ik schat ongeveer 2 jaar) dat van andere kindjes steeds de spullen afpakte. Als hij zag dat iemand een speeltje had, ging hij er op af en begon eraan te trekken tot hij het zelf had. Hij werd niet gecorrigeerd door zijn vader die er bij zat.

Ik had een schepje in mijn handen, mijn zoontje had me dat gegeven, maar ik deed er eigenlijk niks mee, ik had het gewoon nog in mijn handen. Het jongetje kwam naar mij toe en begon het schepje uit mijn handen te trekken.

Nu had ik een meningsverschil met mijn man over hoe ik daar op reageerde.

Ik zal nog vertellen wat ik deed, maar ik ben erg benieuwd hoe jullie zouden reageren.
quote:Tomatensoep schreef op 22 november 2010 @ 09:54:

Ik vind je toon naar ons toe ook niet prettig trouwens, maar dat komt inderdaad ook door de combinatie met je naam. Je komt over alsof je ons allemaal de les wil lezen..Ik denk dat jij enorm aan projectie doet.
quote:elninjoo schreef op 22 november 2010 @ 09:49:

Schepje vasthouden en loslaten op 't moment dat ie er met alle kracht aan trekt vind ik de leukste optie. Lijkt me dat ie er dan vanzelf wel genoeg van krijgt om overal te lopen zieken.

Altijd lachen, een kind met een gat in zijn achterhoofd. En dat je dan zelf moet rennen voor een pissed off vader. Dat zijn de uitjes die het leven van een moeder nou zo leuk maken.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hij was toch in het zwembad...
In contact met kinderen van anderen zie ik zelf niet direct een opvoedingselement: de opvoeding van kinderen van anderen is niet aan mij tenslotte. Maar situaties waarin vreemde kinderen contact met mij zoeken, om wat voor reden dan ook, komen nu eenmaal voor. Ik reageer dan als mezelf, als een persoon die functioneert binnen een bepaalde cultuur, niet als opvoeder.

In mijn cultuur wordt het afnemen van objecten zonder voorafgaande beleefdheidsvorm gezien als uitermate onfatsoenlijk. Ik zou het kind dus hebben gezegd dat ik het niet netjes van hem vind dat hij zomaar een schepje uit mijn handen probeert te trekken. Niet om hem op te voeden, maar omdat ik als persoon het onplezierig vind dat iemand iets uit mijn handen trekt.

Ik denk dat er een verschil is tussen een kind duidelijk maken dat je iets onplezierig vind, en het opvoeden. Ik begrijp dat de grens soms vaag is, en dat het taboe op het opvoeden van andermans kinderen sterk meespeelt, maar ik vind dat je als persoon altijd kunt zeggen wat jij een vervelende manier van bejenen vindt. Naar mijn mening is dat geen opvoeden, maar is dat simpelweg intermenselijke interactie.
Als er gemeenschappelijke schepjes liggen voor kinderen in dat bad, waarom laat jij dan dat schepje niet uit je handen pakken, maar moet dat kind trekken?

Wat moet jij met twee schepjes?

Een kind van 2 kan nog niet communiceren. Pakken is laten zien wat hij wil, trekken dat hij het heel graag wil.
quote:emaille schreef op 22 november 2010 @ 10:02:

Hij was toch in het zwembad...In het peuterbadje, neem ik aan. Dan laat je een kind wat niet zwemmen kan toch niet vállen? Ergens anders ook niet, trouwens.
Dat is ook precies wat ik bedoel aletta, ik zou ook niet de behoefte hebben om dat andere kind op te voeden en de les te lezen, maar je pakt geen dingen af die ik vast heb. Dat mogen mijn eigen kinderen niet en vreemde kinderen dus ook niet.

Wat zou jij doen als dit kind bij jouw eigen kind dingen afpakt? Dat vind ik dan ook wel een interessante vraag...
De kans is groot dat wat moeders als heel zielig voor een ander kind vinden een vader bekijkt met een oog " wat is mijn kind lekker assertief " .
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 november 2010 @ 10:05:

De kans is groot dat wat moeders als heel zielig voor een ander kind vinden een vader bekijkt met een oog " wat is mijn kind lekker assertief " .dat denk ik ook, maar dan moet hij niet ingrijpen als het kind een keer misgrijpt vind ik.
alles willen hebben waar anderen mee aan het spelen zijn hoort wel helemaal bij die leeftijdsfase. Dus het is niet wereldvreemd. En ja, je kunt hier wel in sturen.... zoals jij het hebt gedaan is het waarschijnlijk niet concreet genoeg voor het kindje, je maakt er nogal wat heisa van door hem eerst te laten trekken en hem daarna alsnog te geven wat ie wilt.
Ik ben het wel eens met je handelen. Dit kind komt in jouw area en probeert jou uit. Je mag je eigen grens aangeven. Het gaat hier niet over opvoeden. Het is gewoon een kwestie van grenzen aan geven en dat heb je netjes gedaan.
Volg je hart. Dat klopt.
Ik had er altijd een enorme hekel aan als ik de moeite had genomen om speelgoed mee te nemen, dat zo'n beetje alle ouders het héél normaal leken te vinden dat dat dan afgepakt en weggedragen werd. Lekker makkelijk, zeg.... En dan héél kwaad kijken als ik wat terug ging halen.
quote:arrwen schreef op 22 november 2010 @ 10:05:

Dat is ook precies wat ik bedoel aletta, ik zou ook niet de behoefte hebben om dat andere kind op te voeden en de les te lezen, maar je pakt geen dingen af die ik vast heb. Dat mogen mijn eigen kinderen niet en vreemde kinderen dus ook niet.

Precies. En niet alleen kinderen, ik zou het ook van geen enkele volwassene accepteren dat hij zomaar iets uit mijn handen zou trekken. Van niemand. Dus ook niet van dit jongetje.

quote:Wat zou jij doen als dit kind bij jouw eigen kind dingen afpakt? Dat vind ik dan ook wel een interessante vraag...Moeilijke vraag. Die situatie heb ik nog niet meegemaakt... Ik denk nu dat ik niets zou doen, maar misschien denk ik daar anders over als het daadwerkelijk gebeurt
Ik geloof dat een kind van 2 een schepje zag, dat wilde pakken en toen dat niet lukte, probeerde te trekken. Compleet normaal gedrag voor een kind wat nog neit kan praten.

Waarom moest TO perse hardnekkig vasthouden, ipv een schepje uit haar handen laten pakken als een peuter daar op af komt?
Als zo'n kind wat bij je eigen kind uit zijn handen staat te trekken kun je eigenlijk niet meer doen dan zeggen dat jouw kind het had en dat hij het niet mag hebben. En verder kun je je eigen kind " aanmoedigen " het niet los te laten of het terug te gaan pakken.

En als je aan het kortste eind trekt.... dan kun je eigenlijk niets. Tenzij het je eigen meegebrachte speelgoed is dan. Vind ik. Maar dat vinden ook niet alle ouders. Die vinden namelijk dat meegebracht speelgoed ook gedeeld moet worden.
tja, rob, ik vind dat dus niet compleet normaal gedrag. Ook niet voor een kind van 2.
Ik zeg dan 'Nee'. En bij de derde keer vraag ik wat hij niet begrijpt aan het woordje 'nee'.
Ik ben het met je eens BgB dat vrouwen soms veel te veel met kinderen in hun spel willen bemoeien, waar ik ze eerder laat gaan. In veilige omgeving, maar ik grijp niet overal in. Het is geen enkel probleem als andere kinderen of volwassenen hun grenzen aangeven. Daar leeft ze ook van. Het kind houdt ook niks over van de reactie van oermama. Ik kan wel mijn met verbazing kijken hoe moeders met andere kinderen omgaan ter bescherming van eigen kroost. Laat die kinderen lekker spelen en hun fouten maken en grijp in als het echt nodig is. Dat micro managen is totaal niet nodig.

Als iemand echt onredelijk is ten op zichte van mijn kind grijp ik in.
quote:arrwen schreef op 22 november 2010 @ 10:15:

tja, rob, ik vind dat dus niet compleet normaal gedrag. Ook niet voor een kind van 2.Ik vind het geen normaal gedrag van een volwassene om hardnekkig 2 schepjes bij zich te houden. Als je ziet dat een kind dat wil, dan geef je het.
Ik grijp ook niet direct in als eigen kind iets afgepakt wordt. Maar ik heb haar wel geleerd dat ze haar eigen spullen met haar leven moet beschermen en ze is vrij dat op eigen wijze in te vullen
quote:robdevries schreef op 22 november 2010 @ 10:18:

[...]

Ik vind het geen normaal gedrag van een volwassene om hardnekkig 2 schepjes bij zich te houden. Als je ziet dat een kind dat wil, dan geef je het.Ook als het de schepjes van jouw eigen kind zijn? Dikke doei, ben Bart Smit niet.
quote:fleurtje schreef op 22 november 2010 @ 10:18:

Ik grijp ook niet direct in als eigen kind iets afgepakt wordt. Maar ik heb haar wel geleerd dat ze haar eigen spullen met haar leven moet beschermen en ze is vrij dat op eigen wijze in te vullen Eens. Kinderen onderling.
quote:fleurtje schreef op 22 november 2010 @ 10:19:

[...]

Ook als het de schepjes van jouw eigen kind zijn? Dikke doei, ben Bart Smit niet.Dat is hier absoluut niet ter sprake.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 november 2010 @ 10:13:

Als zo'n kind wat bij je eigen kind uit zijn handen staat te trekken kun je eigenlijk niet meer doen dan zeggen dat jouw kind het had en dat hij het niet mag hebben. En verder kun je je eigen kind " aanmoedigen " het niet los te laten of het terug te gaan pakken.

En als je aan het kortste eind trekt.... dan kun je eigenlijk niets. Tenzij het je eigen meegebrachte speelgoed is dan. Vind ik. Maar dat vinden ook niet alle ouders. Die vinden namelijk dat meegebracht speelgoed ook gedeeld moet worden.

Ik heb op het strandje waar wij in de zomer altijd komen wel eens meegemaakt dat twee gezinnen bijna op de vuist gingen om een lullig schepje.

Het ideaalste is de zandberg in de speeltuin op de camping, daar heeft niemand zandspeelgoed bij zich, alle kinderen spelen met de handen, en met takjes en blaadjes en dergelijke. Niet dat daar nooit ruzie is ('Dat is míjn kasteel') maar het scheelt toch een hoop gezeur.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:robdevries schreef op 22 november 2010 @ 10:18:

[...]

Ik vind het geen normaal gedrag van een volwassene om hardnekkig 2 schepjes bij zich te houden. Als je ziet dat een kind dat wil, dan geef je het.nogmaals, als een kind naast me komt zitten, of kijkt naar de schepjes etc, dan krijgt hij ze, maar dat getrek terwijl ik het vast heb, daar heb ik geen boodschap aan. Ik denk trouwens dat ik de schepjes gewoon in het water gelegd had en ze niet vast zou houden, maar goed, dat is nu makkelijk praten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven