Anti-abortus?

10-12-2008 15:48 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
De Foetus brievenbusactie van 'Anti-abortusorganisatie Schreeuw om Leven' wordt als luguber gezien. Ik vind de actie in elk geval qua publiciteit erg geslaagd, maar denk dat het doel van deze Stichting niet zal worden bereikt. Abortus schijnt in Nederland een recht te zijn van vrouwen, maar het kind is ondergeschikt. Ik ben persoonlijk niet absoluut tegen Abortus, maar het zou van vierentwintig weken naar acht weken moeten gaan. En dat moet mogelijk zijn. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen: Zoals bij verkrachting, of als ze minderjarig zijn, of als er voor moeder een levensbedreigende situatie ontstaat, of als het voor het ongeboren kind bij voorbaat al vast zou staan dat het nooit een menswaardig bestaan zal kunnen leven. En valt een kindje met het syndroom van down daaronder?

Er zijn zoveel moeders/vaders die graag een kindje zouden willen hebben, maar het niet kunnen krijgen denk daar ook eens aan, voor je het als oud vuil gaat aborteren en dumpen..

Zie abortus niet als een voorbehoedsmiddel, laten wij van embryo's geen luxe/wegwerpartikel maken.

Wat vinden jullie?

Abortus moet:

Totaal aantal stemmen: 76

grens van 24 weken is prima (50%)
ook na 24 weken moet kunnen (4%)
moet helemaal verboden worden (8%)
moet na 8 weken verboden worden (9%)
moet per geval getoetst worden (29%)
quote:Vl43inder schreef op 10 december 2008 @ 16:30:

Van de site van het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Sport:

Abortus

Feiten en cijfers

In 2006 zijn er 32.992 abortussen (incl. de overtijdbehandelingen) uitgevoerd. Het abortuscijfer in Nederland ligt hiermee op 8.6. Dit is het aantal abortussen per 1.000 vrouwen en meisjes tussen de 15 en 45 jaar. Sinds 2000 schommelt het aantal abortussen in Nederland rond 33.000.

Na een daling in de jaren 70 is het abortuscijfer in de jaren 90 gestegen. In 1990 was het nog 5.2.

13,7% van de behandelingen betreft vrouwen die in het buitenland wonen en voor de abortus naar Nederland komen.

Meer dan de helft van de abortussen (inclusief de overtijdbehandelingen) vond plaats in de eerste zeven weken van de zwangerschap.

Allochtone vrouwen laten vaker een abortus doen dan autochtone vrouwen, maar hun abortuscijfers waren in 2006 lager dan het jaar ervoor. Met name onder Surinaamse en Antilliaanse vrouwen en onder vrouwen uit Afrikaanse en overige Midden- en Zuid-Amerikaanse landen is het abortuscijfer veel hoger dan het landelijke cijfer: tussen de 33 en 42. Het abortuscijfer van Turkse vrouwen bedroeg 11,9 en van Marokkaanse vrouwen 20,6.

De dalende trend van abortussen onder tieners zet door. Er raken ook minder tieners zwanger. Allochtone tieners blijven een aandachtsgroep. Zij maken als ze zwanger zijn vaker de keus voor abortus dan autochtone tieners.

Nederland telt 16 abortusklinieken. Deze voeren bijna 95% van de zwangerschapsafbrekingen uit. De overige abortussen vinden plaats in ziekenhuizen. 99 ziekenhuizen hebben in het kader van de Wet afbreking zwangerschap een vergunning om abortussen uit te voeren.

Internationaal gezien is het Nederlandse abortuscijfer zeer laag; in andere West-Europese landen en in de VS is het 2 tot 3 keer zo hoog.

Ongeveer de helft van de vrouwen die een abortus liet uitvoeren, heeft kinderen. 1 op de 3 vrouwen die een abortus laat uitvoeren, heeft al eerder een zwangerschap laten afbreken.

Kennelijk is een abortus bij 24 weken dus niet normaal (statistisch gezien) en zelfs een abortus bij 8 weken al niet. En we weten niet of de kleine hoeveelheid vrouwen die abortus tussen de 8e en de 24e hebben laten plegen voldeden aan jouw 'eisen'.

Het is jammer voor de discussie voor je, maar de meeste vrouwen houden zich al aan jouw wensen, zelfs zonder je 'eisen'.

Behalve dan dat stukje over 'wegwerpartikel', dat is slechts een aanname van jou. Jouw mening is gebaseerd op die aanname. Ik doe een andere aanname, en dus zou het vergelijken van onze meningen onzinnig zijn.Ik kijk ook buiten nederland. In Zweden bijvoorbeeld komen nagenoeg geen kinderen met het syndroom van down voor, omdat deze worden geaborteerd...
Ja vertel, wat heb jij gehad bij Biologie wat wij allemaal blijkbaar gemist hebben?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Zo, jij hebt Hitler er snel gehaald.
BB, wees een wijf en ga ook in op mijn post, en op mijn vraag van wat ik dan gemist heb bi9j biologie.
Tjonge jonge, wel heel kort door de bocht, dit. 8 Weken... Vaak weet je dan pas net dat je zwanger bent. Het lijkt me beter dat je in zo'n geval een weloverwogen beslissing neemt dan dat je die abortus erdoor jast, omdat het daarna niet meer mogelijk is. En hoezo mag het na een verkrachting dan wél na 8 weken volgens jou? Dat kun je dan toch ook wel eerder beslissen, als ik jouw redenering volg.

Dat jíj niet voor abortus zou kiezen, betekent niet dat anderen die beslissing lichtvoetig nemen. Dat als iemand twintig weken zwanger is, en zijn kind een ernstige handicap heeft, diegene denkt: holladiee weg ermee. Dat zijn beslissingen die gepaard gaan met behoorlijk heftige emoties en jij staat hier met je oordeel klaar, maar je wéét helemaal niet wat je zelf in zo'n geval zou doen.

En het argument dat anderen wél graag kinderen willen hebben... Ik wil héél graag een huis met tuin in Amsterdam hebben. On-be-grij-pe-lijk dat er mensen in Amsterdam zijn die dat hebben en dan in een hutje op de hei gaan wonen. Kortom, wat een onzinnig argument.
Die 24 weken is om vrouwen de gelegenheid te geven op nadere tests om te kijken of er afwijkingen zijn.

Ik begrijp trouwens toch niet waar die hele actie op gestoeld is, als jij tegen abortus bent dan aborteer jij toch gewoonweg niet! Maar laat een ander zelf beslissen wat ze wil.
quote:BeautyBeast schreef op 10 december 2008 @ 16:33:

[...]

Mee eens. Ik ben ook niet tegen arbortus, maar de termijn is zeker discutabel.

Na 24 weken zwangerschap is het kindje 32 cm lang en circa 560 gram. Met 18 weken is het visueel al een volledig kind. Zou jij het laten aborteren wanneer het bijvoorbeeld het synroom van down heeft? Moet het allemaal perfect zijn? Hitler wilde ook ubermenschen en dat vonden we verschrikkelijk.

Wanneer is voor jouw een foetus een echt kindje?

Ja laten we Hitler erbij halen

Er ist toch wel een verschil tussen het uitroeien van mensen op deze aarkloot en een abortus vanwege een ernstig gehandicapte foetus?
Het 'argument' denk eens aan die mensen die ongewild kinderloos zijn is wel zo achterlijk
quote:BeautyBeast schreef op 10 december 2008 @ 16:35:

[...]

Ik kijk ook buiten nederland. In Zweden bijvoorbeeld komen nagenoeg geen kinderen met het syndroom van down voor, omdat deze worden geaborteerd...Show me the cijfers.
Een foetus is nog geen kind, je noemt een rups toch ook geen vlinder, omdat het ooit een vlinder gaat worden?
Sweetjesus Beautybeast, je zwabbert wel met je stellingen. Eerst moet het van 24 naar 8 weken en nu sla je een algemenere toon aan door algemeen het termijn ter discussie te stellen, maar laat nu uitspraken over grenzen achter wege.

En vervolgens stel je allerlei verschillende vragen: wanneer is een foetus een kindje? En zou je een kind met down aborteren, dat is weer een hele andere kwestie.

Wat wil je nou?
En als je Star de cijfers geeft, vertel mij dan eens wat ik heb gemist bij Bio?

[...]

Na 24 weken zwangerschap is het kindje 32 cm lang en circa 560 gram. Met 18 weken is het visueel al een volledig kind. Zou jij het laten aborteren wanneer het bijvoorbeeld het synroom van down heeft? Moet het allemaal perfect zijn? Hitler wilde ook ubermenschen en dat vonden we verschrikkelijk.

Oh... dus als je een kind laat aborteren omdat je weet dat het zijn leven lang zal lijden, of een heel kort heel pijnlijk leven tegemoet gaat en je daarbij over je eigen liefde voor dat kind heenstapt en het kind dat niet toewenst (je doet net of die beslissing wordt genomen van de ene op de andere dag) dan ben je Hitler....

Kom eens met een echt argument.
Trouwens, er zijn vrouwen die met acht weken niet eens weten dat ze zwanger zijn.
Hmmm... de verkeerde geciteerd.

[...]

Ik ga hier zeker niet in discussie over wanneer ik het wel en niet zou laten aborteren. Ik heb gezegd dat ik het in overweging wil kunnen nemen wanneer blijkt dat het ik weet niet wat vor afwijkingen heeft. Om mij dan te vergelijken met Hitler vind ik behoorlijk ongepast.

Uit een 20 weken echo blijkt dat ook 9 van de 10 keer niet dat een kind down heeft, daar doe je een combinatietest en een vlokkentest of vruchtwaterpunctie voor en wij hebben er voor gekozen die laatste twee niet te doen. Wel de combitest en daar bleek uit dat het kindje en verhoogde kans op down heeft. Deze kinderen kampen vaak met andere afwijkingen als hartafwijkingen.

Het punt is dat je bij 20 weken pas de grote afwijkingen te zien krijgt en dan kan je roepen dat 24 weken te laat is, maar je staat dan pas voor het feit. Bovendien is dat echt een uitzondering. En nee, het is geen pretje, want je moet nl bevallen van je kindje, in een ziekenhuis. Dus niets huppetee, weg er mee.
Weet je wat ik wel vind? Dat Down minder voorkomt in Zweden omdat vrouwen daar jonger moeder worden. Zou ik eerder aannemen dan die stelling van jou.
Ik snap ook niet zo goed waarom er allemaal voorbeelden met zieke / gehandicapte kinderen worden bijgehaald.

Een vrouw heeft recht om abortus te laten plegen, ongeacht de reden. Punt.
quote:BeautyBeast schreef op 10 december 2008 @ 16:35:

[...]

Ik kijk ook buiten nederland. In Zweden bijvoorbeeld komen nagenoeg geen kinderen met het syndroom van down voor, omdat deze worden geaborteerd...Je zwabbert echt enorm met je argumenten, nu stappen we over naar Zweden (bron vermelden graag!). Dus in Zweden zijn foetussen met het syndroom van down luxe wegwerpartikelen? Bedoel je dat? Wat bedoel je nou?
quote:HoiPippiLangkous schreef op 10 december 2008 @ 16:45:

Ik snap ook niet zo goed waarom er allemaal voorbeelden met zieke / gehandicapte kinderen worden bijgehaald.

Een vrouw heeft recht om abortus te laten plegen, ongeacht de reden. Punt.Dat is om de uitersten aan te geven.
Carlice, ik denk dat BB bedoelt dat we allemaal hitlertjes in de dop zijn.
Maar waarom zou je uitersten aan moeten geven als het om een basisrecht gaat?
het zal me boeien wat TO of god ervan vinden, het is een recht en een zaak v an de vrouw.

Als jij er zo'n moeite mee hebt, hey, niemand die je dwingt een abortus te plegen na week 8 lijkt me.

Dus die jij lekker wat jij wil met je leven en blijf van mijn rechten en vrijheden af svp.
quote:BeautyBeast schreef op 10 december 2008 @ 15:48:

Er zijn zoveel moeders/vaders die graag een kindje zouden willen hebben, maar het niet kunnen krijgen denk daar ook eens aan,

Ja, ik vind het ook wreed dat ze bij die mensen minifoetussen bezorgen. Ze kunnen daar beter pasgeboren kinderen in de brievenbus gooien.

Still, new national figures show 37,205 abortions in Sweden in 2007, up approximately 17 percent from the 30,980 done in 2000. In Stockholm, 10,259 abortions were done -- a 6.9 percent increase in just one year from the 2006 figures.

Ruim 9 miljoen inwoners in het land.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven