ASS maar lichte mate

20-07-2012 21:28 33 berichten
Ons zoontje is met 3,5 jaar gediagnostiseerd met Ass pddnos

Is nu ruim 4 en zit cluster 4 school

Mannetjes is internaliserend, dat wil zeggen dat ie geen driftbuien krijgt maar zich terugtrekt als het teveel wordt qua prikkels.

Alleen in z'n eigen vertrouwde omgeving knalt ie weleens, maar nooit buiten de deur.

En dat vind ik zo lastig, hij is een van de beste van zijn klas, maar toch..

Soms zou ik willen dat ie het allemaal net iets erger had, ben ik nou zo achterlijk? Voor hem zelf wil ik het niet hoor, maar het zou het soms wel wat makkelijker maken.

Zucht....ik weet het niet.

Het is een schatje, gedraagt zich buiten de deur heel goed, Mss is het ook nog wel gewoon een beetje de angst dat ik niet serieus genomen wordt, terwijl de mensen die hem echt kennen zijn autisme echt wel zien, en de wij de eerste 3,5 jaar overal zijn weggestuurd met : ja we zien wel iets, maar weten het niet zo goed.

Behalve de kinderarts die vond het allemaal heel duidelijk.

Nou ja gewoon even m'n hart luchten en Mss is er iemand die dit herkent?
Alle reacties Link kopieren
Pff wat een hoop stempeltjes voor zo'n klein kind.
quote:ladytruckster schreef op 20 juli 2012 @ 22:05:

Pff wat een hoop stempeltjes voor zo'n klein kind.Ik zie maar 1 stempeltje.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
Ass

PddNos

internaliserend

zijn dat geen 3 stempels of is dat 1 diagnose?
JE zegt het zelf al. Misschien is het de angst dat je niet serieus wordt genomen? Of ben je bang dat hij zelf straks niet serieus genomen wordt?

Ik denk dat er heel veel mensen zijn waar je aan de buitenkant in eerste instantie niet veel aan zien, maar waarvan de familieleden echt wel zien hoe de vork in de steel zit.

En ik denk vooral dat ouders meestal juist goed weten of er dingen wel of niet ' kloppen'.

sterkte ermee.
quote:ladytruckster schreef op 20 juli 2012 @ 22:09:

Ass

PddNos

internaliserend

Pdd-Nos is 1 van de verschillende vormen van ASS.

Internaliserend is de manier waarop hij met problemen omgaat, dat is geen stempel, dat is een soort karaktereigenschap.
IK denk dat je hem gewoon kind moet laten zijn.

En ja,het ene kind is wat anders als het andere.

Nou en?
Wees blij TO. Dan hoef je je voor wat betreft zijn intelligentie geen zorgen te maken. De rest is bij te leren via sociale vaardigheidstrainingen. Jouw verhaal is vergelijkbaar met die van mijn zoon. Kreeg op jonge leeftijd ook een - voorlopige diagnose - PDD Nos. Gaat nu naar groep 5 met een rapport wat klonk als een klok. Hij heeft 2 keer een sovatraining gehad, zit op scouting, judo en hij krijgt visoliecapsules en het gaat hartstikke goed met hem. Je moet helemaal niet willen dat zijn diagnose wat erger is.
quote:ladytruckster schreef op 20 juli 2012 @ 22:09:

Ass

PddNos

internaliserend

Ass= autisme spectrum stoornis

PDD-NOS= stoornis die valt binnen bovenstaand spectrum

Internaliserend= uiting van problematiek kan internaliserend of externaliserend zijn. Internaliserend betekend naar binnen gericht, kind gaat zich terug trekken/zichzelf straffen. Externaliserend is naar buiten gericht, bijvoorbeeld ruzie zoeken, woedeaanvallen etc.

TO, wat fijn dat je kind het zo goed doet! En dat hij zich bij jullie wel durft te ontladen, ook al trekt hij zich in de buitenwereld terug.
This is not kosher!
quote:ladytruckster schreef op 20 juli 2012 @ 22:12:

IK denk dat je hem gewoon kind moet laten zijn.

En ja,het ene kind is wat anders als het andere.

Nou en?Als je niet weet waar je het over hebt, dan raad ik je aan vooral niks te zeggen.
quote:Wellhello schreef op 20 juli 2012 @ 22:15:

[...]

TO, wat fijn dat je kind het zo goed doet! En dat hij zich bij jullie wel durft te ontladen, ook al trekt hij zich in de buitenwereld terug.Precies. Betekent dat jullie kind zich veilig bij jullie voelt.
quote:evelynsalt schreef op 20 juli 2012 @ 22:16:

[...]

Precies. Betekent dat jullie kind zich veilig bij jullie voelt.

Dat dus!

Als jullie hem veiligheid kunnen geven kan hij zich vanuit daar gaan ontwikkelen, vaardigheden leren om zich in de buitenwereld staande te houden als hij ouder wordt. Geef hem zelfvertrouwen, laat hem op zijn snufferd gaan, vang m op en laat hem leren!

Is een cluster 4 school noodzakelijk, of zou hij ook naar een gewone basisschool kunnen?
This is not kosher!
Ook dat

Wel typisch dat het kindje van TO op een cluster 4 school zit, als hij zo licht gediagnosticeerd is. Meestal doen ze dat pas als de reguliere school heeft aangetoond helemaal niks met zo'n kindje te kunnen.
quote:evelynsalt schreef op 20 juli 2012 @ 22:14:

Wees blij TO. Dan hoef je je voor wat betreft zijn intelligentie geen zorgen te maken. De rest is bij te leren via sociale vaardigheidstrainingen. Jouw verhaal is vergelijkbaar met die van mijn zoon. Kreeg op jonge leeftijd ook een - voorlopige diagnose - PDD Nos. Gaat nu naar groep 5 met een rapport wat klonk als een klok. Hij heeft 2 keer een sovatraining gehad, zit op scouting, judo en hij krijgt visoliecapsules en het gaat hartstikke goed met hem. Je moet helemaal niet willen dat zijn diagnose wat erger is.

Wat super voor je zoon! En voor jullie natuurlijk!

Ik weet bij mezelf niet zo goed wat is, soms vliegt het me in een keer aan.

Hij heeft wel de diagnose, ook wel duidelijk autisme, maar ik vind het zo moeilijk om me steeds maar te moeten verdedigen tegenover de buitenwereld.

En nu ik dit typ denk ik dat dat het probleem is.

Buitenstaanders zien niks en dan denk ik soms, had ie maar een laag iq of explodeerde hij maar bij het minste of geringste, terwijl ik dondersgoed weet dat dat nergens op slaat en dat ik m'n handen dicht mag knijpen met dat ie het zo goed doet.

Maar toch het continu te horen krijgen als je met iemand praat die hem niet goed kent, hij kijkt me aan en hij maakt wel contact, en ach mijn kind kan dit of dat ook niet goed, en mijn kind doet dit of dat ook wel. Ja en dan ben je uitgeluld.

Soms vliegt het me ineens naar de keel.
quote:Wellhello schreef op 20 juli 2012 @ 22:15:

[...]

Ass= autisme spectrum stoornis

PDD-NOS= stoornis die valt binnen bovenstaand spectrum

Internaliserend= uiting van problematiek kan internaliserend of externaliserend zijn. Internaliserend betekend naar binnen gericht, kind gaat zich terug trekken/zichzelf straffen. Externaliserend is naar buiten gericht, bijvoorbeeld ruzie zoeken, woedeaanvallen etc.

TO, wat fijn dat je kind het zo goed doet! En dat hij zich bij jullie wel durft te ontladen, ook al trekt hij zich in de buitenwereld terug.

Dank voor je uitleg, ik praat ook wel in raadselen voor iemand die niet in dat wereldje zit.

Hij ontlaadt zich thuis wel ja haha en hoe, ik ben niet zo blij met de zomervakantie, gelukkig heeft manlief ook zomervakantie
Mamajs, dat laatste herken ik heel erg. En daarin kan ik je niet opbeuren, want dat blijft. Mijn kinderen zijn 11 en 13, beiden ASS met hoog iq en het onbegrip van buitenstaanders is nog steeds even groot. Wel zie ik dat de ontwikkeling van mijn kinderen op bepaalde punten steeds meer uit de pas loopt met leeftijdsgenoten, dus dat hun 'beperkingen' steeds duidelijker worden, ook voor buitenstaanders. Hoewel die vaak niet verder komen dan het idee dat mijn kinderen 'alleen maar' slecht opgevoed zijn.

Ik heb steeds meer contacten met andere ouders van kinderen met ASS en het prettige daarbij is dat ik me nooit hoef te verdedigen, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje.
Waarom zou je dan willen dat ie het 'erger' had? Voor de buitenwereld, zodat je je niet hoeft te verantwoorden dat ie met het busje naar school gaat? Mens, wees blij dat ie het zo goed doet bij jou thuis en op school. Dat betekent namelijk dat jullie toch iets goed doen, ergens .

Ik heb ook zo'n jochie (7), geen ASS maar ADHD dan. In het regulier basisonderwijs werd het één grote narigheid, en nu op een rec 4-school doet ie het meer dan prima. Is één van de meest probleemloze leerlingen van zijn klas, leren gaat soms zelfs iets te goed (juf heeft het maar druk met het zoeken naar Extra Uitdaging ), en thuis ploft ie wel eens, net als de jouwe.

Zo op het eerste gezicht zou je dan ook zeggen 'wat doet die jongen op zo'n schooltje, het is gewoon een lekker levendig kind'. Maar du moment dat ik hem terug doe naar het regulier gaat het geheid weer mis en ik ben net zo blij dat het nu zo goed gaat.
quote:Wellhello schreef op 20 juli 2012 @ 22:23:

[...]

Dat dus!

Als jullie hem veiligheid kunnen geven kan hij zich vanuit daar gaan ontwikkelen, vaardigheden leren om zich in de buitenwereld staande te houden als hij ouder wordt. Geef hem zelfvertrouwen, laat hem op zijn snufferd gaan, vang m op en laat hem leren!

Is een cluster 4 school noodzakelijk, of zou hij ook naar een gewone basisschool kunnen?

Voor de diagnose heeft hij een poosje op een mkd gezeten ter observatie ,daar zijn ze dat wij de opvoeding niet aankonden met mannetje was niks aan de hand en naar ons werd net geluisterd, er is alleen gekeken naar een rapport dat er lag van eerdere observatie bij andere psych.

Onze kinderarts heeft gelukkig altijd achter ons gestaan en was er zeker van dat ie het wel had, toen ie daar vervolgens door het lint ging omdat ie onverwacht uit moest kleden en wegen was het voor mij klaar.

Omdat ie 3,5 was en naar school moest straks wilde ik een diagnose, doorgestuurd naar goeie kinderpsych, mannetje voor het eerst echt getest en scoorde met alle testen binnen het autisme spectrum, wel net maa toch.

Daar gesprekken gehad over schoolkeuze, op reguliere school gesprekken gehad en op cluster 4 waar ie nu zit gesprekken gehad en cluster 4 zou de beste plek zijn.

Bij laatste gesprek nog gevraagd of hij gewoon onderwijs had gered? Qua gedrag wel maar dan zou ie absoluut niet lekker in z'n vel zitten.
quote:evelynsalt schreef op 20 juli 2012 @ 22:26:

Ook dat

Wel typisch dat het kindje van TO op een cluster 4 school zit, als hij zo licht gediagnosticeerd is. Meestal doen ze dat pas als de reguliere school heeft aangetoond helemaal niks met zo'n kindje te kunnen.Een 'lichte' diagnose zegt nog niks over het al dan niet aanwezig zijn van handelingsverlegenheid in het regulier onderwijs. Mijn zoon heeft ook een lichte diagnose, maar op het regulier zat hij alleen nog maar onder de tafel en de meester met zijn handen in het haar. Zoon en regulier matchten niet zo, zeg maar.
quote:groentsoep2 schreef op 20 juli 2012 @ 22:38:

Waarom zou je dan willen dat ie het 'erger' had? Voor de buitenwereld, zodat je je niet hoeft te verantwoorden dat ie met het busje naar school gaat? Mens, wees blij dat ie het zo goed doet bij jou thuis en op school. Dat betekent namelijk dat jullie toch iets goed doen, ergens .

Ik heb ook zo'n jochie (7), geen ASS maar ADHD dan. In het regulier basisonderwijs werd het één grote narigheid, en nu op een rec 4-school doet ie het meer dan prima. Is één van de meest probleemloze leerlingen van zijn klas, leren gaat soms zelfs iets te goed (juf heeft het maar druk met het zoeken naar Extra Uitdaging ), en thuis ploft ie wel eens, net als de jouwe.

Zo op het eerste gezicht zou je dan ook zeggen 'wat doet die jongen op zo'n schooltje, het is gewoon een lekker levendig kind'. Maar du moment dat ik hem terug doe naar het regulier gaat het geheid weer mis en ik ben net zo blij dat het nu zo goed gaat.

Idd voor de buitenwereld en ik weet dat het nergens op slaat, maar wat ik al eerder schreef, soms vliegt het me ineens aan en ik weet niet waarom, ik vind het niet erg dat ie met het busje gaat etc etc, mijn jochie is mijn jochie en mag zijn zoals ie is.

Maar soms....zit ik gewoon me m'n gevoel in de knoop
Ik snap je wel, ik ben een kind als jouw zoon.

Toch ben ik dankbaar dat ik dankzij mijn intelligentie en vaardigheden een normaal leven heb, dat ik functioneer en dat mensen niet direct aan mij merken dat ik autisme heb.

Ik loop ook wel eens tegen een muur van 'ach het zal toch wel meevallen ik merk niks aan je' Men weet niet wat ik moet doen of laten om dingen te doen die voor anderen heel vanzelfsprekend zijn, of dat soms iets domweg niet kan.

Ik denk dan; jouw gebrek niet het mijne. Ik hoop dat jij ook zo kan denken, laat je niet gek maken door anderen. Je hoeft je niet te verantwoorden, noch te verdedigen ook al zul je dat gevoel soms wel hebben.

Het lijkt me heel erg om als moeder te moeten zien hoe je kind het zwaar heeft, of niet lekker in zijn vel zit. Volgens mij doe je het hartstikke goed! Ik ben nu zwanger van een klein droppie, bang om mijn stoornis door te geven. Wil niet dat zij het net zo zwaar te verduren krijgt als ik in mijn jeugd, dus misschien snap ik je nu al wel een beetje.
This is not kosher!
quote:groentsoep2 schreef op 20 juli 2012 @ 22:42:

[...]

Een 'lichte' diagnose zegt nog niks over het al dan niet aanwezig zijn van handelingsverlegenheid in het regulier onderwijs. Mijn zoon heeft ook een lichte diagnose, maar op het regulier zat hij alleen nog maar onder de tafel en de meester met zijn handen in het haar. Zoon en regulier matchten niet zo, zeg maar.

Hier is regulier dus niet aan de orde geweest, wij zaten in dubio, laen we het hem eerst regulier proberen en gunnen we hem de kans om zo normaal mogelijk te zijn? ( klinkt heel raar maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel)

Of volgen we de adviezen die allemaal wezen richting cluster 4.

Uiteindelijk hebben we gekozen voor direct cluster 4 omdat we hem een goeie start wilden geven en niet dat als zou blijken het na een half jaar toch niet gaat dat dan alles nog moet worden aangevraagd je een half jaa verder bent en n dat half jaar hij nog langer op z'n tenen loopt en met tegenzin naa school met.

Achteraf hebben we de goede keuze gemaakt gelukkig.
quote:Wellhello schreef op 20 juli 2012 @ 22:46:

Ik snap je wel, ik ben een kind als jouw zoon.

Toch ben ik dankbaar dat ik dankzij mijn intelligentie en vaardigheden een normaal leven heb, dat ik functioneer en dat mensen niet direct aan mij merken dat ik autisme heb.

Ik loop ook wel eens tegen een muur van 'ach het zal toch wel meevallen ik merk niks aan je' Men weet niet wat ik moet doen of laten om dingen te doen die voor anderen heel vanzelfsprekend zijn, of dat soms iets domweg niet kan.

Ik denk dan; jouw gebrek niet het mijne. Ik hoop dat jij ook zo kan denken, laat je niet gek maken door anderen. Je hoeft je niet te verantwoorden, noch te verdedigen ook al zul je dat gevoel soms wel hebben.Respect voor jou meis !!
Omdat je bang bent voor zijn toekomst? Daar denk ik ook wel eens aan, en soms word ik dan ook niet vrolijk nee. Maar aan de andere kant denk ik dan weer dat hij nu, met deze hulp, een betere basis krijgt dan wanneer ik hem aan zou laten modderen op een 'gewone' school. Het zou wel lukken hoor, met een heleboel kunst- en vliegwerk. Maar hij zou altijd op zijn tenen moeten lopen (sociaal en emotioneel dan) en nauwelijks zelfvertrouwen etc. opdoen. En dat gaat ie later nu juist zo nodig hebben.

Maar het blijft een domper natuurlijk, laten we daar eerlijk over wezen. Zeker als ze zo slim zijn had je je wel wat anders voorgesteld van hun (school)carriere. Maar het is niet anders he, en niet alle hoop is reeds verloren. Het schooltje van mijn zoon heeft bijvoorbeeld een HAVO-afdeling waar je ook VWO kunt doen met deelcertificaten .
*gum*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven